Äitiyslomarahan ja palkanerotuksen maksaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko kellää tietoa, Kaupanalan työehtosopimuksen mukaisesta "erotuksen" maksamisesta... Äitiyslomarahan ja palkanerotuksen maksamisesta kun kelan sivuilla lukee näin

"Jos saat äitiysvapaasi ajalta palkkaa, äitiysraha maksetaan palkan ajalta työnantajallesi. Samoin äitiysrahan korotus ensimmäiseltä 56 arkipäivältä maksetaan tällöin työnantajallesi"

Työnantaja taas maksaa sinulle kelan päätöksen mukaan joka toimitetaan työnantajalle..???

Mitäs tässä on epäselvää? Kela maksaa sinun äitiysrahan työantajalle, joka maksaa sinulle siltä ajalta (täyden) palkan. Toinen vaihtoehto saattaisi olla, että Kela maksaa sinulle äitiysrahan ja työnantaja maksaa äityisrahan ja palkan erotuksen.

Oon kyllä eri hommissa, mutta meillä toi menee niin että Kelan paperit toimitetaan firman palkkikseen. Sieltä tulee sitten äitiysloman ekan 3kk:n ajan ihan normaalisti palkka & palkkanauha, ja Kela korvaa työnantajalle sen oman osuutensa. Ton 3kk:n jälkeen palkanmaksu loppuu ja äitiyspäiväraha alkaa tulla Kelan kautta.

En tiedä ymmärsinkö oikein mutta joskus (kut6en minulla) äitiyspäiväraha voi olla suurempi kuin työantajan maksama palkka (normaalisti peruspalkka) äitiysloman ekan 3 kuukauden ajalta. Mulla äpr oli laskettu äitiyslomaa edeltävän 6kk:n tulojen perusteella ja olin tarkoituksella tehnyt paljon ylitöitä. Siispä Kela maksoi minulle sen mikä jäi työnantajan maksaman palkan ja äpr:n erotukseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Oon kyllä eri hommissa, mutta meillä toi menee niin että Kelan paperit toimitetaan firman palkkikseen. Sieltä tulee sitten äitiysloman ekan 3kk:n ajan ihan normaalisti palkka & palkkanauha, ja Kela korvaa työnantajalle sen oman osuutensa. Ton 3kk:n jälkeen palkanmaksu loppuu ja äitiyspäiväraha alkaa tulla Kelan kautta.

Itse asiassa 3 kk jälkeen ÄITIYSRAHA loppuu kokonaan, ja alat saamaan kelalta VANHEMPAINRAHAA.

Jujuhan on justiin siinä, että äidille kuuluu 3 kk. mittainen äitiysloma ja vanhempainvapaanhan voi vapaasti valita joko äiti taikka isä kulloinkin pidettäväksi.

Mutta juuri näinhän se on, JOS työnantaja maksaa palkan äl-ajalta. Riippuu alasta ja TESsistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
eikös se mene kuitenkin niin että kun lapsi on 3kk, alkaa vanhempainrahakausi... eikä silloin kun olet ollut 3kk lomalla.

Niin, korjaan; äitiysrahakausi on 105 arkipäivää eli n. 4kk, jonka loppuminen suhteessa lapsen ikään riippuu tietysti siitä koska on aitiyslomalle ennen lapsen syntymää jäänyt. Tietty jos jää kk ennen la. ja lapsikin syntyy ajallaa on hän äitiysvapaan päättyessä n. 3 kk. vanha =D

Yhteistyössä