Äitini perui joulun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
mitä jos äitisi odottaa että teistä joku aikuisista lapsista kutsuisi heidät luoksenne,kun remppaa menossa , mutta ei kehtaa kysyä teiltä

näinkin voi olla.. mulla on ollut jo 4 jouluna tapana järjestää joulu... meidän (minun ja mieheni ) vanhemmat ja veljet tulevat meille joulun viettoon :D

Oletteko hyvissä väleissä niiden lasten kanssa jotka asuvat kotona? Mielestäni sinulta olisi fiksu ratkaisu pyytää nuo lapset teille joulua viettämään. Jos ei sinne sovi minne itse olette menossa,pysyisin kotona ja viettäisin sen siellä oman perheen sekä sisarpuoliesi kanssa.

Äitisi taitaa olla poikkiväsynyt kaikesta rempasta, jos hän vielä käy töissä ja on noin monta lasta vielä kotona, ymmärrän hyvin että hänelle riitti nyt.

Sen sijaan että olet huolestunut siitä ettei lapsesi saa mummulta joululahjoja, niin voisit järjestää hänelle sen joulun. Ja jos sydämessäsi vaan on tilaa sisaruksillesi niin hekin mahtuvat kyllä mukaan. =) Kuten myös isäpuolesi.

Joulu on kerran vuodessa vaan, joten aika masentava suhtautuminen jouluun, kun vielä lapsia asuu kotona. Sinuna antaisin kyllä lahjan koska olette sen jo hankkineet, on sitten itse ostamatta kellekään mitään jos se tekee tyytyväiseksi. Olisin kyllä aika pettynyt, jos omat vanhemmat näin ilmoittaisivat. Tosin jokainen meistä on erilainen ja jokaisella omat ajatukset ja mielipiteet, kaipa niitä sitten kunnioitettava!!

Me olemme sopineet kumpienkin (iso)vanhempien kanssa vuosia sitten, että lahjoja ei vaihdeta jouluna. Eli emme osta lahjoja ja lapsemmekaan eivät saa lahjoja isovanhemmiltaan. Ei ole tullut mieleenkään, että joululahjoilla mitattaisiin arvostamista tms. Muutenkin paperisilppua ja muoviroinaa kertyy jouluna yli kestokyvyn, vaikka kuinka yrittäisi rajoittaa. Näin varsinkin kun on useita lapsia talossa. Joulun aikaan yritän rauhoittua ja viettää aikaa kotona. En halua juoksennella ostamassa "ylimääräisiä" lahjoja, postittaa ja tulla lahjoitaneeksi taas jonkin turhakkeen.

Ei äidilläsi ole mitään velvollisuutta juhlia joulua. Mutta teillä on kaikki vapaus tehdä niin! Antakaa ihmeessä lahjanne, mitäs siitä. Te juhlitte joulua ja haluatte antaa lahjan. Ei kai sen tarvitse olla kiusallista?

Eiköhän ne teidänkin lapset saa lahjoja muutenkin, ei varmaan joulu kadu siihen, jos mummi irrottelee. Kaunista joulun odotusta!

Alkuperäinen kirjoittaja Cilla79:
Oletteko hyvissä väleissä niiden lasten kanssa jotka asuvat kotona? Mielestäni sinulta olisi fiksu ratkaisu pyytää nuo lapset teille joulua viettämään. Jos ei sinne sovi minne itse olette menossa,pysyisin kotona ja viettäisin sen siellä oman perheen sekä sisarpuoliesi kanssa.

Hyvä idea! Miltäs tuntuisi?

En ollut eilen enää koneella myöhemmin näitä lukemassa, mutta vastaan nyt vielä jotain kun kurkkasin tänne.

