Äitiysloma-ajan palkka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Duunari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Duunari

Vieras
Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta, että työnantaja maksaa ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta äitiyspäivärahan ja palkan erotuksen? Meidän työehtosopimuksen perusteella työnantaja on velvoitettu maksamaan palkkaa 3 kuukaudelta. Työnantajahan tässä nyt säästää kun maksaa työntekijälle vain erotuksen. Mutta häviänkö minä tässä työntekijänä jotakin? Itse en keksi muuta kuin sen, että tuleva eläke on pienempi, koska Kelan etuuksia ei oteta huomioon eläkettä laskiessa...

Pieni asia, mutta työnantajan säästöintoilu vaan ärsyttää ja mietin että onkohan tällainen yleinenkin käytäntö

Minä en nyt ymmärrä mikä tuo kuvio oikein on. Nimittäin, kun työnantaja maksaa työntekijälle palkkaa hän kyllä saa kelalta äitiyspäivärahan vuoksi takaisin.

Miksi siis tuollainen systeemi, että saat ilmeisesti kelalta rahaa ja sitten osan työnantajalta.

Mulla on ollut aina niin, että työnantaja on maksanut palkan ja sitten kela on vastaavasti maksanut työnantajalle.

Niinpä, ei siinä minunkaan mielestäni mitään järkeä ole?!? Eikä varmaan mikään yleinen käytäntö. Ainoa kuka tässä hyötyy on työnantaja, koska työnantajan maksama palkka on pienempi -> työnantajamaksut pienemmät. En minäkään ole aiemmin vastaavaan törmännyt, olisi kiva kuulla onko muilla kokemusta tällaisesta "säädöstä" ;)