Aion antaa tuon teinin pois koska se

• Viestiketjun aloittaja teini helvetti
  • Ensimmäinen viesti
teini helvetti
juo ja polttaa tupakkaa!:( Hermot menee mulla TAAS kerran, huoh jäi kiinni viikonlopuna, oli juonut viinaa ja tupakit löysin taskusta.:mad:
Millä tuon sais loppumaan? Vinkkejä muiden teinien vanhemmilta?
Teini on tyttö ja 16.v:(

"vieras"
Hanki teinille Allen Carrin Stumppaa tähän. Toi tupakointi on sellainen juttu et siihen jää kyllä niin nopeasti koukkuun ettei pelkkä vanhemman kielto auta. Lapsesi on riippuvainen tupakasta ja tarvitsee siinä apua. Tiedän, koska oon itsekin ollut.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29041591]Hanki teinille Allen Carrin Stumppaa tähän. Toi tupakointi on sellainen juttu et siihen jää kyllä niin nopeasti koukkuun ettei pelkkä vanhemman kielto auta. Lapsesi on riippuvainen tupakasta ja tarvitsee siinä apua. Tiedän, koska oon itsekin ollut.[/QUOTE]

komppailen tätä. kirja kouraan ja sanot ettei menetä mitään vaikka sen lukisikin. Mut ÄLÄ missään nimessä hyväksy tupakointia, niinkun mun äiti teki. Mietin monesti, että olisinko lopettanut heti silloin teininä, jos se tupakan saanti olis ollu vaikeampaa. munhan ei tarvinnu kun pyytää äitiltä, niin se kävi ostamassa.. puolitoista vuotta sitten lopetin tuon kirjan avulla. :)

"a.p"
Siis normaali teini. Miksi otat noi päihdekokeilut niin vakavasti? Vai olitko itse kotona yksin nyhjöttänyt nuori, jolla ei ollut kavereita?
Anteeksi mitä?:mad:
Suomessa ei alaikäiset ryypiskele tai polta siinä ei ole mitään NORMAALIA, sitten kun on täysi-ikäinen niin tehköön mitä huvittaa, mutta niin kauan kun minun kattoni alla asutaan käyttäydytään hyvin, ja ihan suomenlakien mukaan, hitto et suututtaa tollaset leväperäiset vanhemmat, sinä varmaan ostat alkoholia ja tupakkaa omalle teinille?

"a.p"
[QUOTE="vieras";29041591]Hanki teinille Allen Carrin Stumppaa tähän. Toi tupakointi on sellainen juttu et siihen jää kyllä niin nopeasti koukkuun ettei pelkkä vanhemman kielto auta. Lapsesi on riippuvainen tupakasta ja tarvitsee siinä apua. Tiedän, koska oon itsekin ollut.[/QUOTE]

Hyvä idea, pitääpi ostaa tuo kirja.:)

"vieras"
Mä luulen, että 16-vuotiaan kaa voisi jo toimia järkevä keskustelu. Siis ihan syistä miksi teini juo, miksi et itse hyväksy jne. Voisit myös kysyä et olisiko teinille ihan mahdotonta odottaa täysi-ikäisyyteen.

Mut tupakoinnin lopettamisen kaa lapsesi tarvitsee apua. Tupakkaan jää suunnilleen heti koukkuun ja siitä ei aikuisetkaan pääse eroon helposti (paitsi ton Allen Carrin kirjan avulla).

rhyt
No nuoruuteen KYLLÄ KUULUU se että rajoja kokeillaan ja myös päihteitä. Ei varmaan nyt ihan kaikki, mutta todella iso osa kokeiluu tupakkaa ja alkoholia. Siitä on pitkä matka säännölliseen käyttämiseen.

Ymmärrän huolesi nuoresta ja tämän voit hyvin tuoda hänelle esille, mutta vaihtoehto ei ole se että "annan nuoren pois" ei todellakaan. Haette sitten apua, ellette pärjää oman perheen voimin. Vähän pitää nuorelle antaa liekaa, vaikkei kaikkea hyväksyisikään.

