Äitiysloma alkaa lokakuun lopussa, pitääkö kertoa työtä hakiessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Määräaikaisissa työsuhteissa ei ole koeaikaa. Muista, että jokainen työsuhde vaikuttaa tulevaisuuteen. Sana leviää nopeasti joka alalla. Ei ole mitenkään harvinaista että rekrytilanteessa työnantaja kysyy edellisiltä työnantajilta työntekijästä.

Vielä lisäys, että ei saa raskauden perusteella sinua pois potkia, vaikka koeaika olisikin! Ja tuo pidempi määräaikainen sopimushan olisi hyvä, koska useinhan sitten saa esim. 3kk ajalta palkan kun äitiysloma alkaa (siis ä-raha menee työnantajallle, joka maksaa norm. palkan) Et todellakaan ole ainut joka niin tekee, se ei ole huijaamista vaan oikeus josta naisten on pidettävä kiinni kynsin ja hampain!!!!!! NIIN!

Vaikka saisi työpaikan, niin ei välttämättä saa tuota palkkaa 3 kuukaudelta. Ainakin mun alan tes:ssä lukee, että on pitänyt olla 6kk töissä saadakseen täyden palkan.

"Koeajalla sinut voidaan irtisanoa ilman syytä."

"Sanot mitä sanot, koeajan puitteissa voivat sinut irtisanoa ilman erillistä syytä."

EI VOI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

KOEAIKANA TÄYTYY OLLA MYÖS PÄTEVÄ SYY, KOEAIKANA SYYSTÄ IRTISANOTULLE EI VAIN TARVITSE MAKSAA IRTISANOMISAJAN PALKKAA.

Ihme vatipäitä täällä neuvomassa asioista mistä eivät tiedä näemmä YHTÄÄN mitään!!!

Määräaikaisissa työsuhteissa ei ole koeaikaa.

HÖPÖ HÖPÖ! Ota asioista selvää äläkä kirjoittele mitä sattuu!!! Jokaisen työsuhteen alkuun voidaan sopia koeaika.

no juu taas mammat. minä hain töitä oli vaki paikka kyseessä ja sain sen itse myös raskauden paremmalla puolella ei onneksi näkynyt, työnantajan iloksi jäin vielä varhaistetulle äitiyslomalle, tosin sen takia että vauva syntyi 2kkta etuajassa.mut tää on vaan elämää

määräaikaisissa on myös koe aika enintään 4kkta, tai jos vähämmän aikaa kestää työ suhde niin puolet työ suhteen kestosta. ja ei voi erottaa koeajalla ilman syytä, ilmoitus vaan liittoon niin loppuu sellainen käytös työn antajalta.

Rehellinen täytyy olla! Tuollainen kieroilu sattuu vielä omaan nilkkaan. Minä sain vakituisen toimen raskaana ollessani. Olin hyvin rehellinen työhaastattelussa ja ylihoitaja tuli vielä jälkeenpäin kehumaan miten hienosti olin työhaastattelussa vastannut ja miten hyvä kuva minusta jäi :D

T: sairaanhoitaja

Itse olin kesätöissä, kun aloin odottaa. En kertonut heti työnantajalle ja minua pyydettiinkin pian talven yli kestävään virkavapaata tuuraamaan. En silloinkaan kertonut, koska raskaus ei näkynyt ja oli niin alussa, että olisi voinut käydä kuinka vain.
Loppujen lopuksi sain vakipaikan kyseiseen paikkaan vielä ollessani vanhempainvapaalla.
En itse kertoisi milloin jäisin äitiyslomalle, mutta saattaisin kertoa olevani raskaana. Riippuu vähän tilanteesta. Työkokemushan on vain kotia päin tulevaisuutta ajatellen. Hakisin joka tapauksessa. Senhän jo työkkärikin monta kertaa vaatii.

Anteeksi nyt, mutta mitä järkeä on hakea jotain määräaikaista työtä, mistä 90% joudut olemaan poissa? Mun mielestä tuo on epärehellistä. Vakituisen työn haun ymmärrän, koska sinne palataan äippäloman jälkeen, määräaikaisuus taas sinun tapauksessa loppuu ennen kuin palaat.

