äitiyslomalaiset, mitä teette kaiket päivät??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Olen itselleni todella oudossa tilanteessa, äitiysvapaalla odottaen esikoistani. Laskettuun aikaa on vielä yli kuukausi aikaa ja päivät alkaa käymään pitkäksi. En ole koskaan ollut tällaisessa tilanteessa, että pitäisi vain olla. Ehkä joskus ala-asteella viimeksi on ollut näin pitkä "kesäloma", muuten olen tehnyt töitä tai opiskellut kesät.

Miten ihmeessä sitä saisi päivät kulumaan? Nyt odottelen vain miestäni kotiin ja olen seurankipeä kun hän tulee. Ei ole oikein ketään tuttujakaan, joilla olisi aikaa vetelehtiä minun kanssa päivät. Kaikki on töissä.

Ajattelin siivota kaikki kaapit ja pestä ikkunat, kun aikaa kerran on. Toisaalta kauhean raskasta työtä en jaksa tehdä, kun heti supistelee. Olen lähinnä pessyt pyykkiä, tehnyt ruokaa, leiponut, kutonut vauvalle ja ommellut. Mutta ei oikein päivät näistä pikku puuhasteluista täyty :/

Itse tein rästissä olleita kotitöitä ja LEPÄSIN (nukuin, luin lehtiä/kirjoja, katsoin telkkaria) ja nautin siitä kun sain olla rauhassa.

Lepää sinäkin tai omista vain aikaa muuten vain itsellesi. Vauvan syntymän jälkeen teet asioita vauvan tahdissa :)

lue, käy päivällä elokuvissa ja kahvilla, vaikka taidenäyttelyssä, teetä valokuvat ja liimaa kansioon, käy kävelyllä, nuku päiväunia, lorvaile oikein sydämesi kyllyydestä. Mihinkään noista ei ole kohta aikaa, tai ehkä esikoisen kanssa vielä johonkin oli mut nyt kun on 2,5 ja 3vko lapset niin ympäripyöreitä on päivät...

Tuo elokuvissa käyminen kuulostaa kivalta :) päivällä kun nekin on paljon halvempia. Myös hääkuvat olisi syytä saada albumiin...

Tuntuu vaan siltä, että pitäisi tehdä jotain järkevää, eikä vain lorvia. Lorvimislomaa tää kait sit kuitenkin on :)

kävin uimassa, tein 100 palan palapelejä. pesin ja siltin kaikki verhot. lisäksi pesin peitot, tyynyt petarin pällist, runkopatjansuojat yms mitä nyt vaan ikinä irti sain niin laitoin pesukoneeseen :)

No ekassa meinasi kyllä tulla aika pitkäksi. Nyt, jos vaan suinkin vointi sallii, olen osan ä-lomasta töissä ja jään pois vasta kun 37+0 tulee täyteen. Kantsii lepäillä kun kerran on mahdollisuus :) katso hömppää, rentoudu, lenkkeile voinnin mukaan, tapaa ystäviä, käy leffassa!

Nauti nyt vielä omasta rauhasta, hae vaikka kasa leffoja ja mässyjä päiväksi, makaa ja syö! Siinä touhua yhelle päivälle.
Käy rauhallisilla kävelyillä, osta ristikkolehti, käy kylässä, käykää miehen kanssa yhdessä syömässä, leffassa, viettäkää laatuaikaa. Kohta sen aika on ohi ainakin hetkeksi ;)

Tuo elokuvissa käyminen kuulostaa kivalta :) päivällä kun nekin on paljon halvempia. Myös hääkuvat olisi syytä saada albumiin...

Tuntuu vaan siltä, että pitäisi tehdä jotain järkevää, eikä vain lorvia. Lorvimislomaa tää kait sit kuitenkin on :)

Saa lorvia ihan hyvällä omallatunnolla :) Ja jos sulla pakastimeen mahtuu niin tee sinne ruokaa valmiiksi... ei tarvi syödä niin paljoa "äitien tekemää" ruokaa sitten vauvan synnyttyä!

