äitini poltti odottaessaan minua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "argh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"argh"

Vieras
Itse olen aikuinen ja sain tietää että oma äitini on polttanut minua odottaessaan. Siis hyi helvetti sanon minä. Kenellä on oikeus polttaa minun ollessa siellä puolustuskyvyttömänä. Täysin moraalitonta ja törkeää toimintaa. Olen itsekkin polttanut (en odottaessa) joten tiedän kuinka tuskaa se lopettaminen on. Kenelläkään ei kuitenkaan ole oikeutta altistaa minua tai muita sikiöitä tupakalle.

Itsekkäitä heikkoja ihmisiä olette jotka poltatte.

Ja nyt tämä tietysti täyttyy aikuisten ihmisten keksimistä selityksistä miksi poltti. "kun neuvola sanoi että stressi on pahempaa.. " "kun en tiennyt olevani raskaana" "kun en vaan kyennyt".

On pahasti sanottu, mutta nyt hitto se järki käteen oikeesti. Ette te sitä oikeasti tarvitse, luulette vaan.

Kyllä minunkin äitini poltti odottaessaan minua. En ole kuitenkaan ollut siitä vihainen hänelle.

Minunkin äiti poltti kun odotti mua, mutta en mä sen takia ole äitiäni pitänyt kamalana ihmisenä.

Itsekin olen polttanut, monta vuotta ja pirusti paljon, mutta raskauksien ja imetyksien ajoiksi olen lopettanut.

Minunkin äitini poltti mua odottaessaan. En ole vihainen hänelle. Mun vanhemmat myös polttivat sisällä. Aina tuonne 80-luvun alkuun asti.

Joskus pimeällä 70-luvulla ei edes ollut kaikkea tätä tietoa mikä nyt on tarjolla.

Miksi ihmeessä ap kulutat voimia turhaan negatiiviseen kiukkuun ja vihaan. ? Ollutta ja mennyttä. Ei sitä enää muuttaa voi.

HAHAHAA. Ainiin, eihän polttavia äitejä saa syyllistää. Sori.
(mistä vastoinkäymisestä syytin äitiäni?)

Sun kirjoituksessasi olin aistivinani lievää äitisi syyllistämistä ja ketkeroitumista... ehkäpä joku muukin oli aistivinaan saman...? Ja sori jos oltiin väärässä.

Tupakointi raskausaikana on kyllä typerää. Mutta en kyllä ihan käsitä syyllistämistä. En tässä enkä kovion monessa muussakaan asiassa.

Onhan se moraalitonta ja törkeää, itsekkyyden ja heikkouden ilmentymä jos tupakoi raskausaikana. Mutta en oikein ymmärrä mitä sä hyödyt siitä, että kannat kaunaa (?) asiasta jolle ei kukaan enää voi mitään. Anteeksiantoa tarvitaan juuri sillon kun on tullut kohdelluksi epoikeudenmukaisesti, jos kokeilet sitä? Kun ei tuo katkeruus tuo sulle, tai kellekään muulle, mitään hyvää tai tee asioita oikeaksi, tai muuta mennyttä.

Samoin mun, mutten koe tarvetta olla katkera ja vihainen. Tietty oishan hän myös voinu olla polttamatta, aina parempi. Mulla ei ole allergioita, adhd:ta tai näitä muita väitettyjä ongelmia, joita siitä syntyy. Veljen odotuksen ja imetyksen ajan äiti oli polttamatta, mutta hällä taas on puolen Suomen allergiat ja lievä astma.

[QUOTE="vieras";27666064]Äitisi on odottanut 70- tai 80-luvulla? Ei silloin ole niin tiedetty tupakoinnin terveysvaikutuksista.[/QUOTE]

No nyt tiedetään ne vaarat, mutta ihmiset polttaa silti. Tunnen aivan liikaa ihmisiä jotka polttavat odottaessaan.

Myös mun äiti poltti odottaessaan mua. Samoin joka paikassa poltettiin sisällä, autossa, lentokoneessa, toimistojen taukotiloissa jne. Ei silloin ollut samaa tietoa kuin nyt, vaikka toki tiedettiin tupakan olevan haitallista. Turha siitä on ketään syyllistää, eihän sille jälkikäteen mitään voi. Kaikki tekee virheitä jossain kohtaa elämää, eikä täydellistä vanhempaa ole olemassakaan.

Samoin mun, mutten koe tarvetta olla katkera ja vihainen. Tietty oishan hän myös voinu olla polttamatta, aina parempi. Mulla ei ole allergioita, adhd:ta tai näitä muita väitettyjä ongelmia, joita siitä syntyy. Veljen odotuksen ja imetyksen ajan äiti oli polttamatta, mutta hällä taas on puolen Suomen allergiat ja lievä astma.

Niin, no poltin itsekkin monen monta vuotta enkä silti kuollut syöpään. Kaverini taas ei ikinä polttanut hänellä sen sijaan todettiin syöpä. Onko siis tupakka hyväksi?

Tupakka vaikuttaa aika monella tavalla sikiöön, sen vaikutuksen esim. aivoihin kun pystyy selvästi huomaamaan jälkikäteen. (tai sitten ei?).

Niin, no poltin itsekkin monen monta vuotta enkä silti kuollut syöpään. Kaverini taas ei ikinä polttanut hänellä sen sijaan todettiin syöpä. Onko siis tupakka hyväksi?

Tupakka vaikuttaa aika monella tavalla sikiöön, sen vaikutuksen esim. aivoihin kun pystyy selvästi huomaamaan jälkikäteen. (tai sitten ei?).

