Äitiyspäivärahasta kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Saa saman rahan. Esim.:

1. lapsi 2006, äitiyspäiväraha perustuu vuoden 2004 tuloihin (jos veroktuksen mukaan mennäään)

2. lapsi 2008, äitiyspäiväraha maksetaan edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Eli tulot vuodelta 2004.

3. lapsi 1010, edellisen vanhempainpäivärahan perusteena on ollut vuoden 2004 työtulo. Eli taas mennään samoilla.

Eikö tähän päde myös se, jos ensimmäinen päiväraha on määräytynyt puolen vuoden työtulojen perusteella?

Alkuperäinen kirjoittaja Hellu:
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
kuitenkaan sitä työtä ei ole tehnyt. silti siihen ei ole oikeutettu vanhempi jolla kanssa sama vakituinen työ mutta lapsi kerkiää täyttään sen 3. se kun on päivästä kiinni. samassa tilanteessa nää mammat mun mielestä on,riippuu vaan siitä millon muksut syntyy.

Eli sun mielestä se on oikeutettua, että naista rankaistaan siitä, että saa lapsia peräkanaa? Kun ei välillä ole töissä, niin ei pitäisi sitten sen mukaan rahaakaan saada.

joko mä kirjoitan epäselvästi tai sä et edes koita ymmärtää. tilanteessa jossa kaksi naista on kammatkin olleet hyvässä työssä saavat lapsen. sit he saavat toisen lapsen ja esikoiset ovat 2 vuotiaita. kolmannen lapsen kohdaala käy niin että toinen nainen saa lapsen kun keskimmäinen on 2,6vuotias ja toinen taas niin että keskimmäinen on juuri täyttänyt 3vuotta. tässä tilanteessa missä lähtökohta on täysin sama saa tuo ensimmäinen nainen hyvän äitiyspäivä rahan mutta toinen saa vaan minimin.

mun mielestä tämä ei ole oikein. ei saa rankaista että tekee lapset peräkkäin mutta miksi pitää muutamasta päivästä rankaista sitten toista jonka tulot sitten sattuu putoon vaikka tonnilla? siksi mun mielestä olisi hyvä olla joku raja kuinka pitkään tuo on voimassa että saa saman rahan kun edellisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
joko mä kirjoitan epäselvästi tai sä et edes koita ymmärtää. tilanteessa jossa kaksi naista on kammatkin olleet hyvässä työssä saavat lapsen. sit he saavat toisen lapsen ja esikoiset ovat 2 vuotiaita. kolmannen lapsen kohdaala käy niin että toinen nainen saa lapsen kun keskimmäinen on 2,6vuotias ja toinen taas niin että keskimmäinen on juuri täyttänyt 3vuotta. tässä tilanteessa missä lähtökohta on täysin sama saa tuo ensimmäinen nainen hyvän äitiyspäivä rahan mutta toinen saa vaan minimin.

mun mielestä tämä ei ole oikein. ei saa rankaista että tekee lapset peräkkäin mutta miksi pitää muutamasta päivästä rankaista sitten toista jonka tulot sitten sattuu putoon vaikka tonnilla? siksi mun mielestä olisi hyvä olla joku raja kuinka pitkään tuo on voimassa että saa saman rahan kun edellisestä.

No toi onkin sit ihan eri juttu. Mutta sehän nyt on ihan selvä asia, et jos esikoinen on yli 3v, niin ei saa saman mukaan. Onhan asiassa silloin selvät sävelet.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
Johan se oli tänne kerran liitettynä..
"Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista. "

Niin on linkitetty joo ja siitä todettiin, ettei missään lue, että pätisi vain ensimmäisen ja toisen lapsen kohdalla.

Joo ei pädekään vain ekan ja tokan kohdalla mutta jos olet saanut jo edellisestä (oln se vaikka jo viides lapsi) edellisen mukaan, niin kolmatta lasta ei enään saa samoilla rahoilla

näin mä olen kokoajan tarkoittanut. onhan se täysin selvää mutta silti se nyt on väärin toista kohtaan. itse olisin oikeutettu samaan rahaan,joten en mitenkään koita vain pitää omia puoliani.

jos taas äiti on muutenvaan kotona hoitamassa lapsia ja tulee vielä lissää nuorimman ollessa 4v niin siinä ei sit taas oo mitään väärää että saa minimirahan.

