Aiotteko rokotuttaa sikainfluenssarokotteella itsenne/lapsenne?

  • Viestiketjun aloittaja minä en aio
  • Ensimmäinen viesti
voi kuules
Alkuperäinen kirjoittaja aa:
Alkuperäinen kirjoittaja TLC:
miten te ette kiinnostu yhtään mistään oikeasti tärkeästä?

Kuinka moni ottaa rokotteen tietämättä mitä siinä on sisällä? miks otatte?
Voi elämä.
Kyseessähän on ihan tavallinen influenssarokote, joka valmistetaan samoin kun mutkin.
Ei siinä ole mitään ihmeellistä sisällä, toimii ihan niinkuin muutkin.
Miten ne muut valmistetaan?? Miten tämä valmistetaan?

Kuka?

Missä?

Jos et tiedä, älä kommentoi mitään.

 
Perheenisä Espoosta
Alkuperäinen kirjoittaja voi kuules:
Miten ne muut valmistetaan?? Miten tämä valmistetaan?
Kuka?
Miissä?
Jos et tiedä, älä kommentoi mitään.
Edelleen, turhaa kommetoida tarkemmin ihmiselle, jonka yleissisivtys on kumisaappaan luokkaam, ja joka siis ei kuitekaan ymmärrä tarkemmasta vastauksesta yhtään mitään.

Tämä ja kaikki muutkin influessarokotteet valmistetaan samalla tavalla:
Ensin vljellään kyseistä viruskantaa (yleensähän WHO koordinoi tätä, kannat kun vaihtelevat vuosittain muutenkin).
Viljellystä viruksesta otetaan sen pinta-antigeeni (ei siis koko toiminnallista virusta, vain osa josta imuunijärjestelmämme tunnistaa viruksen) ja sitä köytetään rokotteena.
Ihan kuten ennenkin, ei tuossa ole kyseessä mikään uusi ja mullistava rokote, ihan samaa huttua se on. Erilaisen normi-influenssaan tästä tekee tuo sekoittuminen toiseen kantaan, jista syystä valtaosalla väestöä ei ole lainkaan vastustuskykyä sitä vastaan - siksi tarttuvuus niin herkässä ja jälkiseurauksetkin voivat olls vakavampia.

Ja ksysmykseen kuka ja missä samoin kuin edellä; ne samat isot lääkefirmat (kotitehtävä; selvitä ihan itse pari isompaa lääkevalmistajaa, ei ole vaikeata. Kaikki isommat kun noita tekevät, nykymaailmassa ei rokotteiden valmistajia ole kuin muutama.)
Tavallista rokotetta valmistetaan vuosittain siinä ehkä 300 milj annoksen satsi, tällä kertaa kysyntä on paljon rajumpaa, niin siksi siinä kestää. EI sen takia, että tarvitsisi tehdä tuotekehitteyä tai pääästää uutta kokeellista ja testaamatonta totetta markkinoille.

Vähän tolkkua mukaan, nin tajuatte tämän itsekin.

 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kirsi:
No en aio, koska en rokota perinteistä kuumettakaan varten. Yhtä lievä tauti on liikkeellä. Justiin tuli uutisista. Siksi se rokotekin muuttui maksulliseksi, kun huomattiin, että mitään pelkoa ei ole.
Suomessa on valittetavasti tehty ennenkin floppipäätöksiä...
Jännä, että hoitohenkilökunta on eri mieltä kyseisestä taudista, moni lääkäri erittäinkin huolissaan.
Taitaapi käydä tässäkin niin, että syksyllä tulee itkua ja porua kyseisen taudin johdosta.
Nythän tauti onkin lievä, normiinfluenssan kaltainen, mutta koko ajanhan ollaan puhuttu etä se tulee muuntumaan :/ Ei mua ainakaan naurattanut ( ei kyllä pelottanutkaan) influenssaluennolla työn puolesta - ei se ole mitään fiktiota että muuntuessaan tauti on tappava. Toki sitä ei voi kukaan tietää miten muuntuu ja millä aika välillä, kerkeääkö koko rokote.

Mun on varmaan pakko rokottaa itseni työn puolesta ja lapsetkin pitää rokottaa, koska kuitenkin pöpö tulee töistä kotiin :snotty:

* muoks * ei olla ikinä rokotettu mitään muita sairauksia vastaan, vesirokkoa, tms. Vain neuvolan perussetti.
 
Nooh
sitä ei voi kukaan tietää miten muuntuu ja millä aika välillä

Niinpä. Niinhän se lintuflunssakin muuntui ihmisestä toiseen tarttuvaksi ja tappoi lähes kolmanneksen pallon asukkaista. Not.
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja Nooh:
sitä ei voi kukaan tietää miten muuntuu ja millä aika välillä

Niinpä. Niinhän se lintuflunssakin muuntui ihmisestä toiseen tarttuvaksi ja tappoi lähes kolmanneksen pallon asukkaista. Not.
Lintuinfluenssa ei koskaan muuntunut ihmisestä toiseen tarttuvaksi.
Sitä ei tavattu Suomessa muistaakseni yhtään tapausta.
Sitä oli lähinnä lintutarhoilla, kanaloissa, yms. työskentelevillä, eli riski sairastua oli aika pieni.

