Äitiyden hankalimmat lauseet ymmärtää (3 tosi yleistä lausetta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tabulaattori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1. "Niilo on tulta ja tappuraa, hänen kanssa saa vääntää asioista ihan eri tavalla mitä Veetin." Mulla tuilee tästä mieleen vaan että niilo on luonteeltaan tulisempi kuin veeti. Ei herätä mitään ajatuksia rakkauden määrästä tms. Lapset ovat erilaisia, ja tarvitsevat erilaista opastusta tms. vanhemmilta. Mun mielestä ihan normaalia, että vanhemmat havainnoi tälläisiä asioita.

2. "Muistan sen kesän, kun olin viltin päällä kuopuksen kanssa ja nautin lämmöstä. Ihan eri tavalla mitä esikoisen kanssa." Tulee mieleen, että esikoinen on ollut todella itkuinen vauva, tai äiti on ollut liian suorituskeinen ja "hätääntynyt" esikoisvauvan hoidossa. Moni turhaan ottaa liikaa stressiä esikoisen hoidossa ja osaa vasta seuraavien kohdalla ottaa rennommin.

3. "Joskus kriiseilen siitä, että tytöillä on niin kovat ulkonäköpaineet jo nuoresta pitäen. Toivon että osaan tukea Janikaa hänen kuohuissaan ja kasvussaan, siinä missä Lassiakin." No tuo on minusta ihan, totta että tytöillä on kovat ulkonäköpaineet. Mulla tuli enemmänkin tuosta "siinä missä lassiakin" mieleen, että äiti sanoo noin, painottaakseen, että toki pojatkin tarvitsee tukea. Mun mielestä ei mitään ihmeellistä tuossa kommentissa. Enemmänkin se merkitsee, mitä muuta hän sanoo. Tuon lauseen voi ymmärtää niin monella tavalla kun ei näe kertojan eleitä, eikä tiedä mitä muuta hän on sanonut aiheeseen liittyen.

Oma käsitys kyllä on se että jos vauvan kokee helpoksi, ei vauva välttämättä oikeasti ole helppo, vaan rakkaus antaa voimat jaksaa. Onkin tuhannen taala kysymys että kun rakastuin esikoiseen tän ollessa kuukauden vanha, oliko se niin että rakkaus tuli vasta sitten ja poisti väsyn vai toisinpäin.

Tässä kolme lausetta, joita kuulee vanhemmilta:

1. "Niilo on tulta ja tappuraa, hänen kanssa saa vääntää asioista ihan eri tavalla mitä Veetin."

2. "Muistan sen kesän, kun olin viltin päällä kuopuksen kanssa ja nautin lämmöstä. Ihan eri tavalla mitä esikoisen kanssa."

3. "Joskus kriiseilen siitä, että tytöillä on niin kovat ulkonäköpaineet jo nuoresta pitäen. Toivon että osaan tukea Janikaa hänen kuohuissaan ja kasvussaan, siinä missä Lassiakinoin.

1. Lapset ovat erilaisia. Vaativaa lasta saattaa rakastaa juuri siksi, että tämä on vaatva.

2. Esikoisen kanssa ei ole äitiydessään niin rento kuin kuopuksen kanssa. Kuopuksen kanssa asioista nauttii eri tavalla, se ei tarkoita sitä, että jotain lapsista rakastaisi eri tavalla.

3. Olla äiti tytölle tai pojalle, se o varmasti erilaista. Eli ihan normaalia pohtia sitä miten osaa tukea eri sukupuolta olevaa lasta.

Yhteistyössä