Äiti huvituttina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elina

Vieras
Hei!
Meillä 4kk tyttö heräilee yöllä tunnin välein, vaikka olisi juuri syönyt mahansa täyteen. Mikään muu ei auta nukahtamiseen kuin tissi, ilmavaivojakin jo ylensyömisesä tulee... Isä on herkkäunista sorttia ja herää vauvan ähinään, perhepedissä nukutaan, joten isän jaksaminen alkaa olla koetuksella, kun pitäisi töihinkin herätä. Vauvaa ei voi siirtää omaan sänkyynkään, kun herää heti siirtämiseen. Onko muita konsteja kun siirtää isä lattialle nukkumaan (se olisi aika ankeaa)? Missä iässä teillä on loppunut moinen, jos on ollut sama ongelma? Älkää sanoko, että ""vauva pitää alunperin opettaa nukahtamaan itsekseen"" tms., kyseessä on siis esikoinen, jonka kohdalla tunnetusti kaikki virheet tehdään...

En osaa auttaa, mutta mulla kans esikoinen ja sama tilanne. Hänelle tulee juuri ekat hampaat ja se taitaa valvottaa. Syö sitten kun ei saa muuten unta. Ennen nukkui vähän paremmin. Nyt on tosi kiukkuinen eikä meinaa nukkua missään...Katsopa pullottaako vauvallanne alaetuhampaiden kohdalta ikenet. Jospa hänkin saisi kohta hampaat.

Onko teillä tutti käytössä? Jos ei, voisit kokeilla sitä, vauvan ei tarvitsisi tyydyttää imemisen tarvettaan tissiin vaan imisi tuttia. Entä, oletko kokeillut kapaloa? jos rauhoittuisi siinä vaikka omaan sänkyynkin nukkumaan...? tässä nyt pari meillä toiminutta neuvoa.

Heippa,

meillä oli sama ongelma. Olen jo moneen kertaan mainostanut kirjaa ""Opi kuuntelemaan vauvaasi"", siitä saatiin apu huvitisseilyn lopettamiseen ja unirytmin saamiseen ja omassa sängyssä nukkumiseen. Tosin kirjassa väitettiin tämän kestävän 3 päivää, meillä meni 10.. kärsivällisyyttä vaaditiin, kun piti pidellä itkevää lasta nämä yöt sylissä, mutta nyt tyttö nukkuu hienosti omassa sängyssä eikä pidä tissiä tuttina eikä heräile. Yöt menee iltaisen koliikki-itkun jälkeen n. 23-10 (taikka jos itkua ei jonain iltana ole, 21-09) välillä nukkuen ja päivisin 4-5 h päikkäreitä.

Emme niinkään noudattaneet kirjan aikataulutussysteemiä, mutta nimenomaan nukkumiseen ja syömiseen annetut neuvot auttoivat. Tyttö on ollut tämän sopeutumisen jälkeen oikein hyvinvoiva ja iloinen ja hienosti kasvava eikä ole enää äidin tarvinnut hakata päätään seinään unenpuutteessa:)

Niin ja tuota ""koulutusta"" alettiin tehdä 2kk iässä, nyt tyttö 3kk.

Tsemppiä!

Juuri saimme viikko sitten 3,5 kk ikäisen poikamme pois perhepedistä (alkoi olla sama huvitutti-ilmiö). Sänkyyn ei taivu nukkumaan, mutta nukkuu nyt sitten vaunuissa sänkymme vieressä ja yösyöminen on palannut 2 kertaa yössä syömiseen. Ankeeta tai ei, mutta kyllä meillä nukutaan välillä vuorotellen vierashuoneessa öitä sekä minä että isä. Pakko välillä ladata akkuja.

meillä sama juttu, vaavi nukahtaa tissiin.. syö sitä ja lopuks alkaa lutkuttaa niiku tuttia, kun otan tissin pois alkaa huuto!!! eilen vaan nostin omaan sänkyynsä ja sinne nukahti kun vähän aikaa kiukkus tissiä. hamuaa jatkuvasti mutta lisäruoka pullosta ei kelpaa vaan tissi on ainut. tuttia ei suostu syömään enää, aikasemmin söi mutta nyt on joku tissin lutkutus aika... muu ei tunnu kelpaavan... pitää vaan yrittää ottaaa tissi aina syötön jälkeen pois ja keksiä muuta vaaville. ....

