Äitiysloma loppuu, töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Krisse2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvä "huh". Voit ihan rauhassa tehdä juuri päinvastoin kuin ne suositukset, jotka tämänhetkiseen parhaaseen tietoon pohjautuvat. Katsot sitten varmaan olevasi "varma" ihmisenä. Ja hyvä äiti.

Että huhhuh.

Jee, jee täällä on sota käynnissä, kiitos mieltä askarruttaneen kysymykseni johon kaipasin asiallisia vastauksia. Aluksi niitä sainkin. Eiköhän julisteta tämä keskustelu päätyneeksi. Jos joku haluaa vielä kertoa omista kokemuksistaan päivähoitoasioissa niin siitä vaan. Mutta riitaviestejä ei kukaan jaksa lukea. Olette kaikki ihan hyviä äitejä, jokainen!

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Onpa tullut luettua muutama kasvatusopaskin, vaikkei niille käyttöä vielä vähään aikaan ole.

Minulle on itsestään selvää että haluan antaa lapselleni parhaat mahdolliset elämän eväät, ja koska tämänhetkiset suositusten mukaan sellaiset saa kun rakastava vanhempi hoitaa lapsen kotona hieman pitempään kuin mitä vanhempainvapaa sallii, jään hoitovapaalle. Itsestäänselvä tämä mahdollisuus ei toki monelle tänä päivänä taloudellisesti ole, niinpä mekin laskimme tarkkaan mitä hoitovapaa kohdallamme tarkoittaa. Alustin keskustelun miehelleni niin, että "tarpeen vaatiessa olen valmis muuttamaan paikkakuntaa ja pienempään asuntoon jne.". Eli lapsi edellä.

--Kasvatusoppaat, suositukset, alustin miehelleni keskustelun...
Mistä nämä kaikki kertovat? epävarmuudesta

Tämäkö edustaa työssäkäyvien äitien ylempää sivistystasoa? Kasvatusopas, hui! Suositukset, huijui! Keskustelun alustaminen iiks!

Nykyään ei kuulkaas pidä paikkansa että kouluttamattomat luuserit jäisi kotiin kiukuttelemaan ja primajengi karkaisi äkkiä takaisin duuniin. Hoitovapaa vaatii päinvastoin fyffeä. Ja asian tärkeyden tajuaminen älliä ja koulutusta. Siinä asia yhtä ikävän suoraan sanottuna kuin mitä täällä heitetään toiseen suuntaan, plain and simple.

Yritän jaksaa kotiäitinä, kunnes lapsi on 2 v, eli vielä vuoden, koska yksinkertaisesti uskon, että se on lapselleni parasta. Myöhemminkin tuntuisi kyllä pahalta laittaa lapsi laitokseen päiväksi ja nähdä häntä muutaman tunnin ajan illalla ennen nukkumaanmenoa.

Olen aika vahvasti eri mieltä joidenkin kirjoittajien kotiäitikommenteista. Kotiäitinä on mielestäni moninkerroin rankempaa kuin palkkatyössä. Olen ne molemmat kokenut, takana on pitkä putki akateemista ylemmän toimihenkilön asiantuntijatyötä. Kotona rassaa täydellinen oman ajan puute ja sosiaalinen eristyneisyys, vaikka kerhoissa kävisikin. Edes vessaan ei saa mennä yksin, kun vauva tunkee mukaan.

En yhtään ihmettele, että kotiäidit ovat usein kireitä ja väsyneitä, suoraan sanoen haaveilen työhönpaluusta joka päivä, mutta yritän sinnitellä päivä kerrallaan, koska tosiaan olen vakuuttunut, että se on lapsen edun mukaista. Enkä nyt yritä syyllistää toisen valinnan tehneitä tällä kirjoituksella. Luulen, että tuo provosoituminen kertoo siitä, että työhönlähteneillä on alitajuisesti huono omatunto, ja tulkitsevat siksi kaikki vähänkään erilaiset kommentit syyttelyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ruotsalainen tutkimus:
Muistan lukeneeni tuon samaisen ruotsalaisen tutkimuksen ja omat kokemukseni asiasta ovat samanlaisia. Vanhemmat joista molemmat käyvät töissä näyttävät ainakin näin ulospäin olevan onnellisempia kuin jossa äiti on kotona. Myös työssäkäyvien äitien kanssa on mukavampi keskustella ja heidän yleissivistyksensä on noin keskimäärin hieman korkeampi (oma mielipide, ei tutkimus) kuin kotiäitien.

