ÄITIYSLOMAN LOPPUMINEN

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä

Vieras
Milloin loppuu,siis minkä ikäinen vauva on silloin?!?!?!Oon ollu siinä uskossa että äitiysloma loppuu kun lapsi tulee 9kk,mutta meidän neiti on nyt 9,5kk ja vielä nyt tulevalla viikolla saan äit.päivärahan(edell. maksettiin viime viikolla koko kuulta ja nyt siis tulee viikon rahat)....Onko merkitystä että vauva syntyi 2vkoa etuajassa lasketusta?

Ei merkitystä sillä. Sulle on Kelasta tullut ne laput jo silloin kun äitiyspäivärahan määrät päätetty yms. Siinä näet päivämäärät koska alkaa ja loppuu.
Mulla loppui 12.8. äit.loma ja vauva oli silloin 9,5 kk.

Vanhempainvapaa alkaa äitiysvapaan jälkeen. Vanhempainvapaan ajalta Kela maksaa vanhempainrahaa 158 arkipäivää eli reilut puoli vuotta. Lapsi on noin 9 kuukauden ikäinen, kun vanhempainraha päättyy.

riippuu milloin vauva syntyy, äitiysloma alkaa silloin ku vauva syntyy että jos syntyi esim viikol 36 ni saat tavallaa ilmaisen kuukauden päälle, lasketun ajan mukaan menee äitiysloman pituus

Olet saanut kelasta päätöksen. Lue siitä! Jos ei ole tallessa, nettisivuilta löytyy myös, kun kirjaudut omilla pankkitunnuksilla. Tiesitkö muuten, että jos jäät kotiin lasta hoitamaan vanhempainrahakauden jälkeen, saat kotihoidontukea...

Alkuperäinen kirjoittaja wb:
riippuu milloin vauva syntyy, äitiysloma alkaa silloin ku vauva syntyy että jos syntyi esim viikol 36 ni saat tavallaa ilmaisen kuukauden päälle, lasketun ajan mukaan menee äitiysloman pituus

Siis äitiyslomahan ei ala silloin kun vauva syntyy vaan viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Tietysti jos vauva syntyy vielä ennen sitäkin, niin sitten.

Mutta onhan sillä syntymäpäivällä tietenkin merkitystä! Mun vauva syntyi reilun viikon lasketun ajan jälkeen. Siinä vaiheessa kun mun vanhempainvapaa päättyy, vauva on aika tasan 9kk. Jos sun vauva on syntynyt reilusti ennen laskettua aikaa, niin tottakai hän on vanhempi vanhempainvapaan päättyessä. Laskettu aika määrittää vanhempainvapaan keston, mutta vauva voi syntyä muulloin kuin laskettuna aikana...

Yhteistyössä