Aiotko siirtää lapsentekoa sikainfluenssan takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pieras

Aktiivinen jäsen
04.07.2007
3 825
0
36
Ensin muutama perusfakta:

Sikainfluenssahan ei ole ainakaan toistaiseksi mikään tappajatauti, mutta sen tarttuvuus on suurempi kuin kausi-influenssan ja joka kolmannen suomalaisen on arvioitu sairastuvan siihen. Sitten on vielä se mahdollisuus, että H1N1-virus ärhäköityy ja tulee vaarallisemmaksi, perusimmuniteettia siihen ei meidän ikäluokalta löydy. Raskaana olevat ja alle 3-vuotiaat kuuluvat sikainfluenssan riskiryhmään. Eli heillä se vaatii usein erityishoitoa ja kuolleisuus on korkeampi.

Aiotko siirtää lapsentekoa sikainfluenssan takia ja miksi/miksi et?

Itse aion seurata tilannetta ainakin toiseen aaltoon saakka, vaikka vauvakuume onkin kova. Vaikka raskausaikana sikainfluenssa olisikin lievä niin en halua ottaa riskiä, että jos/kun viruksesta tulee vaarallisempi, niin meillä on pieni lapsi, jolle se on ertyisen vaarallinen.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Ensin muutama perusfakta:

Sikainfluenssahan ei ole ainakaan toistaiseksi mikään tappajatauti, mutta sen tarttuvuus on suurempi kuin kausi-influenssan ja joka kolmannen suomalaisen on arvioitu sairastuvan siihen. Sitten on vielä se mahdollisuus, että H1N1-virus ärhäköityy ja tulee vaarallisemmaksi, perusimmuniteettia siihen ei meidän ikäluokalta löydy. Raskaana olevat ja alle 3-vuotiaat kuuluvat sikainfluenssan riskiryhmään. Eli heillä se vaatii usein erityishoitoa ja kuolleisuus on korkeampi.

Aiotko siirtää lapsentekoa sikainfluenssan takia ja miksi/miksi et?

Itse aion seurata tilannetta ainakin toiseen aaltoon saakka, vaikka vauvakuume onkin kova. Vaikka raskausaikana sikainfluenssa olisikin lievä niin en halua ottaa riskiä, että jos/kun viruksesta tulee vaarallisempi, niin meillä on pieni lapsi, jolle se on ertyisen vaarallinen.

No huh huh... en meinaa...

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Myöhästä pierasta kun on kakat housuissa..... :D Nyt mennään rv 23....

sama.
Rv 10 vasta tosin. Mutta vaikka en olis nyt raskaana niin siltikään en siirtäis. Aika paljon jäis asioita tekemättä jos niitä aina siirtäis millon minkäkin asian takia.
Täytyy vaan toivoo parasta ja pelätä pahinta.

Alkuperäinen kirjoittaja pah:
Mä en lopeta elämistä joidenkin uhkakuvien takia. Ton jälkeen hysterisoidaan jostain muusta

Ei lapsenteon siirtäminen ole elämisen lopettamista. Elämään kuuluu muutakin kuin lapsenteko ja vauvat.

Tosiasia on, että sikainfluenssa on jo tällä hetkellä riski ja voi muuttua vielä suuremmaksi lähitulevaisuudessa. Jokainen päättää itse millaisia riskejä elämässään ottaa ja siksi kysynkin, että millaisia te otatte.

Mä en lopeta elämistä joidenkin uhkakuvien takia. Ton jälkeen hysterisoidaan jostain muusta

Ei lapsenteon siirtäminen ole elämisen lopettamista. Elämään kuuluu muutakin kuin lapsenteko ja vauvat.

Tosiasia on, että sikainfluenssa on jo tällä hetkellä riski ja voi muuttua vielä suuremmaksi lähitulevaisuudessa. Jokainen päättää itse millaisia riskejä elämässään ottaa ja siksi kysynkin, että millaisia te otatte.

Ja autolla ajo on riski, kaupassa käyntikin on riski - elämä itsessään on riski; ei ne kakenmaailman uhkakuvat

Elämään kuuluu muutakin kuin lapsenteko ja vauvat, mutta tosiasia on että jos tuollaisen takia siirtää sitä niin kyllä niitä syitä sitten on tulevaisuudessakin. Itselläni on kolme lasta ja jokaisen heidän odotus- tai vauva-aikaan mahtuu jokin mahdollinen vastaava uhka. Joten jos tälläisten uhkien takia ei hankkisi lapsia niin saisi siirtää koko projektin pois listalta.

Muistan kun meillä oli esikoisen yritys meneillään ja tuli tämä WTC-tornihässäkkä ja uumoiltiin ties mitämaailmojen sotaa ja kaikkea. tuntui todella pelottavalta katsella uutisia ja lukea ja kuulla siitä kaikesta mitä monet "isot ihmiset" meinasi että nyt tapahtuu, kun jenkkejä vastaan noin hyökätään. Silloin oli kans melkoiset uhkakuvat liikkeellä ja pohdin, että millaiseen maailmaan minä yritän lasta tehdä. Ja että ehtiikö edes syntyä ennen kuin koko maailma tuhoutuu. No enpä lakannut silti yrittämästä. Ja juuri ennen kuin esikoinen syntyi niin Sars riehui ja piti niittää puolimaailmaa, mutta kas kun ei sitten niin käynytkään.

Sikainfluenssa ei ole vain uhka vaan riski. Vaarallinen sikainfluenssa on vasta uhka.

Raskausaikaan kuuluu niin paljon riskejä, että et voi niitä karsia. Voit saada ihan minkä tahansa muunkin influenssan raskausaikana ja se voi olla vahingollinen sikiölle. Tai jopa ihan tavalliselta tuntuva flunssa. Tai mitä jos törmäät kaupassa parvorokkoa sairastavaan? Viime talvena riehui enterorokko eikä sen riskeistä raskaana oleville voitu sanoa varmuutta, etenkin kun se oli niin voimakas oireiltaan.

Voi hyvän tähden sentään. Eiköhän kaikki piilouduta sisätiloihin seuraavaksi puoleksi vuodeksi, niin ei vaan sairastuta. Vaikka ei saisi mitään lentsuja tai tartuntoja raskausaikana, ei se takaa että lapsi olisi terve.

Yhteistyössä