äitini aiheutti kunnon stressin/ahdistuksen loppuodotukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2vko la:han
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2vko la:han

Vieras
Äitini lupautui alkusyksyllä ihan itse, pyytämättä, hoitamaan lastamme kun lähtö synnärille tulee. Tänään keskusteltiin taas asiasta kun la on 2 viikon päästä. Sovittuna oli, että jos lähtö tulee hänen työaikanaan niin soitan vaan hänelle ja hän ottaa loppupäivän vapaaksi ja tulee lasta katsomaan. Tänään sitten varmistin vielä asiaa ja äitini sanoikin että minun pitää mennä YKSIN synnyttämään, jos hän on töissä. KIVA. en ole yhtään valmistautunut tähän, kun kaikki oli jo sovittu! Mihin mä nyt saan lapsen hoitoon? En mä pysty menemään synnyttää ilman miestä. Mies on ainoo tuki ja turva mulle ja nyt mä täällä itken ihan paniikissa.

aina jos äitini on jotain ollut vailla olen auttanut, mutta nytkun me tarvittaisiin yhtenä päivänä lastenhoitoapua, niin se pyörtää puheensa! miehen kanssa päätettiin että tämä oli viimeinen kerta kun ko mummolassa vierailtiin. pistän välit poikki. tää ei ollut eka kerta, kun on tarjonnut "apuaan" pyytämättä ja sitten jättänyt pulaan, kun taas pyörtänyt puheensa.

Minne ihmeeseen saamme lapsen hoitoon?

[QUOTE="vieras";22552010]Siis sähän tiedät tukiverkkosi, emme me. Törkeästi teki äitisi. Nyt täytyy ottaa lapsi mukaan sairaalaan, saatteko perhehuoneen? Minkä ikäinen on lapsi?[/QUOTE]

saako lapsen ottaa sinne perhehuoneeseen? Luulisin että niitä olisi vapaana.

[QUOTE="a.p";22552023]saako lapsen ottaa sinne perhehuoneeseen? Luulisin että niitä olisi vapaana.[/QUOTE]

Useissa sairaaloissa esikoisen saa ottaa perhehuoneeseen, mutta synnytysasiaan se ei kyllä auta yhtään. Synnytykseen lasta ei voi ottaa.

Etkö voi kysyä muilta sukulaisilta, tutuilta tai vaikka naapurilta? Jos ei ole ketään oikein läheistä niin vaikealta varmasti tuntuisi pyytää tuollaista, mutta mä luulen että aika monikin olisi valmis auttamaan jos vaan töiden puolesta onnistuu. Tai koita vielä puhua äitisi kanssa, kerro miten hankala tilanne sinulle on.

Onko asunpaikkakunnallasi ympärivuorokautista lastenhoitopaikkaa? Kysy semmoisesta nyt mahdollisuutta tai lastenhoidon vastaavalta/neuvolasta! Kyllä ihmisen pitää päästä rauhassa synnyttämään.:)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22552056]Etkö voi kysyä muilta sukulaisilta, tutuilta tai vaikka naapurilta? Jos ei ole ketään oikein läheistä niin vaikealta varmasti tuntuisi pyytää tuollaista, mutta mä luulen että aika monikin olisi valmis auttamaan jos vaan töiden puolesta onnistuu. Tai koita vielä puhua äitisi kanssa, kerro miten hankala tilanne sinulle on.[/QUOTE]

sukulaisia ei ole täällä päin, mutta yhdeltä kaverilta voisin kysyä. en tiedä suostuuko.. mä olen niin raivona tolle ämmälle ettei mitään rajaa. eipä tarvii enää sen lapsenlapsiaan nähdä.

miksei mulla tullut mll mieleen. olen kai niin paniikissa ettei ajatus kulje. kuinka nopeasti sieltä saa tarvittaessa hoitoapua? ei väliä mitä maksaa. mistä saa ne yhteystiedot?

Öö, sä pistätä äitiisi välit poikki, jos ei suostu lähtemään töistä kesken kaiken? En tiedä missä äitisi on töissä, mutta itselleni ei tulisi mieleenikään vaatia, että toinen ottaisi palkatonta ja vaarantaisi työpaikkansa minun takiani.

Öö, sä pistätä äitiisi välit poikki, jos ei suostu lähtemään töistä kesken kaiken? En tiedä missä äitisi on töissä, mutta itselleni ei tulisi mieleenikään vaatia, että toinen ottaisi palkatonta ja vaarantaisi työpaikkansa minun takiani.

No äitihän itse tarjoutui auttamaan! Normaali raskaus on kuitenkin sen verran pitkä, että ehtii hoitaa asiansa, esim. säästää pari lomapäivää. Lupauksen pettäminen on eri asia, mitä alun alkaen avun epääminen.

