Äitiys-/vanhempainvapaalla töitä tehneet, kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työskentelevä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työskentelevä äiti

Vieras
Kun olette tehneet töitä em. ajanjaksona, oletteko ilmoittaneet siitä Kelalle? Niiltä päiviltä, kun tekee töitä saa vain minimipäivärahan, mutta oman tulkintani mukaan tämä rajoitus koskee vain niitä päiviä, joilta päivärahaa saa ts. sunnuntaisin saisi siis työskennellä "vapaasti". Ja toisaalta, jos ei mitään Kelaan ilmoita, niin hehän eivät voi tietää työnteosta? Ainakin omalla kohdallani äitiysvapaa on alkanut kesken vuoden eli verotettavaa palkkatuloa tältä vuodelta kertyy joka tapauksessa ja tuskin Kelalla on oikeutta tilitiedoista tutkia, koska rahat on tilille maksettu jos vaikka verotustiedot tarkistaisivatkin. Onko kokemuksia?

en ilmoittanut. teinkin niitä aika vähän,ehkä viikon yhteensä.
pudotus minimiin ei ollut edes suuri. jos tulee joskus maksettavaksi niin ei haittaa.
mullon kelankans muutenkin ollu niin paljon ongelmia että mun tuurilla ne ois varmaan "vahingossa" katkaissu koko vanhempainrahan..

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Kyllä kelalla on oikeus vaatia sinulta selvitys, miltä ajalta palkkaa on maksettu. Jos et tee selvitystä, niin asiaa tulkitaan varmasti rankimman mukaan.

Eli ne saavat sen jostain tietoonsa? Mistä, miten?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kyllä kelalla on oikeus vaatia sinulta selvitys, miltä ajalta palkkaa on maksettu. Jos et tee selvitystä, niin asiaa tulkitaan varmasti rankimman mukaan.

Verotustiedot ovat julkista tietoa. Kyllä tukien osalta tehdään enemmän ja vähemmän pistokokeita. Esimerkkinä olkoon niin opintorahat kuin asumislisät...

Verotustiedot ovat julkista tietoa.

Juu varottajalta saavat suoraan tiedot.. siitä näkevät, jos siit olet veroja maksanut etkä tehnyt pimeenä..

Juu, juu sen tiedän kyllä. Mutta ei kai Kela pyydä selvitystä jokaiselta sellaiselta vanhemmalta, jonka äitiysvapaa on alkanut kesken vuoden = palkkatuloja on ehtinyt kertyä...?

Joo kyllä Kela saa tiedot haltuunsa.
Esimerkkinä opiskelijan tulorajat. Jos opiskelet ja käyt töissä, pitää itse pitää huolta ettei tienaa liikaa. Kela kyllä huomaa ja lätkäisee takaisinperinnät myöhemmin (kokemusta on :xmas: ).

Niin ja lisäisin vielä, että tarkoitus ei ole tehdä pimeitä töitä, verot maksan ihan niin kuin pitääkin. Ongelma vaan se, että en missään nimessä halua tippua yhdenkään päivän osalta minimipäivärahalle, muuten ei ole työnteosta mitään hyötyä. Mutta sitähän ei kai Kela voi millään saadakaan selville minä nimenomaisena päivänä olen työni tehnyt. Tiedän myös, että työnantaja on valmis vannomaan, että teen työt sunnuntaisin. Työskentelen siis kotoa käsin, eikä mitään vuorolistoja tms. ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Juu, juu sen tiedän kyllä. Mutta ei kai Kela pyydä selvitystä jokaiselta sellaiselta vanhemmalta, jonka äitiysvapaa on alkanut kesken vuoden = palkkatuloja on ehtinyt kertyä...?

Ei, mutta kyllä siitäkin näkee ovatko tulot oikeassa raamissa. Pistokokeita ja tarkistuksia varmasti tehdään tarpeen mukaan.

Pienet tulot menee varmaan suurella todennäköisyydellä ohi, mutta tiedot menevät kuitenkin Kelalle.

Niin ja lisäisin vielä, että tarkoitus ei ole tehdä pimeitä töitä, verot maksan ihan niin kuin pitääkin. Ongelma vaan se, että en missään nimessä halua tippua yhdenkään päivän osalta minimipäivärahalle, muuten ei ole työnteosta mitään hyötyä. Mutta sitähän ei kai Kela voi millään saadakaan selville minä nimenomaisena päivänä olen työni tehnyt. Tiedän myös, että työnantaja on valmis vannomaan, että teen työt sunnuntaisin. Työskentelen siis kotoa käsin, eikä mitään vuorolistoja tms. ole.

No tuohan on epärehellistä touhua. Niin se vain on, että työpäivistä saa minimin. Sama se on kaikilla muillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

No tuohan on epärehellistä touhua. Niin se vain on, että työpäivistä saa minimin. Sama se on kaikilla muillakin.

Niin... oma "työpäiväni" vaan saattaa olla sellainen, että teen töitä tunnin tai kaksi. Ja tällaisesta työpäivästä en halua tippua minimille, vaikka saankin noilta kahdelta tunnilta palkan, erotus on niin suuri. Se on tuskin keltään pois, vaikka en keskittäisikään työtuntejani kaikkia sunnuntaille, vaan teen tunnin silloin, toisen tuolloin.

Minä teen myös töitä, mutta vain sunnuntaisin. Soitin äitiysloman alussa Kelaan ja sieltä sanottiin, että voin tehdä sunnuntaisin niin paljon töitä kuin huvittaa ilman että siitä mitään kirjallista selvitystä tarvitsee heille tehdä. Palkka maksetaan kerran kuussa. Kela ja työnantaja ovat olleet tähän järjestelyyn ihan tyytyväisiä.

Jos tekisin arkisin töitä, niin sitten joutuisin raportoimaan työpäivät. Tuntikin päivässä töitä vie päivärahan minimiin. Ei siis kannata.

No jos kotona tekee freelancerina, niin mistä kela tietää minä päivänä olet tehnyt... Jos palkka maksetaan yhtenä kasana = palkkiona. Eikä Kela tiedä mitä minä veloitan esim. tunnilta, kyllähän asianajajatkin veloittavat helposti mont sataa euroa tunnilta... Eli jos teen vain sunnuntaisin 10 tunnin päiviä 200 euron tuntiliksalla, voin siis huoletta tienata 8000 euroa kuukaudessa. ;) Ei ole multa Kela kysellyt, enkä kylillä huutele että teen töitä vaikka olen vanhempainlomalla. Enkä usko että ne ihan pienistä summista välittääkään.

Itse olen tehnyt äitiys/vanhempainvapaalla satunnaisesti töitä muutaman tunnin silloin tällöin. Työnantajan kanssa sovittiin että merkataan tunteja puolet normaalista ja merkitään ne sunnuntaiksi ja maksetaan sunnuntaikorvauksilla. Näin sain oikean palkan ja näkyy että olen tehnyt töitä vain sunnuntaisin, milloin Kelan mukaan saa tehdä ilman minimille tippumista, koska se ei ole päivärahapäivä. Minulla se yksi tunti töitä joskus ei olisi edes kattanut äitiyspäivärahani ja minimin erotusta, joten olisi ollut taloudellisesti järkevämpää jättää sitten työt tekemättä jos olisi joka kerta tippunut minimille.

Kuumimmat

Yhteistyössä