Aion synnyttää ilman kipua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
En aio käyttää lääkkeellisiä kivunlievityksiä vaan kivunlievityksenä käytän rentoutumista, erilaisia hengitystekniikoita ja oikeanlaista ponnistustekniikkaa. Näillä tekniikoilla on mahdollista synnyttää jopa täysin ilman kipua jos synnytys etenee ilman komplikaatioita (toisaalta hengitystekniikoista on varmasti apua vaikka komplikaatioita tulisikin)

Tässä tekniikat tiivistettynä:

Avautumisvaiheessa käytetään 3 eri hengitystekniikkaa, syvää hengitystä, rintakehähengitystä ja pintahengitystä riippueen supistusten voimakkuudesta. Avautumisvaiheen alkuvaiheessa keskitytään koko kehon rentoutumiseen, hengitä sisään nenän kautta ja ulos suun kautta aina palleeaan asti. Uloshengityksessä voit käyttää matalaa aa-ääntä.

Kun supistukset voimistuvat eikä syvä hengitys enää toimi on aika siirtyä rintakehähengitykseen joka sekin on aika syvä muttei niin syvä kuin syvä hengitys. Kuvittele että hengität vain puoliväliin syvästä hengityksestä. (Jos synnytys etenee nopeasti ei tätä hengitystä välttämättä tarvita)

Ihan avautumisvaiheen loppuvaiheessa (jolloin yleensä turvaudutaan lääkkeellisiin kivunlievityksiin) haittaa pallean liikkuminen kohdun työskentelyä aiheuttaen kipua ja siksi kannattaa hyödyntää pintahengitystä. Hengitä sisään nenän kautta ja ulos suun kautta niin nopeasti kuin pystyt mutta pysy samalla rentona. Keskity uloshengitykseen ja anna sisäänhengityksen tapahtua kuin itsestään (muuten alat helposti hyperventiloimaan). Pintahengityksen voi toteuttaa myös pelkästään nenän kautta, itse olen harjoituksissa vaihdellut molempien tekniikoiden välillä.

Ponnistustekniikka: Rentouta koko alakroppa; jalat, lantiopohja ja peräaukko. Älä ponnista kuin ponnistaisit kakkaa! Ennen ponnistusta hengitä sisään nenän kauttaa, nopeasti ulos suun kautta ja taas sisään nenän kautta ja pidätä hengitystä. Ponnista sitten sivuvatsalihaksia hyödyntäen ja koko ajan hengitystä pidättäen (paina leuka rintakehää vasten ja selkä pyöreäksi). Toista sisäänhengitys kun et jaksa pidättää hengitystä ja ponnista uudestaan samalla tavalla jos supistus jatkuu. Muista pitää keho, varsinkin lantionpohja, rentona.

Ilman harjoitusta näiden tekniikoiden hyödyntäminen tuskin onnistuu, joten niitä kannattaa harjoitella vähän joka päivä viimeiset raskauskuukaudet. Ainakin pintahengitys voi tuntua alussa tosi vaikealta, mutta helpottuu kun sitä harjoittelee.

Ilman kipua - melkoinen saavutus jos tuohon pystyy. Kivunlievitykseen tapoja on monia. Osalle toimii joku juttu ja toiselle taas toinen. Sitä ei etukäteen aina voi tietää. Miten sinulla aloittaja on nämä kuvailemasi tekniikat toimineet aikaisemmissa synnytyksissä?

Mie oon käyttänyt molemmissa synnytyksissä (ekassa yli vuorokauden ja tokassa pelkästään) pääasiassa hengitystekniikoita, suihkun alla oleilua ja heijaamista kivunlievityksenä. Doulani neuvoi että leukaa rentouttamalla rentouttaa myös alapään lihaksia jotta avautuu vikkelämmin. Toimi minulle.

Ok. Minä vähän vahingossa käytin osaa noista tekniikoista, mutta tarkoitus ei ollut kyllä synnyttää ilman kivunlievitystä, vaan toisin kävi. Ja sattuihan se, mutta oikeasti rentoutumalla ja hengittämällä (ja minulla myös liikkumalla) supistuksista sai pitkään pahimman terän pois. Kivulle ei saanut antautua.