Lisään vielä että itse selvitin tätä asiaa kelan kanssa tosi tarkkaan. Kysymyksenä kun oli, menenkö töihin vai jäänkö lasten kanssa kotiin ja teemme kolmanne perään. Todettiin etten samaa rahaa enään saa kun tuon edun oon jo käyttänyt. Seuraavassa putkessa sitten voin käyttää taas.

Lisään vielä että itse selvitin tätä asiaa kelan kanssa tosi tarkkaan. Kysymyksenä kun oli, menenkö töihin vai jäänkö lasten kanssa kotiin ja teemme kolmanne perään. Todettiin etten samaa rahaa enään saa kun tuon edun oon jo käyttänyt. Seuraavassa putkessa sitten voin käyttää taas.

Miksi ihmeessä et saa? Luepa aiempi viestini.

Miksi ihmeessä et saa? Luepa aiempi viestini.

Luin juu mutta silti kyseinen asia ihmetyttää. Saman käsityksen saan its emyös ihan sen kelan tekstin mukaan ja näin mull eon kerrottu sekä puhelimessa että toimistossa.

Töihin siis oon menossa ja vauvaa lykätään

Saa saman rahan. Esim.:

1. lapsi 2006, äitiyspäiväraha perustuu vuoden 2004 tuloihin (jos verotuksen mukaan mennään)

2. lapsi 2008, äitiyspäiväraha maksetaan edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Eli tulot vuodelta 2004.

3. lapsi 1010, edellisen vanhempainpäivärahan perusteena on ollut vuoden 2004 työtulo. Eli taas mennään samoilla.

Mutta onko ihan oikeata ja todellista päätöstä?

Mulle kun viimeisin äippäraha myönnettiin, niin päätöksessä luki että perustuu edellisen äippärahan perusteena olleeseen tuloon, ei siis perustunut enää työtuloon! Tästä sain omasta mielestäni varmistuksen sille mikä kelan sivuilla lukee jo muutenkin - yhden kerran saa hyvät rahat näin, mutta ei enää kolmatta tai neljättä kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu harmaana:

Mulle kun viimeisin äippäraha myönnettiin, niin päätöksessä luki että perustuu edellisen äippärahan perusteena olleeseen tuloon, ei siis perustunut enää työtuloon! Tästä sain omasta mielestäni varmistuksen sille mikä kelan sivuilla lukee jo muutenkin - yhden kerran saa hyvät rahat näin, mutta ei enää kolmatta tai neljättä kertaa.

No kyllä minun päätöksessäni (2. lapsi 3 vuoden sisällä ) lukee näin:
"Vanhempainpäivärahan määrä perustuu edellisen vanhempainpäivärahanne perusteena olleeseen työtuloon xxxx euroa.".

Eli kyllä tuo perustuu työtuloon.

"Vanhempainpäivärahan määrä perustuu edellisen vanhempainpäivärahanne perusteena olleeseen työtuloon xxxx euroa.".

Joo se perustuukin, mutta seuraava ei enään voisi samoille rahoille saada kun sitten ei enään perustu työtuloon. Minimille tippuu..

Saa saman rahan. Esim.:

1. lapsi 2006, äitiyspäiväraha perustuu vuoden 2004 tuloihin (jos verotuksen mukaan mennään)

Ei voi oikeata päätöstä olla noillaluvuilla, eihän kukaan voi valmiiksi olla saanut päätöstä lapsesta joka syntyy 2010

Alkuperäinen kirjoittaja "Jellonainen":

Joo se perustuukin, mutta seuraava ei enään voisi samoille rahoille saada kun sitten ei enään perustu työtuloon. Minimille tippuu..

Miksi? Tämän 2007 syntyneen lapsen äitiyspäiväraha perustuu työtuloon vuodelta 2003 (edellinen syntynyt 2005).

Alkuperäinen kirjoittaja "Jellonainen":

Miksi? Tämän 2007 syntyneen lapsen äitiyspäiväraha perustuu työtuloon vuodelta 2003 (edellinen syntynyt 2005).

Kysyn nyt vielä asian varmistamiseksi. Sinä olet elävä esimerkki siitä, että kolmannestakin lapsesta voi saada saman kuin ensimmäisestä?

Kysyn nyt vielä asian varmistamiseksi. Sinä olet elävä esimerkki siitä, että kolmannestakin lapsesta voi saada saman kuin ensimmäisestä?