Millainen oma nuoruutesi on ollut? Kerro nuorelle selvästi mitä hyväksyt ja mitä et ja perustele kantasi. Vuorovaikutus....

"Vieras"
Odotitko ap oikeasti päänsilitystä, sydämiä ja vastauksia joissa kehutaan kuinka ihana ja vastuullinen vanhempi olet kun olet antamassa lastasi pois? Paljon normaalimpaa on 16-vuotiaan kokeilla päihteitä kuin äidin suunnitella laittavansa lapsensa laitokseen sen takia (jos siis muuta ongelmaa ei ole).
Mulla on tänä vuonna 16v täyttävä teini ja on kyllä ajoittain ollut todella haastava tapaus! Että tiedän mistä puhut mutta aloituksesi sävy oli idioottimainen.

"a.p"
[QUOTE="Vieras";29041677]Odotitko ap oikeasti päänsilitystä, sydämiä ja vastauksia joissa kehutaan kuinka ihana ja vastuullinen vanhempi olet kun olet antamassa lastasi pois? Paljon normaalimpaa on 16-vuotiaan kokeilla päihteitä kuin äidin suunnitella laittavansa lapsensa laitokseen sen takia (jos siis muuta ongelmaa ei ole).
Mulla on tänä vuonna 16v täyttävä teini ja on kyllä ajoittain ollut todella haastava tapaus! Että tiedän mistä puhut mutta aloituksesi sävy oli idioottimainen.[/QUOTE]

No en odottanut mitään pään silityksiä:D
Kuvittelin vain suurimman osan olevan vastuullista sakkia, ja sen että niille teineille tehdään selväksi, että ryypiskely ja tupakan poltto EI ole sallittua, ei sen teineyden piikkiin voi kaikkea laittaa, tai laitotanta toimintaa hyväksyä?:eek:
Ei se sossukaan hyvällä katso jos teini narahtaa alkoholista poliiseille, koko perhehän siinä joutuu suurennuslasin alle, sekö on sitten hyvä juttu?
Tuon pois antamisen kirjoitin suutuspäissäni en mä nyt tota teiniä pois ole oikeasti antamassa pois, meni vaan hermot kun jäi kiinni ja kaiken huipuksi vielä valehteli.:(

"miumau"
[QUOTE="a.p";29041662]Anteeksi mitä?:mad:
Suomessa ei alaikäiset ryypiskele tai polta siinä ei ole mitään NORMAALIA, sitten kun on täysi-ikäinen niin tehköön mitä huvittaa, mutta niin kauan kun minun kattoni alla asutaan käyttäydytään hyvin, ja ihan suomenlakien mukaan, hitto et suututtaa tollaset leväperäiset vanhemmat, sinä varmaan ostat alkoholia ja tupakkaa omalle teinille?[/QUOTE]

Kyllä aika moni taitaa ryypiskellä ja polttaa, eli se on suht normaalia. Laillisuus on sit eri juttu.

"a.p"
[QUOTE="miumau";29041776]Kyllä aika moni taitaa ryypiskellä ja polttaa, eli se on suht normaalia. Laillisuus on sit eri juttu.[/QUOTE]

Ei ole normaalia vaikka kuinka moni tätä "harrastaisi", on se jännä juttu että enemmän saa selitellä juomattomuuttaan, kuin sitä että joka viikonloppu ryyppäis, jotenkin menny maailmankirjat sekasin?

"a.p"
[QUOTE="odotellaan";29041777]Niin mites se sun oma nuoruus menikään? :D[/QUOTE]

Päihteiden parissahan se meni, siksi en halua omalle lapselle samaa kohtaloa, vanhempani olivat juurikin tälläisiä hällä väliä vanhempia, välit eivät ole kummoiset vieläkään, koen eräänlaista katkeruutta vanhempiani kohtaan.:( Rajoja olisin kaivannut enemmän ja sitä puuttumista/väliin tuloa, päihteiden vuoksi tein sitten kaikkea typerää mikä kaduttaa sitten aikuisena mm.varastin, rupesin harrastamaan seksiä aivan liian nuorene jne.

rhyt
Enemmän olisi nuolissani siitä, että nuori EI USKALLA kertoa sulle asioistaan, hänen on pakko valehdella, koska tietää miten JYRKKÄ olet.
Meilläkin on 16v, on maistanut tupakkaa muttei polta. (ja haistaisin kyllä jos polttaisi) ei ole edes kiinnostunut.

