Äiti ei päästä lasta isän kanssa ulkomaille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämän kevät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elämän kevät

Vieras
Mitään ei ilmeisesti ole tehtävissä?

Ollaan jo varattu matkat Espanjaan 2 viikoksi toukokuussa. Mieheni ex, siis miehen lapsen äiti on aina ollut hankala ja sillä on aina ollut vaikea hyväksyä esim. sitä että lapsi matkustaa kesälomareissuja isän kanssa. Nyt reissuun espanjaan olis lähdössä (matkat jo varattu) minä, mies, meidän lapsi sekä miehen 4,5 vuoden ikäinen lapsi edellisestä liitosta. Varattiin matka etukäteen ja ajateltiin että ex suostuisi matkaan paremmin kun matkakin on jo varattu. Meillä on espanjassa käytössä 80 neliön huonesto.

Mutta ei. Lapsi ei kuulemma saa lähteä. Eli passiin ei tule nimeä. Mies tuumaili, että ei hänkään sitten kirjoita passiin nimeä, kun exä on lähdössä lapsen kanssa ulkomaille. Mutta ei auttanut. Lapsi saa reissata ulkomaille kuulemma vasta kun on 12 v. Noin pientä ei saa viedä, koska ei se kuitenkaan mitään siitä muista. Noh, mun ja miehen yhteinen lapsi on tuolloin vuoden ja mukaan se lähtee. Vaikka ei mitään muistakaan jatkossa, mutta jospa hänellä olisi mukavaa edes hetkellisesti.

Kommenttia?

Kurja tilanne, eteenkin pienelle, joka jää matkasta, vaikka pikkusisarrus pääsee mukaan. Tosiasia kuitenkin on, että äiti voi estää passin saannin ja sitä kautta estää lapsen matkan. :(

Kyllä minuakin kyllä saattaisi suututttaa jos matka varattaisiin ilman etukäteisvaroitusta... Enää en tekisi asioita selän takana (siis pyytäisin anteeksi että ette tehneet sitä nyt ja tulevaisuudessa toimitte toisin).

Harmi juttu silti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä minuakin kyllä saattaisi suututttaa jos matka varattaisiin ilman etukäteisvaroitusta... Enää en tekisi asioita selän takana (siis pyytäisin anteeksi että ette tehneet sitä nyt ja tulevaisuudessa toimitte toisin).

Harmi juttu silti.

Noh, ei tämä nyt minun mielestäni ole mitään selän takana toimimista, kun matkasta ilmoitetaan puoli vuotta etukäteen. Ja isällä on kuitenkin oikeus pitää tuolloin lastaan (kesälomakausi) ja periaatteessahan etävanhempi (kuin myös lähi) saa tehdä lapsen kanssa mitä lystää ja olla missä lystää kunhan se on lapsen edun mukaista. Noh, tokihan sinne on lennot ja outo paikka eli periaatteessa lapsi voi väsyä, mutta tuonkin lomareissun jälkeen isällä on lomaa, joten lapsen ei edes tarvisi heti mennä takaisin hoitoon.

Ja mikä elämys se olisi lapselle...

Olen aina ihmetelly tota kun joku sanoo että "Eihän se edes muista siitä sitten mitään...." No voi jumankavita....Miks ei tarjota sitä riemua ja hauskaa yhdessä oloa vaik ei muistaiskaan? Iloitsee se lapsi kuitenkin sen hetken kun asiat tapahtuu!!! Tolla periaatteella lasta vois pitää vaik sitten perunasäkissä 12 vuotta....kun eihän se muista siitä sit kuitenkaan mitään!

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
miksi mies ei kysyisi lastenvalvojalta tästä asiasta.... onko yhteishuoltajuus vai yksihuoltajuus?

Yhteishuoltajuus on.

Mitäpä se lv osaa asiaan sanoa? Tokihan se voi äitiä suostutella, mutta päätöshän on kuitenkin äidin, koska äitihän siihen passihakemukseen isän lisäksi nimen kirjoittaa.

Äidin mukaan lapsi on liian nuori ja ei kuitenkaan muista parin vuoden päästä koko reissua joten reissu on turha. Mutta vaikka ei muistaisikaan, niin muistaisihan hän sen kaksi viikkoa jonka reissussa olisi ja saisi silloin elämyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:
Olen aina ihmetelly tota kun joku sanoo että "Eihän se edes muista siitä sitten mitään...." No voi jumankavita....Miks ei tarjota sitä riemua ja hauskaa yhdessä oloa vaik ei muistaiskaan? Iloitsee se lapsi kuitenkin sen hetken kun asiat tapahtuu!!! Tolla periaatteella lasta vois pitää vaik sitten perunasäkissä 12 vuotta....kun eihän se muista siitä sit kuitenkaan mitään!
Mietin ihan samaa :D Eihän alle 5 veelle kannata ostaa edes leluja, kun ei se aikuisena niistä enää mitään muista.