Sikainluenssa, eli H1N1 tarttuu ihmisestä toiseen ja tällä pöpöllä on herkempi kyky muuntua - tässä on samaa viruskantaa kuin pahamaineisessa espanjan taudissa :snotty:

Mutta katsellaan mihin tämä menee.
 
vieraana
Jaa, hirveen vaikea sanoa. Ehkäpä itse ottaisin, koska olen sairastellut, on stressiä, niveltulehduksia jne, alentunut vastustuskyky. Mutta lapseni sen sijaan ovat täysin terveitä joten heille en ehkä antaisi rokotetta laittaa.
 
Nooh
Mutta oikeasti meillä on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet tietää muuntuuko H1N1 sen vaarallisemmaksi kuin mitä se on tälläkään hetkellä, kuin oli H5N1:n kohdalla. Paniikkiahan senkin muuntumisen varjolla lietsottiin. Jos tämän nykyisen taudin tekee erityisen vaaralliseksi se, että se tarttuu ihmisestä toiseen, niin onhan noita panikoitavia tauteja sitten vaikka kuinka ja sitten ei auta kuin asua muovikuplassa.
 
Perheenäiti Oulusta
Alkuperäinen kirjoittaja Perheenisä Espoosta:
Alkuperäinen kirjoittaja minä en aio:
Tottakai, jos siihen (rokottamiseen) vaan mahdollisuus tulee.
Ihan tavalliseenkin kausi-insfluenssaakin on aina rokotukset haettu, vaikka eihän meillä sen suhteen "riskiryhmässä" ole kuin lapset.

En ymmärrä mitä pointtia olisi olla ottamatta rokotusta, influenssa kun on aika paskamainen kokemus ihan ilman jälkitauteja tai muita komplikaatioitakin, ja riskihän on aina, ihan tavallisen influenssankin kanssa.
Me taas ei olla otettu influenssarokotteita ja ollaan pysytty kans terveinä. Outoa? ;)....
 
Lukutaito kunniaan
Kyseessä ei ole samalla lailla valmistettu rokote kuin tähän asti tavanomaiset influenssarokotteet. Tähän asti ihmisrokotteissa ei ole yleensä käytetty öljypohjaisia adjuvantteja, koska niitä on pidetty ihmisille liikaa haittavaikutuksia omaavina. Eläinrokotteissa niitä kyllä on käytetty. Mutta nyt siis tosiaan tässä Suomeen tulossa olevassa sikainfluenssarokotteessa on öjypohjaista adjuvanttia.

Rokotusinfon sivuilla (http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/sikainfluenssa_html) referoidaan Tri Mercolan artikkelia aiheesta "(20.7.2009) Mercola: Squalene - sikainfluenssarokotteen likainen pieni salaisuus paljastettu - squalene -nimistä adjuvanttia käsitellään adjuvantit -sivullamme - aine aiheutti suurta kohua USA:ssa Persianlahden sodan aikaan, kun epäiltiin, että sitä oli käytetty sotilaille annetuissa rokotteissa. Tri Mercolan artikelin mukaan ainetta käytettiin pernaruttorokotteessa, vaikka viranomaiset ovatkin yrittäneet kiistää. Tri Mercolan artikkelin mukaan aine on yhteydessä Persianlahden oireyhtymään, ja rokotteessa käytettynä aiheuttaa elimistössä autoimmuunireaktioita eli suuntaan elimistön puolustusjärjestelmän hyökkäämään elimistössä mm. hermostossa luontaisesta esiintyvää squalene:a vastaan. Tri Mercolan artikkelin mukaan squalene-pohjaista adjuvanttia on Suomeen tilatussa GlaxoSmithKlinen sikainfluenssarokotteessa ja Novartiksen vaalmistamassa sikainfluenssarokotteessa."
 
Minä vaan
Aijon. Miehen työpaikalla oli jo annettu varoitus että jos tauti kovin alkaa jyllään, niin he joutuvat työpaikalle karenssiin, eli eivät saa poistua sieltä ollenkaan, koskapa toiminta on pystyttävä turvaamaan.
 
vieras
toisaalta ei kait sitä rokotetta miljoonille ihmisille anneta jos sen turvallisuudesta ei ole takeita ja näinhän se menee että tällaset taudit muuttuu pandemiaksi kun niitä rokotteita ei oteta. Itse aion ottaa ja pojalle annan laittaa myös kun on astmaatikko.
 
yks vaan
Mun kolmevuotiaalla on taipumus kuumekouristeluihin pienestäkin nuhasta, niin mietin että pitäiskö hänet rokotuttaa sen takia. Imetyksellä olevaa perustervettä taaperoa taas en rokota. Mitä mieltä olette, onko täällä muita kuumekouristelijoiden vanhempia?
 
