Äiti ei päästä lasta isän kanssa ulkomaille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämän kevät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos lapsen tapaamis asiat eivät ole ihan kamalan soosina tällä hetkellä eli siis sujuvat jotenkuten edes, niin en lähtisi tuolla matka-asialla hirveästi rassaamaan. Voi nimittäin tulla vielä hankalampaa ja turha tulla kommentoimaan että lastenvalvoja sitä ja käräjäoikeus tätä, ihmisen elämästä ja etenki lasten tapaamisesta voi halutessaan tehdä hyvin hyvin hankalaa jos on riittävän ikävä tyyppi tai v*ttuuntunut.

Pelokkaalta tai itsekkäältä kuullostaa tuon perusteella lapsen äiti. Toivottavasti ei kuitenkaan kiusasta ole kyse. Eronneet vain joutuvat sopeutumaan siihen, että toinenkin osapuoli voi päättää mitä lapsensa kanssa tekee. Ja luottamaan siihen, että toinenkin huolehtii hyvin lapsesta.

Varmasti osaatte arvioida mihin se johtaa lapsen vanhempien väleissa pidemmän päälle, jos mukaan asiaa ratkomaan otetaan lastenvalvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Mitä tapaamissopimuksessa sanotaan? Lapsella on varmaan oikeus lomiin isänsä luona, ja sellainenhan tuo on. Esim. meillä lapsi saa viettää 2 viikkoa lomaa talvella isänsä luona, ja kesällä 3 viikkoa. Käytännössä kesällä vielä paljon enemmän, jos vain lomat osuvat niin, että se käy. Mulla on oikeus saman mittaisiin lomiin talvella ja kesällä.

Loma-ajaksi äidin on lapsi annettava, ellei hänelle itselleen osu loma samaan aikaan, jolloin menee neuvottelun puolelle. Meillä silloin lomat puolitetaan.

Joo, siis tapaamissoppari menee silleen, että syksyllä viikko, keväällä viikko ja kesällä kaksi viikko isällä. Muuten kuukaudessa n. 10 päivää isällä + extraa.
Eli kyllä periaatteessa lapsen äidin pitäisi papereiden mukaan lapsi antaa. Mutta hän on todella todella vittumainen. Eli kaiken pitää sopia hänelle just, tai muuten lasta ei tule. Tästä on juteltu ja tapeltu lastenvalvojan kanssa monet kerrat.

Miehellä tai no meillä (kyllä nämä asiat minuakin aika tavalla koskettavat) on muutenkin ollut tuon naisen kanssa tosi hankalaa. Hän penää meiltä lapsen lahjaksi saamiaan rahoja omalle tililleen ja samoin vaatteita, joita ostamme tälle lapselle. Puhumattakaan noista tapaamisista ja reissaamisista. Toistuvasti yrittää esim. estää kotimaanmatkat lapsen kanssa vedoten lapsen väsymiseen, mutta itse reissaa senkin edestä. Ja lastenvalvoja vaan kohottelee olkapäitään ja on ehkä aavistuksen puolueellinen (äidin puolella).

Neuvoa on vaikea antaa. Tulee vaan paha olo siitä, että niin monet erolapset joutuvat monessa asiassa riitaisten vanhempiensa oikkujen ja kostojen välikappaleeksi. Lapsille se on iso taakka koko heidän tulevaa elämäänsä ajatellen.

Kannattaa lukea kirja Avioeron perintö. Uskoisin, että se aukaisisi monen vanhemman silmät katsomaan eroa lapsen näkökulmasta.

No niin siis jos olette jo valmiiksi huonoissa väleissä ja lastenvalvojan kanssa asioita hoitaneet, niin eipä sitte muuta. Ei takuulla suju ainakaan paremmin teidän elo ja lasten tapaamiset. Onnee vaan eteenpäin. Kylläs sellaset kohtuullisen pinkeet keskustelu välit on todella paljon parempi kuin viranomaisten kanssa asiodien puiminen. Vaikka olis kuin ikävä tyyppi se vastapuoli (teidän mielestä) .