Äitini ei todellakaan odota, että minä kutsuisin heidät tänne viettämään joulua. Se ei ole mahdollista ensinnäkään edes tilojen puolesta eikä se ole mahdollista taloudellisestikaan meille, että minä kotihoidontuellani kustantaisin noin monen aikuisen ihmisen syömiset jouluksi. Mutta se taloudellinen puoli on sivuseikka. Äitini ei sitä odota eikä ole koskaan sellaista puhunutkaan puolella sanalla. Ja äitini todellakin saisi sanotuksi, jos sellaista edes vitsillään miettisi. Ja äitini uusi mies on..... narsistinen psykopaatti, jonka seuraa en kaipaa jouluna missään nimessä ja äitini tietää sen, koska tietää että pelkään miestä jossain määrin. Äitini aikoo sitäpaitsi erota tästä miehestä, kun vain keksisi miten tekisi sen. Hankala tilanne ja sellaista hankaluutta en aio jouluuni kutsua.

Mitä tulee siihen, että kuuluuko isovanhempien muistaa vai ei niin on jokaisen oma asia, mutta meillä nyt isovanhemmat on aina muistaneet. Minusta on perin outoa, jos äitini yhtäkkiä ei muistaisikaan lapsiamme. Törkeääkin minusta, kun tietää rahatilanteemme ja joka välissä kuitenkin kertoo omasta hyvästä rahatilanteestaan. Mutta tiedän, että tälläisesti ajattelutavasta tuomitaan täällä taatusti osan kantilta. Mutta meillä on lahjoja aina annettu aikuistenkin kesken ja on ok jos sovitaan, että se tapa lopetetaan, mutta on outoa jos lapset skipataan samalla. Mutta näistä lahjajutuista pitäisi sopia aiemmin eikä juuri ennen joulua, kun me monet olemme valmistautuneet asiaan jo kuukausia minkä äitini myös tietää.

Ja me olemme päättäneet antaa sen lahjan, sanoi mitä sanoi. Ja antamisen perusidea ei tosiaan ole se, että odottaa itse saavansa. Se ei ollut alunperinkään tässä kysymyksessäni pointti vaan se, että äitimme kielsi lahjat koska se olisi hänelle noloa, jos hän ei anna mitään.

Ainut hankaluus on, että kun äitimme muutamaa päivää ennen joulua sitten näkee, että me olemmekin ostaneet hänelle lahjan niin lähteekö sitten paniikissa kauppaan ostamaan jotain vai antaa rahaa? Rahaa hän on useimmiten antanutkin, joskus harvoin jotain muuta. Lapsille on aina ostanut konkreettisen lahjan.

Harmillista vain, jos tekee noin että antaa rahaa sitten kun saa tuon lahjamme, koska se vasta kiusallista on ottaa vastaan jos joku, kun se annetaan selvästi vain kun tuntuu, että on pakko antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen vastaa:
Ainut hankaluus on, että kun äitimme muutamaa päivää ennen joulua sitten näkee, että me olemmekin ostaneet hänelle lahjan niin lähteekö sitten paniikissa kauppaan ostamaan jotain vai antaa rahaa? Rahaa hän on useimmiten antanutkin, joskus harvoin jotain muuta. Lapsille on aina ostanut konkreettisen lahjan.

Harmillista vain, jos tekee noin että antaa rahaa sitten kun saa tuon lahjamme, koska se vasta kiusallista on ottaa vastaan jos joku, kun se annetaan selvästi vain kun tuntuu, että on pakko antaa.

Näettekö samalla jotain pikkusisarustanne, kun näette äitiänne? Onnistuisko heiltä lahjan välittäminen, jolloin äitinne saisi lahjan vasta aattona?

