äiti vain laihtuu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

missR

Vieras
Mulla on 11 kk ikäinen poika. Kun tulin raskaaksi, painoin 58 kiloa (pituus 157), ja tuolloin olin juuri laihduttanut kolmisen kiloa (ja laihduttaminen oli todellisen työn ja tuskan takana tuolloin!). Tuohon saakka siis painoin ns. ""normaalisti"" jotain reilut 60 kiloa. Raskausaikana kiloja kertyi 19, joista suurin osa lähti pois pelkästään imettämällä (sain syödä mitä vaan ja silti laihduin kun imetin). Imetin poikaani 5.5 kk ikäiseksi, ja raskauskiloja jäi imetyksen jälkeen vielä neljä. Alkuvuodesta laihdutin reilun kuukauden ajan, sitten homma tyssäsi. Mutta kun lopetin laihduttamisen, paino alkoikin tippua kuin itsestään. Nyt painan 54.5 kiloa ja en ole tehnyt mitään sen eteen että paino on laskenut. Toki olen tyytyväisempi painooni nykyään kuin mitä se oli aiemmin, mutta mietityttää vain, että onkohan mulla jokin sairaus kun olen tahattomasti laihtunut noinkin paljon. Mun yleisvointi on kyllä ihan hyvä. Lähipiirini sanoo että syön nykyään vähemmän kuin ennen, mutta enpä tiedä. Enkä edes liiku mitenkään hirveästi, joskus vaunuilulenkkejä vaan, mutta kai sekin jotain kuluttaa kun tuon vilkkaan pojan perässä joudun koko ajan juoksemaan.

Kysynkin että onko muita noin vuoden vanhan lapsen äitejä, joilla paino olisi tippunut imettämisen lopettamisesta huolimatta kuin itsestään? Onko muita jotka painaa huomattavasti vähemmän kuin raskaaksi tullessaan? Yleensä kun kuulee vain niistä äideistä jotka tuskailee tässäkin vaiheessa vielä raskausajan kilojen kanssa.

Itsellä painoa kertyi raskausaikana 20kg, josta sairaalaan jäi 10kg. Alkuaikana painoa tippui 1kg/vko ja nyt ollaan jo alkuajan lukemissa ja täysimetän edelleen. Suön tai oikeastaan mässään jatkuvasti. Kun vauva oli 2kk ikäinen jouduin olemaan maidottomalla ruokavaliolla kahden viikon ajan vauvan ihottuman takia. Silloin painon pudotus pysähtyi ja kääntyi noususuuntaan.
Nyt kun syön normaalia ruokaa, paino on alkanut taas putoamaan samaa tahtia....
Tarkoitus olisi vielä imettää pari kuukautta. Saas nähdä putoaako paino vielä sitten. Todennäköisesti se putoaa koska vauva on täysimetyksellä ja rinnat ovat melko meijerit: )

Vielä kun saisi kaikki paikat kiinteiksi niin mikäpä tässä olisi olla: ))

Minulla on poika reilut 9kk. Painoin ennen raskautta 52 kiloa, olen 166 pitkä. Olin siis jo silloin laiheliini.
Raskausaikana kiloja tuli 15, joista synnärille jäi 8.
Imetin 3kk. Tuona aikana laihduin ne jäljelle jääneet ""ylimääräiset"" (ei ne minun tapauksessani niin ylimääräisiä olisi olleet) 7kg. Laihtuminen jatkui vielä tämän jälkeenkin pysähtyen (onneksi) näihin tämän hetkisiin kiloihin, painan 49kg...
Syön mielestäni aivan niinkuin ennenkin, ihan samanlaisia annoksia, sen minkä napa vetää. Mutustelen pullaa ja karkkiakin. Mutta en ole ainakaan vielä lihonut. En liiku sen kummemmin, pojan kanssa tietysti käymme rataslenkeillä, mutta harvoin nekään mitään pitkiä lenkkejä on. Poitsun hoitaminen tietysti kuluttaa kaloreita myös, vähän väliähän sitä saa jostain olla kantamassa pois =D

Olen todella laiha ja monet siitä minulle huomauttelevatkin. En kuitenkaan tiedä, että mitäs tälle voisin tehdä. Pitäiskös syödä voita ja kermaa vai =D
Voisin tietty yrittää kiinteyttää tätä kroppaa, jospa se sitten näyttäisi paremmalta.

Ei ole vielä kokemusta imetyksen jälkeisestä elämästä, mutta kun laihdutit kuukauden ajan, totuit luultavasti pienempiin annoksiin ja syöt nykyäänkin vähemmän.

Ja olen huomannut, että kun jostain herkusta luopuu, niin sitä ei enää tee mieli. Esim lapsen syntymän jälkeen olen syönyt vain kerran hampurilaisen, eikä sellainen edes houkuttele.