Kun tätä jatkatte vielä puoli vuotta, kyllähän opitte laittamaan lapsen omaan sänkyyn.Meilläkin ekan kanssa maattiin samassa sängyssä ja vanhempana alkoi sitä pissaakin tulla niin paljon, että meni vaipat yli. Oltiin märkiä jokainen.Juotettiin välillä hätäpäissämme vauvalle jopa piimää.
Seuraava pantiin heti sänkyyn ja muutaman illan parku, mutta sitten alkoi nukkuminen. Sanoin vaimolle, että lyön kynsille, jos et anna sen olla siellä sängyssä. Riitahan siitä tuli, mutta myöhemmin vaimo sanoi, että olin muka siinä tilanteessa hyvinkin viisas.
Kolmannen kanssa ei enää tarvinnut kinata. Asia oli selvä ja lapsi nukui alusta asti kuin pieni ihme.

Joo, kyllähän meilläkin _yritettiin_ alusta saakka nukuttaa omassa sängyssä. Vaan siinä vaiheessa kun ei saanut yhtään unta sillä tavoin, annettiin tietty vauvan nukahtaa siihen, mihin lopulta nukahti eli tissille isoon sänkyyn. Virhehän se oli.

Mutta vaati tosiaan vähän kovasydämisyyttä ja kanttia kuunnella huutoa. Toki varsinaisesti huudattaa ei saa. Mutta meillä otettiin aluksi vauva syliin ja laskettiin heti takaisin, kun rauhoittui. Sitten siirryttiin tassuhoidon tyyliseen kyljen pitelyyn, nyt riittää pään silitys.

Jarkko-isälle siis tiedoksi, että ei se noin mene että jos alusta asti laittaa vaan lapsen sänkyyn, se nukkuu siellä automaattisesti kuin pieni ihme, lapset kun ovat erilaisia.

Kiinnostaisi kuulla, onko kukaan löytänyt ""pehmeämpää"" ratkaisua kuin huudatus/unikoulu? Noita ei ilmeisesti voi muutenkaan alle 6kk käyttää? Onko jollain mahdollisesti jopa ongelma ratkennut ""itsestään"" ajan kuluessa? Imemisen tarve kun kai ainakin joillakin vähenee iän mukana, ja/tai uni syvenee muuten. Miten te olette toteuttaneet omaan sänkyyn siirtämisen ja missä iässä, kokemuksia?

Raisa! Kerrotko hiukan lisää tuosta yötisseilyn lopettamisesta. Jätitkö suoraan kaikki yösyötöt väliin vai miten teitte? Meidän pojalla (n.3,5kk) on aivan selkeästi pelkkä tapa toi yösyöminen, ainakin osittain. Kun aamuyöstä eteenpäin heräilee jo 1,5h välein syömään n. 10 minuutiksi kerrallaan. Aikaisemmin oon ollut niin loppu, että oon mennyt helpoimman kautta ja antanut sitä rintaa ja vienyt sitten nukkuvana takaisin sänkyyn. Nyt pitäisi ilmeisestikin antaa tuttia ja viedä takaisin sänkyyn heti kun on rauhoittunut ja antaa nukahtaa sinne. Tai sitten ei ylipäätään nostaa sieltä sängystä pois? Oon aivan sekasin mitä pitäis tehdä, ku väsyttää niin perhanasti, ettei aivot toimi ja ei jaksais mitään monimutkaisia ruveta miettimään. Paitsi nyt on kai pakko aloittaa jos meinaa saada edes joskus nukuttua enemmän ku tunnin kerrallaan. huah.

