Onko minun pakko tehdä niin kuin anoppi ja äiti haluavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "krista"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"krista"

Vieras
Joka vuosi anoppi jaksaa muistuttaa, että laittaisin nimen äitienpäivän korttiin vaikka olen sanonut, että minulla on jo äiti. En ole koskaan anopin korttiin laittanut nimeä äitienpäivänä enkä tule laittamaan. Ja meidän on pakko aina olla vain ainoastaan anoppilassa äitienpäivänä, suuttuu joka ikinen kertaa kun ei olla siellä kauan vaan mennään minunkin äidin luokse.
Pari viikkoa sitten äidin kaverin äiti kuoli, ja nyt äiti ei ajo pitää mitään äitienpäiväkahvit, suruaika. Nyt rupesi puhumaan siitä, etten hirveästi juhlisi äitienpäivää ja viettäisin suruaika. En ole ikinä nähnyt sen kaverin äitiä ja hän ei ole meidän sukulainen.
Olen pyytänyt vuosittain sekä äitiä että anoppia meille päivälliseksi niin ei tarvitse juoksennella paikasta toiseen, varsinkin kun ollaan vuorotyöläisiä. Mutta teen näin tai näin, aina tulee nalkutus jostakin asiasta.

Samalla logiikalla varmaan jätät laittamatta nimesi mummosi korttiinkin, koska eihän kysessä oli sinun ätiisi vaan vanhempasii äiti. Tapana on kyllä toivotella yhtälailla hyvää äitienpäivää kaikille äideille kuin hyvää pääsiäsitä tai hyvää jouluakin.

Voit järjestää äitienpäivälounaan kotonasi, kunhan sovit ja ilmoitat siitä hyvissä ajoin. Tosin jos anopilla on muitakin lapsia kuin miehesi, voi olla, että muut lapset tulevat käymään äitienpäivänä, eikä se teille tulo sovi. Mutta jos äideillänne ei ole muita velvollisuuksia, nin se on siten heidän oma häpeänsä, jos jättävät tulematta.

No ei ole pakko tehdä tai olla tekemättä mitään.

Ja sekä anoppi että äiti saavat sitten olla siitä asiasta mitä mieltä haluavat, koska heidänkään ei ole pakko tykätä sinusta.

jätätkö laittamatta nimesi myös miehesi sukulaisten hääonnittelu- tai syntymäpäiväonnittelukortteihin siksi kun he eivät ole sinulle sukua? Jos näin on niin mikäs siinä sitten, linjasi pitää mutta muussa tapauksessa ymmärtäisin asian kyllä niin että haluat vain tehdä anopillesi kiusaa. Häpeä jos näin on.

En nyt oikein tajua. Kai sitä äitienpäivää voi toivottaa muillekin, kuin omalle äidille?
Vai kiellätkö miestäsi ostamasta sulle äitienpäivälahjaa ja -korttia siksi, että sinä et ole sen äiti? Vain lapset saisivat ostaa?

Kyllä mä laitan nimeni anopin korttiin mieheni perään. Vaikkei ole mun äiti, niin hän on mieheni äiti ja lasteni mummi. Mä sen kortin ostankin, samoin lahjat. Mies ei muistaisi äitiään mitenkään jos mä en huolehtisi. Ei kuulemma ollut hyvä äiti, tiedän kyllä sen, hän oli väkivaltainen. Mulle mies ostaa lahjat lasten kanssa.

En odota mieheltäni äitienpäivälahjaa, en ole hänen äiti. Anoppi on sitä mieltä, että kun kerran olen sen pojan kanssa naimisessa niin hän on minun äiti eikä minulla saisi olla muuta äitiä. ja mies ole koskaan ostanut minulle äitienpäivälahjoja, lapset tekivät pk:ssa ja koulussa. anoppi ei halua tulla meille kun mun äiti on täällä, koska ei hyväksy että molempien äiti on paikalla ja vain ja ainoastaan hän äiti siinä päivänä.
Mies hyväksyy etten laita nimeä korttiin ja menenkin oman äidin luokse.

[QUOTE="a.p.";29862474]En odota mieheltäni äitienpäivälahjaa, en ole hänen äiti. Anoppi on sitä mieltä, että kun kerran olen sen pojan kanssa naimisessa niin hän on minun äiti eikä minulla saisi olla muuta äitiä. ja mies ole koskaan ostanut minulle äitienpäivälahjoja, lapset tekivät pk:ssa ja koulussa. anoppi ei halua tulla meille kun mun äiti on täällä, koska ei hyväksy että molempien äiti on paikalla ja vain ja ainoastaan hän äiti siinä päivänä.
Mies hyväksyy etten laita nimeä korttiin ja menenkin oman äidin luokse.[/QUOTE]

Ehkä toi ajattelutapa onkin se ongelma! Jos teillä on lapsia, sinä olet teidän perheen äiti ja SINUA teidän perheen kuuluu ensisijaisesti "juhlia". Kiva tietty olisi, jos voisitte viettää yhdessä äitienpäivää, kaikki äidit. Ilmeisesti teidän perheessä se ei tunnu onnistuvan. Jos molemmat isovanhemmat asuvat lähellä, on tietysti kiva käydä vierailulla heidän luonaan. Pakko se ei ole. Voit ilmoittaa, että tänä vuonna vietätte äitienpäivää kotona oman perheen kesken. Toivotatte vaikka puhelimitse hyvää äitienpäivää kummankin äideille. Ja laita nyt ihmeessä nimesi anopin korttiin, tai anna edes miehen laittaa.

Olen samaa mieltä, enkä todellakaan laittelisi anopin äitienpäiväkorttiin nimeäni. Mielestäni äiti on sen verran ainutlaatuinen käsite hyvässä ja pahassa itse kunkin elämässä, eikä siihen pitäisi sekoittaa muita mukaan. Tulee anopistasi mielikuva , ettei niin itsekeskeiselle ihmiselle viitsisi muutenkaan mitään toivotella ja se, että oikuttelee kyläkutsun kanssa hyydyttäisi ainakin minulta kaiken haluni olla millään lailla huomaavainen häntä kohtaan.

Mitä tulee äitiisi, niin hänen suree myös omaa kuolemaansa. Tai aiempia läheisten kuolemia, joita ei ole käsitellyt kunnolla. Meillä on aina ollut ihan sama kuvio ja koko perhe halvaantui äidin suruaikojen vuoksi ennen kuin hän muisti, että onhan hänelleä vielä elävä perhe jäljellä. Minä se hänen äitinsäkin kuolinpesän yksin siivosin äidin surressa äidinäidin lähtöä. NÄin tottuu, onneksi, eikä kannata mennä mukaan. Anna surra rauhassa.

Yhteistyössä