Äitiblogien kiiltokuvat masentavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tavis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tavis"

Vieras
Välillä kotiäitien pitämiä blogeja lukiessa tulee todella kurja olo. Oma elämä näyttää blogien menon rinnalla niin köyhältä, perheen vaatetus ja sisustus niin nukkavierulta. Tuntuu, että äitinäkin olen bloggaajia huonompi, kun en jaksa koko ajan viuhtoa lasten kanssa kaikenlaisissa hienoissa aktiviteeteissa.
Onkohan tuo bloggaajien itsestään ja elämästään antama kuva täysin rehellinen. Toisi edes vähän lohtua, jos tietäisi, että blogipostauksissa vähän sievistellään olemista ja paisutellaan tekemisiä.

Mulle tulee aina näistä aloituksista mieleen, että ai niin, pitääkin taas kurkata "kaunis pieni elämä" blogia. Mitään blogeja en seuraa, mutta tuolla on aina kaikki niin huoliteltua, että niitä on kiva katsoa.

Onhan meitä monenlaisia, toiset on luonnostaan siistimpiä ja järjestelmällisempiä kuin toiset. Ei meilläkään parhaalla tahdollakaan olisi tuollaista koko ajan huoliteltua vaikka kuinka raataisin aamusta iltaan.

Nyt esim. pienen vauvan kanssa ehdin harvoin kaksplussalle, ja jos haluan että koti on koko ajan kunnossa, joudun kyllä aamusta asti puunaamaan ja juoksemaan kotitöiden suhteen. Nyt kun mies palaa isyyslomalta töihin, niin ei tule kuuloonkaan että ehtisin ennen iltapäivää saamaan kaikkea tehtyä mitä pitää. Vauvan kanssa ulkoilu siis mukaan lukien. Ruokia teen isoissa erissä, tänäänkin väänsin iiiison lihakeiton että riittää kaikille pari päivää. Mitään gourmet ruokia en nyt ehdi vääntämään ainakaan viikolla kun ei ole toista vauvan pitäjää. Kaksi kissaakin vaatii omat työnsä joka päivä.

Että meillä ainakin näin.

Itekin blogaan. Nostelen rojut syrjään kuvista. En kerro perheen riidoista. Enkä mainitse, että ostan usein osamaksulla. Paljon saan myös ilmaiseksi tavaraa. Blogihan on kuin mainos.

Ootko miettiny, et jos pitäisit blogia itelles tai pienelle, suljetulle piirille niin ehkä sunkin elämä alkais tuntumaan "kiiltokuvamaiselta". Teillä on varmasti ihan samanlainen arki kuin niillä bloggaajilla, bloggaajat vaan on saanu siitä ne hohdokkaimmat kohdat esiin. Onhan se kokototuus aina olemassa, mutta hetkellinen "täydellisyyden esittely" motivoi kaikennäköseen :)

Yks mun tuttu bloggaa kans. Se pummii ksamaa joka paikasta blogillaan. Astelee tyyliin kampaajalle, esittelee puhelimesta blogiaan ja alkaa ruinaamaan hiustenpidennyklsiä ilmaiseksi. Välillä onnistuukin.

Mä vähän luulen, että suurin osa bloggaajista haluaa "ikuistaa" blogiinsa ne parhaimmat ja kauneimmat hetket elämästään. Et varmaan itsekään anna lapsistasi isovanhemmille sitä epäonnistuneinta koulukuvaa vaan sen onnistuneimman? Tai jos harrastat vaikkapa öljyvärimaalausta, niin ripustat seinällesi sen taulun, jossa tunnet parhaiten onnistuneesi, etkä sitä, mikä meni ihan plörinäksi.

Bloggaamisessa kannattaa myös miettiä aika tarkkaan, mitä itsestään ja elämästään kertoo. On paljon järkevämpää kertoa hyvistä asioista kuin asioista, joiden avulla joku voisi aiheuttaa sulle tavalla tai toisella ikävyyksiä. Tai yksinkertaisesti aiheuttaa pahaa mieltä rääpimällä jotain sinulle tapahtunutta ikävää asiaa esim täällä palstalla. Blogien kiiltokuvamaisuus voi olla seurausta vain bloggaajan terveestä itsesuojeluvaistosta :)

• Tykkää
Reactions: BettyBoop
Mä seuraan aika monen nuoren äidin blogia. Aina ihailen miten tyylillä on vauvat puettu ja kodit sisustettu.

