Aina tippaan???????

  • Viestiketjun aloittaja Trillian
  • Ensimmäinen viesti
Trillian
Kanyloidaanko synnyttävä aina? Siis laitetaanko tippaan? Ja jos, niin onko se vaan aukiolotippa suolaliuoksella vai mitä ne sinne tiputtaa? Mun synnytysopinkirja on lainassa ja paniikki iskee............ :'(
 
merelle
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 14:39 Trillian kirjoitti:
Kanyloidaanko synnyttävä aina? Siis laitetaanko tippaan? Ja jos, niin onko se vaan aukiolotippa suolaliuoksella vai mitä ne sinne tiputtaa? Mun synnytysopinkirja on lainassa ja paniikki iskee............ :'(
yök, inhoan sitä tippaa, mulla laitetaan se aina sektiossa ja joudun pitämään sitä 3päivää, yritä siinä sitten hoitaa vauvaa ja nukkua!!!
 
criss
Mulle laitettiin synnytyksessä oksitosiini-tippa vauhdittamaan asiaa ja osastolla sain keittosuolaa ja supistavaa ku ei meinannu supistua kohtu kunnolla ja hemppari laski 78 niin sain tipan ja vauhdilla!!=) Ja vielä 2 pussia verta kanyylilla ennen kotia lähtöä et mullakin koko sairaala-aika tipassa...=/ oli nihkeetä ku se yöllä vielä irtos enkä heti huomannu niin sänky ja yökkäri oli ihan veressä... yääk!!
 
mammak2
Joo, ei sitä tippaa varmuuden vuoksi laiteta. Vain jos on esim. epiduraalipuudutus, sektio, tai esim. lisätään supistuksia oksitosiinitipalla. Ei ne huvin vuoksi sitä töki...
 
Trillian harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 19:36 mammak2 kirjoitti:
Joo, ei sitä tippaa varmuuden vuoksi laiteta. Vain jos on esim. epiduraalipuudutus, sektio, tai esim. lisätään supistuksia oksitosiinitipalla. Ei ne huvin vuoksi sitä töki...
Luojan kiitos. Kun olen itse polin puolella tottunut siihen, että lähes kaikille potilaille tökätään tippaletku ihan siltävaralta että jos tarttee laittaa myöhemmin lääkettä menemään... on ihan utopiaa mulle nää synnytysjutut :)
 
pojat02ja04
Tippakanyyli laitetaan aina...sen varalta että jos synnytyksessä tulee jotai...ja sitäpaitsi se tippa on pientä, kun vertaa kaikkea mitä synnytyksessä kokee :hug:
 
pojat02ja04
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:09 pojat02ja04 kirjoitti:
Tippakanyyli laitetaan aina...sen varalta että jos synnytyksessä tulee jotai...ja sitäpaitsi se tippa on pientä, kun vertaa kaikkea mitä synnytyksessä kokee :hug:
Ainakin naistenklinikalla no sanottu näin.
 
Trillian harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:09 pojat02ja04 kirjoitti:
Tippakanyyli laitetaan aina...sen varalta että jos synnytyksessä tulee jotai...ja sitäpaitsi se tippa on pientä, kun vertaa kaikkea mitä synnytyksessä kokee :hug:
Minä koen ihan mieluusti ihan millaista kovaa kipua vain, kunhan siihen ei liitetä neuloja tai härveleitä. En mitään muuta niin paljon pelkää maailmassa, kuin noita juttuja. Mulla saa revetä alapää riekaleiksi ja kestää synnytys vaikka kolme viikkoa, kunhan minuun ei laiteta mitään varmuudenvuoksi-neuloja tai tippoja. Riippuu kyllä varmaan sairaalasta mikä on käytäntö, ainakin monessa muussa asiassa on tuntunut olevan paikasta kiinni. Jos jokin menee pieleen, tiedän täsmälleen että sen tipan ehtii sittenkin laittaa, teenhän sitä itsekin työssäni hätätilanteissa rivakasti!
 