Minä antaisin lahjan äidille, vaikka sanois mitä. Anopillekin annan vaikka hän aina sanoo että ei sit mitään ihmettä, vastaan siihen että aivan sama mulle, minä ostan kuitenkin koska tykkään joulusta ja tykkään lahjoista. Sinun sijassasi kutsuisin myös sisaruksesi luoksesi viettämään joulua ja laittaisit heillekin joulun.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ymmärrän kyllä äitiäsi sikäli, että mäkin varmaan tuossa tilanteessa haluaisin remontin mahdollisimman pian valmiiksi. Tässä kun on elänyt rempan keskellä jo puoli vuotta, niin tiedän, millaista se on. Mutta pienet lahjat lapsenlapsille ehtii kyllä ostamaan, jos vain haluaa. Tosin ei kai se joulu nyt juuri mummin ja ukin ostamasta lahjasta ole kiinni?

Noihin äitisi nuorempiin lapsiin sen verran, että voihan olla, että joulunvieton peruminen tältä vuodelta on yhdessä sovittu juttu ja tarkoituksena vaikka tehdä sitten joulun jälkeen perheenä yhdessä jotain mukavaa. Isojahan nuo sun pienimmät sisaruksesi jo kuitenkin on.

isoja? tuo 11v on 5 luokkalainen ,kyllä hän varmasti on sen verran pieni että haluaa joululahjoja.Jättäisitkö itse noin pienen lahjatta jouluna? tuskin

meillä ainakin 11 v ymmärtäisi jo. Itse olemme muutama vuosi sitten rakentaneet ja joulun aikoihin muuttaneet vielä viimeistelyä vailla olevaan taloon ja joulu oli todellakin vähän "keskentekoinen" mutta ei traumoja tenavillekaan jättänyt vaan ilo siitä uudesta kodista.
Lapsi tosin tottuu sellaiseen mihin totutetaan. Joku on tyytyväinen pariin lahjaan ja lämpimään joulumieleen, joku "odottaa" lahjoja vielä aikuisenakin ja lahjatoivelistaa mummoille tarjoaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
meillä ainakin 11 v ymmärtäisi jo. Itse olemme muutama vuosi sitten rakentaneet ja joulun aikoihin muuttaneet vielä viimeistelyä vailla olevaan taloon ja joulu oli todellakin vähän "keskentekoinen" mutta ei traumoja tenavillekaan jättänyt vaan ilo siitä uudesta kodista.
Lapsi tosin tottuu sellaiseen mihin totutetaan. Joku on tyytyväinen pariin lahjaan ja lämpimään joulumieleen, joku "odottaa" lahjoja vielä aikuisenakin ja lahjatoivelistaa mummoille tarjoaa.

Alkuperäisen äitihän ei aikonut juhlia joulua lainkaan. Eli kyseinen yksitoistavuotias ei saane edes lämmintä joulumieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:

Alkuperäisen äitihän ei aikonut juhlia joulua lainkaan. Eli kyseinen yksitoistavuotias ei saane edes lämmintä joulumieltä.

en minä ainakaan lukenut tuosta ketjusta tuon 11 v äidin ajatuksia vaan toisen lapsen joka aikuinen sanoo jo olevansa.
Mistä ulkopuolinen tietää mm sen ilon mikä on kun pääsee uuteen rempattuun kotiin, saa omaan huoneeseensa vaikka uudet verhot tai vaikka pari tyynyä sängyn päälle. Tätä puolta kukaan ei tässä ketjussa ole kertonut asianomaisten ihmisten ajatuksin ja silmin

en minä ainakaan lukenut tuosta ketjusta tuon 11 v äidin ajatuksia vaan toisen lapsen joka aikuinen sanoo jo olevansa.
Mistä ulkopuolinen tietää mm sen ilon mikä on kun pääsee uuteen rempattuun kotiin, saa omaan huoneeseensa vaikka uudet verhot tai vaikka pari tyynyä sängyn päälle. Tätä puolta kukaan ei tässä ketjussa ole kertonut asianomaisten ihmisten ajatuksin ja silmin

Niin minä kävin keskustelua niillä eväin, joita oli tarjolla enkä lähtenyt spekuloimaan mahdollisella muilla vaihtoehdoilla. Jos ketjun aloittaja sanoo, että äiti skippaa koko joulun tänä vuonna. ja ettei hän osta kenellekään, edes kotona asuville lapsilleen joululahjoja, niin luotan sitten siihen enkä lähde spekuloimaan mitä äiti ja lapset ovat mahdollisesti sopineet.

