Äiti hoitovapaalla alle 3 v:n kanssa: kakkonen syntyy. Loppuuko oikeasti hoitovapaaraha siitä esikoisesta, vaikka on alle 3 v????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä vielä mies maksaa elatusmaksua aiemman liiton lapsestaan, joka myös meillä paljon on, mutta sitäkään ei huomioida..tarkoitus ei siis ole valittaa, ihmetyttää kyllä itseäkin tää "politiikka", kun kuitenkin tulot pienenee väkisin, ja lapsiluku kasvaa, mutta missään ei sitä huomioida!! no elämä on..:)

On joo tosi väärin, kun oon luullu, että jos äiti on hoitovapaalla ja hoitaa kotona alle 3 vuotiasta, niin sitten kun tulee vauva, äiti onkin vanhempainvapaalla ja esikoinen tavallaan unohdetaan kokonaan. Eli yhtäkkiä tuki loppuu esikoisesta. No okei, saa sen 90e. Mutta en tajua tätä logiikkaa. Kun ihan selkeästi sanotaan, että jos alle 3 v kotona äidin kaa, niin äiti saa siitä lapsesta 300e. Mihin se tarve 300 euroon katoaa, kun vauva tulee taloon????

Mun mielestä pitäis saada 300e alle 3 vuotiaasta kotona hoidettavasta lapsesta, vaikka olisi kuinka monta vauvaa samalla.

On joo tosi väärin, kun oon luullu, että jos äiti on hoitovapaalla ja hoitaa kotona alle 3 vuotiasta, niin sitten kun tulee vauva, äiti saa sekä hoitorahaa esikoisesta 300 e ja vauvasta äitiyspäivärahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eipä ole ihme, että viedään päiväkotiin sisarukset... Tuohan on ihan älyttömän vähän! Eihän tuolla saa edes ruokia! Mitä ne vasuripäättäjät oikein ajattelee? (siis vasurit vastustaa kotihoitoa, koska on joskus muinoin ollut maatalon emännät muutenkin kotona lasten kanssa ja ois "epäreilua", jos olisivat saaneet siitä korvauksen.)

Heh, mitkähän "vasuripäättäjät" ne Kelassa asioita oikein hoitelee? :D Siis vastustaako ne vasurit nyt kotihoitoa, sitä että siitä saa korvauksen, vai mitenkäs tää nyt taas menikään?

Alkuperäinen kirjoittaja sisaruskorotus on:
94,09 alle 3-vuotiaasta ja 60,46 alle kouluikäisistä sisaruksesta.
ei muuta. kuntalisästä en tiedä kun en sitä saa.

Eipä ole ihme, että viedään päiväkotiin sisarukset... Tuohan on ihan älyttömän vähän! Eihän tuolla saa edes ruokia! Mitä ne vasuripäättäjät oikein ajattelee? (siis vasurit vastustaa kotihoitoa, koska on joskus muinoin ollut maatalon emännät muutenkin kotona lasten kanssa ja ois "epäreilua", jos olisivat saaneet siitä korvauksen.)

Kalliimmaksihan se tulee viedä lapsi päiväkotiin, kun pitää hoitomaksut maksaa.

oon äippälomalla ja kotona kaksi alle 3 vuotiasta myös, penniäkään en saa heistä kotihoidontukeen enkä hoitolisää. luulin kans aluksi että saan niistä kotihoidontuen mutta eipäs saakkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Kuntalisää ei Helsingissä makseta. Hoitolisä on ainut mahdollisuus saada jotain. Mä en saa sitäkään.

Siis kuntalisää ei makseta, jos kotona on vauva JA alle 3 vuotias lapsi?

Kuntalisää maksetaan, jos kotona on VAIN YKSI 10kk-3v lapsi.

noinko se menee?

