Äitiyspäiväraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sudenmarja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sudenmarja

Vieras
Yritin tulkita KELAn sivuja huonolla menestyksellä, olisikohan täällä joku joka tietää?

Määräaikainen työsuhteeni päättyy 3 kk ennen laskettua aikaani. Minkä tulojen mukaan saan äitiyspäivärahaa? Työttömyyskorvauksen? Kahden vuoden takaisten palkkatulojen? Jonkun muun - minkä? Ja jos olen kirjoilla jatko-opiskelijana (en aio suorittaa mitään opintoja äitiyslomalla), niin saanko silloin saman äitiyspäivärahan kuin opiskelija, vaikka olen saanut palkkaa työstäni viimeiset pari vuotta?

Hei!

Käsittääkseni äitiyspäivärahan määrä lasketaan automaattisesti viimeisen vahvistetun verotuksen tulojen mukaan (siis nyt vuodelta 2009), mutta jos itse haluaa ja tulot ovat muuttuneet, voidaan laskea viimeisen kuuden kuukauden tai joissain poikkeustapauksissa viimeisen kahden kuukauden ajalta.

Eli ellet toisin ilmoita, katsotaan äitiyspäivärahan määrä mielestäni verotietojen mukaan.

Asia kannattaa vielä tarkastaa soittamalla Kelan puhelinpalveluun, josko sieltä osaisivat neuvoa paremmin. Varmaa tietoa kun minulla ei asiasta ole, tällaista mutu-tuntumaa vain :)

Toivottavasti oli kuitenkin jotain apua!

Mä taas muistan jostain lukeneeni, että jos hakuhetkellä olet työtön työnhakija, niin tuki menee automaattisesti minimille. Voiko tämä olla muka näin? Ja senhän voi sitten tehdä niin - jos siis tuo kauhuskenaario olisi totta) että et vaan ilmottaudu työttömäksi työnhakijaksi, vaan kärvistelet ne 3 kk ilman tuloja, jolloin saisit varmaan äitiyspäivärahan sen edellisen verotuksessa vahvistetun vuositulon mukaan laskettuna. kellään tietoa tästä?

Mä olisin myös tuon kannalla, että ensisijaisesti äippäraha maksetaan 2009 verotuksen mukaan tai vaihtoehtoisesti viimeiseltä 6kk:ta, JOS tulot ovat kasvaneet huomattavasti. Voit myös kelan sivuilta lähettää kysymyksen kelalle sähköpostitse, he vastaavat todella nopeasti takaisin ja saat näin varmuuden. Itse olen paljonkin lähettänyt postia kelalle sähköpostilla (niitä typeriäkin kysymyksiä :)) Ja aina on tullut selkeitä vastauksia.

Nyt löysin tällaisen: En ymmärrä Kertun vastausta - Kysy lapsiperheen etuuksista - Äidit ja isät - Suomi24.fi

Eli ymmärtääkseni äitiyspäiväraha määräytyy sen korkeamman tulovaihtoehdon mukaan, eli tässä tapauksessa vuoden 2009 palkkatulojen mukaan (jään siis äitiyslomalle ensi vuonna). Mikä tuntuu jotenkin uskomattoman anteliaalta kun kaikki muut etuudet tunnutaan aina laskettavan sen huonoimman mahdollisen vaihtoehdon mukaan... Lähetin vielä KELA:lle kysymyksen aiheesta.

Viimeksi muokattu:
Äitiysraha ei koskaan määräydy työttömyyspäivärahan mukaan, vaan työttömyyttä edeltäneen tulojakson mukaan, mikäli se on ollut 20% enemmän kuin sitä edellisvuoden verotuksen mukaan menevä työtulo.
Eli saat äitiysrahan määräaikaisen työsuhteesi perusteella. Kun työsopimuksesi loppuu, olet 2kk ansiosidonnaisella, mikäli liittoon kuulut, muuten työmarkkinatuella ja sitten alat saada normaalisti äitiysrahaa. vanhempainrahakauden päätyttyä saat taas ansiosidonnaista. Jos teet toisen lapsen, ennen kuin edellinen täyttää kolme, saat saman äitiysrahan kuin edellisesti indeksikorotukset huomioituna.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;10652209:
Äitiysraha ei koskaan määräydy työttömyyspäivärahan mukaan, vaan työttömyyttä edeltäneen tulojakson mukaan, mikäli se on ollut 20% enemmän kuin sitä edellisvuoden verotuksen mukaan menevä työtulo.
Eli saat äitiysrahan määräaikaisen työsuhteesi perusteella. Kun työsopimuksesi loppuu, olet 2kk ansiosidonnaisella, mikäli liittoon kuulut, muuten työmarkkinatuella ja sitten alat saada normaalisti äitiysrahaa. vanhempainrahakauden päätyttyä saat taas ansiosidonnaista. Jos teet toisen lapsen, ennen kuin edellinen täyttää kolme, saat saman äitiysrahan kuin edellisesti indeksikorotukset huomioituna.

Juuri näin. Eli saat itse päättää lasketaanko päiväraha vahvistetun verotuksen mukaan eli tässä tapauksessa v. 2009 tulojen mukaan, vai miltä tahansa 6 kk ennen äitiysvapaata (ei siis tarvitse olla juuri äitiysvapaata edeltävät 6 kk, vaan oolikohan se vuoden sisään). Mulla on tästä omakohtaista kokemusta. Mulla ä-vapaa alkoi joulukuussa ja olin työttömänä toukokuusta joulukuuhun. Mulle rahat laskettiin tammi-kesäkuun tulojen mukaan jolloin sain ihan normaalia palkkaa.

