Äiti ja vauva kuolivat keisarinleikkaukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuulipuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lo:
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti ei kuollut leikkaukseen:
"Päätös lekkauksesta tehtiin nopeasti, mutta valitettavasti se oli jo liian myöhäistä. Äidin ja lapsen tila huononi niin nopeasti, että heitä olisi tuskin pystytty pelastamaan edes yliopistosairaalassa", sairaalasta arvioitiin.

... päätös leikkauksesta siis tehtiin liian myöhään. Jos äiti olisi synnyttänyt suunnitellulla sektiolla, sekä hän ja vauva taitaisivat olla elossa. :(

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/%C3%84iti+ja+vauva+kuolivat+keisarinleikkauksen+aikana+Pietarsaaressa/1135244275671

Mutta siis mistä he olis tienny, että pitää tehdä sektio? Eivät kuolleet sektioon eikä mitään päätöksiä kait tehty liian myöhään, joskus jotkut ihmiset kuolevat.

Ei mistään. Mutta on järjetöntä ruveta syyttämään sektiota kuolemista. Sillä ei ollut niiden kanssa mitään tekemistä.

Äiti sai sairauskohtaus.... eikä 1,5tunnin elvytyksistä huolimatta pystytty pelastamaan...

Antakaa jo asian olla.... TE ette voi tietää mitä oikeasti on tapahtunut, eikä olekaan teidän asia tietää eikä selvitä. Toivottavasti näitä ei satu lisää ei Pietarsaaressa eikä missään muualla.

Lämpimiä ajatuksia perheelle ja omaisille/ystäville. :')

Ketjussa aiemmin oli puhetta synnytysten siirtämisestä Kokkolaan. Kokkolassa vain on jo nyt niin täyttä usein synnärillä, etten voi ymmärtää, miten sinne vielä lisää synnyttäjiä mahtuisi. Itse synnytin vajaa kuukausi sitten ja silloinkin oli kaikki huoneet täynnä. Siivoojat miettivät, että mihin nuo synnyttäjät saleista laitetaan. Potilaita odotti aamusta asti aulassa vapautuvia huonepaikkoja jne. Ja vielä pitäisi lisää mahtua.

Ja lestadiolaisiahan on paljon Pietarsaaren seudulla, josta oli myös puhetta. Ei vl:iä vaan näitä ruotsinkielisiä vastaavia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ketjussa aiemmin oli puhetta synnytysten siirtämisestä Kokkolaan. Kokkolassa vain on jo nyt niin täyttä usein synnärillä, etten voi ymmärtää, miten sinne vielä lisää synnyttäjiä mahtuisi. Itse synnytin vajaa kuukausi sitten ja silloinkin oli kaikki huoneet täynnä. Siivoojat miettivät, että mihin nuo synnyttäjät saleista laitetaan. Potilaita odotti aamusta asti aulassa vapautuvia huonepaikkoja jne. Ja vielä pitäisi lisää mahtua.

Ja lestadiolaisiahan on paljon Pietarsaaren seudulla, josta oli myös puhetta. Ei vl:iä vaan näitä ruotsinkielisiä vastaavia.

Pietarsaaressa (ja Kokkolassa?) saa itse valita missä synnyttää...

Alkuperäinen kirjoittaja :

Pietarsaaressa (ja Kokkolassa?) saa itse valita missä synnyttää...

asian vierestä... eikö ruotsinkieliset voi olla vanhoillislestadiolaisia? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Sitruunapippuri:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja haloo vaan:
No niin! Eli taas on tässä takana jalo päätös vähentää "turhia" keisarinleikkauksia tässä maassa :( Surkeuksien surkeus. Sanokaa mitä sanotte, suunniteltu sektio on aina paremmin hallittu ja valvottu tilanne kuin epässännöllinen alatiesynnytys.

Okei, eli mielestäsi KAIKKI synnytykset pitäisi hoitaa suunniteltuina sektioina?

Äidin sitä halutessa, kyllä.