Mun käsittääkseni lyhytaikaisen passin voi saada ilman toisen huoltajan suostumustakin. Mä ottaisin yhteyttä siihen lastenvalvojaan. Minusta kuulostaa tosi oudolta äidin suhtautuminen. Mun lapsi on tommosille reissuille saanut mennä ja on mennytkin, ihan itsestään selvä asia.

Onko lapsi ollut aikaisemmin äidistä erossa 2 viikkoa? Se on aika pitkä aika.

On ollut pidimmillään 1,5 viikkoa (useamman kerran) ja on isänsä kanssa muutenkin aika paljon. Ei näkyvästi ikävöi tuolloin äitiään.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Mun käsittääkseni lyhytaikaisen passin voi saada ilman toisen huoltajan suostumustakin. Mä ottaisin yhteyttä siihen lastenvalvojaan. Minusta kuulostaa tosi oudolta äidin suhtautuminen. Mun lapsi on tommosille reissuille saanut mennä ja on mennytkin, ihan itsestään selvä asia.

Mulla on kans sellanen mielikuva, että tää passiasia on jossain vaiheessa muuttunut. Eli jos passin saaminen ei ole lapsen edun vastaista ( = ei ole epäilystä, että lapsi kaapattaisiin ulkomaille ) , toinen vanhemmista ei enää voi kiusantekomielessä estää passin saamista.

Alkuperäinen kirjoittaja marmatus:

niin ja mä ainakin muistan vallan mainiosti moniakin asioita siitä kun olin nelivuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Mulla on kans sellanen mielikuva, että tää passiasia on jossain vaiheessa muuttunut. Eli jos passin saaminen ei ole lapsen edun vastaista ( = ei ole epäilystä, että lapsi kaapattaisiin ulkomaille ) , toinen vanhemmista ei enää voi kiusantekomielessä estää passin saamista.

Niin, mutta koska äiti nyt tietää että olisimme lähdössä reissuun toukokuussa, niin eihän hän suostu siihen, että lapsi on isällään 2 vko toukokuussa, koska silloin tietäisi, että olisimme lähdössä reissuun.

Alkuperäinen kirjoittaja elämän kevät:
Niin, mutta koska äiti nyt tietää että olisimme lähdössä reissuun toukokuussa, niin eihän hän suostu siihen, että lapsi on isällään 2 vko toukokuussa, koska silloin tietäisi, että olisimme lähdössä reissuun.
Okei, eli toi matka ei osu ajankohtaan, jolloin lapsi olisi muutenkin isällään?

Poliisin sivulta:

"Passin antaminen alaikäiselle on myös mahdollista tilanteessa, jossa huoltaja epää suostumuksensa. Passin antamatta jättäminen on oltava selvästi vastoin lapsen etua ja on voitava pitää ilmeisenä, ettei lasta vastoin huoltajan suostumusta muutoin kuin tilapäisesti viedä toiseen valtioon."

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/B54CA6980669216CC22571CE004D8DB0?opendocument

Eli olkaa yhteydessä poliisiin ja kysykää miten voitte em. vaatimukset täyttävät tiedot / ehdot todistaa. Voisiko olla esim. lausunto lastenvalvojalta, etc.

No tähän pulmaan lastenvalvojalta juuri voisi saada apua, sillä eikö heillä ole mahdollisuus vaikuttaa siihen koska lapsi on etävanhemmalla, mikäli vanhemmat eivät siitä ole muuta sopineet ja sopuun ei päästä?

Hei! Mun lapsi oli 4v 2kk, kun oli isovanhempien kanssa viikon etelässä ja nyt vieläkin 10v muistelee sitä matkaa :) eli lie jotain jäänyt mieleenkin

oi kun kiva kuulla. meitinkin 4v9kk lähtee hetken päästä viikoks etelään isovanhempien kans ja kyl mua vähä jännittää mut toivottavasti lapsi nauttii. isovanhemmat on kohta niin huonossa kunnossa etteivät pysty enää myöhemmin lapsia viemään..

Mitä tapaamissopimuksessa sanotaan? Lapsella on varmaan oikeus lomiin isänsä luona, ja sellainenhan tuo on. Esim. meillä lapsi saa viettää 2 viikkoa lomaa talvella isänsä luona, ja kesällä 3 viikkoa. Käytännössä kesällä vielä paljon enemmän, jos vain lomat osuvat niin, että se käy. Mulla on oikeus saman mittaisiin lomiin talvella ja kesällä.

Loma-ajaksi äidin on lapsi annettava, ellei hänelle itselleen osu loma samaan aikaan, jolloin menee neuvottelun puolelle. Meillä silloin lomat puolitetaan.

Mun äiti (Yhden Vanhemman Perheen liiton PJ) sanoi myös jotain tän tapaista, että yhteishuoltajuudessa voi saada lapselle lyhytaikaisen passin myös ilman toisen vanhemman suostumusta. Miten käytännössä pitää toimia niin kannattaa kysyä YVP:n tukipuhelimesta varmaan... Tai lastenvalvojalta jos saa otettua sellaseen yhteyttä.

Yhteistyössä