Jos vointi sallii, ota päivittäinen kävelylenkki tavaksi. Hyvästä kunnosta on hyötyä synnytyksessä. Lue hyviä kirjoja, käy lounaskahviloissa, varaa hemmotteluhoitoja.

Jos haluat välttämättä tehdä jotain "hyödyllistä" ja teille on tulossa ristiäiset/nimiäiset, nyt on sopiva aika askarrella kutsukortit, suunnitella puitteet/tarjoilut/somistukset ja tehdä uniikki kastemekko, jota suku voi käyttää seuraavan vuosisadan.

Sit ku se vauva syntyy, sit ei enää tarvitse miettiä mitä tehdä. Itse ainakin voisin ottaa vuorokauteen muutaman ylimääräisenkin tunnit et kerkeis tekee kaiken..

Voi että kun sais olla kotona! Aamulla klo 6 pitää olla töissä...
Surffailisin netissä, järjestelisin kaappeja, laittaisin huoneita uuteen uskoon sisustamalla, tekisin pihahommia...

Lorvi nyt ihan hyvällä omatunnolla, sitten kun on lapsia, ei sitä niin enää ehdi.

Nuku runsaasti, että oot mahdollisimman levännyt, kun vaavi tulee. Tee ruokaa pakkaseen ja leivo jotain vaikka jo ristiäisiä silmällä pitäen tai ainakin vauvaa katsomaan tulevia vieraita varten. Kyllä kuivakakut ainakin säilyy hyvinä pakkasessa vähintään muutamia kuukausia. Osta 1-2 imetysliivit (ja loput sitten, kun rintojen lopullinen koko selviää, kun maito nousee...), jos et oo vielä hankkinut. Ja sairaalakassi valmiiksi ajoissa... Perehdy kestovaippailun saloihin, jos yhtään kiinnostaa kokeilla.

Pitäisin huolta kunnosta sen minkä voisin, hitaita kävelylenkkejä, uintia tms., jos vointi vaan suinkin periksi antaa, tästä kroppa niiin kiittää synnytyksessä ja sen jälkeen.
Kirjoja, kirjoja, kirjoja.

Onko vauvalle kaikki hankittu, isyyspakkaus?

Itse hankin tietoa imetyksestä etukäteen.

Tietty leffoja ja sarjoja voi katsoa ja noh, mulla kyllä tekemisen puute jatkui vauvan synnyttyäkin, sehän nukkui tuntikausia päivässä, vaikka iltaisin sitten huusi ja olihan se mukavampaa hyssytellä vauvaa kun katseli lempisarjojaan.

Nuku runsaasti, että oot mahdollisimman levännyt, kun vaavi tulee. Tee ruokaa pakkaseen ja leivo jotain vaikka jo ristiäisiä silmällä pitäen tai ainakin vauvaa katsomaan tulevia vieraita varten. Kyllä kuivakakut ainakin säilyy hyvinä pakkasessa vähintään muutamia kuukausia. Osta 1-2 imetysliivit (ja loput sitten, kun rintojen lopullinen koko selviää, kun maito nousee...), jos et oo vielä hankkinut. Ja sairaalakassi valmiiksi ajoissa... Perehdy kestovaippailun saloihin, jos yhtään kiinnostaa kokeilla.

Niin, piti vielä sanoa, että ota huomioon, että vauva voi syntyä jo vaikka piankin, heistä kun ei koskaan tiedä. Että ei niitä viikkoja niin paljon välttämättä ole enää ennen syntymää, toivotaan tietty, että täysaikaiseksi ehtii sulla. Meidän tutuilla syntyi vauva n.1 kk ennen laskettua aikaa ja heillä ei ollut vielä kaikki ihan valmiina vauvaa varten, oli yllätys. Meidän esikoinen syntyi reilu viikko ennen laskettua, lapsivesi vain rupes lorahtelemaan yhtäkkiä. En ollut pakannut sairaalakassia valmiiksi ja siinä oli sitten vähän vaikea pitää ajatuksia koossa ja miettiä, mitä tarvii mukaan, kun sairaalasta sanottiin, että pitää lähteä pian tulemaan.

Yhteistyössä