Äitiysrahan määräytymisestä, kun äippäloma ollut äskettäin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
En löydä kelan sivuilta aiheesta yksityiskohtia..

Eli kun on äskettäin ollut äippälomalla ja jos jää nyt joulukuussa äitiyslomalle, niin saako sen äippärahan v. 2005 tulojen mukaan? Viimeksi se oli minulla minimi ja tuo v. 2005 ainakin tuplaisi sen. Eli en kai minä automaattisesti saa taas sitä minimiä?

En tosin ole tiettävästi vielä raskaanakaan, toiveissa kyllä on :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:06 SuhmuranSandra kirjoitti:
Muuta en tiiä muutakun sen, et ennen kun esikoinen täyttää 2v. on äitiysraha sama kun esikoisesta.

Tän mukaan se olisi sitten taas se minimi?? Ei kai?? Tosi reilua \|O

Ei voi olla.. mitään järkeä.

Jos lapsilla ikäeroa alle 3 vuotta, sama äitiysraha kuin edellisellä.

MUTTA jos sun tulot on nousseet väh. 20%, niin tulojen mukaan. Eli jos oot töissä ennen äitiyslomaa niin voit hakea niillä työtuloilla sitä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:08 Emilyn kirjoitti:
\
Muuta en tiiä muutakun sen, et ennen kun esikoinen täyttää 2v. on äitiysraha sama kun esikoisesta.

Et sää minimiä jos olet ollut viimisen puolenvuoden ajan töissä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:10 Uska kirjoitti:
\
\

En ole ollut töissä viimesen puolen vuoden aikana. Mutta.. jäin äippälomalle 2006 ja raha määräytyi vuoden 2004 mukaan, minimiksi. Vuonna 2005 olin töissä ja näin ollen olisi fiksua saada nyt mahdollisesti 2007 vuonna alkavalta äitiyslomalta vuoden 2005 tulojen mukaan raha, mutta sitä ei siis saa? Tosi järkevä lakipykälä! *mur*

Kyllä minun mielestä ä-raha määräytyy vuoden 2005 mukaan, jos jää ä-lomalle tänä vuonna. Ä-raha määräytyy automaattisesti aina parin vuoden takaisesta verotuksesta ellei sitten hae viimeisten puolen vuoden tulojen perusteella tai sitten, jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi niin voi saada samaa ä-rahaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:20 vieras kirjoitti:
Kyllä minun mielestä ä-raha määräytyy vuoden 2005 mukaan, jos jää ä-lomalle tänä vuonna. Ä-raha määräytyy automaattisesti aina parin vuoden takaisesta verotuksesta ellei sitten hae viimeisten puolen vuoden tulojen perusteella tai sitten, jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi niin voi saada samaa ä-rahaa.

Tämä ajatus mullakin oli tätä lisääntymisestä miettiyessä, että "voi" saada samaa rahaa (eli jos haluaa saada) mutta voi saada sitä edellisen verotuksen mukaistakin.. noh, kelassa täytyy asioida ensi viikolla muutenkin niin täytyypä kysästä samalla (kyllä tässä nyt kuitenkin yritetään raskautua, tulipa minimit tai ei..)

siis sä saat vähintään sen kun edellisestä jos tämä ei ole kerinnyt täyttää 3 ennen seuraavan laskettua aikaa!

mutta tuli tässä mieleen että eikös sun viimeksi olisi kannattanut hakea muutosta tohon äippärahaan..kuns e tulee automaattiseti sen verotuksen mukaan mutta siihen voi hakea muutosta jos tulot on paljon muuttunut!
tosin jälkiläteen on myöhästä rypistää!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:30 miisku kirjoitti:
siis sä saat vähintään sen kun edellisestä jos tämä ei ole kerinnyt täyttää 3 ennen seuraavan laskettua aikaa!

mutta tuli tässä mieleen että eikös sun viimeksi olisi kannattanut hakea muutosta tohon äippärahaan..kuns e tulee automaattiseti sen verotuksen mukaan mutta siihen voi hakea muutosta jos tulot on paljon muuttunut!
tosin jälkiläteen on myöhästä rypistää!

No joka paikassa luki että se määräytyy edellisen verotuksen mukaan tai sitten puolen vuoden tulojen mukaan. Ja ennen äitiysloman alkua en ollut puolen vuoden aikana juurikaan ollut töissä (sitä edeltävän vuonna kävin opintojen ohella töissä, mutta raskaana ei samaa tahtia mitenkään olisi jaksanut). Eli olisin tarvinnut siihen siis ne 2005 tulot. Laskelmoin siellä kelan laskurilla, että saisin ainakin 7e enemmän per päivä, onhan sekin jotain :)

Nyt sit pitäs keretä raskautua niin että äitiysloma ehtii alkaa tänä vuonna!! :D

Osaakos joku sitten auttaa minua vähän samanlaisessa kysymyksessä, kun olen esikoisesta jääny äippälomalle 2003 joulukuussa ja sain siis sillon ihan hyvää äippärahaa ja sitten syntyi kakkonen 2006 ja sain samaa äippärahaa kuin esikoisestakin, kun kerta oli alle 3v. ikäero, mutta kuinkas nyt sitten kun en ole töissä käynyt esikoisen jälkeen ollenkaan ja kolmannen laskettuaika on marraskuussa, joten saankohan mahdollisesti vielä tuota samaa äippärahaa kuin esikoisestakin??? Ikäerohaan ei siis kahdella nuorimmaisella tule olemaan edes kahta vuotta.
Vai joko joudun tyytymään 2005 vuoden verotukseen?
Jos joku osaa auttaa, niin kiitos jo etukäteen!!!

nyt sitten vaan äkkiä raskautumaan :D ! mulla loppui äoppäloma joulukuussa ja uusi alkaa syyskuussa!
tässä välissä olen pph.na ja onneksi tosiaan seuraavastakin sen saman ä-rahan kun edellisestä,sillä se on sama kuin palkka nyt :\| !että laskenut olis ihan mukavasti!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:41 mitenkähän mulla kirjoitti:
Osaakos joku sitten auttaa minua vähän samanlaisessa kysymyksessä, kun olen esikoisesta jääny äippälomalle 2003 joulukuussa ja sain siis sillon ihan hyvää äippärahaa ja sitten syntyi kakkonen 2006 ja sain samaa äippärahaa kuin esikoisestakin, kun kerta oli alle 3v. ikäero, mutta kuinkas nyt sitten kun en ole töissä käynyt esikoisen jälkeen ollenkaan ja kolmannen laskettuaika on marraskuussa, joten saankohan mahdollisesti vielä tuota samaa äippärahaa kuin esikoisestakin??? Ikäerohaan ei siis kahdella nuorimmaisella tule olemaan edes kahta vuotta.
Vai joko joudun tyytymään 2005 vuoden verotukseen?
Jos joku osaa auttaa, niin kiitos jo etukäteen!!!

tätä samaa mä oon miettinyt et jos tekeekin kolmannen sit tällei samalla laillla putkeen :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:16 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:10 Uska kirjoitti:
\
\

En ole ollut töissä viimesen puolen vuoden aikana. Mutta.. jäin äippälomalle 2006 ja raha määräytyi vuoden 2004 mukaan, minimiksi. Vuonna 2005 olin töissä ja näin ollen olisi fiksua saada nyt mahdollisesti 2007 vuonna alkavalta äitiyslomalta vuoden 2005 tulojen mukaan raha, mutta sitä ei siis saa? Tosi järkevä lakipykälä! *mur*

saat ehdottomasti v.2005 verotettavien työtulojen mukaan!

Yhteistyössä