Alkoholia on maistanut, ehkä 3-4 kertaa juonut muutaman oluen, ei siis humalaan. Tiedän tämänkin koska ollaan läheisiä ja hän kertoo asioistaan. (ja on yöt kotona jne) En tietenkään osta hänelle aineita, enkä halua hänen niitä käyttävän, mutten tuomitse häntä kokeilujen takia tai ajattelekaan koskaan että pistäisin hänet pois.

Rauhallinen suhtautuminen nuoren KAIKKIIN asioihin olisi järkevää.

Minun vanhempani eivät ole polttaneet, eikätkä juuri koskaan mitään juoneet. Nuorena sain kokeilla (siis en lupaa, mutta eivät vanhemmat olleet natsejakaan vaan katsoivat vähän läpi sormien, koska homma ei mennyt koskaan överiksi)

Poltin teininä ehkä puoli vuotta ja baareissa kävin kuten nuoret, ehkä vuoden verran. No sitten tuli perhe ja muut kuviot ja tupakkaan en ole koskenut sitten teinivuosien ja alkoakaan en ole edes haistellut 10 vuoteen.

Eli oma esimerkki on hyvä opettaja, mutta suosittelen myös sellaista rauhallsita asennetta. Jos aineista tehdään jotain ihan kamalaa (nuori pihalle, jos kokeilee) niin entistä enemmän ne kiinnostavat.

Siis onhan se NORMAALI ILMIÖ nuorilla, juuri tuossa iässä, että kokeillaan alkoholia ja tupakkaa... todella, todella hankala juttu se on.

Tosi asia on, että nuori ne tupakkansa ja alkoholinsa jotenkin ja jossakin kokeilee, sanoi vanhemmat eitä tai joota siihen.

Itse ajattelen niin, että ei nuoren kokeilulle pidä siunausta antaakaan ja en tuskin tule ikinä ostamaan alkoholia taikka tupakkaa vaikka uskon siihenkin, että jostain ne kullanmurut ne tupakat ja viinat sitten lopulta saa jos on tarpeeksi hinkua ja kokeilun halua.

Ehkä eniten voi vaikuttaa siihen, että tarjoaa nuorelle jotain muuta virikettä kuin notkua kaupungilla tai kavereilla joka perjantai/lauantai ilta. Muuta virikettä, mitä? No siihen en osaa sanoa.

Tai vaan tiedostaa sen tosiasian, että se alkoholi ja tupakka taitaa suurimmalla osalla (?) teineistä tulla jossain vaiheessa vastaan ja sitten asiasta keskustellaan rakentavasti, että mitkä ovat seuraukset ja haitat. Tyyliin "missään nimessä en hyväksy alkoholin ja tupakan käyttöä, mutta aina, aina pitää voida uskaltaa soittaa illan vietosta jos joku hätä tulee.. jne"

Ja sossuilla ei olisi mitäääään muuta tekemistä kuin teinit, jos he puuttuisivat joka ikiseen lastensuojeluilmoitukseen, jotka poliisit tekevät alkoholitapauksissa. Kyllä se vaikuttaa varmaan, että aika moni poliisi ja sossukin on vetänyt itse ne ekat känöset 16 veenä. Toki ei sitä oman lapsen päihteiden käyttöä kuitenkaan pidä tukea.

Oh, tää on niin vaikee rasti...

"vieras"
Ehkä sä vähän ylireagoit omasta taustastasi johtuen. Sun tyttö on oma persoonansa, ei se välttämättä koe asioita samalla tavalla.
Jos joku asia kielletään ehdottoman jyrkästi ja ilman aitoa keskustelua niin joskus se voi aiheuttaa, että meno on sitten kahta kovempaa, kun päästään omilleen.
Tärkeintä on varmaan kuitenkin että nuori tuntee, että hänestä välitetään ja asioista uskaltaa tulla juttelemaan.

Yhteistyössä