Kannattaako tosta nyt meuhkata? Mun lapsen isä ilmoitti 2h ennen kuin lähdin synnärille, ettei tuukaan mukaan. Eipä siinä sit mitään. Kaikkea vaan ei saa mitä haluaa ja se vauva vaan tulee ulos kun se tulee, on sun mies siinä tai ei. Mitäs jos se ei ehdi paikalle? Pidätkö jalat ristissä siihen saakka?

[QUOTE="a.p";22552016]en muuten mene.[/QUOTE]

no synnytä sitten kotona perheen läsnäollessa,niinhän sitä on ennenkin tehty.

äitisi teki tympeästi, mutta olet sinäkin aika lapsellinen tuolla "en mene synnyttämään ilman miestäni"asenteella. kuulostat lähinnä hemmotellulta penikalta, anteeksi nyt vaan.

en minäkään olisi tahtonut ilman miestäni synnyttää, mutta kun vauva päätti syntyä ennen aikojaan eikä ollut ketään kenelle vielä esikkoa keskellä yötä niin sitä sitten synnytettiin kätilöiden kanssa ilman sitä miestä. ei olisi tullut pieneen mieleenikään alkaa kitisemään, mutta se juuri on se aikuisen ja lapsen ero. aikuinen ymmärtää ettei aina voi tehdä niin kuin on mukavaa.

ja sitten vielä, netti on pullollaan maksullisia lastehoitajia, joten googletat hyvä ihminen vähäsen ja ostat teille lapsenvahdin kun sitä tarttette jos ei ole olemassa kummia tai muuta joille voi ilmaiseksi viedä.

tai sitten synnytät kotona.

Jos meet yksin synnyttämään niin se hyvä puoli siinä ainakin on, että kätilö pyörii siellä synnytyssalissa paljon enemmän kuin normaalisti. Mulla oli melkein koko ajan. Kun taas kun mies on ollut synnytyksissä mukana niin silloin kätiö on vain välillä käynyt salissa.

Ei se yksin synnyttäminen niin kamalaa oikeasti ole, minusta se oli mukavempaakin, koska kätilö on kuitenkin se asiantuntija ja kun synnyttäjällä ei ole tukihenkilöä mukana niin sitten asiantuntija on enemmän läsnä.

Tai sitten jos lapselle ei saa hoitajaa niin jos joku lähtis sun seuraks sinne synnytykseen. Lasta ei kannata kuitenkaan jättää hoitoon kenelle vain!

Mikä siinä yksin synnyttämisessä on niin kamalaa. Itse olin pari viikkoa sitten yksin synnyttämässä ja en minä kyllä tiedä mitä mies siellä olisi edes mukana tehnyt. Istunut vaan ja lukenut lehtiä.

Nyt soitat MLL:n lastenhoitoavun läpi, numeron saat ainakin neuvolasta luulisin. Voithan sieltä tiedustella, onko mitään muita vastaavia. Kysy kaveriltasti, voisiko ottaa siiheksi aikaa, minä voisin mielelläni ainakin, jos olisin samalla paikkakunnalla... :) En lähtisi/lähde itsekään yksin synnyttämään vaikka mikä olisi, niin ymmärrän paniikkisi. Kurjaa, että äitisi perui. Ehkä sen vuoksi ei kannata ihan välejä polttaa, mutta muistaa, että häneen ei kannata vastaavissa tilanteissa juurikaan turvautua. Tsemppiä loppuodotukseen! :)

Niin kuin jo aloituksessa kerroin. Äitini tarjoutui ihan itse lapsenvahdiksi ja hänen työpaikkalla saa ottaa esim loppupäivän vapaaksi. HUOH!!!! ITSE EN SIIS PYYTÄNYT HÄNTÄ VAAN HÄN TARJOUTUI _ITSE_! Ja nyt on tilanne tämä että ton tempun takia ollaan kusessa! Lapsi on alle 3v. mutta jos ei saada lapselle hoitajaa niin soitan ambulanssin kun ponnistusvaihe alkaa. eka synnytys meni myös ilman kivunlievitystä, miehen ansiosta. pääsen sitten vauvan kanssa sairaalaan ambulanssilla kun se on syntynyt.

Ja btw, sinäkö olisit tuollaisen petturin kanssa vielä tekemisissä? äitini hyvin tietää kuinka paha paikka minulle olisi mennä YKSIN synnyttämään ja hän tekee tämän silti!!!!!!

Nyt täytyy kyllä ihmetellä, että minkälaisia ihmisiä nykyään onkaan. Kun miettii, että eihän esim. 70-luvulla isät edes pääseet yleensä synnytykseen mukaan. Ei silloin äidit rutissut, etten mene yksin synnytykseen. Siellä on kuitenkin henkilökunta siellä sairaalassa, ei siellä kukaan yksin joudu olemaan.

en ihan oikeesti voi uskoa, että kukaan aikuinen ihminen synnyttäis vapaaehtoisesti kotona ilman ammattilaista ja mitään seurantaa, vaan sen takia, että mies ei mahdollisesti pääse synnytykseen.

Yhteistyössä