Kannattaa muistaa että sun täytyy työelämään palata myös lastenteon jälkeen, ja kyllä tuollaisesta tulee iso miinus. Kyllä ne työnantajat tekee soittoja toisilleen, aika harva suosittelee henkilöä joka tekee tuollaisen tempun.

niin lisättäköön nyt vielä että HAKEA toki saa, mutta kyllä tuossa tilanteessa minusta kannattaa olla rehellinen eikä polttaa siltoja takanaan valehtelulla. Työnantaja sitten tekee sen päätöksen kun tietää faktat.

Itse raskaana ollessani olin päiväkodissa töissä ja kyllä se työ alkoi olla aika raskasta rv 30 eteenpäin. Olin vielä pienten kanssa.

En ikinä toimisi noin, että jättäisin kertomatta noinkin oleellisen asian! Hyvä kello kantaa kauas, mutta paha vielä pidemmäs. Noissa päiväkoti -ym hoitotyökuvoissa piirit on pienet ja poltat kyllä monta siltää takanas, jos noin teet.

Itse olin määräaikaisena juurikin päiväkodissa, työsopimus loppui 18.12. ja la oli 9.2. 2 vko ennen työsuhteen loppumista jouduin jäämään saikulle ja sitten siellä oli yksi hoitaja vähemmän se 2vko. Ei (kai) mua kukaan vihaamaan alkanut, mutta kyllä musta tuntui pahalta jäädä aiemmin pois, kun tiesin, että työt jää muiden harteille.

Rehellisyys ennen kaikkea. Oikeasti!!!

[QUOTE="vieras";24203024]Koeaikana sinut voidaan irtisanoa syyllä "koeaikapurku". Työnantajan ei tarvitse sen kummemmin syitä eritellä. Tuo riittää.[/QUOTE]

ja kuten sanottu tällä palstalla moneen kertaan, niin EI VOI!

Työsopimuksen irtisanominen

Työnantaja voi irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen joko henkilökohtaisilla, taloudellisilla tai tuotannollisilla tai erityisillä perusteilla. Päättämisperusteen riittävyyttä arvioidaan kokonaisharkinnalla. Yksilöperusteisessa arvioinnissa otetaan huomioon mm. rikkeen laatu ja vakavuus, työntekijän asema ja hänen suhtautumisensa tekoonsa ja käyttäytymiseensä, työn luonne ja työn teettämiseen liittyvät erityispiirteet.

Työsuhteen purkaminen

Työsuhteen purkaminen tarkoittaa sitä, että työsuhde päätetään päättymään heti ilman irtisanomisaikaa. Työnantaja saa purkaa työsopimuksen vain erittäin painavasta syystä. Purkamisperusteen on oltava niin vakava, että työnantajalta tai vastaavasti työntekijältä ei voida vastapuolen menettelyn johdosta edellyttää työsuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa. Tausta-ajatuksena on, että sopijapuolen menettely loukkaa toista sopijapuolta niin syvästi, että hänen ei kohtuudella voida edellyttää sietävän sopimusloukkausta, vaan hänellä on oikeus päättää sopimus välittömästi. Laissa ei ole purkamisperusteita selventävää konkreettista luetteloa. Tavoitteena on ohjata työnantajia tekemään työsuhteen päättämisiä ensisijaisesti irtisanomalla.

Toisin kuin muiden päättämisperusteiden kohdalla työsopimuksen purkautuneena pitämisen yhteydessä ei ole velvollisuutta kuulla toista osapuolta.

Luvaton poissaolo on yksi tavallisimmista työsopimuksen päättämisperusteista. Työnantaja saa käsitellä työsopimusta purkautuneena, mikäli työntekijä on pois töistä vähintään seitsemän kalenteripäivää, eikä ilmoita pätevää syytä työnantajalleen. Jos seitsemän päivän jaksoon sisältyy paljon vapaapäiviä esim. pyhäpäivien vuoksi, ne pidentävät vaadittavaa jaksoa. Jotta poissaolo on sallittu, tulee poissaololle olla hyväksyttävä syy ja poissaolosta on ilmoitettava työnantajalle."