Toisaalta voi käydä niin, että kun yrittää olla syömättä jotain, niin sitä tekee koko ajan mieli. Ja sitten kun vaan syö mitä haluaa, niin laihtuukin. Mulle kävi niin raskauden alussa.

mulle kertyi raskausaikana kiloja 20kg..synnärille ei jäänyt kuin kolme:D varmaan turvotusta tai jotain..no kuitenkin aloin laihduttamaan kun vauva oli 2,5kk.imetin 1,5kk.

kun aloin laihduttamaan painoin 63kg.laihdutin 57kg asti jonka jälkeen paino putosi itsestään vielä 4kg..pelkällä ahmimisella:D
ja joka päiväisellä lenkillä.painan nyt 2kg vähemmän kuin ennen raskautta.mä luulen että mut laihdutti pitkät vaunulenkit ja säännöllinen elämä..

siis söin itselleni ne 20kg en tarkoittanut että olivat turvotusta:D vaan ihmettelin sitä kun vauva painoi 3kg +istukat sun muut ettei enenpää lähtenyt synnärillä.

Mulla kävi niin, et raskausaikana tuli kiloja 19...Vuosi sen jälkeen painoin 26 kg vähemmän. Noin lapsen ollessa 9kk, yht äkkiåä painoa vaan tippui...vaatteet alkoi roikkua päälläni...Kävin lääkärissä, koska olin huolissani, et miten voin laihtua, vaikka herkuttelin ja söin ruokaa 2-3 kertaa päivässä. Kaikki oli kuitenkin verikoiden mukaan ok. Paino pysyi siinä alhalla, kunnes nyt aloin odottamaan toista vauvaani...

Täällä on yks!!! Imettänyt en oo ku kuukauden, joten sillä ei oo laihtumisen kans mitään tekemistä. Ennen raskautta painoin 59 kg, välillä oon lihonutkin synnytyksen jälkeen, mutta nyt painoo on alle 56 kg ja mitään ihmeempiä en oo tehnyt. Vaunulenkillä ollaan toista tuntia joka päivä ja normaalisti syön. Ihmetyttää, mut kuuluuko tääkin taas sarjaan ""muutoksia kropassa lapsen saamisen jälkeen""...?

Kannattaiskos sun käydä kilpirauhashorminit tarkastuttamassa.Paleletko?Lähteekö hirmusesti hiuksia?NO,niitä mulla lähti imetyksen aikana muutenkin.Mielialanvaihteluita?Nää voi olla oireita tsh:n vajaatoiminnasta.
Joskus raskauden jälkeen tulee siinä toiminnassa tilapäisiä häiriöitä.

Mä olen ihan entisissä painoissa,oon 159 cm ja ennen raskautta 58 kg.5 kiloa tuli raskauden aikana ja painoin 54 kiloa noin kuukausi synnytyksen jälkeen.Oliln aika laiha oikein,jättikokoset meijerit vaan (g-kuppi)
Nyt vuosi takana ja oon päässy entisiin lukemiin.

En muuta keksi mikä sua laihduttais noin,kuin kilpirauhasen vajaatoiminta.
Imetys ei multa vienyt kuin aluksi,kai löytyi tasapaino kysynnän ja tarjonnan suhteen.9 kk imetin.

Öljyä voisi lisätä ruokaan,miten itse koet laihtumisen,onko ihan ok vai näytätkö nälkäkurjelta!!=)
Se kai tärkeintä.

Nukutko tarpeeksi?valvominen laittaa insuliinitasapainon sekaisin....

Sekin viä jäi mainitsematta, että olen vaan 160 cm pitkä, että en nyt mikään tikkulaiha oo, vaikka kiloja onkin karissut. Mutta toivottavasti ei lähe enempää...

Mulla ei ainakaan oo hiuksien lähtöä ollut, eikä väsymystä. Että en usko tohon kilpparijuttuun omalla kohdallani oikein...

Mä oon sitä mieltä,että lapsen kanssa vaan tulee touhuttuu niin apljon että laihtuu vaikkei enää imettäiskään. mä painoin raskauden alussa 80kg,lihoin 86kiloon ja jälkitarkastuksessa painoin 71kg,tällöin myös olin lopettelemassa imetystä. ja nyt painoa on enää 60kg. eli 11kg lähteny ihan parissa kuukaudessa. ja vaavi siis 5kk,pituutta multa löytyy vaivaset 162cm.

Kun odotin esikoista painoin 57 kg (160cm), paino nousi raskausaikana 9 kg. Kuukausi kaksi synnytyksestyä painoin sen 57 kg ja 9 kk päästä 54 kg. Nyt odotan toista eli massaa taas lisätään, tosin maltillisesti on tullut. toivotaanm että toisestakin tippuu yhtä kepeään. Imetin siihen asti kun laspi 11 kk. Täysimetystä 5 kk.

Juu, hui kun oon laiha =)
Mutta tällainen vaan olen, en ole koskaan laihduttanut, enkä kärsi anoreksiasta tms.
Olo on kyllä ihan hyvä, enkä oikein usko tuohon kilpirauhas- juttuun omalla kohdallani.