Varsinkin yhden tai lapsen hoitaminen ja kotitöiden tekeminen ei käy mitenkään työstä, voin sanoa kokemuksella. Ulkoilut 2-3 krt päivä ja ruoanlaitot ja siivoamiset yms. eivät mielestäni ole rankkoja tai verrattavissa työssäkäyntiin jossa on käytettävä aivojaa ja ideoitava asioita. Ehkä jossakin duunarihommissa voi olla helpompaa.

En arvosta kotiäitiyttä ja se pitää saada myöskin sanoa ääneen, mielipide se on sekin.

Mene sitten äkkiä töihin! Tämä on ihan hiukan väärä paikka hehkuttaa miten kotiäideillä on helppoa. Olisikohan nuo hoidettavatkin aika lailla erilaisia meillä jokaisella.

Kiva että maailmassa on ihmisiä jotka vaativat keskustelukumppaneiltaan yhtä korkeaa yleissivistystä kuin itsellä. Ja vielä ovat niin fiksuja että kehtaavat sen myöntää. Mene ittees. Sivistynyt.

Millaisissa töissä te käytte jos näette lastanne pari tuntia illassa? Jos lähtee töistä vaikkapa klo 15-16.30, ehtii tarhalle klo 17 ja tuskin se muksu nyt nukkumaan menee ennen klo 20?
Onko teillä joku kiinteä työaika, ei kai?

Miten normaalijärjellä varustetut vanhemmat lukevat oppaita, katsovat synnytysvideoita yms. Kyse on niin luonnollisesta tapahtumasta ja lapsen kasvatuksesta että se kyllä tulee jokaiselta luonnostaan kun vaan antaa mahdollisuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja kissa23:
Miten normaalijärjellä varustetut vanhemmat lukevat oppaita, katsovat synnytysvideoita yms. Kyse on niin luonnollisesta tapahtumasta ja lapsen kasvatuksesta että se kyllä tulee jokaiselta luonnostaan kun vaan antaa mahdollisuuden.

Miten normaalijärjellä varustetut ihmiset käy kouluja? Kyllä elämässä on kyse niin luonnollisesta tapahtumasta, että siitä selviää ilmankin. Minäkin täällä taaplaan ihan peruskoulupohjalta ja hyvin on mennyt. Lisääntyminen kun ei kysy kirjaoppia. Oppaat, kirjat.. mihin niitä yleensäkään tarvitaan? Ihan harmittaa että opettelin lukemaan kun hyvin pärjäisin ilman sitäkin taitoa.

Lukemaan opettelu ja synnysoppaiden ja valmennuksien pitäminen tärkeänä on varmaan kaksi eri asiaa.
Lapsen hoitaminen ja synnytys luontuvat naiselta luonnostaan, ihan kuin puhekin. Lukemaan pitää opetella ja se on varmaan ihan hyödyllistäkin vielä

Tosiaan tuo työaika ja työmatkakin vaikuttavat siihen, kuinka paljon aikaa jää lapselle. Toki lähemmäs tunnin työmatka suuntaansa verottaa jo vapaa-aikaa toisella tavalla kuin 10min/2,5km matka, hoitopaikka suurinpiirtein matkan varrella. Mulla onneks on tuollainen lyhyt matka. Ja mahdollisuus tehdä töitä liukuvasti, voidaan miehen kanssa mennä eriaikoihin töihin (hänellä myös lyhyt työmatka). Näin pystymme sentään lyhentämään hoitoaikaa, ja osittaisella hoitovapaalla ottamaan vapaapäivän viikossa. Uskon, että olisi ollut vielä vaikeampaa palata töihin, mikäli ois ollut pitkä työmatka.

