Äitiyspäivärahasta, kun on vakityö ja tmi sivutuloja varten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työläinen

Vieras
Löytyisköhän keneltäkään kokemusta...

Eli mulla on vakityö ja lisäksi teen kotikutsumyyntiä toiminimellä. Nyt olemme suunnitelleet perheenlisäystä ja mietin jo tuota äitiyspäiväraha-asiaa... Saan siis päivärahani vakituisen työpaikkani mukaan, mutta saanko tehdä kotimyyntiä äitiyslomalla toiminimellä?

Saisin siis äitiyspäivärahan ja tekisin kotimyyntiä niin paljon kuin jaksan ja saisin siitä provisiot. Onko tälläinen yhtälö mahdollinen vai tippuuko äitiyspäivärahani minimiin? Työnantaja maksaa ekalta 3kk:lta täyden palkan, vaikuttaako kotimyynnin provisio tuohon?

Jos jollain olisi kokemusta, niin olisi kiva kuulla! Aion kyllä ottaa yhteyttä Kelaa ja varmistaa asian sieltäkin :)

en tiedä, onko ihan sama, kun olin muutama vuosi sitten töissä ja tekin ihan piene lisän yrittäjänä. Eli siitä meni ennakkovero ja maksoin itse YEL:n. YEL otettiin huomioon äippärahoja laskiessa (ei niitä todellisia tuloja yrittäjyydestä). Äitiysloman alkaessa sain vielä tynantajan palkkaa, ja päiväraha meni työnantajalle. Ne muutama päivä, joka tekin silloin yrittäjänä töitä, sain edelleen työnantajan palkan, ja KELA maksoi vaan työnantajalle vähemmän. Sen jälkeen sitten toki nuo harvinaiset työpäiväni sain vaan sen pienen perusrahan KELA:lta, muitla päiviltä normaalin ansiosidonnaisen. Ja töitä SAA tehdä sunnuntaina, ilman että vaikuttaisi päivärahaan (koska sitä ei maksetta sunnuntailta kuitenkaan), sinun kotikutsut ehkä onnistuisivat sunnuntaisin. Minulla sitä mahdollisuutta ei ollut, tein muutaman päivän kuukaudessa arkisin ja niiltä päiviltä tuli alle 20? /pvä KELA:lta.

Yhteistyössä