Äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei jaksa

Vieras
Taas uneton yö takana ja vauvan hyssyttelyä ja nukuttelua öisin ja päivisin. Tuntuu ettei meidän 6 viikkoiselle tytölle kelpaa oikein mikään valvotaan suurimman osan vuorokaudesta.

Tytön vatsaan on selvästi sattunut ja nämä vaivat herättävät hänet unesta melkein puolen tunnin välein (joskus jopa kaksi tuntia nukkuu putkeen nekin päivällä). Lääkäri on katsonut tyttöä, mutta kuulema terve on ja sanoi että tuo tarkistettavaksi jos muuttuu veltoksi. Mahotonta ja mahollista ollaan kokeiltu, mutta ei niin ei.

Auttakaa haluan saada nukkua itsekkin joskus ja vaikka päivällä voisin nukkua tytön kans sen ajan kun hänkin ei uni tule ja omassa mahassa kaivertaa ajatus koko ajan että voi ei kohta se herää kuitenkin ja taas alkaa 2 tunnin nukutus.

Toivottavasti joku sai selvää mitä kirjoitun nimittäin näin 2 tunnin yö unilla ei ajatukset oikein selkeitä.

Pitää vielä mainita että tyttö on rintaruokinnalla ja kasvu ollut hyvä. 300grammaa jopa viikossa. Ja tämä alkoi noin viikko sitten. Tyttö voi olla tyytyväinen noin puolituntia ja sitten alkaa kai väsyttää, mutta ei osaa nukkua

Moi!
Syökö lapsesi hyvin?
Jos vauvasi vatsaan selkeästi tuntuu ottavan suosittelen vyöhyketerapiaa. Auttaa koliikkiin aika hyvin ja vauva rentoutuu.
Jos vauva heittää aivan kaarelle, kun itkee kauan putkeen, niin käännä hänet käsivartesi päälle vatsalleen (siis ikäänkuin veisit pyllypesulle) Silloin usein voi itku loppua, kun ei pääse rinta kaarella huutamaan. Jalkapohjien varovainen hieronta voisi auttaa myös, entäpä lämmin kylpy?

Tsemppiä sinulle. Jos sinulla on joku tukihenkilö, mies tai omat vanhempasi, pyydä heiltä apua. Anna lapsi muutamaksi tunniksi jollekin hoitoon ja nuku. Ja kerro neuvolassa kuulumisesi.
Tsemppiä. Ilman unta ihaninkin lapsi tuntuu raskaalta, mutta toivottavasti elämä pian helpottuu.

Mulla ei ole sulle neuvoja antaa, kun vaan se, että toi vauvan toinen elinkuukausi on pahin. Kuulemma. Kyllä se siitä helpottaa, kun ikää tulee. Oletko kokeillut päivisin rintareppua tai kantoliinaa. Olisko niistä mitään apua? Meillä tossa iässä valvottiin pahimmillaan koko yö, kun yritettiin saada vauva nukkumaan ja aamulla yhdeksältä hän sitten lopulta nukahti. Suht hyvin nukkui mun rinnan päällä mahallaan. Siinä sain itsekin nukuttua muutaman tunnin. Tsemppiä!

Meilläkin näyttää tuo aamu kello yhdeksän olevan tytölle se nukkumaán meno aika. Viimeyönäki valvottiin tai minä valvoin ja yritin pitää tytön rauhallisena että mies saa nukkua että jaksaa töihin lähteä.

Niin tyttö nukahti yhdeksältä ja sitten heräsikin 20 minuutin päästä ja taas kymmeneltä heräsi 30 minuutin päästä yritin itse syödä tuolla välillä. Sitten 13 nukahti ja on nukkuikin kaksi tuntia ja sitten heräsi jumppailimme ja annoin vitamiinit ja sitten taas kiukkua ja nukahti viiden maissa kohta varmaan herää.

