Äitiyspäiväraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvakuume
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvakuume

Vieras
Edellisestä äitiyslomasta on jo kohta 7v. joten virkistäkääpäs mun muistia...
Eli jos nyt tulisin kohta puoliin raskaaksi ja vauva syntyisi esim. vuoden 2006 alkupuolella niin minkä vuoden tulojen mukaan mun äitiyspäiväraha laskettaisiin?

Kiitos jo etukäteen tiedoista!

=)

Hei!
Tässä on vähän tietoa. En ole ihan varma mutta mulle laskettii näin äitiysraha. Kerkisin olee töissä vain puolivuotta mutta tuloni riitti päivärahan laskemiseen. Aikaisemmin se laskettii sillee että edellis vuoden tulojen mukaan jos oli ennen raskautta kotona. Mulla on nyt molemmista kokemusta ja olen sitä mieltä että ennen raskautta kannattaa olla töissä niin saa enemmän rahaa.

Mun äitiysloma alkoi 15.1 niin mun päiväraha laskettiin 2003 tulojen mukaan koska oli viimeinen vahvistettu verotus, eli 2006 se olis vuoden 2004 tulojen mukaan, mutta jos sun tulot on 20% isommat kuin vahvistettu verotus 6 kk ajan ennen äitiysloman alkua niin saat sen uudenpien tulojen mukaan laskettuna. .. Mulla jäi tuosta 20 % muutama euroa vajaaksi (siis verrattaessa 6 kk tuloja verotukseen) niin saan verotuksen mukaan ja hävisn päivärahassa melkein 10 ?/ päivä \|O

Kyllä se vähän riippuu kuka kelalla sun hakemusta käsittelee, eli viilaako pilkkua vaiko ei. Edellisen kerran mun ä-päiväraha laskettiin viimesimmän verotuksen mukaan, jota sitten "viisastuneena" yritin korjauttaa puolen vuoden tulojen mukaan. Ei onnistunut... Hävisin näin euroja...
No nyt on sama taas edessä. En edes tarjonnut kelaan muuta kuin puolen vuoden tulotietoja ja läpi meni.
Eli siis: kannattaa itse laskee, kumpi systeemi on edullisempi, kummasta saa paremmat hillot ja tarjota VAIN niitä tulotietoja!
nimim. kantapään kautta

Hei!

Korjaisin "rantapallon" juttuun sen verran, että KELA haluaa joka tapauksessa viimeisen vahvistetun verotuksen tiedot eli pelkästään 6 kk:n tulotiedoilla ei voi päivärahaa hakea. Haluavat nimenomaan tehdä itse vertailun, onko 6kk:n tulot sen yli 20% paremmat kuin viim. vahvistetun verotuksen mukaiset tulot. Minulle kävi samoin kun "rantapallolle". Jollain omituisella laskuopilla 6 kk:n tuloni jäivät juuri kriittisen rajan alle, taisi olla luokkaa 100e (vuosipalkaksi muutettuna). Äitiyspäivärahassa menetys oli suht iso. Tarkistin jälkikäteen KELAsta, olisinko voinut hakea päivärahaa pelkillä 6 kk:n tiedoilla ja vastaus oli ei. Hölmöä, mutta näin se vain on. :-(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2005 klo 19:28 rantapallo kirjoitti:
Kyllä se vähän riippuu kuka kelalla sun hakemusta käsittelee, eli viilaako pilkkua vaiko ei. Edellisen kerran mun ä-päiväraha laskettiin viimesimmän verotuksen mukaan, jota sitten "viisastuneena" yritin korjauttaa puolen vuoden tulojen mukaan. Ei onnistunut... Hävisin näin euroja...
No nyt on sama taas edessä. En edes tarjonnut kelaan muuta kuin puolen vuoden tulotietoja ja läpi meni.
Eli siis: kannattaa itse laskee, kumpi systeemi on edullisempi, kummasta saa paremmat hillot ja tarjota VAIN niitä tulotietoja!
nimim. kantapään kautta

se nainen näytti mulle sen niiden ohjelman, ja sinne tuli lukemaan 6kk tulojen syötön jälkeen teksti että tulo ei ylitä20% rajaa tms en nyt muista sanamuotoa, eli se niiden järjestelmä vertaa automaattisesti tuloja.. mutta tein valituksen siitä sinne lautakuntaa, eipä ole päätöstä kuulunut.

Vaikuttaako siihen minkä vuoden tulojen mukaan lasketaan vauvan laskettuaika vai se milloin äitiysloma alkaa? Esim. jos jään äitiyslomalle jo vuoden 2005 puolella mutta vauva syntyy vasta v. 2006 puolella niin lasketaanko silti v. 2004 tulojen mukaan?
Ongelma on nääs siinä, että vuonna 2003 olin ns. lyhennetyllä työpäivällä ja palkka oli huomattavasti huonompi kuin koko vuonna 2004 ja nyt on tarkoitus jäädä lyhennetylle työpäivälle taas elokuusta joten en tosiaankaan halua, että äitiyspäiväraha lasketaan viimeisen 6 kk mukaankaan...
Tarkkaa touhua tämä perhesuunnittelu =)

Hei vauvakuume!

Riippuu siitä, kumman kalenterivuoden puolella äitiyslomasi alkaa. KELAn sääntöjen mukaan äitiysloman voi aloittaa 30-50 vrk ennen laskettua aikaa ja jos lapsi syntyy ennen tätä, äitiysloma alkaa syntymäpäivästä. Jos äitiyslomasi alkaa ennen 1.1.2006, käytetään v. 2003 tuloja, jos taas 1.1.2006 tai sen jälkeen, v. 2004 tuloja.

Lisään edelliseen viestiini ("rantapallolle") sen, että verotustiedot KELA saa suoraan verottajalta, vaikka niitä ei itse ilmoittaisikaan.

Yhteistyössä