Aistiyliherkkä lapsi, etenkin ruokailuun liittyvät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pilvimaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pilvimaria

Vieras
Te joiden lapsilla aistiyliherkkyyttä (etenkin ruokailuun liittyvä, maku, ulkonäkö, rakenne..) niin missä vaiheessa on ollut pahimmillaan tai missä vaiheessa alkoi selkeiten näkyä?

Meillä en tiedä tuosta aistiyliherkkyydestä, mutta juuri ruokailun kanssa hankalinta. Erottelee, nirsoilee, ei käy tietyntyyppiset ruuat jne. Haluaisi aina samaa kaavaa noudattaa ruokailussa jne. Nyt meillä kohta 3v. Kai tämä on sitä hankalinta vaihetta (toivottavasti ei enää tämän vaikeammaksi mene)!

Minusta pahenee koko ajan. Ihan pikkulapsena meni kaikki helposti, mutta kun kouluikä lähestyi, alkoi ruokailu mennä hankalaksi. Ennen söi mitä tahansa jogurttia, mutta nyt ei siedä joukossa paloja, puuroon kävi ennen hillo kuin hillo, nyt käyvät vain sileät hillot jne. Huoh.

Meillä tuo näkyy mm.
- mieluimmin pitäisi olla ruoat kylmiä
- kastikkeet on horroria
- tulee hepuli jos esim. juustoviipale tai karjalanpiirakka on vähän rikki, tai jos keitetty kananmuna ei ole ihan soikei (joskus on toiseesta päästä "kuopalla")
- tummat paistojäljet esim. makaronilaatikossa tai kalassa tekee ruoan syömäkelvottomaksi
- ei saa olla klimppejä esim. jogurtissa
- mitään ei sais sekoittaa keskenään
- ei tykkää hillosta
- jukurttia ei voi syödä kuprulla olevasta purkista
- omena pitää olla tietyn kypsyinen, niin kuin banaanikin

Noi nyt päälimmeisenä tuli mieleeen,

Tyttä just neljä vuotias ja tuntuu että pahemmaksi menee koko ajan.

Minusta pahenee koko ajan. Ihan pikkulapsena meni kaikki helposti, mutta kun kouluikä lähestyi, alkoi ruokailu mennä hankalaksi. Ennen söi mitä tahansa jogurttia, mutta nyt ei siedä joukossa paloja, puuroon kävi ennen hillo kuin hillo, nyt käyvät vain sileät hillot jne. Huoh.

Joo, näin meilläkin. Taaperona kelpas tosi hyvin kaikki. Esim puurossa kelpas hedelmäsose ja tosiaan jugurtit oli ok. Musta tuntuu että pv päivältä tulee uusia juttuja ja vanhat hyväksi todetut ei enää kelpaakaan.

Meillä lapsi karsastaa kaikkia klöntsiä, banaani ei saa olla yhtään ylikypsää, vain sileät hillot kelpaavat, jogurtteja ei syö, vain klötsättömiä hedelmärahkoja. Samoin jos itse teen marjarahkaa niin marjat pitää vetää tehosekoittimen läpi sileäksi. Hernekeittoa ei syö, ei myöskään marjakiisseleitä tms.
Ja juu, ne kilarit risasta juustostakin on nähty.
Jos joutuu syömään jotain väärää niin oksennus on todella lähellä tai oksentaa.
Luulin että kaikki edellä mainitut on ihan normaalia ja liittyy jotenkin herkkään oksurefleksiin tai jotain koska minulla on ihan samanlaista.

