Aineenvaihdunnan nopeus (aterinointiväli, karppaus)

Aloin pohtimaan sitä kun aina laihduttaessa käsketään syömään muutaman tunnin välein, jotta aineenvaihtunta pysyy mahdollisimman nopeana. Väitetään, että laihtuisi nopeammin samoilla kaloreilla jos syöntiväli on lyhyt.

Karpatessa taas monesti syödään vain pari-kolme kertaa päivässä, koska proteiini ja rasva pitävät niin hyvin kylläisenä.

Itse en varsinaisesti karppaa vaikka useimpina päivinä hiilihydraatit jäävätkin alle 50. Olen kuitenkin koko ikäni ollut sellainen että aamupalan syöminen tuntuu mahdottomalta ja pärjään hyvin kahdella aterialla päivässä.

Nyt olen miettinyt että pitäisikö väkisin lisätä syöntikertoja tuon aineenvaihdunnan vuoksi. :confused: Mitä mieltä olette tuon ekan kappaleen väitteestä? Onko se pelkkä myytti?
 
"Sanneli"
Itse syön myös kaksi kertaa päivässä, enkä aamiaista koskaan. Karppityyliin syön, vaikka en varsinaiseksi karppaajaksi tunnustaudukaan, en vain välitä makeasta, enkä ole koskaan leipää paljoa syönyt. Painonpudotuksessa tietysti ratkaisee kalorimäärä, ainakin jos syö tavallista sekaruokaa. En oikein usko, että aineenvaihdunta nopeutui paljoa, jos söisi usein ja vähemmän kerrallaan.

Tietysti suositellaan useampia pikkuaterioita päivässä, ettei tulisi kiljuva nälkä ja se saattaisi johtaa liikasyöntiin.Mulla ei kyllä näin käy. Tottakai kuulee puhuttavan säästöliekistä, mutta laihtuminen ei täysin kuitenkaan esty, vaikka aineenvaihdunta hidastuisikin. Muistaakseni luin joskus jotakin tutkimusta koskien keskitysleirejä. Jotkut vangit menivät enemmän säästöliekille kuin toiset, eivätkä kuolleet nälkään. No, mitenköhän tuotakin on voitu tutkia? Ihminen siis voi sopeutua tosi niukkaan ruokavalioon ja kroppa käy hitaalla. Tässä on kuitenkin yksilöllisiä eroja. Joku viisaampi pystyy varmaan vastaamaan tyhjentävästi.
 
Vähän samanlaisesti olen pohtinut kuin sinäkin. Tuntuu vain että kun sitä väitettä jokapaikassa toitotetaan, olisi mielenkiintoista tietää onko näyttää mitään todisteita siitä. Ei minuakaan ole nälkä lihottanut, vaan ihan pelkät mielihalut eli sen puoleen ei tarvitsisi ateriarytmiä muuttaa.
 
gse
Aika moni ei-tieteellinen sivusto väittää, että aamupala käynnistäisi aineenvaihdunnan. En tiedä, onko totta, ja mistä löytäisi tieteellistä faktaa aiheesta. En syö itsekään aamupalaa.

Mutta jos varman päälle haluaa pelata, niin ehkä aamulla voisi syödä jotain "pientä", vaikka keitetyn kananmunan, omenan tai jogurttia - oli se sitten partaäijää tai ei.
 
Ei sillä ny aineenvaihdunnan kanssa ole tekemistä, se pelaa kokoajan. mutta verensokerin kanssa kylläkin ja yleisen jaksamisen.
verensokerien heittely tekee makeanhimoa jota voi ehkäistä syömällä vähintään neljäntunnin välein.
jos esimerkiksi urheilet niin et jaksa jos edellisestä syömiskerrasta on aikaa paljon.
kyllä mullakin syömiset jää joskus liian vähälle.
pieniä annoksia 4h välein niin repsahtamisen riski on pienempi.
 
hepulis
Mä oon käsittänyt että laihtumiseen vaikuttava juttu tässä on se että mahalaukun koko pienenee kun syö usein vähän, niin ei tule syötyä paljoa kerralla ja nälän tunnekin pienenee. Ei mielestäni niinkään vaikutusta aineenvaihduntaan.
 
"vieras"
Vähän samanlaisesti olen pohtinut kuin sinäkin. Tuntuu vain että kun sitä väitettä jokapaikassa toitotetaan, olisi mielenkiintoista tietää onko näyttää mitään todisteita siitä. Ei minuakaan ole nälkä lihottanut, vaan ihan pelkät mielihalut eli sen puoleen ei tarvitsisi ateriarytmiä muuttaa.
Jos sinä syöt tasasesti niin veren sokeri ei pompi ylös-alas niin niitä mielihalujakaan ei tule kun vernesokeri menee suurinpiirtein tasaista viivaa. Kun syöt pari kertaa päivssä, veren sokeri laskee jo tosi matalalle ja sitten syöt, sokerit nousevat todella ylös ja mun ainakin tässä vaiheessakin tekee mieli kaikkea hyvää.
 
Joo, sen olen tosiaan laihduttaessa huomannut että jos ruokailuväli venyy todella pitkätksi, pitää olla selkeä suunnitelma mitä syö. Muuten nälkäisenä saattaisi eksyä liian helposti sinne pizzeriaan. ;) Treenipäivinä olenkin syönyt pari tuntia sitä ennen jotain esim. hedelmän vaikkei nälkä olisikaan. Huomaa kyllä selkeän eron, että miten jaksaa. :) Makeannälkä ei ole onneksi ikinä ole ollut minulla ongelmana. Karkkipussi saattaa pysyä helposti viikkojakin pöydällä auki:)
 

Yhteistyössä