Minä synnytin sektiolla, koska halusin niin. Tilastojen mukaan sektio on alatiesynnytystä turvallisempi lapselle, eli lapsia kuolee ja vammautuu prosentuaalisesti enemmän alatiesynnytyksissä kuin sektiossa. Äidille sektio (myös suunniteltu) taas on huomattavasti riskialttiimpi. Monen keskenmenon jälkeen halusin kaikkein riskittömimmän vaihtoehdon vauvalleni, omista riskeistäni en siinä vaiheessa niinkään välittänyt.

Mikäli suunnitelulla sektiolla synnyttäneistä äideista sanotaan, että he ovat laiskoja, mukavuudenhaluisia, etc. raukkoja, kun eivät synnytä alateitse, niin vastaavasti alateitse synnyttävistä naisista voisi sanoa, että he ovat lapsensa riskeistä piittaamattomia oman navan turvaajia. Mutta minä en todellakaan sano niin. Mielestäni jokaisen naisen tulisi voida valita oma synnytystapansa.

Anteeksi pilkunviilaus, mutta tuskin se on siivoojien asia miettiä, mihin synnyttäjät saleista laitetaan..

Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin:
Alkuperäinen kirjoittaja iso leikkaus:
keisarinleikkaus on aina iso leikkaus ja siinä on riskinsä. Tiedän että useimmiten kun ko. leikkaus tehdään, ei ole vaihtoehtoja. On hyvä että nykyään voidaan pelastaa lapsi ja äiti tällä operaatiolla. Mutta en ymmärrä miksi jotkut haluavat/toivovat leikkausta jo etukäteen, siis ilman lääketieteellistä syytä? Synnytys alakautta on luonnollista, leikkaus oiva nykyaikainen keino mutta ei luonnollinen...
Todella surullista että joskus äidit ja vauvat menehtyvät synnytyksessä... Enkeleitä läheisille!

Suunniteltu sektio on varsin turvallinen tapa synnyttää, ihan eri asia kun hätäsektio.

Siinä luonnollisessa alatiesynnytyksessä sattuu paljon ja kaikenlaista. Vauvan hapenpuutteet, äidin repeämät... jne. Mutta sehän on vaan luonnollista? Eikö? ;)

niinpä ja tuossa tapauksessa oli kyse varmaankin hätäsekiosta äiti ja vauva oli valmiiksi hengenvaarassa :'(
sitä ei taas tiädä mihinkä se kesällä tapahtunut kuolema johtui sillon oli kyse suunnitellusta sektiosta.

hmm, nukutus on esim riski, eikös hätäsektiossa humauteta taju pois, erilaisia veritulppariskejä etc. eikös niitäkin ole tapahtunut että äiti kuolee synnytyksessä esim keuhkoveritulppaan josta ei ole tiedetty ja se sitten synnyttäessa napsahtaa.. ja onhan noita muitakin sairauksia,komplikaatioita ym.
paha mennä sanomaan tilanteesta kun ei ole äidin terveydentilasta tietoa.. tai leikkauksen kulusta.. sitä niin helposti tulkitaan kyseessä olevan hoitovirhe vaikka tilanne olisikin täysi ennalta arvaamaton ja tilanne ei olisi estettävissä millään..

Äiti mennyt jo edellisenä iltana sairaalaan. Luulisi, että tuolloin olisi huomattu jo äidin ja lapsen huono tilanne. Eikä puhuttu mitään et olisi edes tehty hätäsectio, jos olisi tehty tiedä vaikka olisivat hengissä. Minulla kaksi syntynyt kiireellisenä sydänäänien laskun takia ja jos tilannetta ei olisi seurattu todella tarkasti niin huonosti olisi lapsille käynyt. Ensimmäisen kanssa jos leikkausta olisi venytetty 10 minuuttia olisi ollut hätäsectio edessä. Onneksi oli kätilöt ja lääkärit koko ajan tarkkana ja tilanteen tasalla.

