Ainoa, jota ei kutsuttu synttäreille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ymmällään

Vieras
Meillä oli eilen illalla ja tänä aamuna suuri suru eskarilaisella tytöllä, koska hän oli ainoa eskarin tytöistä, jota ei kutsuttu kaverin synttäreille. En ymmärrä mitä on tapahtunut, sillä oma tyttö ja tämä toinen ovat olleet käsittääkseni ihan hyviä kavereita ja yhteisessä harrastuksessakin aina yhdessä. Tytön äiti vielä viimeksi siellä nähdessä mainitsi synttäreistä niin, että meidänkin tyttö kuuli asian, odotellut siis kutsua kovasti.

Yritin tytöltä kysyä, että oletteko riidelleet ja tyttö vastasi, että viime viikolla oli yhtenä päivänä ollut yksi riita siitä kuka saa päättää mitä leikitään. Tiedän, että oma tyttö on ainakin kotioloissa kova määräilemään, mutta eskaritädeiltä olen saanut sellaisen käsityksen, että tyttö kuitenkin siellä leikkii kivasti ja hänellä on aina kavereita, ei siis ole jäänyt ryhmän ulkopuolelle. Miten tähän nyt pitäisi suhtautua, millä lohduttaa tyttöä? Ensi kertaa tällaisen tilanteen edessä...

meil oli eskarissa sopimus ja jatkuu ekallakin että yhtä ei jätetä pois synttäreiltä et jos ei pysty kutsumaan kaikkia ni sit ainakin kaksi jää pois ettei kukaan yksin.

Voihan olla, että kutsu on kadonnut.

Lohduta lasta, että aina ei kaikkialle pääse, vaikka se surkeaa onkin. Tuollainen ei ole kiva tilanne, mutta toisaalta pettymyksiinkin täytyy vähitellen oppia.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
Meillä oli eilen illalla ja tänä aamuna suuri suru eskarilaisella tytöllä, koska hän oli ainoa eskarin tytöistä, jota ei kutsuttu kaverin synttäreille. En ymmärrä mitä on tapahtunut, sillä oma tyttö ja tämä toinen ovat olleet käsittääkseni ihan hyviä kavereita ja yhteisessä harrastuksessakin aina yhdessä. Tytön äiti vielä viimeksi siellä nähdessä mainitsi synttäreistä niin, että meidänkin tyttö kuuli asian, odotellut siis kutsua kovasti.

Yritin tytöltä kysyä, että oletteko riidelleet ja tyttö vastasi, että viime viikolla oli yhtenä päivänä ollut yksi riita siitä kuka saa päättää mitä leikitään. Tiedän, että oma tyttö on ainakin kotioloissa kova määräilemään, mutta eskaritädeiltä olen saanut sellaisen käsityksen, että tyttö kuitenkin siellä leikkii kivasti ja hänellä on aina kavereita, ei siis ole jäänyt ryhmän ulkopuolelle. Miten tähän nyt pitäisi suhtautua, millä lohduttaa tyttöä? Ensi kertaa tällaisen tilanteen edessä...

Tosi kurja tilanne. Tunnetko tämän tytön äidin kuinka hyvin? Voisitko soittaa ja kysyä, siis ihan vaan tiedustellaksesi, oliko tämä tarkoitus, vai onko kutsu vaan unohtunut. Jos kerran on tytöllesi puhunutkin jo niistä synttäreistä, niin kuulostaa aika omituiselta.

Meillä ei lajitella kavereita sukupuolen mukaan.
Eli lapsi kutsuu tyttöjä ja poikia, oman valintansa mukaan, emmekä ala laskemaan että jäikö nyt yksi eskariryhmän tyttö tai poika kutsumatta.

Lapsilleni on selvää, että kaikkien synttäreille ei voi päästä, eikä sillä ole väliä.

Meidän lapsella on luokassa eräs kaveri joka kutsuu aina kaikki synttäreille,
mutta hän ei koskaan mene kenenkään muiden juhliin :(
Lisäksi tällä lapsella on syntymäpäiväkutsussaan jopa lahjalista, ei nyt kaikki mitään kamalan kallista mutta sanotaan että ei yksikään elle 8? maksava tuote.
Nyt sitten päätimme että lapseni ei mene tämän lapsen juhliin niin oli tuo lapsi suuttunut:(

kurja juttu, voihan olla että on päätetty että vaikka 6 kutsutaan (hyvä määrä mahtuvat yhtäaikaa pöytään), itsekkin olen määrännyt vieraiden määrän ja sitten lapset on päättänyt ketä haluavat kutsua ,

Meillä sama ongelma vanhimman lapsen kohdalla ja oikeastaan aina. Vaan yksi lapsi kutsuu koko luokan, eli sinne on tervetullut. Monet itkut on kotona väännetty :'(
Toinen paha on omissa synttäreissä mihin ei ketään tule...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Meillä ei lajitella kavereita sukupuolen mukaan.
Eli lapsi kutsuu tyttöjä ja poikia, oman valintansa mukaan, emmekä ala laskemaan että jäikö nyt yksi eskariryhmän tyttö tai poika kutsumatta.