[QUOTE="vieras";24203418]ja kuten sanottu tällä palstalla moneen kertaan, niin EI VOI!

Työsopimuksen irtisanominen

Työnantaja voi irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen joko henkilökohtaisilla, taloudellisilla tai tuotannollisilla tai erityisillä perusteilla. Päättämisperusteen riittävyyttä arvioidaan kokonaisharkinnalla. Yksilöperusteisessa arvioinnissa otetaan huomioon mm. rikkeen laatu ja vakavuus, työntekijän asema ja hänen suhtautumisensa tekoonsa ja käyttäytymiseensä, työn luonne ja työn teettämiseen liittyvät erityispiirteet.

Työsuhteen purkaminen

Työsuhteen purkaminen tarkoittaa sitä, että työsuhde päätetään päättymään heti ilman irtisanomisaikaa. Työnantaja saa purkaa työsopimuksen vain erittäin painavasta syystä. Purkamisperusteen on oltava niin vakava, että työnantajalta tai vastaavasti työntekijältä ei voida vastapuolen menettelyn johdosta edellyttää työsuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa. Tausta-ajatuksena on, että sopijapuolen menettely loukkaa toista sopijapuolta niin syvästi, että hänen ei kohtuudella voida edellyttää sietävän sopimusloukkausta, vaan hänellä on oikeus päättää sopimus välittömästi. Laissa ei ole purkamisperusteita selventävää konkreettista luetteloa. Tavoitteena on ohjata työnantajia tekemään työsuhteen päättämisiä ensisijaisesti irtisanomalla.

Toisin kuin muiden päättämisperusteiden kohdalla työsopimuksen purkautuneena pitämisen yhteydessä ei ole velvollisuutta kuulla toista osapuolta.

Luvaton poissaolo on yksi tavallisimmista työsopimuksen päättämisperusteista. Työnantaja saa käsitellä työsopimusta purkautuneena, mikäli työntekijä on pois töistä vähintään seitsemän kalenteripäivää, eikä ilmoita pätevää syytä työnantajalleen. Jos seitsemän päivän jaksoon sisältyy paljon vapaapäiviä esim. pyhäpäivien vuoksi, ne pidentävät vaadittavaa jaksoa. Jotta poissaolo on sallittu, tulee poissaololle olla hyväksyttävä syy ja poissaolosta on ilmoitettava työnantajalle."[/QUOTE]

Nämä koskevat siis tavallista työsuhteen purkua tai irtisanomista. Koeaikaa nuo kohdat eivät koske.

"Koeaikapurku
Työsuhteen alussa voidaan sopia enintään neljän kuukauden koeajasta. Koeajan tarkoituksena on saada selville, soveltuuko työntekijä hänelle tarjottuun työhön tai haluaako hän tehdä tätä työtä. Koeaikana työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimuslain mukaan työsopimusta ei saa koeaikana purkaa laissa luetelluilla syrjivillä tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla.

Koeaikapurku päättää työsopimuksen heti. Koeaikapurkua ei voi käyttää ennen työsuhteen alkamista."

Koeaikana työsopimuksen purkamiseen riittää siis syyksi "ei sovellu työhön" eikä tästä sen kummemmin tarvitse tehdä selkoa. Noiden edellä mainittujen painavien syiden ei siis tarvitse toteutua. Siksihän koeaika on olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24203478:
Nämä koskevat siis tavallista työsuhteen purkua tai irtisanomista. Koeaikaa nuo kohdat eivät koske.

"Koeaikapurku
Työsuhteen alussa voidaan sopia enintään neljän kuukauden koeajasta. Koeajan tarkoituksena on saada selville, soveltuuko työntekijä hänelle tarjottuun työhön tai haluaako hän tehdä tätä työtä. Koeaikana työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimuslain mukaan työsopimusta ei saa koeaikana purkaa laissa luetelluilla syrjivillä tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla.

Koeaikapurku päättää työsopimuksen heti. Koeaikapurkua ei voi käyttää ennen työsuhteen alkamista."

