"Äiti, mitä mä oikein tekisin??" NYT PARHAAT VINKIT PINOON!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RasuNaamari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei lapsilla ole ikinä tylsää, ihme kyllä. Ikää 2v. ja 3v. näillä jotka kotona vielä päivät pyörii.
Saavat ottaa laatikollisen leluja kerralla, kun ovat leikkineet tarpeeksi, siivoavat ne oma-aloitteisesti pois ja kysyvät luvan uuden ottamiseen.
Meillä on lähemmäs 10 laatikkoa leluja (+ palapelit, junarata, duplot yms.) ja osa vielä kaapeissa ja varastossa joten osa tuntuu aina uusilta, ei pääse tylsistymään. Tietysti ulkoillaan myös väh. kerran päivässä että paljon leikkimisaikaa ei edes ole.

Riippuu tietysti tosi paljon iästä =) Mutta tässä ehdotuksia (osa koululaisille), "parhaimmat" ensin :D :

- oletko tehnyt läksyt?
- siivoa oma huoneesi/vaatehuone- tai kaappi/kerää lelut
- autatko minua leipomisessa/kokkaamisessa, tehdään yhdessä
- piirrä
- mene ulos/soita kaverille
- leiki jotain peliä
- askartele
- lue

Tässä nyt ensi alkuun =)

Vesileikkiä lavuaarin äärellä. Kylpyyn laivojen tai sukeltajien (legohahmot tms ukkelit) kanssa. Saippuakuplien puhaltaminen. Lasten huoneen siivoaminen, siinä usein
löytyy lelulaatikon pohjalta jotain "uutta" ja leikki pääsee käyntiin. Komerossa olevista
jemmaleluista jotain esille ja jotain sinne kaappiin uusiutumaan.

Muovaile, maalaa, tulosta netistä värityskuva, piirrä, ulos, soita mummille, hamahelmet, pelataan lautapeliä, leiki littlest petseillä yms. askartele, leivotaan pipareita.. tämmöisiä 6-vuotiaalle tytölle- vauva onneksi keksii itse omat tekemisensä :laugh: (=tuhoamisensa)

Alkuperäinen kirjoittaja harmaapöllö:
istu tuolissa jos et keksi mitään... yleensä ehdotus ei kuitenkaan kelpaa, kyllä ne lopulta keksii jotain - tosin saattaapi olla jotain koiruuksia sitten

Toimii muuten joka kerta :D Mä sanon aina, että älä tee mitään ja ei mee kuin hetki kun on leikit ja puuhat menossa.

Musta tuntuu että meidän esikoinen ei tee oma-aloitteisesti yhtään mitään, eikä ainakaan yksin. Elin mun tai miehen pitäs sen kans koko ajan leikkiä tai puuhata jotain. :ashamed: Joskus tuntuu että oon kasvattajan työssäni epäonnistunu täysin.... |O

Alkuperäinen kirjoittaja ÖpöNaana:
Alkuperäinen kirjoittaja RasuNaamari:
Alkuperäinen kirjoittaja ÖpöNaana:
lapsen ikä?

no minkä ikäsenä tollasta nyt yleensä aletaan hokemaan, n.4veestä ylöspäin?

Jaa luulin et sun omasta lapsesta kyse...Kuvittelin saavani vastauksen että Erkki 6vuotias haluis tekemistä,ni munkin olis ollut ehkä helpompi avittaa...

no joo on mulla tässä vähän omakin lehmä ojassa... :D siksi kyselen..

No eihän 4-v. voi keksiä leikkejä, jos ei ole saanut jostain mallia. Leikkimisen taito ei ole synnynnäinen. Ehdotan vaikka isoja peittoja tms. pöydän päälle ja siitä tulee maja. Yli 4-v:lle käy myös puuhatehtävät (eri kuin väritystehtävät), erilaiset askartelut, pelit, kaappien järjestäminen.

Tyttömme 4,5 vuotta on päivät hoidossa, mutta illat aina: mitä minä tekisin.. ? Tosi rasittavaa keksiä hänelle tekemistä ja kaikki ei sitten kelpaakaan mitä yritämme ehdottaa ! Esim. piirrä, katsele/lue kirjoja, leiki leluillasi (yksin ei halua leikkiä yhtään !), katso tv:n lastenohjelmia, kuuntele musiikkia, soita lelusoittimillasi, auta kotitöissä ( ei yleensä kiinnosta kuin hetken !), tule syömään, mene kylpyyn jne. jne.. Minkähän ikäisinä lapset oppivat itse keksimään niitä tekemisiään ja viihtymään niiden parissa yksinäänkin edes puoli tuntia.. Ehkä kouluiässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jep se on aina sitä just:
Tyttömme 4,5 vuotta on päivät hoidossa, mutta illat aina: mitä minä tekisin.. ? Tosi rasittavaa keksiä hänelle tekemistä ja kaikki ei sitten kelpaakaan mitä yritämme ehdottaa ! Esim. piirrä, katsele/lue kirjoja, leiki leluillasi (yksin ei halua leikkiä yhtään !), katso tv:n lastenohjelmia, kuuntele musiikkia, soita lelusoittimillasi, auta kotitöissä ( ei yleensä kiinnosta kuin hetken !), tule syömään, mene kylpyyn jne. jne.. Minkähän ikäisinä lapset oppivat itse keksimään niitä tekemisiään ja viihtymään niiden parissa yksinäänkin edes puoli tuntia.. Ehkä kouluiässä.

Kuulostaa tosi tutulta! Paitsi että meidän 4,5vee on kotona kaiket päivät, ja siksi yritänkin kehitellä kaikkia uusia juttuja ettei ihan tylsistytä! Päiväkerho pari kertaa viikossa on ehdottomasti helpotuksen hetki meillä... :whistle:

Yhteistyössä