[QUOTE="a p";26361344]Meillä tuo näkyy mm.
- mieluimmin pitäisi olla ruoat kylmiä
- kastikkeet on horroria
- tulee hepuli jos esim. juustoviipale tai karjalanpiirakka on vähän rikki, tai jos keitetty kananmuna ei ole ihan soikei (joskus on toiseesta päästä "kuopalla")
- tummat paistojäljet esim. makaronilaatikossa tai kalassa tekee ruoan syömäkelvottomaksi
- ei saa olla klimppejä esim. jogurtissa
- mitään ei sais sekoittaa keskenään
- ei tykkää hillosta
- jukurttia ei voi syödä kuprulla olevasta purkista
- omena pitää olla tietyn kypsyinen, niin kuin banaanikin

Noi nyt päälimmeisenä tuli mieleeen,

Tyttä just neljä vuotias ja tuntuu että pahemmaksi menee koko ajan.[/QUOTE]

Kuulostaa niin tutulta... Kaikki ruoat pitää tosiaan olla erillään ja jokaisesta tuskin näkyvästä pisteestä kyselee kauhuissaan, mikä se oikein on. Välillä meinaa hermot mennä itseltä.

Mautonta, hajutonta ja väritöntä pitäisi olla tuon lapsen ruoka. Ainut, mitä muistan pojan tosissaan kehuneen on pelkkä puuro, jossa ei ole seassa yhtään mitään, ei edes suolaa. Pelkästään vettä ja hiutaleita. 8-vuotias on nyt tämä meidän lapsi.

[QUOTE="Anne";26361395]Meillä lapsi karsastaa kaikkia klöntsiä, banaani ei saa olla yhtään ylikypsää, vain sileät hillot kelpaavat, jogurtteja ei syö, vain klötsättömiä hedelmärahkoja. Samoin jos itse teen marjarahkaa niin marjat pitää vetää tehosekoittimen läpi sileäksi. Hernekeittoa ei syö, ei myöskään marjakiisseleitä tms.
Ja juu, ne kilarit risasta juustostakin on nähty.
Jos joutuu syömään jotain väärää niin oksennus on todella lähellä tai oksentaa.
Luulin että kaikki edellä mainitut on ihan normaalia ja liittyy jotenkin herkkään oksurefleksiin tai jotain koska minulla on ihan samanlaista.[/QUOTE]

Kuulostaa niin tutulta. :) Ja juu, mä meinasin tänään oksentaa kun söin liian kypsää banaania. Meni roskiin loput. Ihan samaa siis mulla kun lapsellakin ja en mäkään ikinä ole ajattelut että olisin makumieltymyksiltäni jotenkin outo. Eikä se mua oo kauheesti haitannukkaan kun aikuisena voi valita omien mieltymysten mukaan.

Kuulostaa niin tutulta... Kaikki ruoat pitää tosiaan olla erillään ja jokaisesta tuskin näkyvästä pisteestä kyselee kauhuissaan, mikä se oikein on. Välillä meinaa hermot mennä itseltä.

Mautonta, hajutonta ja väritöntä pitäisi olla tuon lapsen ruoka. Ainut, mitä muistan pojan tosissaan kehuneen on pelkkä puuro, jossa ei ole seassa yhtään mitään, ei edes suolaa. Pelkästään vettä ja hiutaleita. 8-vuotias on nyt tämä meidän lapsi.

Meillä tyttö söisi pelkkää pastaa jos saisi valita.

Meillä saa kyllä makua olla. Mutta mikä tahansa vähänkin epämääräinen rakenne aiheuttaa yökkäysrefleksin niin äidillä kuin lapsellakin.

Eipä tuo ole pahentunutkaan onneksi, mutta kai sitä on vaan niin tottunut laittamaan vain tiettyjä ruokia ja tietyllä tavalla esille että ei tunnu enää niin pahalta. Ärsyttävintä on se jatkuva syömiseen kehottaminen, syös nyt, syös nyt... ja kun se keeeeestäääää....

[QUOTE="Anne";26361449]Meillä saa kyllä makua olla. Mutta mikä tahansa vähänkin epämääräinen rakenne aiheuttaa yökkäysrefleksin niin äidillä kuin lapsellakin.[/QUOTE]

Meillä ei maustetta saa olla. Epämiellyttävät rakenteet...hyi olkoon! en mäkään edelleenkään syö marjajogurrtien marjoja, karsin ne pois.