En ole, vaikka kolme lasta onkin (kakkonen syntyi 7/05, jolloin tätä sääntöä ei vielä ollut, joten en silloin saanut samaa rahaa kuin esikoisesta. Ihan minimille en onneksi silti tippunut kun oli hiukan työtuloja vuodelta -03). Mutta tuo Kelan tekstihän on aivan selvä. Seuraavan lapsen äitiyspäiväraha perustuu aina edellisen perusteena olevaan työtuloon. Eli vaikka tekisin 10 lasta, edellinen äitiyspäiväraha on aina perustunut tuohon -03 ansaittuun työtuloon.

Olisihan se kiva jos näin olisi! mutta eikö tuossa kuitenkin lue että "perustuu EDELLISEN PÄIVÄRAHAN PERUSTEENA OLLEESEEN työtuloon" ja eikö se ole eri asia kuin "perustuu työtuloon" ?

Sitä vaan että ookko _ihan_ varma? *alkaa jo kuitenkin kaivaa kierukkaa ulos, pienimmäinen täyttää kohta 2 v*

En ole, vaikka kolme lasta onkin (kakkonen syntyi 7/05, jolloin tätä sääntöä ei vielä ollut, joten en silloin saanut samaa rahaa kuin esikoisesta. Ihan minimille en onneksi silti tippunut kun oli hiukan työtuloja vuodelta -03). Mutta tuo Kelan tekstihän on aivan selvä. Seuraavan lapsen äitiyspäiväraha perustuu aina edellisen perusteena olevaan työtuloon. Eli vaikka tekisin 10 lasta, edellinen äitiyspäiväraha on aina perustunut tuohon -03 ansaittuun työtuloon.

plääh...

*Tunkee tuskissaan kierukkaa takaisin*

Olisihan se kiva jos näin olisi! mutta eikö tuossa kuitenkin lue että "perustuu EDELLISEN PÄIVÄRAHAN PERUSTEENA OLLEESEEN työtuloon" ja eikö se ole eri asia kuin "perustuu työtuloon" ?

Sitä vaan että ookko _ihan_ varma? *alkaa jo kuitenkin kaivaa kierukkaa ulos, pienimmäinen täyttää kohta 2 v*

No tämän päivärahan perusteena ON vuoden 2003 työtulo, vieläpä indeksillä korotettuna. Seuraavassa hakemuksessani katsottaisiin taas mihin työtuloon edellinen (eli tämä mitä nyt saan) päiväraha on perustunut. Minun mielestäni selvä kuin pläkki, eihän tuossa ole mitään tulkinnanvaraa. Jos jonkin virkailijan mielestä on, niin asiasta pitää valittaa.

No tämän päivärahan perusteena ON vuoden 2003 työtulo, vieläpä indeksillä korotettuna. Seuraavassa hakemuksessani katsottaisiin taas mihin työtuloon edellinen (eli tämä mitä nyt saan) päiväraha on perustunut. Minun mielestäni selvä kuin pläkki, eihän tuossa ole mitään tulkinnanvaraa. Jos jonkin virkailijan mielestä on, niin asiasta pitää valittaa.

Minua et nyt vakuuta :/ Minä ymmärrän edelleen JO kelan sivujen tekstin niin, että samoilla tuloilla voi päivärahan lasketuttaa vain kahdesti, ei loputtomasti hamaan tulevaisuuteen. Ja indeksikorotus on ihan oma asiansa.

Vakuuttavampi on Santtu81 (menikö se oikein), joka on saanut kelasta kielteisen vastauksen. Kannattaa Jellonainen varmistaa vielä, ettei tule katalaa tulokuoppaa jos meinaat lisää lapsia!

Mulla tilanne on hyvin erilainen: teen työtä joten lopulta aika sama kuinka mahdollinen tuleva äipparaha lasketaan.

eka lapsi syntyi 2004, äippäraha vuoden 2002 tulojen mukaan
toka lapsi syntyi vuonna 2006, äippäraha 6kk edeltävien tulojen mukaan, koska olin töissä ykkösen ja kakkosen välissä
Nyt olisi tarkoitus raskautua, jos luoja vaan suo, niin saanko saman kun kakkosesta?

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs minä? :
eka lapsi syntyi 2004, äippäraha vuoden 2002 tulojen mukaan
toka lapsi syntyi vuonna 2006, äippäraha 6kk edeltävien tulojen mukaan, koska olin töissä ykkösen ja kakkosen välissä
Nyt olisi tarkoitus raskautua, jos luoja vaan suo, niin saanko saman kun kakkosesta?

Jos edellinen ei kerkiä täyttämään kolmea vuotta ennenkuin seuraavan lapsen laskettua iaka on, niin saat. Edellinen päivärahasi perustuu työtuloon.

Yhteistyössä