"Äiti, onko minun pakko tehdä mummille kortin?"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Anopilla on synttärit. Ja tämän lapsi kysyi. Anoppi ihan vaatii, että jokainen tekisi hänelle kortin muuten kuulet siitä koko vuoden. Jokaikinen joulu, syntymä-, nimi- ja äitienpäivää. Riipumatta lahjasta nalkutus tekemästä kortista tulee aina. Jokaisen kortin hän kerää ja myös jatkuvasti synttäreiden, nimppareiden ja muiden ties minkä juhlien jälkeen kyselee onko hänen kortti tallessa.
Kyse ei ole siitä ettei lapset haluaisi tehdä niitä kortteja vaan siitä, että tietävät kuulevansa nalkutuksen jos on "väärin" tehty kortti. Viimeksi kun oli äitienpäivä, lapset teki omia korttia, mutta anopin mielestä ei ollut tarpeeksi kuvia ja ties mitä. On hienoa jos jokainen tekee sitä korttia, mutta tymppii kun taas kuulet nalkusta jos kortti on tehty "väärin".
Meillä lapset 12-14 vuotiaat, olen keskustellut heidän kanssa tästä korttien säilyttämisestä, ei ne halua säilyttää niitä. Hän kyselee minultakin olenko säilyttänyt niitä kortteja, vastasin kerran, että säilytän vaan ja ainoastaan ristiäis- ja rippikortit, muut lentää pois.

Itse teen usein kortit itse. Mielestäni se kertoo että toisen muistamiseen on panostettu. Mutta jos joku kehtaa vaatia itsetehtyjä kortteja niin huh. Kyllä meidän suvussa lapsena aina askarreltiin kortteja, mutta ei niistä kukaan valittanut, aina oli maailman hienoimmat kortit kuulemma. Mielestäsi anoppisi käyttäytyy törkeästi, on ok jos kertoo että tykkää itsetehdyistä korteista, mutta ei voi ketään vaatia niitä tekemään. Kaikkein törkeintä on arvostella saamiaan lahoja, miten aikuinen ihminen kehtaa!? Itse en tuollaisessa tilanteessa pakottaisi lapsiani tekemään kortteja, jos eivät halua, voidaan yhdessä kaupasta valita lasten kanssa mieluinen, ja jos anoppi kehtaisi arvostella minun lasteni tekemiä kortteja sanoisin suorat sanat. Lapset ovat aikaansa ja mielikuvitustaan uhranneet kortteihin ja sanoisin että jatkossa ei kortteja tule, kun asenne tuo. Meidän tilanteessa siis anopille ei olisi kortteja viety enää sen jälkeen kun jonkun korttia olisi haukkunut.

Sekä mies että minä ollaan keskusteltu anopin kanssa tästä korttiasiasta, mutta anoppi on sitä mieltä, että minä olen törkeä.
Tällä kertaa sanoin lapsille, että ei ole pakko tehdä sitä korttia. Lapset ovat huolissaan siitä, että mummi nalkuttaa siitä. Sanoin lapsille, että joka tapauksessa mummi nalkuttaa oli se kortti tai ei. Mies kuuli mitä sanoin ja lisäsi, jos mummi rupea nalkuttamaan voidaan lähteä pois eikä ole pakko kuunnella sitä nalkutusta.

Yhteistyössä