Sama mulla oli, että laihduin muutamassa kuukaudessa ennalleen ilman mitään laihdutuskuuria. Täysimetin 4kk ja imetin 6kk asti. Söin kuin hevonen, tosin en ole ikinä pitänyt makeista yms., joten kaipa mä aika terveellisesti syön kuitenkin.

Oon aina ollut tämän kokoinen (167/54) eikä raskaus näyttänyt siihen vaikuttavan. Luulen, että vauvan kanssa on kuitenkin paljon koko ajan touhuamista (ainakin vähän isomman kanssa), että on paljon liikkeessä.

Niin, ja painoa tuli raskauden aikana 15kg.

täällä painetaan myös 55 ja olen ihmetellyt painon laskua.mulla on kyllä mielialan vaihteluja ja paleleekin. aloin miettimään ekaa kertaa tuota kilpirauhasjuttua, kiitti vinkistä! täytyy seurailla tilannetaa. lapsi on nyt vuoden

Kuulostaa minustakin kilpirauhasen liikatoiminnalta. Kannattaa mittauttaa - kilpirauhasen liikatoiminta saattaa aiheuttaa lapsettomuutta. Vajaatoiminta taas raskauden aikana saattaa vaikuttaa haitallisesti lapsen kehitykseen. Raskaus saattaa joskus muuttaa kilpirauhasen toimintaa suuntaan tai toiseen.

miten täällä voidaan kirjoitella ""hui kun laiha"" tekstejä? tosi törkeetä. sama kun mä kirjoittaisin jollekkin ""hui kun oot lihava"" eikös sekin olisi vähän tunkeilevaa?

Ensinnäkin laihuutta ja lihavuutta ei voi mitata vaa´alla. Minä olen 171cm pitkä ja painan 51kg. (ennen raskautta 49kg) ja uskokaa tai älkää, mutta teistä ei yksikään sanoisi minua ""hui kun olet laihaksi"" jos näkisitte minut. Olen ihan normaali kokoinen nainen. Mulla on ihan kunnon pylly ja tissit :) Kukaan ei koskaan usko kuinka vähän mä painan, ennen kun mennään vaa´an äären ja näytän sen niille. Kyllä vaan, luut voivat siis ilmeisesti olla kevyet? Tai jotain koska en missään nimessä ole häiritsevän laihan näköinen. Ei ole kukaan ainakaan laihaksi sanonut ennen kun ovat painon kuulleet. Yleinsä olen kaikkien mielestä juuri sopivan kokoinen.

Niin ja tuohon painon putoomiseen vielä, mistä tää keskustelu lähtikin. Mulla paino putosi kuin itsestään, vaikka mä en täys imettänyt. Ja osittais imetyksenkin lopetin 3kk kohdalla. Sen jälkeen se paino kunnolla vasta tippuikin. Jotenki en vaan ehtinyt syömään niin järjettömiä määriä kuin ennen. Treenaan noin 5 kertaa viikossa.

Ulpu, mulla on aika samat luvut kuin sulla. Ennen raskautta 52kg (viimeiset 12v.) ja pituutta 167. Raskauskiloja tuli 17, jotka olivat lähteneet neljän kk:n jälkeen synnytyksestä. Imetin 9kk ja alimmilaan painoni oli 47kg kovan vatsataudin jälkeen. Nyt lapsen ollessa pian 10kk on painoni noussut 50 kiloon.

Syön monipuolisesti, mutta herkutkin ovat maistuneet. Isäni on aina ollut samanlainen laiheliini, kuten hänen kaikki sisaruksensa ja vanhempansa. Taitaa siis olla sukuvika...

Niin, tosiaan miten täällä voidaan tuolla tavoin kauhistella...? Taitaa olla osa porukasta vaan kateellinen. Varmaankos laihuus mistään sairaudesta johtuu jos muuten voi hyvin...

Itse olen aina ollut hoikka, ennen raskautta 48kg, mut raskausaikana paino nouskin 20kg. Nyt paino reilusti yli 50kg..vuosi synnytyksestä..

mo: Kiva kuulla, että on niitä muitakin laiheliineja =)
Tällainenhan minäkin olen suurimman osan elämästäni ollut. Tuossa vähän päälle 20-vee oli sellainen hurja biletyskausi (=alkoholia ja roskaruokaa), jolloin painoin peräti 57kg, mutta sitten tapasin tämän nykyisen mieheni ja rakkaus laihdutti =D

Että semmoista. Taidanpas mennä viineri-kahville =D

Meillä jollain äidillä on hyvät geenit, itse olen viiden lapsen äiti, viimeisestä synnytyksestä reilu 3kk ja jälleen painoni on sama kuin ennen ensimmäistä raskauttani 16 vuotta sitten (pituus 158, paino 48kg).

Yhteistyössä