Äiti ihmisiä paikalla? Koulukiusaaminen yms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Tyttären luokalla (1.lk) on pitkin lukuvuotta ollut hyvin rauhatonta, opettaja kirjoittaa pari kertaa kuussa Wilmaan viestiä, jossa asiasta mainitsee. Tytärtäni on myös kaksi tyttöä kiusannut paljon samalta luokalta mm. jättämällä ulkopuolelle, puhumalla pahaa, haukkumalla jne. Olen keskustellut asiasta opettajan kanssa useasti, joka ei tunnu ottavan asiaa tosissaan, naureskelee vaan kuinka ihania tyttöjä hänellä on luokallaan. Kerran puhuin myös rehtorin kanssa joka lupasi puhua opettajan kanssa miten kiusaamiseen voisi puuttua. Eilen selvisi että nämä ko. Tytöt olivat varastaneet erään toisen tytön pulpetista tavaraa ja olivat suunnitelleet myös varastavansa tyttäreltäni. Kirjoitin opettajalle asiasta Wilmaan (vastaa aina parin tunnin sisällä) - hän ei ole vastannut mitään. Puhuin aamulla rehtorin kanssa asiasta ja lupasi jälleen keskustella opettajan kanssa pikimmiten. Kysyin tytöltä että oliko koulussa puhuttu aiheesta mitään - ei. Yritin tavoittaa opettajaa puhelimitse, eikä ole vastannut soittopyyntööni.. Mitähän tässä pitäisi tehdä? Olen kyllästynyt tähän.

Olen yrittänyt saada tapaamista aikaiseksi mutta toisen tytön vanhemmat eivät tähän suostu. Olen keskustellut puhelimitse ko tytön äidin kanssa ja hän hyökkää vastaani että millä todistan kiusaamisen (?!)..

Tuntuu samanlaista toimintaa olevan kun lasteni entisessä koulussa. Opettaja ei tehnyt mitään tai oli suurinpiirtein vastaus joka asiaan no ei leikkis sen kanssa, ei se leikkinytkään mutta aina oltiin poikaa mätkimässä jossain jonossa tms. haukkumista jne. kummallisesti väliaikaisesti oleva sijainen sai kiusaamisen loppumaan. Tämän kiusaajan äiti rupesi mulle huutamaan että nyt hänen lapsensa on minun takia saanut kiusaajan maineen.. mä totesin hälle, että sehän se on enkä jatkanut enää sitä keskustelua enempää. Nykyisessä koulussa puututaan välittömästi jos ilmenee vähänkin kiusaamista, siihen on jouduttu puuttumaan viime syksyn aikaan aika rankastikin, oli kaikkien vanhemmat, koulukuraattori, rehtori ja luokanopettajat paikalla mutta kaikki kiusaaminen loppui siihen.

Välillä tuntuu kuin opettaja puollustaisi kiusaajia :( Ennen joulua oli todella lähellä etten vaatinut luokan vaihtoa! Kiusaajan äiti huusi minulle kerran puhelimeen että haukun hänen lastaan kiusaajaksi ja hän on hyvin loukkaantunut! Lisäksi olen kuullut lapsen muilta luokkakavereilta että kiusaaja on varastanut tämän toisen kiusaajan (ovat ystäviä) kotoa vaikka ja mitä..

Noniin, nyt soitti ope.. Naureskeli että voi kun hän muistaa myös kun varasti kaupasta pienen namin lapsena, että hän muistaa sen kyllä ikuisesti! :o Ei sanonu juuta eikä jaata koko asiaan taas..

Aika Saamattomalta kuulostaa tuo opettaja. Tyttöäni kun kiusattiin ala-asteella opettaja, rehtori ja terveydenhoitaja kuorossa lauloivat "tytöt nyt vaan on tuossa iässä tuollasia, ei voi mitään, ihan normaalia vaikkakin ikävää". No tyttö käy nyt sitten ylä-aste ikäisenä terapiassa puimassa tätä harmitonta kiusaamista.

Mutta kysymsy sinulle "huolissaan": Koetko, että varastelu ja kiusaaminen liittyvät toisiinsa? En osaa nyt ehkä selittää mitä tarkoitan, mutta varasteleeko joku tytöistä kiusaamismielessä vai onko vaan esim.kateellinen tavaroista ja haluaa ne itselleen tai vaikka haluaa näyttää toisille että uskaltaa. Mietin vaan, että olet nyt kertonut tiedoistasi opettajalle ja rehtorille sekä mahdollisesti kotiin josta tiedät tytön varastelleen (?). Mitä muuta oikeastaan voit tehdä sen suhteen? Varastelu on tuomittavaa ja huonohomma, mutta jos "rikoksen uhrit" eivät ole moksiskaan ei varmaan kauheasti ole tehtävissä. Tietenkin fiksu opettaja on yhteydessä kiusaajien koteihin ja kertoo millaisia tietoja on saanut ja on huolissaan lasten tilanteesta muutenkin. Mutta en tiedä voiko opekaan sen enempää kun asiat ovat tapahtuneet kouluajan ulkopuolella. Ja luulen ettei ope oikein voi kertoa jos on puhunut koteihin asiasta kun varastelut eivät liity teidän lapseen (käsitinkö oikein).

Kirjoitin tämän nyt siksi, että kannattaa suunnata energiat nyt olleellisten asioiden selvittelyyn. Ehdottomasti nyt palaveri pystyyn. Siellä voit vielä myös mainita varastelusta, mutta kannattaako sitä jäädä ruotimaan..

Tuleeko muuten tietosi asioista lapsesi kautta. En epäile, että lapsesi valehtelisi, mutta muistathan, että lasten keskuudessa liikkuu aina villejä "huhuja" joita lapset voi pitää päivän tosina.

Toivon, että saat rehtorin avulla porukan kasaan. Stemppiä! :)