Kotiäitiys on haasteellista, samoin työnteko kun lapset ovat pieniä. Musta molemmat ovat kunnioitettavia vaihtoehtoja, toisille sopii toinen vaihtoehto paremmin kuin toiselle. Pääasia, että rakastaa lastaan. En usko, että hyvä, tuttu ja turvallinen hoitopaikka mitään elinikäisiä traumoja aiheuttaa. Toki lapsen kanssa on hyvä olla aikaa - uskon, että mikäli vanhemmat ovat "aina töissä" eli tekevät ympäripyöreitä työpäiviä tyyliin 7vrk viikossa, ja lapsi on pääasiassa hoidossa muilla milloin kenelläkin, lapsi voi jotain traumoja saadakin. Mutta mukava hoitopaikka ja inhimilliset ajat hoidossa - uskon, että ne pahemmat traumat tulevat ihan jostain muualta...

Mun on pakko myöntää, että tämän kotiäitinä olemisen yhden lapsen kanssa olen kokenut paljon raskaampana kuin odotin. Olin omasta mielestäni jäämässä "lomalle" työelämästä Ehdinkin jo vauvaa yritettäessä (kesti useita vuosia) suunnitella kuinka sitten on aikaa harrastaa, lukea, käydä näyttelyíssä, hoitaa ulkonäköä, tavata ystäviä jne. Kun tämä kaikki tuntui pitkien työpäivien vuoksi jäävän taka-alalle. Nyt puolivuotta kotona olleena olen valmis nostamaan kädet pystyyn. Työmäärään nähden rahallinen korvaus naurettavan pieni (kotihoidontukea saan 1400e käteen) ja aikaa ei juuri mihinkään. Tottakai ihanaa olla lapsen kanssa, nähdä hänen kehityksensä ja hymy aamusta iltaan. Mutta jos helpommalla haluan sitten kun lapsi on 9kk päästä niin valitsen töihin paluun. Saa sitten nähdä kumman valitsen.

Pakko kommentoida tohon työaikaan:

-kaupantätinä en pääse töistä 16.00 vaan olen siellä usein 20.00, jotta sinä klo 16 töistä päässyt pääset sinne. lapseni joudun viemään hoitoon klo 11, jotta saa ruuan yms. Isä pääsee hakemaan hänet klo 18 mennessä (myös kaupanalalla). Lapsi on siis jo nukkumassa kun tulen. Aamulla meillä on ollut 3h yhteistä aikaa (isillä n. 1h)
-jos olen aamussa, joutuu lapsi jo klo 9 hoitoon ja nouto on vasta klo 18
- tämä ei tosiaan houkuttele vaan yritän sinnitellä vielä hetken kotona, koska osa-aikaiseen työhön ei ole mahdollisuutta

Olen seurannut melkein 20v perhepäivähoitoa. Sen olen pannut merkille että mitä nuorempana lapset tulevat hoitoon sitä paremmin he hoitopaikkaan sopeutuvat. Ne jotka tulevat myöhempään on yleensä hoitoon tulo itkua ja surua. Tietysti poikkeuksiakin löytyy. Ainakin meidän tuleva pikkuinen menee hoitoon heti kun äitiysloma päättyy.
Ai niin, äiti oli vähän aikaa sitten ensimmäisin hoitolapsensa häissä, toiset muistaa hoitotätiä...

Alkuperäinen kirjoittaja sillälailla sitten:
Mun on pakko myöntää, että tämän kotiäitinä olemisen yhden lapsen kanssa olen kokenut paljon raskaampana kuin odotin.Nyt puolivuotta kotona olleena olen valmis nostamaan kädet pystyyn. Työmäärään nähden rahallinen korvaus naurettavan pieni (kotihoidontukea saan 1400e käteen) ja aikaa ei juuri mihinkään. .

Siis saat vanheimpainrahaa, luulisi jo puolen vuoden aikana tuon oppineen.

Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:
Olen seurannut melkein 20v perhepäivähoitoa. Sen olen pannut merkille että mitä nuorempana lapset tulevat hoitoon sitä paremmin he hoitopaikkaan sopeutuvat. Ne jotka tulevat myöhempään on yleensä hoitoon tulo itkua ja surua. Tietysti poikkeuksiakin löytyy. Ainakin meidän tuleva pikkuinen menee hoitoon heti kun äitiysloma päättyy.
Ai niin, äiti oli vähän aikaa sitten ensimmäisin hoitolapsensa häissä, toiset muistaa hoitotätiä...

