Äitiysloma ja vuosiloma, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nimetön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nimetön äiti

Vieras
Onko joku ollut sellaisessa tilanteessa, ettei ole kahden raskauden välissä kerennyt takaisin työelämään? Pidin odotuksen jälkeen vuosilomiani ennen viime kesää, sisään jäi tuolloin kertyneitä talvilomapäiviä sekä luonnollisesti toisen odotuksen aikana lomakaudelle ehtineet vapaat. Nyt tilanne on se, että olisin halunnut pitää näitä kertyneitä vuosilomiani mahdollisesti äitiyslomani jälkeen, mutten tiedä meneekö tää nyt ihan oikein: Työnantajan mukaan minulla on kertyneitä lomia, hän ei suoatu kertomaan paljonko. Saan vapaani pitää, mutta tästä ei makseta minkään tason korvausta? Miten voi olla vuosilomapäiviä ilman, että työnantaja on velvollinen maksamaan (olisiko nimikkeeltään lomapalkka?) ? Ymmärrän etten vanhan kansan lomaltapaluurahoja saa, mutta että ihan vain palkatonta vapaata jos haluan?!?!

Piditkö lomapäiviäsi ennen uudelle äitiyslomalle jäämistäsi? Jos näin niin silloinhan palasit töihin joten olet oikeutettu palkkaan tuolta ajalta. Oletko liiton tai kassa jäsen? Nopsasti yhteys ammattilaisiin - minä ainakin "palasin" töihin äippäloman jälkeen kahdeksi kuukaudeksi - käytännössä olin kuitenkin kotona lomapäivillä. Silti kuukausipalkka juoksi normaalisti. Sitten aloitin hoitovapaan - jolta ei kerry lomapäiviä - siten, että tulevalle kesälle ja kahdelle talvilomakaudelle jäi lomapäivät. Ja ajalta, jolloin olet töissä (vaikkakin lomalla) kertyy myös lomapäiviä.....

Niin, pidin lomapäiviä ja nimenomaan palkanlaskijakin yönsi lomapäiviä olevan. Minulle on kertynyt edelliset talvilomapäivät edelliseltä äitiyslomaltani, lomani ajalta tietysti ne vähäiset sekä uuden äitiyslomani ajalta. Tämän osuuden työnantajakin myöntää, muttei suostu kertomaan montako niitä päiviä siellä on, ja saan ne kuulema pitää muttei niistä makseta. Itse luonnollisesti oletan niistä myös maksettavan, sillä kyse on nimenomaan kertyneestä vuosilomastani :) kiitos sulle viestistä, vahvistit tietämystäni. En kuulu liittoon, eikä työnantajani noudata alan työehtosopimusta (kävi ilmi äitiyslomani aikana) mutta otan yhteyttä työsuojeluun mikäli tää ei pian tästä selkene...

Piditkö lomapäiviäsi ennen uudelle äitiyslomalle jäämistäsi? Jos näin niin silloinhan palasit töihin joten olet oikeutettu palkkaan tuolta ajalta. Oletko liiton tai kassa jäsen? Nopsasti yhteys ammattilaisiin - minä ainakin "palasin" töihin äippäloman jälkeen kahdeksi kuukaudeksi - käytännössä olin kuitenkin kotona lomapäivillä. Silti kuukausipalkka juoksi normaalisti. Sitten aloitin hoitovapaan - jolta ei kerry lomapäiviä - siten, että tulevalle kesälle ja kahdelle talvilomakaudelle jäi lomapäivät. Ja ajalta, jolloin olet töissä (vaikkakin lomalla) kertyy myös lomapäiviä.....

minä olin lomalla vanhempainvapaan jälkeen kun mies piti isäkuukauden. Tämän jälkeen jatkoin kotihoidon tuella. Ja toki palkka maksettiin loma-ajalta ihan normaalisti. Sun pomo yrittää nyt venkoilla...

Kun jossakin vaiheessa palaat töihin niin liity nyt hyvä ihminen liittoon tai edes kassaan. On parempi turva jos jää työttömäksi eikä tarvitse olla jollakin Kelan rahalla. En kyllä oikeasti ymmärrä ihmisiä jotka ei kuulu liittoon. Kyllä se liiton tuki ja turva on iso asia siinä kohtaa jos jotakin ongelmia tulee työnantajan kanssa.

Yhteistyössä