Äitiyden viety ilo ja onni "sairastamisen" myötä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Särkynyt unelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Särkynyt unelma

Vieras
Valitusvirsi tulossa, jos et halua lukea niin skippaa hyvällä.

Mutta nyt on takki niin tyhjänä, että pakko syytää tää johonki. Oon niin pettynyt ja väsynyt kaikkeen etten tiiä miten jatkaa eteenpäin. Mutta kuten otsikossakin seisoo niin äitiyden onni ja ilo on kyllä viety ja kadonnut vuosien varrella pikku hiljaa erinäisten sattumusten mukana lähes täysin. Minulla on kolme lasta, jotka kaikki on hartaasti haluttuja ja tarkoituksella "tehtyjä". Ensimmäisen lapsen jälkeen olin täynnä onnea, ihan pakahduksiin asti. Rakkaus lapsia kohtaan aukesi viimeistään tuolloin ja olen ihaillut pieniä ihmisiä siitä päivästä lähtien. Tämän tunteen seurauksena olen tietysti halunnut myös seuraavat lapsemme <3 Yhtään näistä lapsista en kadu, mutta se mitä äitiys on tuonut muassaan on se mikä aiheuttaa valtavan ristiriidan ja ahdistuksen.

Viimeisen lapsemme jälkeen itselläni on alkanut huuliherpeskierre. Toki aiemminki samasta vaivasta kärsin, mutta viimeisen lapsen jälkeen tuo vihulainen jostakin syystä aktivoitui ja ilmestyy entiseen verrattuna huomattavan usein. Tuo vitsaus on saanut itseni lähes vainoharhaiseksi, koska pelkään ja koitan estää niin kovin ettei se vaan tartu eteenpäin. Vanhin lapsistamme sen on saanut aikoinaan, vaikkakin epäilen ettei kotoa käsin, koska olen niin tarkkan silloin, kun kyseinen vitsaus vaivaa ettei sen pitäisi olla mahdollista.

Varomisen myötä arki on muuttunut erittäin ankeaksi ja ahdistavaksi :( Aina jos pienimmäisen suupieli punottaa tai siinä on pientä ihottumaryyhkää (on atoopikko), oon täysin ahdistunut, että jos se nyt on tarttunut. Tiedän, että kuulostaa siltä ja voi ollakin sairasta tämä, mutta minkäs teet. Tämän myötä ilo on kadonnut ja elämä on huolta täynnä. Kai musta ei sitten ollutkaan tähän äitiyden tehtävään, koska se näyttää kohdallani olevan näin haastavaa. Jostakin syytä minun kohtaloksi muodostui nyt tämä asia ja en tunnu pääsevän siitä yli enkä ympäri. Tämä heijastuu jo varmasti lapsiinkin tämä pelko ja sehän on täysin väärin.

Mitään poispääsyähän tästä ei ole, lapset on tässä ja nyt ja lapsuus on hurauksessa ja ohi. Näinkö sen kaiken piti mennä? Miksi mulla ei ollut mahdollisuutta viedä tätä kaikkea ilolla läpi? Miksi suurimman osan päivistä täytyy olla niin täynnä huolta? Miksi en voi ja saa elää vapaasti ja iloisesti tätä aikaa? Miksi kaikesta tuli "selviytymistä"? Jaksaminen on tosi lujilla. Kaikki on niin s**nan turhaa :/

Relaa nyt herranjumala!! Eihän huuliherpes nyt mikään kuolemantuomia ole, vaikka *ittumainen vaiva onkin. Äärimmäisen harvinaista, että aiheuttaisi esim. aivotulehduksen. Eihän sitä kukaan tietenkään lapsellensa halua, mutta on olemassa syöpää sun muuta vakavempaa, joten laitappa asioita nyt vähän järjestykseen..

Hommaa itsellesi estolääkitys ja rupea nauttimaan elämästä ja siitä äitiydestä.