Oletko kokeillut laittaa vauvaasi kapaloon nukkumaan, usemmille levottomasti nukkkuville toimii kun ovat ""tiukassa paketissa"". Tosin isommille tuo kapalo systeemi ei taida enaan onnistua, sinuna kokeilisin. Lammin kylpy illalla ennen nukkumaan menoa rauhoittaa myos vauvasi, hieronta rentouttaa myos ja voi jopa poistaa kipuja vauvasti vatsasta. Tuo toinen ikakuukausi kylla on kieltamatta raskain, pyyda reilusti mummia tai anoppia apuun kun omat jaksamiset loppuvat, on tarkeaa etta saat valilla nukuttua univelkoja muuten et jaksa vauvan kanssa. Tsemppista !

Joo suosittelen kans kokeileen noita maitohappobakteereja. Noista Cuplatoneista ja Disflatyl-tipoista kun toiset saa apua ja toiset ei. Kannattaa tietty niitäkin kokeilla. Meillä auttoi joko noi maitohappobakteerit ja vyöhyketerapia yhdessä tai sitten ikä. Kaksi kuukautta kun tuli ikää täyteen niin meillä alettiinkin sitten nukkumaan läpi yön.

-mä-

Koita jaksaa, vaikka vaikeeta se on. Meillä oli käynnissä toi sama helvetti vuosi sitten. Nyt sitä muistelee ihan itku silmässä, että miten sitä jaksoi sen kaiken.
Vauva ei nukkunut juuri lainkaan yhtenäistä unta, vaan 15min pätkiä ympäri vuorokauden ja illalla 17 alotti huudon joka kesti 02.00 asti joskus pidempäänkin. eikä siis nukkunutkaan vaikkei sitten enää huutanut. Valvoimme n.30h ja 2h unta.

Tätä kesti 2.5kk jonka jälkeen tilanne rauhoittui, kun aloimme syöttää rintamaidon sijasta omneo nimistä korviketta. En tiedä oliko se apu, vai ikä. omneo on tarkoitettu vatsavaivaisille lapsille. kokeilimme vyöhyketerapiaa, ei auttanut, samoin kaikki cuplatonit yms. kävimme läpi, turhaan.

Onko mahdollista että saisit vauvasi joskus hoitoon,että saisit nukkua ? Me nukuimme miehen kanssa välillä vuorotellen korvatulpat korvissa.
Pyydä joku kaverisi esim. viemään vauvaa vaunuilemaan päivällä ja nuku itse sen aikaa ? pienetkin unet auttaa tosi paljon kun tilanne on toi mikä on !

Mulla ei nyt muita neuvoja ole kun toi omneo, mutta jos haluat imettää niin sitten sekään ei tietty käy. Mutta kannattaa kokeilla kaikki mahdollinen, ja kannattaa pitää mielessä että jokainen päivä on kohti parempaa !

Meillä auttoi kun jätin D-vitamiinitipat muutamaks päiväks tauolle ja vaidoin ne sitte Jekovit-tippoihin. Kannattaa aloittaa kaikki tipat vähitellen, ensin muutama päivä 1 tippa siten muutama päivä 2 tippaa jne kunnes on päästy viiteen päivätippaan. Tipat kannattaa antaa aamupäivällä ja ruuan yhteydessä ettei ärsytä yötä vasten. Vauvan maha oppii näin sietämään niitä paremmin. Näin minua neuvottiin neuvolasta. Auttoi meillä ja vauva oli selvästi rauhallisempi.

Kannattaa olla tarkkana mitä syö itse kun omat syömiset aiheuttaa vauvalle tosi helposti vatsavaivoja. Suklaa, kahvi, tee, sipuli, ruisleipä, omena, sitrushedelmät, kaali, voimakkaasti maustetut ruuat ja usein myös äidin juoma lehmänmaito aiheuttaa vauvalle masuvaivoja. Vauvan maha kestää paremmin niitä vasta 3-4 kuukauden ikäisenä kun vatsa ei enää ole niin herkkä reagoimaan. Silloin yleensä tapahtuu selvä käänne parempaan itkujen ja masuvaivojen kanssa! Seuraile miten syömisesi vakuttaa häneen. Olen kyllä huomannut että herkästi vaikuttaa vauvaan jos näitä ed. mainitsemia syö. Meillä vatsavaivat helpotti huomattavasti 3 kk:n ikäisenä ja loppui hiljoitellen kokonaan. Tsemppiä!

