Äippärahasta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?????

Vieras
Viimeksi sain minimiäippärahaa koska opiskeljian kesätyötuloja ei lasketa ansiotuloiksi. Yritin siis sillä että viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan. Nyt tilanne on sellainen, että olen ottanut vastaan työn jossa olen "töihin tarvittaessa kutsuttava". Eli periaatteessa mulla ei ole sillä tavoin määräaikaista tai toistaseksi voimassa olevaa työsuhdetta. Laskeehan kela nyt nämä tulot tuloiksi? Vai keksiikö ne taas jonkun syyn miksi tätä ei voida laskea. Aloitin siis työt nyt vasta ja ehdin olemaan töissä 4kk ennen äippälomaa.

Totta kai kaikki tulot katsotaan ansiotuloiksi. Kyllä kela katsoo myös opiskelijoiden kesätyöt tuloiksi.

MUTTA: jos olet vähemmän kuin 1/2 vuotta töissä, niin sitten ei. Eli sinun pitää olla vähintään 6 kk viimeisen kahden vuoden aikana töissä, että kela alkaa laskemaan niiden tulojen mukaan. Ei riitä 4 kk työrupeama eikä edes 5 kk työrupeama. Vaan pitää täyttyä se 6 kk (ei tarvi olla yhtäjaksoisesti).

Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee:
Totta kai kaikki tulot katsotaan ansiotuloiksi. Kyllä kela katsoo myös opiskelijoiden kesätyöt tuloiksi.

MUTTA: jos olet vähemmän kuin 1/2 vuotta töissä, niin sitten ei. Eli sinun pitää olla vähintään 6 kk viimeisen kahden vuoden aikana töissä, että kela alkaa laskemaan niiden tulojen mukaan. Ei riitä 4 kk työrupeama eikä edes 5 kk työrupeama. Vaan pitää täyttyä se 6 kk (ei tarvi olla yhtäjaksoisesti).

Entäs jos olen vaihtanut työpaikkaa? Olin siis 3kk ensin toisessa paikassa, mutta sieltä loppui työt ja nyt otin vastaan tämän tarvittaessa töihin kutsuttavan työn että olisi edes jotain. Yhteensähän tosta tulee sitten just 7kk.

Joo, kyllä sä sitten saat. Katso kelan sivulta tarkemmin se aikahaarukka, mille ajanjaksolle noi työt pitää sattua. Muistaakseni se menee niin, että kuluva vuosi ja edellinen vuosi. Eli tässä tapauksessa 2008-2009. Mutta tosiaan, 4 kk työt ei riitä, pitää vähintään olla se 6 kk.

Ja jos olet aiemmin ollut kesätöissä sen 6 kk, niin kela on toiminut väärin kohdallasi.

Yhteistyössä