Lapsilleni on selvää, että kaikkien synttäreille ei voi päästä, eikä sillä ole väliä.

Näin on meilläkin.

Aikaisemmin on toki ollut sellaisia tilanteita, että tyttö on jäänyt ilman kutsua ja ottanut sen ihan hyvin, juuri sillä tyylillä, että aina ei voi voittaa ja kaikkialle ei pääse, mutta tämä on nimenomaan siinä mielessä erilainen, että tyttöjä on ryhmässä vain viisi ja synttärisankarin äiti sanoi minulle, että vain nämä eskaritytöt kutsutaan. Ei siis mikään kovin iso ryhmä ja juuri tuo etukäteisilmoitus ihmetyttää.

En valitettavasti tunne äitiä hyvin, en tiedä edes etunimeä. Tuolla harrastuspaikalla olemme joskus jutelleet eskariasioista, joten ei oikein tunnu luontevalta soittaa hänelle ja kysyä. Ajattelin kysyä eskaritädeiltä ovatko he huomanneet, onko meidän tyttö alkanut käyttäytyä jotenkin huonosti toisia kohtaan. Eniten olen nimittäin siitä huolissani, että jotain outoa on tapahtunut meidän tytön käytöksessä. On se silti myös todella kurja katsoa lapsen surua.

mutta kyllä mielestäni lapsen äitin pitäisi ajatella vähän ja pyytää lasta kutsumaan myös tämä yksi lapsi tai sitten jättää pois 2 tai kolme lasta.meillä on sovittu että lapsi saa pyytää 5 parasta kaveria.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voihan olla, että kutsu on kadonnut.

Lohduta lasta, että aina ei kaikkialle pääse, vaikka se surkeaa onkin. Tuollainen ei ole kiva tilanne, mutta toisaalta pettymyksiinkin täytyy vähitellen oppia.

Juu, mutta on kohtuuton pettymys olla AINOA, jota ei kutsuta...Olisiko tosiaan kadonnut tuo kutsu, todella vaikea uskoa, että olisivat jättäneet yhden kutsumatta

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta kyllä mielestäni lapsen äitin pitäisi ajatella vähän ja pyytää lasta kutsumaan myös tämä yksi lapsi tai sitten jättää pois 2 tai kolme lasta.meillä on sovittu että lapsi saa pyytää 5 parasta kaveria.

anteeksi en ollut ap,ajatuksissaan laitoin väärin!!

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Juu, mutta on kohtuuton pettymys olla AINOA, jota ei kutsuta...

No onko ainoa? Koko muu ryhmä on kutsuttu, muttei yhtä?
Tietty jos vetää tiukan rajan tyttöjen ja poikien välille...mutta se on älytöntä.

Tätä ketjua lukiessa tulee hirveän paha mieli. Syrjimistä ja porukan ulkopuolelle jättämistä jo ihan pienestä pitäen... Huolettaa oman tytön puolesta näin etukäteen, vaikka hän on vasta 2-vuotias ja kaverisynttäreihin on vielä aikaa. Itse kyllä kysyisin sen synttäritytön äidiltä että miksi yksi on jätetty porukan ulkopuolelle ja että ymmärtääkö hän millainen vaikutus sillä on pieneen lapseen. Vanhemmilta odottaisi hiukan enemmän ymmärrystä asioista, vaikka tottahan se on että aika moni aikuinenkin sortuu toisten syrjimiseen ja hylkimiseen. Mutta osa lapsen kasvatusta on opettaa heille toisten huomioimista ja suvaitsevaisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
meidän poikien luokilla ainankin vedetään raja tyttöjen ja poikien välille!lapset ei ajattele että se on älytöntä!

No, meidän tytön eskarissa ei ole tuollaista havaittavissa, vaan synttäreillä on ollut sekä tyttöjä että poikia. Ehkä teemme tosi väärin kun annamme lapsen itse päättää ketkä kaverit kutsuu, emmekä määrää kutsuttavien sukupuolta. Ajattelemme eskariryhmää kokonaisuutena, emmekä erillisenä tyttöryhmänä ja erillisenä poikaryhmänä. Koko ryhmää ei tulla kutsumaan, ei riitä tila eikä energia sellaiseen. Jos joku vanhempi tai lapsi suutahtaa, niin saa ihan vapaasti tulla kysymään että miksi näin, kyllä minä selitän. Lisäksi kutsutaan lapsia myös eskariryhmän ulkopuolelta, esim. pihakaveri, harrastuskaveri...