Sama ongelma täällä, tyttö käyttää minua öisin huvituttina. Meillä kyllä periaate on että vauva nukkuu omassa sängyssään ja hyvin siellä viihtyykin alkuyön. Loppuyöstä heräilee tiiviimmin ja silloin tämä huvitutti-ilmiö voimistuu. Haluaisi nukkua rinta suussa. Tuttia on yritetty tilalle, mutta ei huoli millään sitä. Yökkii vain. Tilanne on mennyt sillein pahaksi että minä olen väsynyt jatkuvasta heräilystä ja en enää pysy hereillä imetyksen aikaa vaan nukahdan. Herään usein vasta jopa tunnin päästä jolloin tyttö nukkuu autuaasti rinta suussa. Eli näin hän tottuu yhä enemmän rintahuvituttiin. Mutta kun en enää jaksa pysyä hereilläkään, nukahdan huomaamattani.

Meidän poika on 6kk ja toimin hänen tuttinaan erityisesti öisin. Poika ei suostu syömään tuttia, ei ole missään vaiheessa suostunut. Nykyisin yöt menee niin, että ensimmäisen pätkän n 21.30-01.00 poika nukkuu omassa sängyssään, jonka jälkeen siirtyy mieheni ja minun väliin. Siinä hän sitten nukkuu lopun yötä ja syö todella usein tissiä. Yleensä itse nukahdan kun poika syö. Aluksi jaksoin siirtää hänet omaan sänkyyn, mutta sitten hän alkoi heti huutamaan tai nukkui puoli tuntia ja vaati päästä tissille. Toisina öinä nukun ihan hyvin, mutta välillä herään erityisesti niska jumissa, kun poika on liimaantunut minuun kiinni ja itselleni jää vain hyvin pieni tila nukkua. Joku ratkaisu pitäisi keksiä. Olen ajatellut pian lopettaa (viimeistään kun poika 8kk) imetyksen, mutta saa nähdä miten onnistuu.

Marika, kirjoitin varmaan epäselvästi. Tarkoitin siis, että vauva ei enää heräile ylimääräisiä eikä tissittele huvikseen.. herää kyllä kaksi kertaa yössä syömään, n. 4-5h unien jälkeen ja siitä 2-3h jälkeen toisen kerran. Syö reippaasti ja nukahtaa heti uusiksi. Tämä tuli ihan itsestään, kun se oppi syömään muutenkin harvemmin sekä kun tuli selkeä vuorokausirytmi.

Nyt on parina yönä kyllä herännyt ylimääräisen kerran noiden välissä, jolloin ei halua syödä mutta haluaa tisun nukahtaakseen.. täytyy pitää varansa, ettei taas olla kohta samassa tilanteessa. Toisena yönä annoin rintaa, kun luulin sen olevan nälkäinen ja se nukahtikin heti, ei siis ollut nälkä vaan halusi tissille vaan. Toisena silittelin takaisin uneen, mutta siinä meni sitten puolisen tuntia ja silmät ristissä pakotin itseni muistelemaan niitä kauheita tissitysöitä, että en sortuisi antamaan taas rintaa:( Mä en ollenkaan nosta tyttöä sängystä enää, jos herää kesken unien muuhun kuin nälkään. Aluksi piti nostaa aina syliin ja lohduttaa, mutta nyt silitys tosiaan riittää. Yleensä ei edes huoli tuttia, vaikka sitäkin yritän aina tarjota.

Kovasti odotan, että uskaltaisi kokonaan lopettaa yöimetyksen. Mutta tyttö on kyllä itkenyt nälkäänsä herätessään, eli ei varmaan vielä selviä yöstä ilman imetyksiä. Ehkä rupean antamaan velliä illalla, kun 4kk lähestyy.

