Äitiyspäivärahasta.. mitä jos menee töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jessiinah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jessiinah

Aktiivinen jäsen
04.06.2008
3 368
0
36
Turku
Eli mitä jos aloitan työt ennen vanhempainvapaan päättymistä niin lopettaako kela maksamatta äitiyspäivärahan? Vai onko se jotenkin niin että johonkin summaan saakka saa tienata ennenkuin äitiyspäivärahasta sakotetaan?

Ja yritin katsoa kelan sivuilta mutta en löytäny mitään..

Hoitovapaalla mä tein lauantaitöitä koska lauantaista ja sunnuntaistahan ei muutenkaan Kela maksa mitään päivärahaa eivätkä viikonloppuisin tehdyt työt silloin vaikuta tuen maksamisees, tulee täytenä. Mutta arkena jos teet töitä, niin menetät tukirahan kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Oliko tästä mitään hyötyä.:
Hoitovapaalla mä tein lauantaitöitä koska lauantaista ja sunnuntaistahan ei muutenkaan Kela maksa mitään päivärahaa eivätkä viikonloppuisin tehdyt työt silloin vaikuta tuen maksamisees, tulee täytenä. Mutta arkena jos teet töitä, niin menetät tukirahan kokonaan.

Juuri viikonloppuhommia olen ajatellutkin. Kiitos paljon! :wave:

Varmistan vielä että jos siis kävisin vaikka 2-3arkipäivänäkin hommissa niin niistä päivistä kun olen töissä niin äitiyspäiväraha menee vai ihan koko äitiyspäiraha?

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Niiltä päiviltä kun käyt töissä, kela maksaa minimipäivärahan.

Saan jo minimipäivärahaa.. entäs sitten?

No sitten ei vaikuta äitiyspäivärahaan mitenkään vaikka menet töihin, saat saman äp-rahan silti.

Ahaa... okei, kiitos paljon tiedosta :)

Varmistan vielä että jos siis kävisin vaikka 2-3arkipäivänäkin hommissa niin niistä päivistä kun olen töissä niin äitiyspäiväraha menee vai ihan koko äitiyspäiraha?

Varmista vielä kelasta, mutta mulle sanottiin sieltä vihaisesti kun kysyin työn tekemisestä arkena, että "tunninkin jos teet töitä, et penniäkään tukea saa! Sillähän se selväksi sitten tulikin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja *:

Varmista vielä kelasta, mutta mulle sanottiin sieltä vihaisesti kun kysyin työn tekemisestä arkena, että "tunninkin jos teet töitä, et penniäkään tukea saa! Sillähän se selväksi sitten tulikin ;)

Ohhoh, johan oli tympeää palvelua :O Mutta pitää tosiaan huomenna vielä soitella kelaan päi ja kysellä lisää :) Kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja MoohMooh:
taitaa vähän riippuu mistä roikkuu, kun kelasta kyselee, kun ne ei tiedä siellä mitään. toinen akka sanoo toista ja toinen taas jo ihan muuta =)

No tääkin on ihan totta, sama juttu kun kyselin aikuiskoulutustuesta jota tälläkertaa Kelasta maksettiin. Onneksi siellä oli lopulta puhelimessa joku joka jostain jotain tiesikin!

Alkuperäinen kirjoittaja MoohMooh:
taitaa vähän riippuu mistä roikkuu, kun kelasta kyselee, kun ne ei tiedä siellä mitään. toinen akka sanoo toista ja toinen taas jo ihan muuta =)

No sepä mukava kun ei ne siellä itsekkään tiedä miten asiat menee, vois luulla et niitten pitäis tietää :kieh:

Vink vink,kelan nettisivut kertovat vastauksen tähänkin visaiseen pulmaan.. :whistle:

Opiskelu ja työskentely äitiysvapaan aikana

Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa. Tällöin saat normaalin päivärahan sijaan 22,04 euroa työssäolopäiviltäsi. Työskentely sunnuntaisin ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä sitä maksetaan vain arkipäiviltä.

Jos lapsen saatuasi opiskelet päätoimisesti ja saat Kelasta opintorahaa, sinulle maksetaan opintorahan lisäksi äitiysrahaa 22,04 euroa arkipäivältä. Jos et nosta opintorahaa ja saat ajalta muita työtuloja, voidaan vanhempainraha maksaa sinulle työtulojen mukaisena. Jos saat äitiysrahaa ja menet töihin tai aloitat opiskelun, ilmoita siitä viipymättä Kelaan. Näin sinulle osataan maksaa oikein äitiysrahaa ja vältyt turhalta takaisinperinnältä.

Varhennetun äitiysvapaan (31-50 arkipäivältä ennen laskettua aikaa) aikana et voi työskennellä tai opiskella päätoimisesti ja saada samaan aikaan äitiysrahaa.

Ja tämä vastaus oli niiiiiiin väärin kuin vain vastaus voi ollakaan.

Lauantait ovat arkipäiviä ja silloin tehty työ vaikuttaa äitiyspäivärahaan. Kustakin työssäolopäivästä sunnuntait ja pyhät poislukien tulee minimiraha. Minimillä olevalle asialla ei ole mitään väliä.

Eli tukea ei menetä missään tilanteessa koska siihen nyt vaan lapsen syntyessä on oikeus.

Hmmmm....onkse hoitovapaalla sit eri juttu kuin äitiysvapaalla? Näin mä nimenomaan 3v. sitten toimin ja homma rulasi, lauantait tein töitä kun siltä päivältä ei jotain rahaa maksettu.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Hmmmm....onkse hoitovapaalla sit eri juttu kuin äitiysvapaalla? Näin mä nimenomaan 3v. sitten toimin ja homma rulasi, lauantait tein töitä kun siltä päivältä ei jotain rahaa maksettu.

Onhan se,hoitovapaaksi minä ainakin käsitän sen ajan kun vanhempainpäiväraha on loppu ja kht:lla ollaan,silloinhan ei päivillä ole edes väliä,tukea saa vaikka olisi töissä koska.Ja äitiys- ja vanhempainrahoja maksetaan myös lauantailta.