Alkuperäinen kirjoittaja 3xsectio:
Äiti mennyt jo edellisenä iltana sairaalaan. Luulisi, että tuolloin olisi huomattu jo äidin ja lapsen huono tilanne. Eikä puhuttu mitään et olisi edes tehty hätäsectio, jos olisi tehty tiedä vaikka olisivat hengissä. Minulla kaksi syntynyt kiireellisenä sydänäänien laskun takia ja jos tilannetta ei olisi seurattu todella tarkasti niin huonosti olisi lapsille käynyt. Ensimmäisen kanssa jos leikkausta olisi venytetty 10 minuuttia olisi ollut hätäsectio edessä. Onneksi oli kätilöt ja lääkärit koko ajan tarkkana ja tilanteen tasalla.

hmm, eipä niitä tilanteita niin helposti huomaa... joskus lapsen sydän äänet romahtaa yhtäkkiä.. ei siihen voida varautua tai ennalta tietää..
jossittelu on turhaa, jos tilanne ei ole ollut edellisenä iltana sellainen että olisi vaatinut kiireellisen section niin silloinhan sitä ei tehdä.. ei niitä tehdä ihan vaan varmuudeks..

Alkuperäinen kirjoittaja sekoboltsi tilhi:

hmm, eipä niitä tilanteita niin helposti huomaa... joskus lapsen sydän äänet romahtaa yhtäkkiä.. ei siihen voida varautua tai ennalta tietää..
jossittelu on turhaa, jos tilanne ei ole ollut edellisenä iltana sellainen että olisi vaatinut kiireellisen section niin silloinhan sitä ei tehdä.. ei niitä tehdä ihan vaan varmuudeks..

Niin jossittelu on turhaa... hätäsectio ja kiireellinen sectio ovat kyllä eri asioita. Hätäsectiossa ei paljon valmisteluja tehdä. Tekstissä oli, että valmistelujen aikana tila huononi... eli ei vissiin hätäsectio ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
No niin! Eli taas on tässä takana jalo päätös vähentää "turhia" keisarinleikkauksia tässä maassa :( Surkeuksien surkeus. Sanokaa mitä sanotte, suunniteltu sektio on aina paremmin hallittu ja valvottu tilanne kuin epässännöllinen alatiesynnytys.

Okei, eli mielestäsi KAIKKI synnytykset pitäisi hoitaa suunniteltuina sektioina?

Minä synnytin sektiolla, koska halusin niin. Tilastojen mukaan sektio on alatiesynnytystä turvallisempi lapselle, eli lapsia kuolee ja vammautuu prosentuaalisesti enemmän alatiesynnytyksissä kuin sektiossa. Äidille sektio (myös suunniteltu) taas on huomattavasti riskialttiimpi. Monen keskenmenon jälkeen halusin kaikkein riskittömimmän vaihtoehdon vauvalleni, omista riskeistäni en siinä vaiheessa niinkään välittänyt.

Mikäli suunnitelulla sektiolla synnyttäneistä äideista sanotaan, että he ovat laiskoja, mukavuudenhaluisia, etc. raukkoja, kun eivät synnytä alateitse, niin vastaavasti alateitse synnyttävistä naisista voisi sanoa, että he ovat lapsensa riskeistä piittaamattomia oman navan turvaajia. Mutta minä en todellakaan sano niin. Mielestäni jokaisen naisen tulisi voida valita oma synnytystapansa.

Täysin samoilla linjoilla. Juurikin tästä syystä myös oma lapseni syntyi suunnitellusti sektiolla.

Kylla se vaan on niin etta isot sairaalat on paremmin varautuneita paivystysleikkauksiin. Eli paatoksenteon nopeus ja itse toimintaan paaseminen ovat hitaampia pienissa sairaaloissa. Emme tietenkaan voi tietaa mita juuri tassa tapauksessa sattui. Mutta varmasti tutkivat tarkasti koska pieneen sairaalaan sattunut kaksi ikavaa tapausta lyhyen ajan sisalla. Oma lapsi olisi kuollut tai vahintaankin saanut aivovaurion jos sairaala (NKL, luojan kiitos olin siella) olisi viivytellyt hatasektionpaatoksen kanssa. Tilanne oli sellainen jota pienessa sairaalassa olisi helposti pitkitetty koska toivottu vaan etta lapsi syntyy alateitse (eli ponnistusvaihe jo menossa ja sydanaanet vaihteli poikkeavasti). Meilla kuitenkin napaverinaytteesta selvisi etta sektio oli tehty oikeaan aikaan ja hapenpuute jai lyhytaikaiseksi, jos olisi vaan kasketty ponnistamaan ja ponnistamaan niin tulos olisi voinut erilainen...