Heh heh. anteeks et mua oikeesti nauratti. :) siis mullakin on vähän samanlaisia tuntemuksia, mut ne ei johdu huuliherpeskierteestä. No mulla on silti myös huuliherpeskierre. Mutta on muitakin vakavia ongelmia, ja tämä tuntui kevennykseltä, mutta anteeksi tosiaan tämä moukkamainen kommentti. haluan ymmärtää sinua.

auttaako sinua, että elämä ei mene pilalle vaikka he saisivat sen kierteen? ja joillain se virus ei aktivoidu edes. ja kierre ei välttämättä ole elinikäinenkään, siihen vaikuttaa vastustuskyky. voit parantaa omaa vastustuskykyä, ja et saa enää sitä niin usein, tai jopa ollenkaan.

Mun parhaalla ystävällä jonka kanssa olemme tunteneet n 2-vuotiaasta,on huuliherpes. Läpi lapsuuden olemme rakkuloista välittämättä jakaneet "kaiken" (vesi-/limsapullot,jätskit,karkit,..) minkä pienet tytö vaan voivat keskenään jakaa. Ja mulla ei ole ikinä ollut huuliherpestä.. Varmuudella en kai voi tietää kannanko virusta,mutta siis rakkulaa ei ole ikinä ollut. Miten se sitten tarttuu/miten pyrit tartuntaa estämään?

Onpa juttu! En tiennyt että tuosta voi repiä stressiä :) Ei ole omakohtaista kokemusta mutta kyllä mä luulen että olet paisutellut asiaa yli kohtuullisten äyräiden.

Itselläni ei ole huuliherpestä mutta miehellänipä on. En ole jaksanut enää kiinnostua jos toisella on joku rupi jossakin. Mulle se ei näköjään aktivoidu. Suhteen alussa otin selvää vähän asiasta ja opin että melkolailla jokaisella on huuliherpes, kuten varmasti minullakin, se ei vaan koskaan aktivoidu. Joten luulisin että lapsillasikin on jo se, aktivoituu se tai ei. Ei voi tietää. Ei kaadu maailma. :)

Ymmärrän tuntemuksesi. Samantyyppistä stressiä koen itse, vaikka aihe onkin eri.'

Itselläni auttaa niihin hyviin hetkiin heittäytyminen ja ajtusten tietoinen kääntäminen positiivisiksi vaikka väkisin. Olen myös merkinnyt kalenteriin reunaan, että oliko tänään onnellinen päivä vai huolipäivä. Ja illalla ennen nukkumaanmenoa mietin päivästä lapsen kanssa viisi onnellisinta hetkeä ja eläydyn niihin uudelleen.

Näillä keinoilla ei ahdistuksesta eroon pääse, mutta se helpottaa. Jostain syystä itse(kään?) ei kuitenkaan mitään apua tähän ongelmaan ole menossa hakemaan. Sillä pään sisältähän se vika löytyy.

En ikinä usko, että sulla oli kaikki hienosti ja huuliherpes pilasi ilon perheestä. Mene lääkäriin, tuo on ahdistushäiriö ja joku muu asia sitä ruokkii. Älä tuijota oiretta, vaan etsi syy. Ymmärrät itekkin kun hiukan mietit, että tuo se ei ole. Olet vain löytänyt hyvän syntipukin.

Voi että. Mä vaihtaisin mun parantumattoman, etenevän neurologisen sairauden vaikka huuli - ja sukupuoliherpekseen millin vain. Ja uskon, että moni vaihtaisi oman sairautensa mun sairauteen milloin vain. Hmm...

Jos yhtään helpottaa ap niin minäkään en usko huuliherpeksen olevan isoin ongelmasi.
Ymmärrän, että kyseessä on veemäinen tauti. Estolääkitykset ja laastarit kehiin! Äidilläni on huuliherpes, minulla ei ole tähän ikään mennessä rakkulaa näkynyt.

Itse murehdin kotiäiti aikana lähi-sukulaisen huumeongelmaa 24/7 ja mietin mitä ongelmia se voi meidän perheelle aiheuttaa. Olisi voinut aiheuttaa paljonkin, mutta mitä sen murehtiminen auttaa? Työhön paluu auttoi ja asiat palautuivat mittasuhteisiinsa.

Relaa nainen! Nauti elämästä ja lapsista!

