Äiti hoitovapaalla alle 3 v:n kanssa: kakkonen syntyy. Loppuuko oikeasti hoitovapaaraha siitä esikoisesta, vaikka on alle 3 v????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Niinpä niin...........onko tää tosiaan totta?

Mä olen ollu täysin siinä uskossa, että jos perheessä on alle 3 vuotias lapsi ja äiti on hoitovapaalla hänestä, saa sen hoitovapaarahan, sen noin 300e/kk. Ja mahd. kuntalisä+hoitolisä päälle.

Ja jos niin onnekkaasti käy ja tuleekin kakkonen, niin äiti saa kakkosesta äitiyspäivärahan (palkan suuruudetsa riippuu kuinka paljon saa) JA sen lisäksi jatkuu se hoitovapaaraha, mahd. kuntalisä ja hoitolisä ykkösestä 300 e/kk.

Eikö se menekään näin???? Kun lehdissä välillä on yhteenvetona, mitä kaikkia tukia saa, niin näin olen asian ymmärtänyt.

No miten käy kuntalisän? Tai hoitolisän?

Ei mene niin. Jos olet äitiyslomalla, niin saat äitiyspäivärahaa. Mikäli äitiyspäivärahasi on tosi pieni ja miehesi tulotkin pienet, niin voitte saada hoitolisää siitä isommasta. Kuntalisän maksuehdot vaihtelee kunnittain, meillä esim. on samat ehdot kuin kotihoidontukeen eli kuntalisää ei saa sinä aikana kun on äitiyslomalla.

Siitä alle 3v:stä saa sen 90 ?/kk minkä saa muista alle 3 vuotiaista. Olen kironnut samaa asiaa. Syksyllä syntyy seuraava ja edellinen on vasta reilun 2v, mutta kotihoidontuki putoaa totaalisesti...

Käytännössä loppuu, koska toisesta tuesta vähennetään toinen tuki ja äitiyspäiväraha on yleensä minimissäänkin enemmän kuin kotihoidontuki. Hoitolisää voi saada, uutta vauvaa ei lasketa perheenjäseneksi niissä tulorajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja mun mielestä:
Siitä alle 3v:stä saa sen 90 ?/kk minkä saa muista alle 3 vuotiaista. Olen kironnut samaa asiaa. Syksyllä syntyy seuraava ja edellinen on vasta reilun 2v, mutta kotihoidontuki putoaa totaalisesti...

Niin joo siis toi 90?/kk + tulojen mukaan hoitolisää. Näin olen käsittänyt

Mä saan siis nyt esikoisesta alle 3 v: hoitovapaarahan, hoitolisää noin 50 e ja kuntalisän (Helsinki).

Eli alle 3 vuotias esikoinen tavallaan "unohdetaan" kun kakkonen syntyy. Tai siis ei enää tueta juuri yhtään......

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käytännössä loppuu, koska toisesta tuesta vähennetään toinen tuki ja äitiyspäiväraha on yleensä minimissäänkin enemmän kuin kotihoidontuki. Hoitolisää voi saada, uutta vauvaa ei lasketa perheenjäseneksi niissä tulorajoissa.

Näin.

Alkuperäinen kirjoittaja jatkuu:
Alkuperäinen kirjoittaja mun mielestä:

Niin joo siis toi 90?/kk + tulojen mukaan hoitolisää. Näin olen käsittänyt

Ainakaan 2007 ei saanut tota sisarkorotusta! Ainoa mitä olisi saanut oli hoitolisä.

Jos puoliso on töissä ja itse saa normaalia äitiyspäivärahaa, niin sen päälle ei tule muita tukia. Esikoinen oli 2 v, kun sain seuraavan lapsen. Tulojen pitää olla äärimmäisen pienet, jos jotain muuta tukea saa. Vasta sitten, kun siirryt vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle, alat taas saada kotihoidontukea ja mahdollista sisartukea.

Alkuperäinen kirjoittaja fdssdfdf:
Jos puoliso on töissä ja itse saa normaalia äitiyspäivärahaa, niin sen päälle ei tule muita tukia. Esikoinen oli 2 v, kun sain seuraavan lapsen. Tulojen pitää olla äärimmäisen pienet, jos jotain muuta tukea saa. Vasta sitten, kun siirryt vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle, alat taas saada kotihoidontukea ja mahdollista sisartukea.

Esikoisen hoitovapaaraha ja kuntalisä loppuu siis satavarmasti kakkosen syntymään, vaikka on esikoinen silloin alle 3 v.

Ja siis hoitolisää esikoisesta vois saada äitiysrahakaudella, jos miehen tulot pienet?? Lasketaanko talouden tuloihin mun kasvaneet tulot (eli siis se äitiyspäiväraha kakkosesta, saan sen työtulojen perusteella)? Ja sitten katsotaan, onko edelleen edellytyksiä hoitolisään, jota sain hoitovapaalla?