Nella
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
En aio kun imetys antaa hyvin suojaa mun pikkuisille ja itse en kuulu mihinkään riskiryhmään.


Justiinsa joo... Mun täysimetetty vauva sairastui viime talvena 5vk.a vanhana normi influenssaan juten koko perhe, että se siitä hyvästä suojasta...

No joo, mä aion rokottaa koko perheen, jos ei ennen rokotetta sairastuta.
 
vähän tietoa
Alkuperäinen kirjoittaja Nella:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
En aio kun imetys antaa hyvin suojaa mun pikkuisille ja itse en kuulu mihinkään riskiryhmään.


Justiinsa joo... Mun täysimetetty vauva sairastui viime talvena 5vk.a vanhana normi influenssaan juten koko perhe, että se siitä hyvästä suojasta...

No joo, mä aion rokottaa koko perheen, jos ei ennen rokotetta sairastuta.
Yhdysvaltain tartuntatautiviraston mukaan imetys suojaa vauvaa sikainfluenssalta. CDC:n ohjeistuksessa muistutetaan, että vauvat, joita ei imetetä, ovat alttiimpia infektioille ja sairaalaan joutumiselle vakavien hengitystiesairauksien takia verrattuna imetettyihin vauvoihin; "Infants who are not breastfeeding are particularly vulnerable to infection and hospitalization for severe respiratory illness." (9.) Vauvat, joita imetetään, sairastuvat lievemmin ja harvemmin influenssaan kuin vauvat joita ei imetetä

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=181&Itemid=194
 
Nella
Alkuperäinen kirjoittaja vähän tietoa:
Alkuperäinen kirjoittaja Nella:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
En aio kun imetys antaa hyvin suojaa mun pikkuisille ja itse en kuulu mihinkään riskiryhmään.


Justiinsa joo... Mun täysimetetty vauva sairastui viime talvena 5vk.a vanhana normi influenssaan juten koko perhe, että se siitä hyvästä suojasta...

No joo, mä aion rokottaa koko perheen, jos ei ennen rokotetta sairastuta.
Yhdysvaltain tartuntatautiviraston mukaan imetys suojaa vauvaa sikainfluenssalta. CDC:n ohjeistuksessa muistutetaan, että vauvat, joita ei imetetä, ovat alttiimpia infektioille ja sairaalaan joutumiselle vakavien hengitystiesairauksien takia verrattuna imetettyihin vauvoihin; "Infants who are not breastfeeding are particularly vulnerable to infection and hospitalization for severe respiratory illness." (9.) Vauvat, joita imetetään, sairastuvat lievemmin ja harvemmin influenssaan kuin vauvat joita ei imetetä

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=181&Itemid=194


Kiva juttu. Meillä lääkäri joka laittoi lähetteen vauvallemme tuolloin sairaalaan sanoi, että ei ollenkaan harvinaista että 5 vk.nen saa influenssan vaikka imetetään, sillä jos koko perhe sairastaa, ei siinä enää imetys suojaa-pöpö on joka puolella. Eli ite en enää luota tuohon maagiseen imetykseen tautien suojaajana. Toisinaan muuten imetys voi jopa altistaa vauvaa infektioille, vaikkakin harvemmin.
 
vähän tietoa
Alkuperäinen kirjoittaja Nella:
Kiva juttu. Meillä lääkäri joka laittoi lähetteen vauvallemme tuolloin sairaalaan sanoi, että ei ollenkaan harvinaista että 5 vk.nen saa influenssan vaikka imetetään, sillä jos koko perhe sairastaa, ei siinä enää imetys suojaa-pöpö on joka puolella. Eli ite en enää luota tuohon maagiseen imetykseen tautien suojaajana. Toisinaan muuten imetys voi jopa altistaa vauvaa infektioille, vaikkakin harvemmin.
silloinkin rintamaidossa olevat vasta-aineet auttaa vauvaa paranemaan. jos vauvaa ei imetetä, hän ei saa ollenkaan näitä vasta-aineita jotka edistävät paranemisessa ja tekevät taudista lievemmän kuin mitä se olisi ilman vasta-aineita jos vauva ehtii sairastumaan. ne aineet ei katoa mistään sairaan äidin maidosta vaan päinvastoin.
 
Historiaa tuntemattomat ovat tuomittuja toistamaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
toisaalta ei kait sitä rokotetta miljoonille ihmisille anneta jos sen turvallisuudesta ei ole takeita
Onpas luottavainen asenne, joka valitettavasti ei perustu siihen miten maailma oikeasti toimii. Kun uhka on suuri, paine on kova tehdä edes jotakin, vaikka se jokin ei nyt niin järkevää olisikaan. Tällaisessa tilanteessa on tilaisuus kaupitella kaikenlaisia troppeja joita ihmiset sitten haluavat käyttöön.

Vuonna 1976 annettiin USA:ssa n. 40 miljoonalle ihmiselle sikainfluenssarokote, joka sairastutti ja tappoi enemmän ihmisiä kuin silloin uhkana ollut sikainfluenssaepidemia.
 

Yhteistyössä