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No niin siis jos olette jo valmiiksi huonoissa väleissä ja lastenvalvojan kanssa asioita hoitaneet, niin eipä sitte muuta. Ei takuulla suju ainakaan paremmin teidän elo ja lasten tapaamiset. Onnee vaan eteenpäin. Kylläs sellaset kohtuullisen pinkeet keskustelu välit on todella paljon parempi kuin viranomaisten kanssa asiodien puiminen. Vaikka olis kuin ikävä tyyppi se vastapuoli (teidän mielestä) .

Huonoissa väleissä ollaan joo aina silloin, kun mennään ehdottamaan (tai tehdään) jotain sellaista, mikä ei ole exän mielestä ok. Kuten tässä tapauksessa ulkomaille lähtö.

Illalla tuli vielä kaksi viestiä lapsen äidiltä. Toisessa luki "haista vittu" ja toisessa että vie vaan oma penikkas kuinka pienenä vaan ulkomaille, mutta hänen lasta et vie.
Erikoinen logiikka. Minun ja miehen lapsi on penikka, mutta miehen ja exän lapsi on vain äidin lapsi :/

No mä en ymmärrä, miksi se lapsi pitää sinne reissuun väkipakolla raahata vastoin äidin tahtoa. Jos isän ja äidin välit vielä enemmän tulehtuvat, se ei varmasti ole kenenkään edun mukaista, varsinkaan lapsen.

Ei ole tietenkään lapsen vika, että äiti on tuollainen... mutta tasan eivät käy onnen lahjat muutenkaan elämässä.:(

Alkuperäinen kirjoittaja mistä johtuu:
Oliko katkera ero? Olitko toinen nainen ennen eroa? Vai mikä lie on ajanut tuon exän noin katkeraksi?

Ero meni lyhykäisyydessään niin että nainen petti ja ero tuli. Minä astuin kuvioihin melko pian eron jälkeen (kuitenkin jälkeen, en ennen eroa) minua ja meitä kohtaan on ollut koko ajan vihaa ja katkeruutta. Yritti jälkeenpäin saada miestä takaisin itselleen. Nyt nainen on jo uudessa suhteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja daa:
No mä en ymmärrä, miksi se lapsi pitää sinne reissuun väkipakolla raahata vastoin äidin tahtoa. Jos isän ja äidin välit vielä enemmän tulehtuvat, se ei varmasti ole kenenkään edun mukaista, varsinkaan lapsen.

Ei ole tietenkään lapsen vika, että äiti on tuollainen... mutta tasan eivät käy onnen lahjat muutenkaan elämässä.:(

No kyllä tästä jää paskan maku suuhun. Onko se sitten lapsen edun mukaista, että lapsi ei reissaa ulkomaille ennen kuin saa itse kirjoittaa nimensä passihakemukseen? Eihän isänkään tarvi sit päästää lasta äidin kanssa reissuun?
Onko se sit lapsen edun mukaista?

Alkuperäinen kirjoittaja elämän kevät:
Alkuperäinen kirjoittaja daa:

No kyllä tästä jää paskan maku suuhun. Onko se sitten lapsen edun mukaista, että lapsi ei reissaa ulkomaille ennen kuin saa itse kirjoittaa nimensä passihakemukseen? Eihän isänkään tarvi sit päästää lasta äidin kanssa reissuun?
Onko se sit lapsen edun mukaista?

No varmasti jää huono fiilis, ihan ymmärrettävää. Olen teidän kanssa ihan samoilla linjoilla ja omani päästäisin kyllä isänsä kanssa 3 vuoden päästä reissuun ihan huoletta vaikkei isä ole edes huoltaja.

Lähtökohtaisesti noin tulehtuneessa tilanteessa YHTEISHUOLTAJUUS ei ole lapsen edun mukaista ja jos olisin isän asemassa, saattaisin jopa harkita yksinhuollon hakemista. Lapsen äiti ei selvästikään ajattele lapsen etua.