En kyllä kahden pahimman, eli kahden viimeisen avautumisvaiheen supistuksen aikana varmaan hengittänyt enää ollenkaan, sen verran kamalia ne oli, mutta ponnistusvaiheen supistukset taas ei sattuneet - vauvan syntyminen kyllä.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Saahan sitä aikoa vaikka mitä, mutta on hyvä säilyttää tietty realismi ja mennä tilanteen mukaan sitten kun se tilanne päällä on... mä olen kaks kertaa aikonut synnyttää luomuna ja näin tehnytkin, mutta mulla onkin ollut nopeat synnytykset ilman komplikaatioita. Siinä ei oma päätös paljoa auta, jos lapsi on esim. vikatarjonnassa, sydänäänissä häikkää tms.

Kolme lasta synnyttäneenä (kaksi viimeistä ilman kivunlievitystä) synnyttäneenä en voi muuta sanoa kuin: Onnea yritykseen :)

En ihan usko onnistumiseesi. Itsellä esim kuopuksen kanssa viimeinen supistus "jäi päälle" n 20 minuutiksi (ei siis mennyt lainkaan ohi) ja kipu oli ihan helvetillinen. Myös ponnistusvaiheessa sattuu, ei sille mitään voi.. Kyllä sen kuuluukin sattua, kun jokin niin iso kuin vauvan pää tulee sinun vaginastasi ulos...

Toki rentotuminen ja hyvä hengitystekniikka auttaa paljon siinä, että kivun sietää. Joten siinä mielessä hengitysharjoituksia kannattaa tietysti tehdäkin.

Mutta kivuton synnytys on kyllä sula mahdottomuus...
Mutta kuten sanottu: Onnea yritykseen!

Mä olen synnyttänyt kolme ilman kivunlievitystä. Mutta miten se tehdään ilman kipua, niin sitä en kyllä tiedä.... Toki rentoutuminen jne auttavat ja saattavat viedä kivulta sen terävämmän kärjen, mutta ihan kivuttomaksi näillä tuksin tilannetta saa. Itse keksin paljon kipuja lievittäviä konsteja, mutta en mä silti ilman kipuja synnyttänyt.

Oletko ap aikaisemmin synnyttänyt?

Mie oon käyttänyt molemmissa synnytyksissä (ekassa yli vuorokauden ja tokassa pelkästään) pääasiassa hengitystekniikoita, suihkun alla oleilua ja heijaamista kivunlievityksenä. Doulani neuvoi että leukaa rentouttamalla rentouttaa myös alapään lihaksia jotta avautuu vikkelämmin. Toimi minulle.

Tämän leuan rentouttamisen minäkin luin jostain synnytysopuksesta ja sitä käytin. Avautumiskivut olivat minulla ihan siedettäviä molemmissa synnytyksissä, mutta ponnistusvaihe olikin sitten aivan järkyttävää kidutusta.

[QUOTE="Jenis";27806530]Saahan sitä aikoa vaikka mitä, mutta on hyvä säilyttää tietty realismi ja mennä tilanteen mukaan sitten kun se tilanne päällä on... mä olen kaks kertaa aikonut synnyttää luomuna ja näin tehnytkin, mutta mulla onkin ollut nopeat synnytykset ilman komplikaatioita. Siinä ei oma päätös paljoa auta, jos lapsi on esim. vikatarjonnassa, sydänäänissä häikkää tms.[/QUOTE]

Kyllähän ap:kin osaa komplikaatioita ajatella, sanoi vain että niiden aikana ei varmaan hengitystekniikoista ole haittaa.

