Äitin huutaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei! Kaipaisin apua. Olen 14v tyttö ja minulla on kaksi siskoa ja yksi veli. Ongelma on äitini joka ei osaa hallita vihaansa. Itse olen teini-iässä ja kaipaisin jotain henkilöä jolle voi kiukkuilla ja kertoa tunteensa ilman että huudetaan, uhataan lyödä, tai tukistetaan. Terveystiedon tunnilla puhuttiin tälläisistä aiheista ja kysyttiin että onko kaikilla jokin vanhempi jolle voi purkaa kiukkuaan. Muut nostivat käden ylös paitsi minä. :( Ja nyt kun painoa on tullut noin 5kg lisää äiti sanoi että kylläpäs sinä olet lihonut. Viikonloppuna ei antanut ostaa karkkia kun olen lihava. Joka päivä minä romahdan niistä törkeyksistä mitä äiti sanoo. Kaipaan tukea.

No ensinnäkin kirjoitat tosi fiksusti ja kypsästi ikäiseksesi.
Ja joo, jokaisella ikäiselläsi olisi hyvä olla joku luotettava aikuinen, kelle purkaa tuntojaan.
Valitettavasti näin ei aina kuitenkaan ole.
Mitä jos kertoisit äidillesi, miten pahalta hänen käytöksensä tuntuu. Kirjoita vaikka kirje. Joskus ihmiset tarvitsevat pienen "herätyksen", jotta tajuavat käyttäytyneensä huonosti.

Todennäköisesti äitisi on uupunut, miksei isä hoida omaa osuutta niinku kuuluu? Äidilläkin on oikeus olla ihminen eikä äidinkään tarvii kaikkee paskaa niskaan ottaa, kyllä 14v kuuluu myös opetella käytöstapoja. Oletko kokeillut vaikka kirjoittaa äitillesi kirjettä?

Hei! Kaipaisin apua. Olen 14v tyttö ja minulla on kaksi siskoa ja yksi veli. Ongelma on äitini joka ei osaa hallita vihaansa. Itse olen teini-iässä ja kaipaisin jotain henkilöä jolle voi kiukkuilla ja kertoa tunteensa ilman että huudetaan, uhataan lyödä, tai tukistetaan. Terveystiedon tunnilla puhuttiin tälläisistä aiheista ja kysyttiin että onko kaikilla jokin vanhempi jolle voi purkaa kiukkuaan. Muut nostivat käden ylös paitsi minä. :( Ja nyt kun painoa on tullut noin 5kg lisää äiti sanoi että kylläpäs sinä olet lihonut. Viikonloppuna ei antanut ostaa karkkia kun olen lihava. Joka päivä minä romahdan niistä törkeyksistä mitä äiti sanoo. Kaipaan tukea.

Äitis haluu vaan sun parasta aina. Jos oot lihonu 5 kiloa niin ei se oohyvä sulle. Mä sanon aina suraan mun tytöille kun ne hyötyy siitä mä tarkotan vaan hyvää. sunki äiti tarkottaa vaan hyvää

No ensinnäkin kirjoitat tosi fiksusti ja kypsästi ikäiseksesi.
Ja joo, jokaisella ikäiselläsi olisi hyvä olla joku luotettava aikuinen, kelle purkaa tuntojaan.
Valitettavasti näin ei aina kuitenkaan ole.
Mitä jos kertoisit äidillesi, miten pahalta hänen käytöksensä tuntuu. Kirjoita vaikka kirje. Joskus ihmiset tarvitsevat pienen "herätyksen", jotta tajuavat käyttäytyneensä huonosti.
Kiitos <3 Onneksi pääsen yläkoulun jälkeen jo opiskelemaan toiseen kaupunkiin.

Minusta, olit minkä ikäinen tahansa ei äidilläsi ole oikeutta saada sinua tuntemaan näin kuin tunnet. Itse olen 13 ja sanon suoraan jos minusta tuntuu pahalta esim. Äidin tai kaverin kommentointi. Kerro äidillesi miltä sinusta tuntuu ja sano että tuon käytöksen täytyy loppua. Omaa vanhempaa saa vihata joskus mutta kokoaikainen viha ja pelko omaa äitiä tai isää kohtaan ei ole ok. Puhu puhu ja puhu. Tai jos et halua puhua, jätä viesti keittiön pöydälle, sano äidillesi että lähdet ulos ja että sinulle on tärkeä asia keittiön pöydällä. Äidit ymmärtävät mitä murrosikäinen käy läpi ja olla se aikuinen murrosikäisen lapsen kanssa eikä olla itse se murrosikäinen. Ota asia puheeksi ja näytä äidillesi kuinka pahalta sinusta tuntuu.

Tukistaminen ja lyömisellä uhkailu on rikos. Äitisi tietää tämän. Ei vain viitsi opetella käyttäytymään.
Voit aivan hyvin tehdä lasun perheestäsi. Äitisi käytös ei ole tervettä eikä oikein.