Alkuperäinen kirjoittaja entä?:
Olisiko se sitten kauhea ajatus että matkustaisitte ilman tuota miehesi ja hänen exän lasta? Siis sikäli jos lapsen äiti suostuu hoitamaan lastaan reissunne ajan.
Jättäisitkö itse toisen lapsistasi kotiin (ja hoitoon), kun taas toinen pääsisi uimaan ja nauttimaan lomasta perheen kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja elämän kevät:
Alkuperäinen kirjoittaja entä?:
Olisiko se sitten kauhea ajatus että matkustaisitte ilman tuota miehesi ja hänen exän lasta? Siis sikäli jos lapsen äiti suostuu hoitamaan lastaan reissunne ajan.
Jättäisitkö itse toisen lapsistasi kotiin (ja hoitoon), kun taas toinen pääsisi uimaan ja nauttimaan lomasta perheen kanssa?

Saisi lapsen äiti selittää tuossa tilanteessa lapselle, miksi ei päässyt mukaan lomamatkalle.

Kannattaa olla yhteydessä lastenvalvojaan ja kysyä mitä on tehtävissä. Laissa ajatellaan nimenomaan lapsen parasta , ei aikuisten.

Kun mun pojan ulkomaalainen isä ilmaantui kuuden vuoden kateissa olon jälkeen takaisin , ja alkoi vaatia itselleen tapaamisoikeutta ja lupaa viedä lapsi omaan maahansa ( isä ja lapsi eivät puhuneet edes samaa kieltä ) , niin lastenvalvoja totesi mulle , etten voi sitä estää.
Isällä on oikeus viettää aikaa lapsensa kanssa. Ja mä olin kumminkin yksinhuoltaja , eli mun nimi siihen passihakemukseen olis ollut pakko saada.

Jos tuo mies olisi saanut luvan viedä lapsensa pois Suomesta kuukaudeksi , niin eiköhän suomalaisella miehellä ole oikeus ottaa lapsensa mukaan parin viikon lomalle.

Ottakaa yhteys siihen lastenvalvojaan ja hänen kanssaan juttelun jälkeen (mikäli näyttää vihreää valoa asialle) poliisiin passin saamiseksi. Tuskinpa teidän välinne enää tuosta tilanteesta huonommiksi voivat mennä. Miehesi ex saisi olla tyytyväinen siitä, että te haluatte kohdella perheenne kaikkia lapsia tasavertaisesti. Yleensä kun joka tuutista kuulee ihan toisenlaista valitusta. Ette te ole tekemässä mitään väärää.

Mun mielestäni on lapsen kannalta väärin hyssytellä loputtomiin ja mukautua äidin mielivaltaiseen käytökseen. Kyseessä on lapsen, ei äidin oikeudet. Jossain kohtaa tuolle äidin käytökselle vaan on laitettava stoppi.

Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
Kannattaa olla yhteydessä lastenvalvojaan ja kysyä mitä on tehtävissä. Laissa ajatellaan nimenomaan lapsen parasta , ei aikuisten.

Kun mun pojan ulkomaalainen isä ilmaantui kuuden vuoden kateissa olon jälkeen takaisin , ja alkoi vaatia itselleen tapaamisoikeutta ja lupaa viedä lapsi omaan maahansa ( isä ja lapsi eivät puhuneet edes samaa kieltä ) , niin lastenvalvoja totesi mulle , etten voi sitä estää.
Isällä on oikeus viettää aikaa lapsensa kanssa. Ja mä olin kumminkin yksinhuoltaja , eli mun nimi siihen passihakemukseen olis ollut pakko saada.

Jos tuo mies olisi saanut luvan viedä lapsensa pois Suomesta kuukaudeksi , niin eiköhän suomalaisella miehellä ole oikeus ottaa lapsensa mukaan parin viikon lomalle.

no ei varmasti olisi kuuden vuoden poissaolon jälkeen saanut viedä lastaan vieraaseen maahaan kuukaudeksi!!!:o ilman yhteistä kieltä.. älä viitsi.

Onpa tosi kurja juttu! :/

Mun esikoispoika 5v on juuri parhaillaan Rodoksella mun vanhempieni kanssa. Poika nauttii kuulemma ihan täysin rinnoin! Ovat olleet rannalla rakentelemassa hiekkakakkuja, pelannut pappan kanssa palloa, olleet kaupunkikierroksella junan kanssa ym kivaa. Me vanhemmat ollaan niin iloisia pojan puolesta, kokemus on pojalle todella suuri.

