Äitiyspäivärahasta tietäville kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Aloitin toukokuussa osa-aikaisen työn joka jatkuu sellaisena lokakuun loppuun. Siitä, siihen asti kunnes jään tammikuun puolessa välissä äitiyslomalle, työsuhde jatkuu töihin tarvittaessa kutsuttavana. Eli voi olla, että ei tule ainuttakaan työkeikkaa tai jos tuleekin niin vain muutama päivä kuukaudessa. Kysymys on, saanhan mä korotettua äippärahaa jos anon sen viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan vaikka tuo koko työssäolojakso ei ajoitukaan sen puolen vuoden sisälle? Ja koska tuloni ovat vaihdelleet joka kuukausi, voinko pyytää työnantajaa laskemaan mulle sellaisen keskimääräisen kuukausipalkan tuolta toukokuu-tammikuu väliseltä ajalta?

kannattaa laskea, onko työtuloja tosiaan niin paljon, että kannattaisi anoa äippärahaa niiden perusteella! voi meinaan olla kannattavampaa, että anoo äippärahaa edellisen vahvistetun verotuksen perusteella.

Mitä rahaa saat juuri ennen äippälomaa? Jos saat ansiosidonnaita, se lasketaan edellisten työtulojen mukaan, vaikka välissä olisikin äitiyslomia, hoitovapaita tai työttömyyttä ja sen ansiosidonnaisen mukaan voisit saada laskettua äitiyspäivärahan. Käsittääkseni kuitenkin äitiyspäiväraha maksetaan vain ainoastaa keskimääräisestä 6kk edeltävistä tuloista tai niiden verotietojen mukaan edelliseltä kaudelta.

Alkuperäinen kirjoittaja liukumiina:
kannattaa laskea, onko työtuloja tosiaan niin paljon, että kannattaisi anoa äippärahaa niiden perusteella! voi meinaan olla kannattavampaa, että anoo äippärahaa edellisen vahvistetun verotuksen perusteella.

No kun mä oon ollut opiskelija viimeiset 2 vuotta ja sitä ennen kotona 2 vuotta :/ Eli saan sen minimin jos verotulojen mukaan otetaan. En siis ole yhtään töitä tehnyt viimeisen 4 vuoden aikana. Eikö sekin, että on edes vähän tuloja nosta sitä äippärahaa niin et ei ole minimi?

Yhteistyössä