-miljoonakala-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:39 Trillian harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:09 pojat02ja04 kirjoitti:
Tippakanyyli laitetaan aina...sen varalta että jos synnytyksessä tulee jotai...ja sitäpaitsi se tippa on pientä, kun vertaa kaikkea mitä synnytyksessä kokee :hug:
Minä koen ihan mieluusti ihan millaista kovaa kipua vain, kunhan siihen ei liitetä neuloja tai härveleitä. En mitään muuta niin paljon pelkää maailmassa, kuin noita juttuja. Mulla saa revetä alapää riekaleiksi ja kestää synnytys vaikka kolme viikkoa, kunhan minuun ei laiteta mitään varmuudenvuoksi-neuloja tai tippoja. Riippuu kyllä varmaan sairaalasta mikä on käytäntö, ainakin monessa muussa asiassa on tuntunut olevan paikasta kiinni. Jos jokin menee pieleen, tiedän täsmälleen että sen tipan ehtii sittenkin laittaa, teenhän sitä itsekin työssäni hätätilanteissa rivakasti!
Näin minäkin ajattelin. Että tippaan kuolen ihan varmasti ja mitä vaan kunhan ei yhtään neulaa. Ja kuulemma se tippa oli laitettu käteen jossain vaihees, ei ole mielikuvaa siitä. Eli sitä ei hermoilla kannata. Siinä on niin paljon muuta ajateltavaa että yks tippa hujahtaa äkkiä paikoilleen.. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:09 pojat02ja04 kirjoitti:
Tippakanyyli laitetaan aina...sen varalta että jos synnytyksessä tulee jotai...ja sitäpaitsi se tippa on pientä, kun vertaa kaikkea mitä synnytyksessä kokee :hug:
Ei laiteta. sen laittamiseen ei kiiressäkään kauan mene. terveisin kätilö
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 22:12 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:09 pojat02ja04 kirjoitti:
Tippakanyyli laitetaan aina...sen varalta että jos synnytyksessä tulee jotai...ja sitäpaitsi se tippa on pientä, kun vertaa kaikkea mitä synnytyksessä kokee :hug:
Ei laiteta. sen laittamiseen ei kiiressäkään kauan mene. terveisin kätilö
No ei varmasti laiteta rutiinisti jokaiselle, ainakaan TYKSissä. Mä olen varmasti synnyttänyt pojan ja YHTÄÄN kanyylia/tippaa ei minuun tökitty. Se on ihan varma se!!!!
 
pojat02ja04
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 22:32 Hassu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 22:12 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:09 pojat02ja04 kirjoitti:
Tippakanyyli laitetaan aina...sen varalta että jos synnytyksessä tulee jotai...ja sitäpaitsi se tippa on pientä, kun vertaa kaikkea mitä synnytyksessä kokee :hug:
Ei laiteta. sen laittamiseen ei kiiressäkään kauan mene. terveisin kätilö
No ei varmasti laiteta rutiinisti jokaiselle, ainakaan TYKSissä. Mä olen varmasti synnyttänyt pojan ja YHTÄÄN kanyylia/tippaa ei minuun tökitty. Se on ihan varma se!!!!
Mä kirjoitinkin että ainakin naistenklinikalla näin sanotaan... :)
 
pojat02ja04
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 22:12 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:09 pojat02ja04 kirjoitti:
Tippakanyyli laitetaan aina...sen varalta että jos synnytyksessä tulee jotai...ja sitäpaitsi se tippa on pientä, kun vertaa kaikkea mitä synnytyksessä kokee :hug:
Ei laiteta. sen laittamiseen ei kiiressäkään kauan mene. terveisin kätilö
Ja onneksi mulle laitettiin varmuuden vuoksi etukäteen, koska siinä kiireessä, mikä minulle tuli, ei yhden ainoata tipakanyylia ois ehditty laittaa...terveisin ei kätilö, mutta varma asiasta!!!
 
kaippa se aina laitetaan, kummalaki kerrala on laitettu ja tokakerrala ku laitettiin niin alko verta lentään hulluna ja piti laittaa toiseen kohtaan.mies sitten puristi mun käen ihan mustaksi ku kätilö käski pitää siinä lappua päällä. :)
 
merelle
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:39 Trillian harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:09 pojat02ja04 kirjoitti:
Tippakanyyli laitetaan aina...sen varalta että jos synnytyksessä tulee jotai...ja sitäpaitsi se tippa on pientä, kun vertaa kaikkea mitä synnytyksessä kokee :hug:
Minä koen ihan mieluusti ihan millaista kovaa kipua vain, kunhan siihen ei liitetä neuloja tai härveleitä. En mitään muuta niin paljon pelkää maailmassa, kuin noita juttuja. Mulla saa revetä alapää riekaleiksi ja kestää synnytys vaikka kolme viikkoa, kunhan minuun ei laiteta mitään varmuudenvuoksi-neuloja tai tippoja. Riippuu kyllä varmaan sairaalasta mikä on käytäntö, ainakin monessa muussa asiassa on tuntunut olevan paikasta kiinni. Jos jokin menee pieleen, tiedän täsmälleen että sen tipan ehtii sittenkin laittaa, teenhän sitä itsekin työssäni hätätilanteissa rivakasti!
mä olen ihan samaa mieltä, sen laitto sattuu ihan sikana ja sitten kun se on kädessä kolme päivää niin se alkaa jo tehdä todella pahaa :x
 
Ei laiteta aina. Miks laitettais?

Luonnollisesti se laitetaan jos vauhditetaan TIPALLA ja jos laitetaan epiduraali. Epiduraalipuudutus saattaa aiheuttaa verenpaineen laskun ja se saadaan korjattua nesteytyksellä.

Näin mulle koulussa on opetettu ja kätilö musta tulee..! =)

Pikkasen vielä muokkaan ts. lisään tähän..

Jos tehdään sectio, ni myös aina tippaan. Tehdään se sitte yleisanestesiassa tai puudutuksella.

 

Yhteistyössä