Kyllä lapsi muistaa. Mä oli 4-vuotiaana ensimmäisen kerran ulkomailla ja kyllä mä satunnaisia asioita sieltä muistan. En toki kaikkea, mutta muistan kuitenkin. Muistan leikit allasalueella, nähtiin parit häät siellä, muistan polttavan kuuman asfaltin...

Teidän tilanne on valitettavan yleinen. Meillä miehen ex estää jo perustapaamisia ties millä verukkeilla, on tehnyt sitä pian 9 vuotta. Ei tulis kuuloonkaan, että me uskallettais varata matka sillai, ettei oltais sovittu, että juuri tuo kyseinen viikko lapsi on isällään. Niin ja me varmistettiin vielä niin, ettei otettu lähtöpäivää samalle päivälle, kun lapsi meille tuli, koska muutaman päivän pelivara on ihan ehdoton, äiti kun voi keksiä kaikenlaista kiusaa juurikin pilatakseen meidän lomia.

Meille lakimies sanoi, että passin saa ilman huoltajan suostumusta, ja suosittelen, että haette sen. Tollasille exille ei kannata antaa periksi, muuten se vuosien myötä vaan pahenee. Eli luu kurkkuun vaan!

Me matkustetaan nykyään pelkästään yhteisen lapsemme kanssa, tavallaan mies on antanut periksi, ei jaksa tapella..=(

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Ottakaa yhteys siihen lastenvalvojaan ja hänen kanssaan juttelun jälkeen (mikäli näyttää vihreää valoa asialle) poliisiin passin saamiseksi. Tuskinpa teidän välinne enää tuosta tilanteesta huonommiksi voivat mennä. Miehesi ex saisi olla tyytyväinen siitä, että te haluatte kohdella perheenne kaikkia lapsia tasavertaisesti. Yleensä kun joka tuutista kuulee ihan toisenlaista valitusta. Ette te ole tekemässä mitään väärää.

Mun mielestäni on lapsen kannalta väärin hyssytellä loputtomiin ja mukautua äidin mielivaltaiseen käytökseen. Kyseessä on lapsen, ei äidin oikeudet. Jossain kohtaa tuolle äidin käytökselle vaan on laitettava stoppi.

Olen niin samaa mieltä!

Tosi kurja juttu, mutta en ehkä ap.na lähtisi ihan kauheeseen sotaan lapsen äitiä vastaan. Voi vaikeuttaa asioita tulevaisuudessa kohtuuttomasti.
Voihan olla, että lapsen äiti muuttaa mieltään matkan suhteen, kun saa vähän sulatella asiaa.
Oisko jotakuta puolueetonta ihmistä, joka voisi puhua äidille (ystävä, isovanhempi tms)?

Oma lapseni oli ulkomaan matkalla 2 ja puolivuotiaana ja ainakin vielä nyt, vuotta myöhemmin muistaa matkan ja puhuu siitä usein. Oli kyllä elämys lapselle.

Mie en kyllä uskaltais antaa lasta kenenkään muun mukaan ulkomaille.=(
Mut epäilen , että tätä ap.n mainitsemaa mutsia vaivaa kateus ja kiukku.Todennäköisesti pelkää/tietää myös, että lapsella on kivempaa isänsä kanssa.
...Ja lapset kyllä muistaa todella hyvin ihmeellisen pieniäkin juttuja

en kirjottais lupaa lähteä, mitä niin pieni tekee ulkomailla??? menis isänsä kans kahestaa jos haluais, jää kuitenki varjoon uuen lapsen ja vaimon takia. näitä ku on nähty.

tuttu lupas lapsen 1 viikoksi etelän lämpöön ex miehen uuen perheen kans, lapsi ei ole senjälkeen lähteny isälleen ku itkun kans :( lomalla sattu jotaki mistä isä ja uus vaimo ei kerro.

Yhteistyössä