Aiotko viettää raittiin jouluaaton?

  • Viestiketjun aloittaja Raitis joulu
  • Ensimmäinen viesti
Zoe-F
Kyllä, raskaana kun olen. Mutta muutenkin, meillä ei ole tapana ollut ryyppäämällä ryypätä jouluna ja örveltää. Pikkulapsia kun on aina paikalla. Ruuan kanssa on tarjolla olutta ja viiniä (muiden limujen ja maitojen ym. lisäksi) Ruuan päälle nautittujen kahvien tilalla glögit, ja illalla saunan ohella sauna olut.
 
mie
Ööh... Siis nyt mie tipahdin muutamien vastausten kanssa kärryiltä. Eli osa viettää raittiin joulun nauttien alkoholia? Miten tuo on mahdollista?

Oma vastaukseni: en vietä raitista joulua. Otan ruokajuomaksi lasin viiniä ja illalla lapsen mentyä unille, otetaan miehen kanssa yhdet annokset alkoholia ja toivotetaan toisillemme hyvät joulut =)
 
Zoe-F
^Tohon ylempään^
No mun osaltani niin kun tässä raskaana oon, niin tosiaankin aion viettää raittiin joulun nauttimatta alkoholia. Siiderin kyllä juon ruuan kanssa tai saunassa käydessä, alkoholittoman.

Itse olen aina ottanut ruualla mehua ja glögin ilman alkoholia ja saunaoluen olen aina myös vaihtanut johonkin alkoholittomaan vaihtoehtoon, kuten siideriin tai pommaciin tms.

Siis tarjolla kyllä on alkoholia (ei sitä kukaan NYT tarjoa mutta normaalisti) mutta ei sitä kaikkien ole pakko ottaa.
 
...
Minä oon aina ollu sitä mieltä että jouluna ollaan selvinpäin. Ukot saattaa juoda sauna oluet a sitten kahvin kanssa konjakit. Joskus ollaan illalla otettu terästetyt glögit, mutta siihen se sitten jää. On mennyt monta joulua että en edes sitä glögiä ole juonut.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
^Tohon ylempään^
No mun osaltani niin kun tässä raskaana oon, niin tosiaankin aion viettää raittiin joulun nauttimatta alkoholia. Siiderin kyllä juon ruuan kanssa tai saunassa käydessä, alkoholittoman.

Itse olen aina ottanut ruualla mehua ja glögin ilman alkoholia ja saunaoluen olen aina myös vaihtanut johonkin alkoholittomaan vaihtoehtoon, kuten siideriin tai pommaciin tms.

Siis tarjolla kyllä on alkoholia (ei sitä kukaan NYT tarjoa mutta normaalisti) mutta ei sitä kaikkien ole pakko ottaa.
Kyllä mie tämän ymmärrän ja tässä on kyse raittiista joulusta, kun sitä alkoholia ei yhtään ota. Mutta kun monien vastauksissa on yhtä aikaa "raitis + nautittava alkoholimäärä (esim. yksi tai kaksi annosta)" niin mun mielestä jotenkin ristiriitanen vastaus...
 
Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
^Tohon ylempään^
No mun osaltani niin kun tässä raskaana oon, niin tosiaankin aion viettää raittiin joulun nauttimatta alkoholia. Siiderin kyllä juon ruuan kanssa tai saunassa käydessä, alkoholittoman.

Itse olen aina ottanut ruualla mehua ja glögin ilman alkoholia ja saunaoluen olen aina myös vaihtanut johonkin alkoholittomaan vaihtoehtoon, kuten siideriin tai pommaciin tms.

Siis tarjolla kyllä on alkoholia (ei sitä kukaan NYT tarjoa mutta normaalisti) mutta ei sitä kaikkien ole pakko ottaa.
Kyllä mie tämän ymmärrän ja tässä on kyse raittiista joulusta, kun sitä alkoholia ei yhtään ota. Mutta kun monien vastauksissa on yhtä aikaa "raitis + nautittava alkoholimäärä (esim. yksi tai kaksi annosta)" niin mun mielestä jotenkin ristiriitanen vastaus...
Niin juu totta. Ehkä kaikki eivät ymmärtäneet että raittiilla tarkoitetaan raitista, ei melkein selväpäistä joulua.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Niin juu totta. Ehkä kaikki eivät ymmärtäneet että raittiilla tarkoitetaan raitista, ei melkein selväpäistä joulua.
Juuri niin. Eri asia sitten jos kysyttäisiin, kuinka moni aikoo olla kännissä... Raitis on raitis vain jos ei nauti lainkaan alkoholia.
 
juu me ollaa oikee raivoraittiita koko joulu.eikä tää oo mitenkää niin päätetty että meillä ei sitten oteta sitä yhtäkään kaljaa jouluna,vaan meillä ei oo kskaan ollu perinteenä ees mitkää viinit tai kaljat joulupöydässä.
 
En raittiin, mutta en kyllä kännissäkään ole. Eli varmaan lasi, pari punkkua ruuan kanssa, ja illalla ehkä vähän glögiä kun lapset on jo nukkumassa. Mutta selvänä pysyttelen joka tapauksessa. Kyllä varmaan suurin osa ihmisistä osaa käyttää alkoholia kohtuudella jouluisin...
 

Yhteistyössä