Ja suurin osa kaikesta on ostettu kirppareilta. Ei se välttämättä ylettömästi vaadi rahaa :)
varsinkin vauvojen vaatteita saa kirpparilta ihan kuin uusia ja köyhälle sopivalla hinnalla.

Blogeissa on tosiaan eroa. Jotkut esittelevät kekseliäästi ja edullisesti sisustettuja koteja, toiset taas ovat kaupallista merkkioksennusta - koettavat saada ostamaan. Sivun laidassa komeilevat mainokset ja linkkakset nettikauppoihin kielivät jälkimmäisestä.

Itse bloggaajana yritän kuvailla elämäämme tietysti mielenkiintoisesti, mutta myös realistisesti. Eli kerron niistä riidoista ja syyllisyydentunnoista ja läskimakkaroista. Jos saisin paremman kameran, niin kuvat olisivat enemmän kiiltokuviakin, nyt ovat vain pokkarilaatua.

Ystäväni piti blogia. Blogissa sitten kerrottiin niistä elämän kohokohdista jotka toki olivat ihan tosia, mutta elämä kokonaisuudessaan meni kuitenkin päin helvettiä. Ulkopuolisen silmin elämä näytti kovin ruusuiselta kun kaikki ikävät asiat jätettiin kertomatta. Blogit ovat vähän niin kuin nykyajan kauniita satuja.

• Tykkää
Reactions: BettyBoop
Voihan se ollakin, että äiti jaksaa mennä viuhtoa lasten kanssa, perheellä on varaa ostaa kalliimpiakin vaatteita ja sunnuntaisin vieraisille tulevien nenään leijailee ihana pullantuoksu samalla kun äiti kauniissa essussaan ottaa sinut lämpöisesti hymyillen vastaan. Lapset leikkivät nätisti keskenään sotkematta, siivoavat kiltisti jälkensä ja vanhemmilla on joka ilta omaa aikaa tehdä juuri sitä, mitä itse haluavat.

Muista kuitenkin, että useimmat blogit ovat vain pintaraapaisu blogistien elämästä. Jotkut tuovat siitä elämästä esille juuri sen positiivisen puolen, jonka ehkä arvellaan kiinnostavan ihmisiä enemmän.

Tosielämässä parhainkin äiti väsyy joskus, ja istuu nukkavieruissa vaatteisaan tukka hapsottaen sohvan nurkassa miettien, onko LiisaPetterin aina pakko haluta jotain. Ja samperi kun ne vieraatkin tulevat kylään, kämppä on kuin hävityksen kauhistus ja jääkaapissa on maidon lisäksi vain valot. Miksi tuo MaijaMattikin koko ajan ärsyttää isompia sisaruksiaan, ja miksi nuo kakarat sotkevat tuolla lailla? Ukkokin vain rapsuttaa persettään tietokoneella istuen, voisi puupää tehdä asioille jotakin. Tarttis muuten omaa aikaa.

Olen joskus kokeillut napsia kuvia vaan joistakin hetkistä päivän mittaan. Esim kyllä kupin kahvia ja sen kahvileivän saa siihen kuvaan tallennettua nätisti. Ei näy tiskipöydän tiskit tai pöydän muruset. Samoin lapsista tai mistä tahansa saa kivoja kuvia kyllä. Että uskoisin bloggaajien elävän kuitenkin tuiki tavallista elämää. Heitä varmaan auttaa jaksamaan ne kauniit kuvat ja järjestely kuvaa varten. Kukin tykkää mistä tykkää.

Ja mitä sitten vaikka jonkun arki olisikin tuollaista (harvalla bloggaajalla tietysti on), minä ainakin nautin sohvalla löhöilystä, tyttö leikki omiaan olkkarissa ja höpötellään yhdessä. Iltapalaksi kaurapuuroa kun muuta ei ole jaksanut hakea kaupasta. Valot himmeälle niin ei kaikki pölyt näy. Kullat kainaloon ja kiva ilta-ohjelma pyörimään. I <3 mun tavallinen tylsä ja joskus vähän epäsiisti arki :)