Uskoisinpa, että ap:n äiti olisi kertonut ap:lle poikkeusjärjestelyiden perusteista (esim. uuteen rempattuun kotiin, saa omaan huoneeseensa vaikka uudet verhot tai vaikka pari tyynyä sängyn päälle), jos sellaisista olisi sovittu. Oletettavasti myös ap olisi maininnut asiasta viestissään. Sehän muuttaisi koko ketjun sisällön.

Jos taas nyt keskustelisimme, mitä muut ketjun ulkopuoliset (ap:n äiti ja pikkusisarukset) ovat mahdollisesti sopineet, niin emme enää keskustelisi oikeasta aiheesta ja tällöin olisi syytä avata uusi ketju.

Törkeää tai ei, se on kuitenkin äitisi päätös. Voittehen yrittää muuttaa hänen mieltään....
Ja sitäpaitsi, onhan joulu ensivuonnakin. Ehkä hän sitten uudessa talossaan pitää oikein kunnon kekkerit ja antaa lapsillesi lahjoja tämänkin vuoden edestä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen vastaa:
Mutta näistä lahjajutuista pitäisi sopia aiemmin eikä juuri ennen joulua, kun me monet olemme valmistautuneet asiaan jo kuukausia minkä äitini myös tietää.

no jo on! kesäkuussako niistä pitäisi sopia? ihmeellistä touhua minun mielestäni, itse en ole valmistautunut jouluun vielä mitenkään.

Jos perheessä on kaksi vanhempaa, niin voihan isä laittaa lapsille joulua vaikka äiti irtisanoutuisi hommasta, ja kyllä vanhimmat lapset osaavat halutessaan itsekin laittaa joulua; piparit ja koristepallot ei montaa euroa maksa jos niitä ei jo valmiina ole ja laatikot ym saa valmiina kaupasta. Jos äiti ei halua itse antaa tai saada lahjoja, niin kyllähän lahjoja luulisi tulevan lapsille muilta sukulaisilta tai vaikkapa kummeilta.

Ja jos ap itse on jouluihminen niin eiköhän hänen lapsensakin jotkut lahjat saa vaikka mummo tänä vuonna jättäisi lahjat ostamatta.

Jouluun on vielä kuukausi aikaa, voihan olla että muuttostressi hellittäisi sitä ennen ja mieli joulun vietosta ehtisi muuttua.

Minusta asian olisi voinut ottaa aiemmin puheeksi. Äitini puhui joulujutuista viimeksi viime viikolla veljeni ja hänen avovaimonsa kanssa, silloin hän ei vielä ollut perumassa sitä. Nyt sitten yhtäkkiä teki tämän päätöksen ja suoraan sanottuna täysin laiskuuttaan, koska ei itse niin välitä joulusta niin paskat sitten lapsistakin.

Mutta kuten sanottu niin meidän jouluamme tämä ei muuta kuin siltä osin että jokin spektaakkeli tulee vielä tuon lahjahomman ympärille aivan taatusti.

Kun äitini selitti tätä asiaa puhelimessa niin sieltä taustalta 14v huuteli jotain. Mielestäni kuulin kuinka hän huusi, että "sitten sinä poraat täällä kun ei oo mitään jouluntuntua" tms. Kysyin äidiltäni, että mitä se huusi sieltä niin tämä sanoi, että kunhan huutelee jotain omiaan. Ei tietenkään sanonut minulle tuota.

Eli tuo 14v poikakin tietää, että vaikka nyt marraskuussa tuntuu helpolta vain unohtaa koko joulu eikä miettiä ruokia eikä lahjoja niin kyllä se sitten aattona kirvelee.

Yhteistyössä