Alkuperäinen kirjoittaja pikkueppu:
ei muuta kun hakemus kelaan sisään sitten hän se selviää mitä saa....
tod .näk.sen n.94 egee + mahd hoitolisä tuloista riippuen..+kuntalisä jos on kunnalla käytössä

Jos vauvasta saa äitiysrahaa, niin sillon ei niistä muista sisaruksista saada tota hoitorahaa (siis tuo mainitsemasi n.94e) vaan korkeintaan voi saada tulosidonnaista hoitolisää ja kuntalisää, tuloista ja kunnasta riippuen.

Eli jos teet kaksi lasta kolmessa vuodessa, niin taloudellisesti teet "itsemurhan".

Jos esikoinen on vasta kovin pieni vauvan synnyttyä, esikoidesta saatava hoitovapaaraha 300 e + kuntalisä loppuu kokonaan. Sikamaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
tod .näk.sen n.94 egee + mahd hoitolisä tuloista riippuen..+kuntalisä jos on kunnalla käytössä

Jos vauvasta saa äitiysrahaa, niin sillon ei niistä muista sisaruksista saada tota hoitorahaa (siis tuo mainitsemasi n.94e) vaan korkeintaan voi saada tulosidonnaista hoitolisää ja kuntalisää, tuloista ja kunnasta riippuen.

No miten saa Helsingissä??? Oletetaan tilanne, että esikoinen on 2 v kun vauva syntyy. Äiti saa tuloihin sidottua äitiyspäivärahaa vauvasta. Mitä saa esikoisesta?

Alkuperäinen kirjoittaja veiras:

No miten saa Helsingissä??? Oletetaan tilanne, että esikoinen on 2 v kun vauva syntyy. Äiti saa tuloihin sidottua äitiyspäivärahaa vauvasta. Mitä saa esikoisesta?

Mä en saa yhtään mitään noista vanhemmista lapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Kuntalisää ei Helsingissä makseta. Hoitolisä on ainut mahdollisuus saada jotain. Mä en saa sitäkään.

Siis kuntalisää ei makseta, jos kotona on vauva JA alle 3 vuotias lapsi?

Kuntalisää maksetaan, jos kotona on VAIN YKSI 10kk-3v lapsi.

noinko se menee?

Kuntalisän saa sitten kun vanhempainvapaa loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja veiras:

Helsingistä en tiedä, en siellä asu, mutta asia selvinnee Helsingin kaupungin sivuilta tai kelasta?

Tampereella saa vauvasta siis äitiysrahaa, ja kaikista muista ALLE 3 vuotiaista sisaruksista voi saada tulosidonnaista hoitolisää (riippuu siis perheen yhteenlasketuista tuloista). Lisäksi jokaisesta alle 3 vuotiaasta sisaruksesta saa kuntalisää, ja sitä siis haetaan äitiysrahakaudella tampereen kaupungilta, ei kelasta.

Eli jos teet kaksi lasta kolmessa vuodessa, niin taloudellisesti teet "itsemurhan".

Jos esikoinen on vasta kovin pieni vauvan synnyttyä, esikoidesta saatava hoitovapaaraha 300 e + kuntalisä loppuu kokonaan. Sikamaista.

meidän esikko oli 2 vee kun kakkonen syntyi, olin heidän välissään töissä 7kk jotta sain 3kkn palkan ja sitten sen äitiyspäivärahan, mutta siis miten niin ei muka pärjää äitiyspäivärahalla kahden lapsen kanssa kotona? äitiyspäivärahahan on palkkaan sidottu ja suurempi kuin mitä kodinhoidontuki, jolla nyt olen kahden kanssa kotosalla,kun tuo kakkonenkin on jo vuoden..minusta ihan hyvin pärjäsin niin kauan kun olin äitiysrahalla vasta kodinhoidontuelle ja kuntalisälle tippuminen tuntuu kukkarossa..mutta päättäjät ovat ilmeisesti sitä mieltä ettei lapsista ole mitään kuluja tai että kotona oleva äiti ei mihinkään rahaa tartte, kun kerran mies on töissä.

Yhteistyössä