Aivan, nyt ymmärrän. Kokeilin viime yönä ihan huvikseen, kuinka paljon saisin tutilla siirrettyä ekaa yösyömistä eteenpäin. Muutama viikko meni nimittäin siihen tyyliin, että jos poika nukahti 23.30, heräsi syömään ~02 ja kolmesta eteenpäin herätykset oli n.1,5h välein. Yllätyin miten helposti poika nukahti uudestaan tutin ja silittelyn avulla. Luulin, että olisi tullut kunnon vastaantaistelua. Viime yönä ensimmäinen syöttö oli loppujen lopuksi vasta (!!!) klo 6.30 ja seuraava hiukan ennen yheksää. Kymmeneltä sitten noustiin ;)

Ai että mikä fiilis, jos tosiaankin se kunnon nälkä on vasta tuohon aikaan aamusta. Aion vielä kokeilla, josko tutti ja silittely auttais jatkossakin nukkumaan heräilyjen yli siihen oikeaan nälkään saakka... jos kerran on niin, että 3kk teoriassa pärjää yöt jo syömättä. Nälässä en kuitenkaan aio lasta pitää, mutta onhan se hyvä erottaa aito nälkä pelkästä imemisen tarpeesta. Tai jotain sinnepäin :)

Ehkäpä ne yöt alkaa helpottaa itse kullakin, kun sen aika on.

3,5 kk vauva on vielä niin pieni, että voi imeä tiheästi maidontuotannon kasvattamiseksi kun oma kasvu vie enemmän energiaa! Pienen vauvan yösyöntiä ei saa rajoittaa!!

Meillä on nyt kymmenen kuukauden ikäinen vauva, joka on nukkunut perhepedissä alusta asti. Tissille on päässyt silloin, kun on halunnut, vaikka tuttikin on käytössä. Välillä on ollut kausia, että tissillä on käyty tosi usein. Nyt on mennyt ehkä kolmisen kuukautta, että yösyöttöjä on 1-2. Meille tämä on ihan luonnollinen tapa hoitaa lasta ja olemme päättäneet, että näin voi jatkua niin kauan kuin jaksamme. Sitten aikanaan, kun vierotus tissistä on edessä, olen ajatellut tehdä sen niin päin, että ensin luovun päiväimetyksistä ja vasta viimeiseksi yöimetyksista. En osaa mitenkään perustella näitä ratkaisujani muutoin kuin että ne tuntuvat jotenkin intuitiivisesti juuri meille oikeilta. Alkuperäiselle kysyjälle haluaisinkin sanoa, että kuuntele omaa vaistoasi: imetä ja jos suinkin pystyt, nauti siitä. Jos taas et jaksa, ohjaa vauva vähitellen teille kaikille sopivampaan rytmiin.

opetettiin tutti vaja kahden kuukauden vanhalle ""puoliväkisin"". kun olin kuullut näitä äiti tuttina-tarinoita useita.
eli viikon ajan tyrkytin tuttia vauvalle tosi sinnikkäästi. kyllähän se pois sitä sylki,mutta laitoin aina vain takaisin ja pitelin tuttia suussa. Viikko meni ja tutti´alkoi maistua ja yöt rauhoittuivat ja sai äitikin nukkua, kun ei tunni välein tarvinnut imettää. Saimme syöntivälin pitenemään tutin avulla 3 tuntiin öisin, mikä tuntui luksukselta. vauva kasvoi hyvin, oli tyytyväinen ja sai riittävästi maitoa 3 tunninkin tankkausvälillä.

kun meillä tyttö nukkuu vieressä ja joinain öinä yrittää könytä koko ajan tissille niin käännän hänet nukkumaan itseäni vasten selkä minuun päin ja pidän jonkun aikaa tuttia suussa yleensä jossain kohtaa luovuttaa ja nukahtaa siihen. opettelu.
kannattaa pysyä tiukkana ja ei antaa tissiä kuin nälkään jos alatte huomata vatsavaivoja. meillä oli vatsa vaivat niin pahoina että ei meinannut elämästä mitään tulla ennen kuin käytiin vyöhyketerapiassa ja sillä saatiin vatsa rauhoittumaan. joka itkuun tissin tarjoaminen ei ole hyvä vaihtoehto kuin sellaisilla vauvoilla joilla on teräsvatsa:)

Yhteistyössä