Äitiyspäiväraha (laskettu aika helmikuussa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tiedän että kelassa neuvovat kun sen aika tulee, mutta pohdin jo että minkä vuoden tulojen mukaan tämä äippäraha lasketaan kun laskettu aika on helmikuussa? Vuonna 2009 oli olemattomat tulot mutta vuonna 2010 oli hyvät tulot.. Vai voinko hakea sitä sen edeltävän kuuden kuukauden tulojen mukaan jotka ovat saamaa luokkaa kuin vuoden 2010 tulot?? Kiitos jos joku osaa auttaa..

koska nyt menee 2009 verotuksen tai edellisen 6kk mukaan äippärahan laskeminen, eikös vuodenvaihteen jälkeen mene 2010 verotuksen mukaan tai edellisen 6kk mukaan? Korjatkaa jos olen väärässä. Ja pääsääntöisesti menee siis sen edellisen tehdyn verotuksen mukaan, ellei tulot ole 20% nousseet edellisen 6kk aikana.

juu tuo 2010 verotushan vahvistetaan tässä syksyllä, en tiedä missä vaiheessa se sitten vaihtuu myös kelan huomoimaksi verotuksesksi, sitä voi varman kysyä kelasta. mutta uskoisin että kun sinulla on noin kaukana tuo laskettu aika, että menee sen 2010 verotuksen mukaan. ja toki voit hakea myös niillä viim 6kk tuloilla.

Eikös se ole kalenterivuoden verran kerrallaan, kun katsotaan verotusvuotta. Mulla oli la 4.2.2008 ja äitiysloma alkoi muistaakseen 29.12, niin korvaukset laskettiin vuoden 2006 tuloilla. Jos äitiysloma olisi alkanut 1.1, niin korvaus olisi ollut 2007 mukaan. Tai viimeiset 6kk.

Sulla menee vuoden 2010 tulojen mukaan, tai viimeisten 6kk tulojen mukaan, jos ovat nousseet vuoden 2010 tuloista 20%.
Uusi verotus vaihtuu käytettäväksi aina vuodenvaihteessa.

Äitiyspäiväraha lasketaan lasketunajan mukaan, edellisestä vahvistetusta verotuksesta. Verotus vahvistuu vasta joulukuulla. Mulla oli kakkosen la maaliskuun alussa, äippäloma alkoi tammikuun puolivälissä ja pätöksen sain joulukuun lopussa. Silloin saivat verottajalta vahvistetut tiedot 19.12.

Niin ja se edellinen vahvistettu verotus on aina kaksi vuotta taaksepäin. Sinun tapauksessasi siis katsotaan 2010 tuloista ja jos ilmoitat 6kk tulot niin niitä verrataan tohon.

Yhteistyössä