äippärahan määräytymisestä kyselisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos jos vastaatte!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos jos vastaatte!

Vieras
eli miten se määräytyy? kauanko pitää olla yhtäjaksoisesti töissä että saa palkan mukaan äippärahan? paljonko se tuki sitten on jos ei oo tehny töitä ku pieniä pätkiä ja välissä ollu työmarkkinatuella?

kysynpä tässä samalla, jospa joku tietäisi tai olisi kokemusta... (kelasta eivät voineet antaa ennakkopäätöstä).

Aloitin työt 16.5 ja äippärahakausi alkaa 4.12 ja mun tulot on selvästi noussut sen 20%, mutta miten kela laskee sen kk ansion kun silloin kun haen tuota tukea, kun tukeahan haetaan joskus rv 20 (vai milloinkas se on..?). Minun kk tulot ei ole vakiot tänä aikana (touko-joulukuu). Laskeekohan ne keskiarvon niistä tuista mitä olen jo tienannut vai pitääkö arvioida loppusyksyn tulot?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
kysynpä tässä samalla, jospa joku tietäisi tai olisi kokemusta... (kelasta eivät voineet antaa ennakkopäätöstä).

Aloitin työt 16.5 ja äippärahakausi alkaa 4.12 ja mun tulot on selvästi noussut sen 20%, mutta miten kela laskee sen kk ansion kun silloin kun haen tuota tukea, kun tukeahan haetaan joskus rv 20 (vai milloinkas se on..?). Minun kk tulot ei ole vakiot tänä aikana (touko-joulukuu). Laskeekohan ne keskiarvon niistä tuista mitä olen jo tienannut vai pitääkö arvioida loppusyksyn tulot?

Mullakaan ei ole kiinteää kuukausipalkkaa. Nykyään on aika "tasaista", mutta opiskeluaikana ehdin välillä olla töissä enemmän kuin toisinaan. Sain palkkatodistuksen jossa viimisen 6kk tulot. Vein sen kelaan. Ne kertoi sen kahdella, jakoi 300:lla ja siitä joku prosenttimäärä oli sitte mun päiväraha. Sitä maksettiin 25 arkipäivältä kerrallaan, eli noin kuukauden välein

Milloin äprahaa haetaan (miten voi vuodessa unohtua ihan täysin nämä asiat..?)? Mietin vaan kun en siinä vaiheessa ole ollut vielä 6kk töissä että onnistuisikohan tuo sama mikä sinulla hannamaria (olisi ihan huippujuttu jos onnistuisi).

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Ei kun toimitat ne palkkatiedot vasta marraskuun lopussa/joulukuun alussa niin Kela saa ihan tarkat tiedot. Hakemus pitää jättää toki aiemmin mutta palkkatiedot saa toimittaa myöhemmin jos hakee edeltävän 6 kk:n tulojen perusteella.

Yhteistyössä