Vaikea uskoa sattumaan kun samassa sairaalassa tapahtuu pienellä aikavälillä tuollaista! Ovatko odottaneet liian kauan ennenkuin on päädytty leikkaukseen molemmissa tapauksissa? Itse en menisi kyllä sinne synnyttämään!

no kyllä tilannetta voidaan pitkittää....omassa synnytyksessä vauvan sydänäänet romahti välillä, myös mulla todettiin infektio kuumetta oli vuorokauden ajan 40astetta pyysin sektioo kun alkoi pelottaa ettei vauva selviä tai minä kuolen olo oli kauhea.

vauva oli ilman lapsivettä yli vuorokauden mua ja miestä pyydettiin vaan seuraileen sydänääniä jos romahtaa soittakaa kelloa,sektiopäätöstä odotettiin yli 4h koska eka piti vuoronvaihtua kuulemma ¨leikkaavalla lääkärillä oli sektio kiintiö täynnä :o .

pääsin sektioon kun olin ollut synnytämässä 36h vauva syntyi kuumeisena joutui happikaappiin hengitystieinfektio oli ,myös kärsi hapenpuutesta selviytyminen oli kuulemma 50/50%.
tehon lääkäri sanoi voidaan tehdä valitus hoitovirheestä.

Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:

no kyllä tilannetta voidaan pitkittää....omassa synnytyksessä vauvan sydänäänet romahti välillä, myös mulla todettiin infektio kuumetta oli vuorokauden ajan 40astetta pyysin sektioo kun alkoi pelottaa ettei vauva selviä tai minä kuolen olo oli kauhea.

vauva oli ilman lapsivettä yli vuorokauden mua ja miestä pyydettiin vaan seuraileen sydänääniä jos romahtaa soittakaa kelloa,sektiopäätöstä odotettiin yli 4h koska eka piti vuoronvaihtua kuulemma ¨leikkaavalla lääkärillä oli sektio kiintiö täynnä :o .

pääsin sektioon kun olin ollut synnytämässä 36h vauva syntyi kuumeisena joutui happikaappiin hengitystieinfektio oli ,myös kärsi hapenpuutesta selviytyminen oli kuulemma 50/50%.
tehon lääkäri sanoi voidaan tehdä valitus hoitovirheestä.

siis toki näitä ikäviä asioita sattuu, en mie väitä että koskaan ei virheitä tehtäis... mutta kyllä yleensä äiti/lapsi kuolemat ovat asioita joita ei oltaisi voitu estää.. paitsi tietysti jälkiviisaudella kun kaikki tilanteen faktat on selvillä ja patologin lausunto tullut... mutta sellainen jossittelu ja ajattelu että olisi pitänyt on turhaa jos itse tilanteessa ei noita faktoja ollut saatavlla...

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Niin jossittelu on turhaa... hätäsectio ja kiireellinen sectio ovat kyllä eri asioita. Hätäsectiossa ei paljon valmisteluja tehdä. Tekstissä oli, että valmistelujen aikana tila huononi... eli ei vissiin hätäsectio ollut.

kiireellinen sectio voi muuttua hätäsectioksi valmistelujen aikana.. kiireellinen sectio on se joka tehdään kun synnytyksessä on vaikeuksia jotka vaikuttavat äidin ja lapsen tilaan mutta eivät ole vielä hengenvaarallisia... ja tilanteet voivat muuttua äkillisesti siinä valmistelujen aikana..

Täysin samoilla linjoilla. Juurikin tästä syystä myös oma lapseni syntyi suunnitellusti sektiolla.

Mä olen sitä mieltä että sektiot jotka tehdään pelon tms. syystä ilman todellista terveydellistä syytä pitäisi velottaa joku korkeampi maksu niin että sen voisi tosissaan itse valita mutta kustannukset ei kuitenkaan lankeaisi veronmaksajille. Sektio maksaa aika paljon enemmän kuin alatiesynnytys ja siksi en pidä mahdollisena että sektio saa olla vain äidin valinta.