No ehkäpä tässä tapauksessa on kanssa synttärisankarille annettu joku tietty määrä lapsia, minkä saa kutsua. Nyt se oli teidän tyttö, joka jäi kutsumatta. Varmaan silloin, kun teidänkin tytön kutsut on, niin joku muu jää kutsumatta ja hänelle jää sitten paha mieli.

meidän poikien luokilla ainankin vedetään raja tyttöjen ja poikien välille!lapset ei ajattele että se on älytöntä!

No, meidän tytön eskarissa ei ole tuollaista havaittavissa, vaan synttäreillä on ollut sekä tyttöjä että poikia. Ehkä teemme tosi väärin kun annamme lapsen itse päättää ketkä kaverit kutsuu, emmekä määrää kutsuttavien sukupuolta. Ajattelemme eskariryhmää kokonaisuutena, emmekä erillisenä tyttöryhmänä ja erillisenä poikaryhmänä. Koko ryhmää ei tulla kutsumaan, ei riitä tila eikä energia sellaiseen. Jos joku vanhempi tai lapsi suutahtaa, niin saa ihan vapaasti tulla kysymään että miksi näin, kyllä minä selitän. Lisäksi kutsutaan lapsia myös eskariryhmän ulkopuolelta, esim. pihakaveri, harrastuskaveri...

Kiva,että teillä on näin mutta meidän pojat eivät vaan halua kutsua tyttöjä,taitaa tytöt olla vielä "tyhmiä" ala-aste-iässä.eikä pojatkaan ole saaneet kertaakaan kutsua tyttöjen synttäreille.toki olisivat saaneet kutsua myös tyttöjä jos olisivat halunneet!

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

No ehkäpä tässä tapauksessa on kanssa synttärisankarille annettu joku tietty määrä lapsia, minkä saa kutsua. Nyt se oli teidän tyttö, joka jäi kutsumatta. Varmaan silloin, kun teidänkin tytön kutsut on, niin joku muu jää kutsumatta ja hänelle jää sitten paha mieli.

Mutta miksi lapsen äiti oli sitten puhunut, että ap:n lapsi kutsutaan? Se kai tässä oli se pahin juttu.

Kiva,että teillä on näin mutta meidän pojat eivät vaan halua kutsua tyttöjä,taitaa tytöt olla vielä "tyhmiä" ala-aste-iässä.eikä pojatkaan ole saaneet kertaakaan kutsua tyttöjen synttäreille.toki olisivat saaneet kutsua myös tyttöjä jos olisivat halunneet!

Mä luulen, että tytöt muuttuu tyhmiksi nimenomaan ala-asteiässä :). Esikoulussa ne eivät vielä tyhmiä ole, vaan tuo eriytyminen ja "yök, tyttöbakteereja!"- vaihe tulee vasta ala-asteella.

Alkuperäinen kirjoittaja Huokaus:
Tätä ketjua lukiessa tulee hirveän paha mieli. Syrjimistä ja porukan ulkopuolelle jättämistä jo ihan pienestä pitäen... Huolettaa oman tytön puolesta näin etukäteen, vaikka hän on vasta 2-vuotias ja kaverisynttäreihin on vielä aikaa. Itse kyllä kysyisin sen synttäritytön äidiltä että miksi yksi on jätetty porukan ulkopuolelle ja että ymmärtääkö hän millainen vaikutus sillä on pieneen lapseen. Vanhemmilta odottaisi hiukan enemmän ymmärrystä asioista, vaikka tottahan se on että aika moni aikuinenkin sortuu toisten syrjimiseen ja hylkimiseen. Mutta osa lapsen kasvatusta on opettaa heille toisten huomioimista ja suvaitsevaisuutta.

Peesi tähän. Itse en äitinä voisi ikinä kasvattaa lapsestani niin huonotapaista, että antaisin jättää yhden kutsumatta. Joko kaikki tai sit ei koko juhlia. Ei aikuiset ihmisetkään jätä esim työpaikan porukasta yhtä kutsumatta. Tai no jättää ne, joille omat vanhemmat ei ole lapsena hyviä tapoja opettanut!

Niin ei tässä suuttuneita olla, ymmärrän (ja tyttökin ymmärtää) tietenkin sen ettei kaikkia voi kutsua jne. Lähinnä tosiaan ihmetyttää, miksi synttärisankarin äiti mainitsi asiasta meidän tytön kuullen ja nyt ei kutsuttukaan. Sitä minun on kovin vaikea tytölle selittää. Ja tosiaan he olivat kutsuneet vain nuo 4 muuta eskarityttöä. Kaikki pojat ja siis vain yksi tyttö on jätetty kutsumatta.

Mä luulen, että tytöt muuttuu tyhmiksi nimenomaan ala-asteiässä :). Esikoulussa ne eivät vielä tyhmiä ole, vaan tuo eriytyminen ja "yök, tyttöbakteereja!"- vaihe tulee vasta ala-asteella.

joo,voi olla!

Yhteistyössä