Koeaikana työsopimuksen purkamiseen riittää siis syyksi "ei sovellu työhön" eikä tästä sen kummemmin tarvitse tehdä selkoa. Noiden edellä mainittujen painavien syiden ei siis tarvitse toteutua. Siksihän koeaika on olemassa.

Luepa se lainauksesi uudelleen, siinähän nimenomaan sanoattan, ettei koeajallakaan saa työsopimusta purkaa "laissa luetelluilla syrjivillä tai muutenkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla".

Saa hakea eikä tosiaan tarvitse kertoa ennen kuin 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä, mutta mikä ihmeen järki tuossa olisi hakea paikkaa? Siis jos ehtisit olemaan töissä alle kaksi kuukautta. Kuka siitä hyötyisi? Et sinäkään millään lailla.

[QUOTE="vieras";24203510]Luepa se lainauksesi uudelleen, siinähän nimenomaan sanoattan, ettei koeajallakaan saa työsopimusta purkaa "laissa luetelluilla syrjivillä tai muutenkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla".[/QUOTE]

Niin, mutta et ilmeisesti lukenut tuota kohtaa "ei tarvitse tehdä selkoa". Kyllä, on totta, ettei esim raskauden perusteella voi ketään irtisanoa koeajalla, mutta tällöin työnantaja käyttää todennäköisesti tuota "ei sovellu tehtävään" -perustetta. Jos irtisanomisen haluaa riitauttaa, pitää pystyä todistamaan, että syy on ollut syrjivä (esim se raskaus), ja se on melkoisen hankalaa.

Vakipaikkaan voi toki hakea raskaanakin, mutta pitäisin arvelluttavana hakea pätkään, josta olet sitten yli puolet poissa. Onko se parin kuukauden palkka sinulle elintärkeä? Tosiaan ikävää lapsille kun hoitaja vaihtuu koko ajan ja loppuraskaudesta pienten lasten kaitseminen voi olla hyvinkin hankalaa. Monet joutuvat saikulle ennen äitiyslomaa tai ainakin nostokieltoon yms. Itse nauttisin "pidennetystä lomasta" jos ei nyt nälkäkuoleman partaalle tuon takia joudu. Varsinkin jos on ensimmäinen lapsi, niin nyt olisi hyvää aikaa lepäillä ja hemmotella itseä.

nykyisessä työpaikassani en viihdy ja siksi haen toista työtä loppuajaksi. Äitiyslomaa edeltävät 6kk vaikuttavat tukiini joten kotiinkaan en meinannut jäädä eik pää meinaa kestää tässä nykyisessä paikassa. 4kk koeaika loppuu nykyisessä kohta joten siksi yritän nyt viime hetkillä vielä hakea uutta työtä, jos ei tärppää niin sitten on sinniteltävä tuolla ja yritettävä välttää työuupumusta.

[QUOTE="hoitaja";24203693]nykyisessä työpaikassani en viihdy ja siksi haen toista työtä loppuajaksi. Äitiyslomaa edeltävät 6kk vaikuttavat tukiini joten kotiinkaan en meinannut jäädä eik pää meinaa kestää tässä nykyisessä paikassa. 4kk koeaika loppuu nykyisessä kohta joten siksi yritän nyt viime hetkillä vielä hakea uutta työtä, jos ei tärppää niin sitten on sinniteltävä tuolla ja yritettävä välttää työuupumusta.[/QUOTE]

Tuskin sun pää hajoaa muutamassa kuukaudessa, kun tiedät että pääset sieltä pian pois.

[QUOTE="hoitaja";24203770]Tällä hetkellä se pari kuukauttakin tuntuu tuskalta kun kohta 4kk siellä on tullut jo oltua eikä ole helpottanut tilanne yhtään.[/QUOTE]

Pari kuukautta kestaa nyt missa vaan paikassa! Paljon parempi vaihtoehto kuin ottaa stressia uudelle tyonantajalle salailusta. Eiko sinua sitten havettaisi myohemmin kertoa raskaudestasi uudessa paikassa?

Yhteistyössä