Joo sehän auttaa ku lisää stressii. Ei murkku ikäisenkään tarvii äidilleen räyhää, tuskin se äiti huvikseen huutaa ja edelleen missä on isä??

Se murkkuikäinen on kuitenkin lapsi vielä. Äiti sentään aikuinen. Ei se nyt vaan ole asiallista käydä kenenkään tukkaan kiinni. Eihän suakaan saa tukistaa vaan siksi että sua kiukuttaa. Sinäkin haluat silloin lohdutusta ja ymmärrystä, kun on paha olla.

Se murkkuikäinen on kuitenkin lapsi vielä. Äiti sentään aikuinen. Ei se nyt vaan ole asiallista käydä kenenkään tukkaan kiinni. Eihän suakaan saa tukistaa vaan siksi että sua kiukuttaa. Sinäkin haluat silloin lohdutusta ja ymmärrystä, kun on paha olla.
Jos kiukuttamiseen liittyy huonoa käytöstä niin voi rangaistus olla ihan paikallaan. Riippuu ihan tapauksesta mikä on tarkoituksenmukaista ja asiallista ja mikä ei.

Oletko ajatellut soittaa esim nuorten tukilinjalle/kriisipuhelimeen? Joskus jo se, että saa näistä asioista puhuttua jonkun kanssa, auttaa. Ja kuten aiemmat ovat jo kirjoittaneet, yritä saada yhteys isääsi, ja kerro äidille miltä sinusta tuntuu. Jos rauhallista ja turvallista hetkeä puhua ei ile, niin kirjoita kirje äidille.

Äitis on vastuussa toki tunteistaan. Mutta kulta pieni, niin olet sinäkin. Se että olet teini-ikäinen ei ole mikään oikeutus tolkuttomalle kiukuttelulle ja "kiusaamiselle". Joka ikinen meistä on ITSE vastuussa käytöksestään. 2-vuotiaalle uhmaikäiselle ei voi selventää sanoin (eikä olettaa että hän ymmärtää) käytöstään. Mutta 14 vuotias kyllä ymmärtään.

On eri asia että lapsella ja teinillä kyllä pitää olla henkilö, jolle puhua vaikeista aiheista. Ja epäilempä että sitä teille terveystiedossa juuri siitä puhuttiin. Ei siitä että sinä saat käyttäytä kuin "lehmä pellossa" äidillesi. Tai isällesi.

Valitetavasti aikuisuuten kasvaminen tarkoittaa myös vastuunottoa. Ja sinun pitää ottaa vastuuta tekemisistäsi. Kuten äitisikin. Hänen puolestaan et kuitenkaan voi, etkä pysty, muutoksia tekemään. Mutta omaa raivoa/kiukka voit kyllä hallita. Äitikin on vain ihminen, tulet sen aikanasi huomaamaan. Me Äidit, ja isät emme kanna supermiehen viittaa emmekä ole kaiken kestäviä.

Kasvaminen aikuiseksi on vaikeaa ja haastavaa. Mutta kun opettelee mahdollisemman nuoresta lähtien vastuunkantoa omasta käytöksestä, niin hyvä tulee. Kuulosta fiksulta ikäiseksesi joten ota tästä vinkistä pieni vaari. Seuraavan kerran kun kiukuttaa, mieti miten kiukkuttelu/raivo oikeasti auttaa sinua - vai auttaako? Epäilen että ei. Kiukkuaminen ja raivoaminen harvemmin vie ketää eteenpäin. Toki huonoja päiviä on meillä joka ikisellä. Mutta ei kokoajan.

ps. en puolusta äitiäsi siinä että hän sinua uhkailee väkivallalla. Se kertoo että hän on aikanaa varmaankin ohittanut tuon kasvamisvaiheen missä sinä olet nyt, juurikin niin että on vaan antanut tulla "tuutin täydeltä" ja sitä kautta kehittänyt itselleen selviytymistavan vaikeisiin elämäntilanteisiin siitä että järkevän asenteen sijaan alkaa uhkailla...

Sun täytyy tehdä jotakin muuta hyvää. Karkit pilaavat suoliston. Ennenvanhaan rippilahjaksi annettiin tekarit: siis kaikki hampaat reviittiin kerralla pois, usein ilman puudutustakin, kun ei niitä aineta ollut. Äiti ei vaan uskalla kertoa sulle totuuksia oikeilla sanoilla. En minäkään koskaan osta karkkia, mutta osta luomukaakaojauhetta ja tee vaikkapa mutakakkua - maista sitä Frödingeä pakastealtaasta ja tee itse sellainen(y)
Äiti kai tietää senkin, kuinka vaikea niitä kiloja on saada poiso_O Huutaminen on tietysti kamalaa, mut tiedän ihmisiä, joilta on suoli leikattu pois, jopa munuasissiirteessä oli muuan tyttö, mut vanhemmat vaan kantoivat karkkia sairaalaan:cry:

Yhteistyössä