[QUOTE="aloittaja";27806486]En aio käyttää lääkkeellisiä kivunlievityksiä vaan kivunlievityksenä käytän rentoutumista, erilaisia hengitystekniikoita ja oikeanlaista ponnistustekniikkaa. Näillä tekniikoilla on mahdollista synnyttää jopa täysin ilman kipua jos synnytys etenee ilman komplikaatioita (toisaalta hengitystekniikoista on varmasti apua vaikka komplikaatioita tulisikin)

No..ilman kipua ei ole yksikään lapsi syntynyt ;)

Voi sitä ensisynnyttäjän naiviutta... Aah...
Olen aivan 100% varma siitä, että hengitystekniikoista ja rentoutumisesta on hirvittävän paljon apua.
Mutta esim minä repesin toisen lapseni synnytyksessä (joka muuten tapahtui ilman kivunlievitystä) niin pahoin, että tikkejä jouduttiin tekemään KOLMEEN KERROKSEEN (tuli väärässä tarjonnassa eli otsa edellä).
Milläs sinä ap teet esim oman lihasi repeämisen kivuttomaksi?

Minäkin käytin osaa noista tekniikoista, ja olin hieman perehtynyt aiheeseen. Synnytys eteni hitaasti, olin niin uupunut, että jouduin välillä makaamaan enkä pystynytkään siitä enää nousemaan. Lihakset kramppasivat niin pahasti, että kipu ei hellittänyt edes supistusten välillä. Olin yhtä jatkuvaa kramppista tuskaa kolmisen tuntia, josta suurimmasta osasta en muista mitään, kun kivunlievityksetkään eivät toimineet paitsi ilokaasu.

Suosittelen minäkin noita ap:n keinoja, mutta ei kannata laskea sen varaan, että niillä saa kivuttoman tai edes helpon synnytyksen.

Kyllähän ap:kin osaa komplikaatioita ajatella, sanoi vain että niiden aikana ei varmaan hengitystekniikoista ole haittaa.

Viittasin siihen, että ap ei aio käyttää lääkkeellistä kivunlievitystä (viestin eka lause, tais olla). Aina sitä ei voi itse päättää. Eli synnytyksessä on vähän pakko mennä tilanteen mukaan, kun sen ennustaminen täysin aukottomasti on pikkusen hankalaa :)

Itse olin ihan jäykkänä ja kaarella kivusta. Tiesin kyllä että pitäisi rentoutua, mutta se ei onnistunut ja kaikenlainen liikkuminen pahensi vaan kipua. Supistus oli päällä lähes koko ajan. Aukenin sentistä kymmeneen tunnissa eli todella nopeasti ja kipu oli sen mukainen. Kroppa ei kerennyt ollenkaan mukaan hommaan. En tiedä miten hengitin, tärisin vaan kivusta. Tuskin siinä ois hengittelyt paljon auttaneet..

[QUOTE="Henna";27806572]Ap on joko provo, tyhmä tai naiivi ensisynnyttäjä, jos luulee, että synnytyksen saa täysin kivuttomaksi.[/QUOTE]

Minun yksi ystäväni on synnyttänyt kaksi ihan luomuna, ja ilman kovia kipuja. Ehkä hän vain on sellainen, ettei häntä satu tai sitten hän osasi nuo tekniikat hyvin :) Kyllä se synnytys varmaan kaikilla tuntuu, mutta esimerkiksi ystäväni sanoo, että synnytti lähes kivutta.

[QUOTE="Jenis";27806598]Viittasin siihen, että ap ei aio käyttää lääkkeellistä kivunlievitystä (viestin eka lause, tais olla). Aina sitä ei voi itse päättää. Eli synnytyksessä on vähän pakko mennä tilanteen mukaan, kun sen ennustaminen täysin aukottomasti on pikkusen hankalaa :)[/QUOTE]

Ai sitä ei voi komplikaatiotilanteessa (esim. imukuppi) itse päättää, ottaako epiduraalin vai ei? Sektiosta ei varmaan nyt edes puhuta.

Ap taitaa olla ensisynnyttäjä..? :D juu hei onnea yritykseen..
voisit kuvata synnytyksesi niin kaikki näkis kuinka toimii :-D

En itse asiassa ole ensisynnyttäjä. Esikoisen synnytyksen koin fyysisesti hyvin rankkana (kesti lähes vuorokauden) mutten erityisen kivuliaana. Ponnistusvaihe ei sattunut ollenkaan :) Tällä kertaa aion keskittyä rentoutukseen vielä enemmän ja kokeilla myös tuota pintahengitystä, siitä kun en ollut kuullutkaan kun esikoista menin synnyttämään.

Yhteistyössä