Äitiyspäiväräha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matikkanero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matikkanero

Vieras
Hei! Enpä ymmärrä oikein mitään Kelan ohjeista miten lasketaan äippäraha. Olen monesti yrittänyt kelaan soittaa, mutta eihän sinne läpi pääse....
Jään äitiyslomalle marraskuussa.

Kelan sivulta kopioitu:

Verovuoden työtulo tarkoittaa palkansaajalla sitä ansiotuloa, josta on jo vähennetty kaikki verotuksessa hyväksytyt vähennykset, esimerkiksi:

-tulonhankkimiskulut (tulonhankkimisvähennys)

-työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksu

-omavastuun jälkeen hyväksytyt matkakulut

-ay- tai työttömyyskassan jäsenmaksu

Tarkista tiedot omasta verolipustasi ja kirjoita vähennysten jälkeen jäänyt työtulosi euroina päivärahan laskuperusteeksi.

Mistä kohtaa verolapusta tämä tarkistetaan? Kuuluuko näihin vähennyksiin esim. maksetut verot? Mitä ovat tulonhankkimiskulut? Minulla on 620 eur tulonhankkimiskuluja, enkä edes tiedä mitä se on?!
Kiitos, jos joku viitsii millään selventää minulle tätä asiaa.

Hei! Enpä ymmärrä oikein mitään Kelan ohjeista miten lasketaan äippäraha. Olen monesti yrittänyt kelaan soittaa, mutta eihän sinne läpi pääse....
Jään äitiyslomalle marraskuussa.

Kelan sivulta kopioitu:

Verovuoden työtulo tarkoittaa palkansaajalla sitä ansiotuloa, josta on jo vähennetty kaikki verotuksessa hyväksytyt vähennykset, esimerkiksi:

-tulonhankkimiskulut (tulonhankkimisvähennys)

-työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksu

-omavastuun jälkeen hyväksytyt matkakulut

-ay- tai työttömyyskassan jäsenmaksu

Tarkista tiedot omasta verolipustasi ja kirjoita vähennysten jälkeen jäänyt työtulosi euroina päivärahan laskuperusteeksi.

Mistä kohtaa verolapusta tämä tarkistetaan? Kuuluuko näihin vähennyksiin esim. maksetut verot? Mitä ovat tulonhankkimiskulut? Minulla on 620 eur tulonhankkimiskuluja, enkä edes tiedä mitä se on?!
Kiitos, jos joku viitsii millään selventää minulle tätä asiaa.

Kela tarkoittaa työtulolla verotettavaa tuloa, siis sitä summaa, josta maksat veroja. Et siis vähennä itse veroja äitiyspäivärahan laskentaa varten. Tulonhankkimiskuluiksi oletetaan 620 euroa, ellet ole muuta erikseen verotukseen ilmoittanut ja se vähennetään verotettavasta tulosta. Samoin nuo muut listalla olevat kulut ja maksut, jotka siis pienentävät verotettavaa tuloa vähennysten verran.

Viimeksi muokattu: