Äitiysloma- kesäloman kertyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Kertokaahan viisaammat...
Kertyykö äitiyslomasta aina kesäloma, kaikille työpaikasta riippumatta? Onko tämä siis ns."lakisääteinen" juttu vai työpaikka kohtainen?

Olen tehnyt kaksi lasta peräkkäin ja ensimmäisestä sain kesälomarahat. Välillä en ollut töissä, vaan jäin hoitovapaalta suoraan äitiyslomalle. Mietinkin siis, että kertyykö minulle myös tästä äitiyslomasta kesäloma. Vai olisiko pitänyt olla lasten teon välissä välillä töissäkin?

Jos joku osaa kertoa, niin kiitos vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja kiva jos saa rahaa:
paljon sitä lomaa kertyy äitiylomalta? jos pitää täyden äitiysloman. ja saako sen loman ottaa rahana?

Sehän pitää erikseen sopia työnantajan kanssa, että jos haluaa tai saako sen ylipäätänsä rahana. Meil ei ainakaan saanu. Ja jos kesäloma osu päällekäin äitiysloman kanssa, niin piti erikseen pyytää sen kesäloman siirtämistä äitiysloman jälkeen, muuten sai kyllä lomarahat, mutta se loma-aika vaan jäi sen äippäloman alle.

Kertyminen on sama kuin jos olisit ollut töissä eli yli täysi lomankertymisvuosi niin 2,5 pv/kk jos kokopvtyö ja jos alle lomankertymisvuosi niin 2 pv/kk. Meillä tuo maksettiin heti rahana pois, ei voinut säästää myöhemmäksi, eli paikkakohtaista on.

minun työnantajani ei ole mitään edes maininnut et minulla olisi lomaa? enkä itsekään ole kovinkaan hyvin perille, niinkuin huomaa :) miehen tädiltä vain kuulin kun hän kysyi että meinaanko pitää loman heti äitiysloman päätyttyä. olin että mitäh? eli menenkö kysymään saisinko rahana (koska en tiedä milloin palaan töihin ja haluaisin rahana) vai pitääkö ensin mennä kysymään onko minulla ensinnäkään lomaa? on kyllä voimassa oleva työsoppari vakkari-nimikkeellä..

Tarkista ekana viimeisimmästä tilinauhasta ettei siinä ole maksettu lisäksi lomarahoja (siihen asti kertyneitä, leikitään että ei ole maksettu). Jos oletetaan että olet ollut useammankin vuoden siellä töissä ja kertyy se 2,5 pv/kk niin sulle kertyy vaikka 10 kk -> 25 pv. Sitten mietit milloin palaat töihin. Jos sulla loppuisi ä-loma toukokuun loppuun mutta haluat kitkutella kesän vielä kotona, voit ensin pitää ennen ä-lomia kertyneet pois ja siihen perään ä-loman aikana kertyneet. MUTTA muista että jos palaat vaikka elokuun alusta (eli jämiä ja uusia olisi 2 kk edestä jemmassa, muista että sulla ei sitten ole talvilomaa sinä työhönpaluuvuonna ja seuraavan vuoden kesälomaa ehtii kertymään heinä-maaliskuu eli 9 kk x 2,5 pv = 22,5 pv eli reilut 3 viikkoa eikä sulla toisenakaan talvena ole talvilomaa. Vasta seuraavat lomat on täydet. Tai sitten voit jemmata noita kertyneitä tasaamaan lomia, että sulla pysyy täydet palkalliset lomat kunnes taas kertyy uutta. Kaikissa paikoissa ei saa pitää säästössä, mutta paikkakohtaisesti.

Hei, Äitiysloma alkaa toukokuun alussa ja työnantaja ehdotti että pitäisin kesäloman ja ensi vuoden talviloman ennen äitiysloman alkamista. Onko tämä oikein? Jos olen äippälomalla toukokuu-maaliskuu 2014 niin mitä minulle kertyy kesälomaksi 2014?eikö lomat pidetä yleensä äitiysloman jälkeen?

Täytyy sanoa naän pienyrittäjänä, että valitettavasti lomaa kertyy kun hoitaa omaa lastaan ja työnantajahan on jo maksanut siitä työntekijän lapsen hankkimisesta jo ennen synnytystä. E naisen palkka todellakaan ole 80% miehen palkasta. Tämä on niin mennyttä 70-lukua, jolloin sosialistin olivat valtansa huipulla. Enää en palkkaa kuin miehiä. Ei kai työnantajan tarvitse maksaa siitä, että työntekijät lisääntyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Vihainen työnantaja;28614122:
Täytyy sanoa naän pienyrittäjänä, että valitettavasti lomaa kertyy kun hoitaa omaa lastaan ja työnantajahan on jo maksanut siitä työntekijän lapsen hankkimisesta jo ennen synnytystä. E naisen palkka todellakaan ole 80% miehen palkasta. Tämä on niin mennyttä 70-lukua, jolloin sosialistin olivat valtansa huipulla. Enää en palkkaa kuin miehiä. Ei kai työnantajan tarvitse maksaa siitä, että työntekijät lisääntyy.

Onhan se työnantajankin etu, että niitä tulevia työntekijöitä syntyy.
Ei kannata ryhtyä työnantajaksi, jos normaalit työntekijöistä kertyvät menot ottavat noin rankasti pattiin.

se kumma, että firma meinaa suurinpiirtein kaatua työntekijän perhelisäykseen...??

No eihän se iso firma kaadukaan. Minä työllistän kolme parturi-kampaajaa. Kaikki ovat tällä hetkellä sairaus- tai äitiyslomalla. Sairausloman syy on siis raskaus.
Jotta pystyn nuo kaikki maksamaan niin jonkun täytyy tehdä töitä että rahaa tulee. Siis minun ja ilman että tienaan itse juuri mitään. Äityslomansijaisia olen kyllä palkannut mutta ovat olleet melko pian sairauslomalla raskauden takia....Onneksi määräaika kuitenkin loppuu äitiysloman aikana joten heitä ei tarvitse ottaa takaisin.

Ihan varma olen siitä ikinä en enää palkkaa lisääntymisikäisiä naisia. Mieluummin vaikka olen työllistämättä yhtään ihmistä.