Itsellani joskus harvoin tulee huuleen herpes ja se tulee mulle yleensa juurikin stressista, joten luulen etta sullakin voi olla samaa taustalla. 3 pienen lapsen aitina olo on usein vahemman leppoista eika vastustuskyky ole aina parhaimmillaan ja siihen kun isket stressin paalle niin ei ihmekaan jos tulee herpes. Yrita hoitaa myos itseasi, syo terveellisesti, nuku ja liiku riittavasti ja yrita paasta eroon siita pelosta, mika itsessaan ruokkii uusiutumista. Kylla se siita, vaikka tiedan etta helpommin sanottu kuin tehty.

Mä ymmärrän sua täysin! Itsellänikin huuliherpes villiintyy raskaus- ja imetysaikana vastustuskyvyn heikentymisen takia(?) Eikä tilannetta auta se, että stressaa sen tarttuvan pieniin lapsiin. Taaperoikäinen ei osaisi vielä varoa hieromasta silmiään ym. Eikä haluaisi hoidossa tartuttavan muihin. Vielä olen onnistunut olemalla varovainen, mutta aivan samanlaista pelkoa kuin sinulla. Herpeslaastarit auttavat mulla omaan stressiin, kun peittävät rakkulan. Ja ajattelu, että jos kaikkensa yrittää suojella, niin enempää ei voi tehdä. Suojeluvaisto se meillä on, joka jyllää!

Just. Pakko olla provo tai olet jotenkin mielenvikainen.

Provo tää ei, mutta todellakin korvienväli jumissa nyt tämän asian kans :(

Kiitos suurimmaksi osaksi asiallisista kommenteista! Pitää koittaa työstää nyt tämä asia ittensä kanssa. Olen aina ollut tietyllä lailla pedantti ja tarkka asioissa ja tässä se nyt sitten meni äärimmilleen. Toive siitä, että lapset saisivat elää tervettä ja vaivatonta elämää on kai se isoin ajatus tässä taustalla.

Tämä kierre alkoi pienimmäisen ollessa 3kk:n ikäinen ja jatkunut enemmän ja vähemmän aktiivisena sen jälkeen. Tuolloin vauva-aikana vielä imetin ja tarve pitää vauvaa lähellä oli tietenkin muutenkin suuri eikä vähimmäksi siitä syystä, että tiesin olevan viimeisen vauvamme kyseessä. Asia aiheutti niin suurta ahdistusta tuolloin, että luulen kaikkien tunteiden aktivoituvan aina uudestaan, kun joudun tämän asian kanssa tekemisiin. Mutta kuten sanottu, koitan työstää korvienväliäni kuntoon. Mies on onneksi siitä ihana ettei hän ole koskaan pitänyt tuota vitsausta minään vaan elänyt normaalia elämää saamatta myöskään virusta itselleen-ainakaan aktiivisessa muodossa.

heeei voi muru. tiesithän, että käytännössä kaikki ihmiset kantaa sitä herpesvirusta. ihan tosi. kaikilla se ei vain aktivoidu. Lapsesi ovat tarttuneet jo :)

(http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00217)

ps. miehelläsikin se on :) ei herpesviruksesta ole mitään "nukkuvaa" tai "heikennettyä" kantaa. sielä ne on meidän kaikkien kropissa elossa ja hyvin voivina.
Katso tuo mun laittama linkki. terveyskirjasto on kuitenkin lääkäriliiton ylläpitämä tietokanta. sielä on hyvää tietoa tosta tarttumisesta, estolääkityksestä, ja hyvä vinkki esim. tosta huulivoiteesta/aurinkorasvasta.

[QUOTE="henni";28451446]heeei voi muru. tiesithän, että käytännössä kaikki ihmiset kantaa sitä herpesvirusta. ihan tosi. kaikilla se ei vain aktivoidu. Lapsesi ovat tarttuneet jo :)

(Herpes eli yskänrokko (Herpes simplex) :: Terveyskirjasto)[/QUOTE]

Onhan minullakin tuo. Ei vain meinaa muistaa, kun edellisen kerran rakkula ilmaantui huuleen rippikoulussa kolmekymmentä vuotta sitten.

Eli en tunne hirmuisesti tästä parantumattomasta taudista kärsineeni.

Sit elämä olisi ollut kärsimystä, jos sen saamisen pelossa ei olisi koskaan uskaltanut pussata ketään.

Yhteistyössä