Täällä Pietarsaaressa asutaan :(
Juuri kun edes vähän olen saanut itselleni jankattua ettei tuo äitikuolleisuus ole yleistä niin tapahtuu tämä :( Elokuussa kuollut äiti oli hyvä ystäväni :heart:
Nyt vielä lääkäri sanoi että jos kohdussa oleva myooma kasvaa on edessä keisarinleikkaus! Ei kyllä tässä kaupungissa.... :'(
Ja äitipolillla on tuurista kiinni saatko omalla kielellä palvelua, toinen lääkäri puhuu hyvin suomea mutta toinen vain muutaman sanan, eka kerralla hän paiskoi ovia kun joutui lähteä hakemaan hoitajaa tulkiksi koska en osaa yhtään ruotsia... viimeksi ei kuukaan ehtinyt tulkiksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mä olen sitä mieltä että sektiot jotka tehdään pelon tms. syystä ilman todellista terveydellistä syytä pitäisi velottaa joku korkeampi maksu niin että sen voisi tosissaan itse valita mutta kustannukset ei kuitenkaan lankeaisi veronmaksajille. Sektio maksaa aika paljon enemmän kuin alatiesynnytys ja siksi en pidä mahdollisena että sektio saa olla vain äidin valinta.

Pelko voi olla pätevä lääketieteellinen syy.
Itse henkilökohtaisesti olisin ollut vaikka valmis maksamaan leikkaukseni itse, raha ei todellakaan ollut mielessä siinä tilanteessa.

Toisaalta mitä yhteiskunnan kustannuksiin tulee, sektiot on pisara valtameressä... Menee sitä aika paljon turhempaankin rahaa.

Tämä näin täysin aiheen vierestä... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja helmiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti ei kuollut leikkaukseen:
"Päätös lekkauksesta tehtiin nopeasti, mutta valitettavasti se oli jo liian myöhäistä. Äidin ja lapsen tila huononi niin nopeasti, että heitä olisi tuskin pystytty pelastamaan edes yliopistosairaalassa", sairaalasta arvioitiin.

... päätös leikkauksesta siis tehtiin liian myöhään. Jos äiti olisi synnyttänyt suunnitellulla sektiolla, sekä hän ja vauva taitaisivat olla elossa. :(

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/%C3%84iti+ja+vauva+kuolivat+keisarinleikkauksen+aikana+Pietarsaaressa/1135244275671

no voi herranen aika! tilanne on ollut normaali synnytyksen käynnistyessä. tuolla perusteella saisi sektiopäätöksen kirjottaa kaikille, koska koskaan ei voi tietää. se tosin lisäisi komplikaatioita ja kuolleisuutta, sektio on moninkertaisesti riskimpi tapahtuma kuin luonnollinen alatie.

tuossa tilanteessa on tehty leikkauspäätös nopeasti ja yritetty kaikki mahdollinen, silti se ei riittänyt. aina se ei yksinkertaisesti riitä.

Peesi!

Tämäkin tapaus lienee monien epäonnisten tapahtumien summa. Yhden lehtijutun perusteella meillä maallikoilla on aika heikot eväät arvostella sairaalaa, lääkäriä taoi kätilöitä sattuneesta. Surullinen tosiasia on että kuka tahansa meistä voi kuolla millä hetkellä hyvänsä, ihan varoittamatta.

Juu, en usko sektion itsessään olleen tuossa kuoleman syy kun kerran vauvan ja äidin tilat olivat romahtaneet jo ennen sektioa. Ehkä hieman aiemmin tehty sektiopäätös olisi pelastanut molempien hengen, mutta joskus nuo jutut tosissaan tapahtuu niin nopeasti ettei sekään riitä. Ja eihän tosissaan kaikkia äitejä voida ruveta sektioimaan ihan vaan varmuuden vuoksi, kyseessä kun on kuitenkin iso leikkaus johon liittyy paljon suuremmat riskit kuin normaaliin alatiesynnytykseen.

Joskus käy tosi kakka säkä, onneksi meillä kuitenkin tuo on varsin harvinaista. Mutta eiköhän sairaala itse tutki asiaa niin että meidän tappelu täällä ei auta asiaa lainkaan. Voitaisiin miettiä että tässä on kysymys oikeista ihmiselämistä eikä mistään tappalunaiheesta. Rauha heidän muistolleen ja voimia jälkellejääneille läheisille!

Yhteistyössä