Mistä me vielä tiedetään kuoletko syöpään vai johonkin muuhun vaivaan...? Oletan siis että olet elossa ;)

(joo huonoa huumoria... :ashamed: )

Onhan se moraalitonta ja törkeää, itsekkyyden ja heikkouden ilmentymä jos tupakoi raskausaikana. Mutta en oikein ymmärrä mitä sä hyödyt siitä, että kannat kaunaa (?) asiasta jolle ei kukaan enää voi mitään. Anteeksiantoa tarvitaan juuri sillon kun on tullut kohdelluksi epoikeudenmukaisesti, jos kokeilet sitä? Kun ei tuo katkeruus tuo sulle, tai kellekään muulle, mitään hyvää tai tee asioita oikeaksi, tai muuta mennyttä.

Olen antanut äidilleni anteeksi, kiitos huolenpidosta. Otin sen tähän mukaan vain lähinnä esimerkkinä, että niistä sikiöitä tulee aikuisia joskus. Miten selittää aikuiselle ihmiselle että no, minäpä nyt poltin mutta so what?

Mistä me vielä tiedetään kuoletko syöpään vai johonkin muuhun vaivaan...? Oletan siis että olet elossa ;)

(joo huonoa huumoria... :ashamed: )

No sitähän mä tässä tarkoitan. Ei niitä kaikkia vaikutuksia nää selvästi, kuten vaikka atooppisen ihon tai astman. Ja siltikään, vaikkei mitään ongelmia sikiölle ikinä tulisi, ei se silti ole oikein.

Ja kiitos taas huolenpidosta, mutta olen vielä elossa.

Ei ne raskaana olevat ole mitään pyhimyksiä joille pitää sallia muita oikeuksia kuin muille. Jos toisen passiivinen altistaminen tupakalle on väärin, on se väärin myös silloin kun sen tekee omille lapsille. Kyllä raskaana olevatkin tietää mikä on oikein ja väärin. Miksi tämä kulttuuri on tälläinen että jos on raskaana niin saa vaarantaa toisen terveyden? (loppu ei nyt ollu sulle mut laitoin tähän samaan).

En yhtään vähättele tupakoinnin vaaroja, tupakassa ei ole mitään terveellistä tai hyvää. Tarkoitin viestilläni lähinnä sitä, että mulla ei ole mitään syytä olla katkera näin aikuisiälläkään, kun en ole saanut noita raskausajan tupakoinnista johtuvia sairauksia/haittoja, jotka hankaloittaisi mun elämää jotenkin. Ehkä olisin katkera, jos olisin astmaatikko ja allerginen puolelle maapalloa, ei voi tietää.

[QUOTE="vieras";27666217]Niin minunkin, kuten tuhansien muidenkin äidit. Entäs sitten? Minä olen aina ollut terve kuin pukki. Onneksi ei sentään ryypännyt tai käyttänyt huumeita.[/QUOTE]

Eli koska SINÄ olet ollut terve niin polttamaan vaan.
Eli koska kaikki moni tekee niin niin polttamaan vaan.
Eli koska on pahempiakin asioita niin polttamaan vaan.

Öö.. Ei. Juuri tälläinen ajattelu lisää itse ongelmaa.

En yhtään vähättele tupakoinnin vaaroja, tupakassa ei ole mitään terveellistä tai hyvää. Tarkoitin viestilläni lähinnä sitä, että mulla ei ole mitään syytä olla katkera näin aikuisiälläkään, kun en ole saanut noita raskausajan tupakoinnista johtuvia sairauksia/haittoja, jotka hankaloittaisi mun elämää jotenkin. Ehkä olisin katkera, jos olisin astmaatikko ja allerginen puolelle maapalloa, ei voi tietää.

Tämä on ihan mielenkiintoista, koska en minä ole mitenkään näkyvästi kärsinyt myöskään esim. astmasta tai ihottumasta tai adhd enkä edes ollut syntyessä kovin pieni jne. Siis ei tälläisiä "oireita".

Ei kyse olekkaan siitä. Ei ne vanhemmat tienneet sinua odottaessaan että saatko astman tai sydänvian tai kenties jonkin oppimisvaikeuden. Vai saatko mitään. Kyse onkin siitä että he altistavat sinut niille asioille, eikö edes mahdollinen kuolema kiinnostanut tarpeeksi (keskenmeno, 2,5-kertainen riski kätkytkuolemaan jne). Puhumattakaan siitä että lapsen hapensaanti heikentyy.

Ja minkä takia? Tupakan! Eikä se sille äidillekkään ole hyväksi, tietenkään.
Sitten samaan aikaan tupakkayhtiöt käärii voittoja kun pienet lapset ja äidit kärsii.
Hyi.

Joku kysyi että miksi alotin uudelleen... Ei siihen mitään erityistä syytä ole, liha on heikko :P Ekalla kerralla oli todella vaikea edes miettiä että lopettaisin ikuiseksi ajaksi, kun olin ala-asteelta lähtien vetänyt röökiä. Aloin polttamaan siis heti kun lopetin imettämisen, mutta ihan kauheita määriä en polttanut, ehkä 5-8 päivässä.
(Ja tähän lisäisin, etten koskaan ole polttanut lasteni lähellä, se on kamalan näköstä kun lapset pyörii tupakansavussa),
kuopuksen jälkeen alotin kanssa polttamaan, mutta hyvin satunnaisesti. Keskimäärin ehkä 5 tupakkaa viikossa, sekään ei ole mikään pakollinen juttu. Nytkään en ole viikkoon polttanut, mutta kai mä poltan jos joku kysyy. :-)

Yhteistyössä