Päivärahasi voidaan laskea myös vanhempainpäivärahakautta edeltävien 6 kuukauden työtulojen perusteella, jos tulotasosi on noussut vähintään 20 % verotuksessa vahvistettuihin, palkkakertoimella korotettuihin työtuloihin verrattuna. Tulot voidaan huomioida päivärahan perusteena, jos ne ovat jatkuvia ja säännönmukaisia ja jos ne on maksettu 6 kuukauden aikana. Vuositulo lasketaan kertomalla 6 kuukauden tulo kahdella.

Työnantajasi voi ilmoittaa 6 kuukauden tulosi verkossa tai lomakkeella Y17 Ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta. Voit itse selvittää hakemuksessasi työmatkakustannukset ja ay- tai työttömyysvakuutusmaksut.
Lyhyet työsuhteet tai tulojen vaihtelut

Työtulosi voidaan arvioida myös 6 kuukautta lyhyemmältä ajalta, jos sinulla on ollut tuloja ammatinvaihtumisen tai muun vastaavan syyn vuoksi vain osalta 6 kuukauden aikaa.

Jos sinulla ei ole ollut tuloja sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi yhtäjaksoisesti päivärahakautta edeltävältä 6 kuukauden ajalta, voit esittää tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt. Voit esittää työtulot kuitenkin vain päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta.

Jos olet viimesten 6 kuukauden aikana tehnyt pätkätöitä ja ollut niiden välissä työttömänä työnhakijana, voidaan vanhempainrahasi laskea myös pätkätöistä ansaittujen vähintään kuukauden tulojen perusteella. Päivärahasi voidaan laskea myös vähintään kuukauden työtulojen perusteella, jos olet aloittanut uuden työn tai palannut äskettäin työhön esim. sairauspoissaolon tai vanhempainvapaan jälkeen ja työssäolosi olisi jatkunut vähintään 6 kuukautta ellei uusi päivärahakausi olisi alkanut.
Esimerkki päivärahan laskemisesta lyhyiden työsuhteiden tulojen perusteella

Maritan äitiysraha alkaa 1.7.2010. Hän voisi päivärahaa varten esittää 6 kk:n tulonsa ajanjaksolta 1.1.–30.6. Koska hän on ollut työttömänä 1.4.–30.6., työttömyysaika ohitetaan ja 6 kk:n aikaa jatketaan ajalle, jona hän on ollut työssä.

Marita on työskennellyt 1.10.–31.12.2009 sekä 1.1.–31.3.2010. Päiväraha lasketaan ajalta 1.10.2009–31.3.2010 ansaittujen tulojen perusteella (6 kk tulot, jotka kerrotaan kahdella).

Jos Marita olisi työskennellyt vain 1.10.–31.12.2009, hänen päivärahansa laskettaisiin tämän 3 kuukauden ajalta ja 3 kk:n tulot kerrottaisiin kahdella.

Esimerkki: Milloin kuukauden tuloja ei käytetä?

Siiri on aloittanut juuri uudessa vakituisessa työpaikassa, mutta jää äitiyslomalle kuukauden työskentelyn jälkeen. Ennen uutta työtään Siiri oli 6 kuukautta työttömänä ja sitä ennen 8 kuukautta töissä. Siirin vanhempainpäivärahaa ei voida laskea pelkästään kuukauden työtulojen perusteella, sillä Siirillä on tuloja yhteensä 9 kuukaudelta ennen äitiyslomaansa. Siirin päiväraha lasketaan uudesta työpaikasta saadun kuukauden palkan sekä työttömyyttä edeltäneiden 5 kuukauden tulojen mukaan. Näin Siirille saadaan yhteensä 6 kuukauden tulot, jotka kerrotaan kahdella vuosituloksi.

"Jos sinulla ei ole ollut tuloja sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi yhtäjaksoisesti päivärahakautta edeltävältä 6 kuukauden ajalta, voit esittää tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt. Voit esittää työtulot kuitenkin vain päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta.

Jos olet viimesten 6 kuukauden aikana tehnyt pätkätöitä ja ollut niiden välissä työttömänä työnhakijana, voidaan vanhempainrahasi laskea myös pätkätöistä ansaittujen vähintään kuukauden tulojen perusteella. Päivärahasi voidaan laskea myös vähintään kuukauden työtulojen perusteella, jos olet aloittanut uuden työn tai palannut äskettäin työhön esim. sairauspoissaolon tai vanhempainvapaan jälkeen ja työssäolosi olisi jatkunut vähintään 6 kuukautta ellei uusi päivärahakausi olisi alkanut.
Esimerkki päivärahan laskemisesta lyhyiden työsuhteiden tulojen perusteella

Maritan äitiysraha alkaa 1.7.2010. Hän voisi päivärahaa varten esittää 6 kk:n tulonsa ajanjaksolta 1.1.–30.6. Koska hän on ollut työttömänä 1.4.–30.6., työttömyysaika ohitetaan ja 6 kk:n aikaa jatketaan ajalle, jona hän on ollut työssä.

Marita on työskennellyt 1.10.–31.12.2009 sekä 1.1.–31.3.2010. Päiväraha lasketaan ajalta 1.10.2009–31.3.2010 ansaittujen tulojen perusteella (6 kk tulot, jotka kerrotaan kahdella).

VOINKO SOVELTAA OMAAN TILANTEESEENI NÄIN jos en saa työtä näin raskaana ollessani:

työssä 08/2009-05/2010
työtön 06/2010 ---> la 5.5.2011

"Voit esittää työtulot kuitenkin vain päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta."
Eli: 01/2010-05/2010 5kk työtä, äitiyspäiväraha maksetaan tästä???

Yhteistyössä