Sit esim. iltasella voi ihan hyvin koittaa antaa jotain lisämaitoo niin et maha tulee täyteen niin että unet olis pidemmät edes alkuyöstä. Jos vauva syö vaan suurimman nälän pois niin herää pian uudelleen. Tsemppiä!

kokeile hieroa vauvasi vatsaa varovasti ja ""jumppaa"" vauvan jalkoja suoraksi ja mahan päälle koukkuun,niin lähtee ilmat kiertämään ja mahavaivat helpottaa.Cuplatonit yms.saattavat pahentaa tilannetta jos mahavaivoja.Pidä lastasi mahasi päällä vatsallaan ja anna hänen kuulla sydämenlyöntisi ja nukahtaa siihen,rauhoittaa.Voimia sinulle !

Kiitoksia paljon kaikille hyvistä neuvoista. Osaa ollaankin kokeiltu. Tuo vyöhyketerapia on vielä kokeilematta.

Viimeyö oli todella ihana tyttö nukkui aika hyvin...meni 22 nukkumaan ja söi kahen tunnin välein ja nukkui heti syönnin jälkeen, heräsi vasta kello 7.30 aamulla. Itselläkin paljon selkeämpi olo.

En tiedä johtuiko maitohappobakteerejen pois jättö että näin hyvin yö meni...oli käytössä nimittäin aikaisemmin. Ilmavaivoja vähemmän ja kakan tekokin onnistui tytöltä ilman itkuja

D-tipat annoin ja Disflatyl-tipat kuitenkin vielä aamulla ja illalla ennen nukkumaan menoa. Jumppasimmekin aika ahkeraan pitkin päivää =).

Tuntuu niin hyvältä todella kun pitkästä aikaa on saanut nukkua.

oisko tosiaan niin etta tuo jumppaaminen auttaisi silla ainakin se auttoi meidan tyton tapauksessa, eli makuultaan jalkoja suoraksi ja koukkuun vatsan paalle, yleensa alkoi paukututtamaan mutta nain ilmat tuli veks ja olo kohentui tytolla huimasti.

Kirjoitinkin tuolla heinämammoissa. Minun neuvoni olisi, että tarkista että vauva varmasti syö hyvin, eli saa tissistä tarpeeksi. Minusta mulla tuli maitoa tosi hyvin, ja että poika imi hyvin, punnituksissakin näytti,että hyvin syödään. Silti meidän tapauksessa pullosta tuli helpotus. Poika rauhoittui ja nukkuukin nyt.
Meillä kokeiltiin myös mahallaan nukuttamista, ja se tepsi myös. Mutta meidän pojalla v'ähän erilailla tuo nukkuminen, kun oli se lasta. Lastan kanssa joutui siis nukkumaan selällään, ja nukkui huonosti, levottomasti. Nyt vieläkin selällään ei ole hyvä. Kyljellään ei onnistu.
Enää ei tarvi nukutella ja sylitellä/kävellä. Nyt 1,5 kk ikäinen. Ja pojalla jo syöntiajat ym. rutiinit.

Näin siis meillä löytyi apu ja äiskä saa nukkua...jopa 7 tunnin yöunet.
Vaaveleillahan on nyt jo persoonansa, eli sekin vaikuttaa. Toivottavasti teilläkin löytyy konstit ja kaikki rauhoittuu.

Meidän pienokainen kyllä nukkuu hyvin, mut välillä on niitäkin hetkiä, kun mikään ei auta. Ollaan kokeiltu vauvahierontaa ja paineltu masua ja tuloksetkin on ollu ihan hyviä. Pieru siellä on ollut eksyksissä ja kun on turautettu, niin on kitinä loppunut. Myös röyhtäyttäminen (yleensä) isin olkapäällä on ollut tehokasta, nukahtaa yleensä siihen. Tällästä meillä, toivottavasti vinkeistä on hyötyä. Kantoreppu on muuten kans hyvä keino... Voimia sinulle!

Yhteistyössä