Mua kiinnostaa, että onko teillä lapsilla diagnoosi aistiyliherkkyydestä? Omalla 4v lapsellani on paljon vaikeuksia ruokailuun liittyen eikä ole tullut mieleenikään että kyse voisi olla siitä.

[QUOTE="vieras";26361474]Mua kiinnostaa, että onko teillä lapsilla diagnoosi aistiyliherkkyydestä? Omalla 4v lapsellani on paljon vaikeuksia ruokailuun liittyen eikä ole tullut mieleenikään että kyse voisi olla siitä.[/QUOTE]

Sillehän ei oo toistaiseksi mitään virallista diagnoosia. Mutta si-häiriöstä puhutaan. Meillä lapsella on muissakin aisteissa.

[QUOTE="vieras";26361474]Mua kiinnostaa, että onko teillä lapsilla diagnoosi aistiyliherkkyydestä? Omalla 4v lapsellani on paljon vaikeuksia ruokailuun liittyen eikä ole tullut mieleenikään että kyse voisi olla siitä.[/QUOTE]

Meillä ei ole mitään diagnooseja, olen pitänyt kaikkia noita "nirsoiluja" ihan normaaleina ja omankin syömistapojeni mukaan laitan lapselle "helppoa" ruokaa enkä tee siitä ongelmaa.

[QUOTE="a p";26361491]Sillehän ei oo toistaiseksi mitään virallista diagnoosia. Mutta si-häiriöstä puhutaan. Meillä lapsella on muissakin aisteissa.[/QUOTE]

niin ja on siis todettu.

En mä pääse edes selville tuon nirson tyttären herkkyyksistä. Tuntuu että se on iän myötä pahentunut, mutta voihan se olla että tarjonta on vain laajentunut ja yökit sen mukana.

Mutta ainekset eivät saa koskettaa toisiaan. Että kaikki raejuustot, salaatinlehdet yms. pitäs olla eri lautasilla.
Jogurttia ei niin tykkää syödä, mutta jos syö niin klöntitön täytyy olla, eikä saa maistua yhtään rahkamaiselta. Tai olla liian makea. Sitrushedelmiä ja banaania ei kykene syömään. Sitrushedelmien haju aiheuttaa jo yökkimistä.
Sipulin koostumus on paha eikä voi syödä, samoin kaikki lihat jauhelihasta asti on sitkeitä(no ei ole mun mielestä) ja jää syömättä.
Ja kaikkea muuta vaikeeta. Tähän kun lisää ruoka-aineallergiat, niin voinette uskoa että ruokakaupassa käynti ja eväiden keksiminen on mulle tosi ahdistavaa.

Hirveän monilla lapsilla vaan kehittyy aistijärjestelmä hitaammin kuin ns. taviksilla ja moni juttu iän myötä tasaantuu. Toisilla sit jää päälle kaikenlaisia.

Lohdutukseksi sanon että suurimmalla osalla tietämistäni ihmisistä on joitakin aistihäiriöjuttuja. Et aika yleistä on. ;)

[QUOTE="a p";26361597]Mä saatan kysellä etukäteen että minkä tyyppistä on tarjolla...joskus saatan varuiks ottaa kotoota jotain mukaan. Tuo lapsi on vaativa ruoka-ajoissakin joten aina on jotain evästä saada, sellaista joka kelpaa.[/QUOTE]

Mä toivoisin, että mulle ihan rohkeesti esitettäisiin toiveita lapsen syömisiin. Ja myös ne ajat saisi ihan vapaasti mainita. Onhan se mukavampaa kaikille, että jokaiselle on jotain ja jos jollekin tietyllä kellonajalla on väliä, niin sit mentäs sillä. Eihän se lapsiparka sille mitään mahda. Eikä toki vanhempikaan.

Yhteistyössä