Lapsi on kuin rikkaruoho. Sopeutuu melkein mihin vaan. Mitä nuorempana sitä helpommin tietysti kun ei osaa kunnolla vielä itseään ilmaista.

Olen palaamassa töihin alkuvuodesta kun poika täyttää 2. Hoitovapaa ajan elimme juurikin niin, että lyhensimme vain korkoja ja täten selvisimme miehen palkalla.Lainaa jouduttiin ottamaan tiukassa kohdassa, mutta sekin pystytään sitten maksamaan kun ollaan molemmat töissä. Olen 100 prosenttisen tyytyväinen, että sain olla kotona lapsen kanssa tähänkin asti, vielä parempi jos olisi voinut olla pidempään, mutta nyt toisaalta rupee loppumaan äidiltäkin paukut leikkeihin ja lauluihin joita poika kaipaa enemmän ja enemmän, aktiviteettia siis yleisesti.
Nyt poika osaa jo ilmaista itseään jonkun verran, osaa kertoa onko ollut hauskkkaa vai tyhmääää. Ikä sinänsä saattaa olla "vaikea" hoidon aloittamisen kannalta, mutta aina se mikä on vaikeaa ei ole sama kuin että se olisi huonoa...Lapsi tosiaan osaa ilmaista tunteitaan enemmän, ja äidistä erossa oleminen ei varmaan lapsesta ikinä ole kivaa, mutta asia jota ruvetaan harjoittelemaan pikkuhiljaa silloin kun lapsi alkaa siihen olemaan valmis. Tutkimusten perusteella optimaalinen ikä ilmeisesti olisi siinä kolmen vuoden paikkeilla. Sopii toki muistaa että yksilöitähän me olemme kaikki ja kehitysvaiheet tulevat toisilla hiukan aiemmin ja toisilla sitten myöhemmin. Jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten:)
Aikaisin hoitoon vieminen tuskin yksistään on riittävä indikaatio ongelmille, joten siitä on turha kenenkään itseään soimata.Kaikilla kun ei ole hoitovapaaseen kertakaikkiaan mahdollisuutta, ja siihen ei voi yhtäläisyysmerkkiä vetää ja perään kirjoittaa ongelma.
Tämä on kuitenkin asia jota on hyvä pohtia ja miettiä, vuosia kun ei saa takaisin. Itse olen kiitollinen jokaisesta päivästä jonka olen saanut pojan kanssa viettää, itse kuulla ensimmäiset sanat, nähnyt ensimmäiset askeleet, kokenut ensimmäiset uhman elkeet.Ei tämä helppoa ole ollut ja monena päivänä on isää odotettu kotiin kuin kuuta nousevaa, mutta jälkeenpäin ajateltuna paras oäätös mitä eläissäni olen tehnyt!!

Ai niin, unohdin vielä mainita mahdollisuudesta jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jolle jään itsekin vielä yhdeksi vuodeksi, tällöin tunteja töissä kertyy max 30/vko(riippuu miten työnantajan kanssa sovitaan) Omassa työpaikassani on mahdollisuus tehdä niin, että saa yhden päivän/vko vapaaksi, jolloin poika on vain 4pvää/vko hoidossa:)Ja palkkakin on melkein normi;)

Alkuperäinen kirjoittaja Liisa89:
Olen nähnyt liikkaa hyvin pahantuulisia ja laiskoja kotiäitejä. Kotiäitiys ei ole vaikeaa eikä raskasta. Kokemusta on! Erosin työpaiksta vapaaehtoisesti YT:n seurauksena ja sain vuoden palkan. Olen kotona ja nautin palkkaa! Harrastan lapseni kanssa ja tuntuu kuin olisin lomalla!

Tämän täytyy olla provo toisn eipä tuollainen kotiäiti ole oikea kotiäiti, joka nauttii täyttä palkkaa. Kotiäityiden ymmärtää vasta sitten, kun kuukausiansiot ovat 250e.

Yhteistyössä