Mulle oli yllätys, et saan kotihoidontuen lisäosaa tosta mun eskarilaisesta kaksi kuukautta. Äippäloma alkaa kesäkuussa ja lisäosaa maksetaan kesä-heinäkuun ajalta. Poika ei ole sinä aikana tarhassa.

En olis tätäkään tiennyt ellei Kelalta olisi tullut kirjettä asiasta.. Ja vaikka meitä on tällä hetkellä kolme, meitä onkin kaksi Kelan mukaan. Koululaista ei lasketa. Olen siis yh.

Itsellä tieto viime vuodelta 2008, eli EI VOI SAADA kuin käytännössä tuloton perhe äitiyspäivärahan lisäksi mitään muuta Kelalta. Kuntalisää SAATTAA saada kunnasta riippuen, meillä senkin edellytys on että äiti on kotihoidonvapaalla eli vanh.vapaalla ei sitä saa.

Meillä minulla tasan minimi äitiysraha ja yhteensä 3 lasta kotihoidossa (alle kouluikäisiä), ja SILTI ei riittänyt hoitolisään. Mies on vain keskituloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onhan se nyt päivänselvä asia että et voi olla hoitovapaalla ja äitiyslomalla yhtäaikaa..

No ei periaatteessa niin päivänselvää... Koska kotihoidontuen perusosa maksetaan vanhemmalle silloinkin, kun hän on töissä, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja fdssdfdf:

Esikoisen hoitovapaaraha ja kuntalisä loppuu siis satavarmasti kakkosen syntymään, vaikka on esikoinen silloin alle 3 v.

Ja siis hoitolisää esikoisesta vois saada äitiysrahakaudella, jos miehen tulot pienet?? Lasketaanko talouden tuloihin mun kasvaneet tulot (eli siis se äitiyspäiväraha kakkosesta, saan sen työtulojen perusteella)? Ja sitten katsotaan, onko edelleen edellytyksiä hoitolisään, jota sain hoitovapaalla?

Jos kerran saat tulojen mukaan äitiyspäivärahaa ja mieskin käy töissä (tai saa ansiosidonnaista), niin teillä ei ole toivoakaan saada mitään lisätukia. Niitä saatte sitten vasta, kun jäät hoitovapaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä84:
kun jäät äitiyslomalle, voit saada vanhemmasta sisaruksesta ainoastaan kh- tuen hoitolisän, MIKÄLI tulot jäävät normirajojen alle...

Näin juuri. Meillä poika oli 1v kun vauva synty. Sain siis äitiysrahaa, sekä hoitolisää tosta 1v koska meidän tulot on niin pienet. Sen lisäksi sain 1 vuotiaasta kuntalisää. Tampereella kuntalisän maksaa kaupunki (yleensä kela) silloin, kun perheessä on vauva (josta saa äitiysrahaa) ja kuntalisään oikeuttava alle 3v lapsi! Ja sitä haetaan erikseen kaupungilta sitä kuntalisää.

Alkuperäinen kirjoittaja sisaruskorotus on:
94,09 alle 3-vuotiaasta ja 60,46 alle kouluikäisistä sisaruksesta.
ei muuta. kuntalisästä en tiedä kun en sitä saa.

Eipä ole ihme, että viedään päiväkotiin sisarukset... Tuohan on ihan älyttömän vähän! Eihän tuolla saa edes ruokia! Mitä ne vasuripäättäjät oikein ajattelee? (siis vasurit vastustaa kotihoitoa, koska on joskus muinoin ollut maatalon emännät muutenkin kotona lasten kanssa ja ois "epäreilua", jos olisivat saaneet siitä korvauksen.)

jään äippälomalle, ja on 2.5v lapsi kotona, saan työtulojen mukaan ä-rahan, ennakonpidätysten ym. jälkeen se ei todellakaan ole mikään päätähuimaava, ja onhan se huomattavasti pienempi kun palkkatulo, miehelläni on ihan peruspalkka, emmekä saa siis mitään tuosta 2v joka hoidetaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja :
jään äippälomalle, ja on 2.5v lapsi kotona, saan työtulojen mukaan ä-rahan, ennakonpidätysten ym. jälkeen se ei todellakaan ole mikään päätähuimaava, ja onhan se huomattavasti pienempi kun palkkatulo, miehelläni on ihan peruspalkka, emmekä saa siis mitään tuosta 2v joka hoidetaan kotona.

Uskomatonta!!!!!!!! Tosiaan, ei ihme, että päivähoito täynnä sisaruksia..

Yhteistyössä