Aina puhutaan synnytyksen käynnistämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maira

Aktiivinen jäsen
22.09.2009
18 233
7
38
Mutta mikä lasketaan käynnistämiseksi? :)

Mä jäin vaan miettii kun tuossa joku siitä kyseli et missä tosiaan menee se raja että synnytys lasketaan käynnistetyksi?Onko mun synnytys käynnistetty kun supistuksia tuli kyllä, mutta mitään ei oikein tapahtunut kunnolla vaan loppujen lopuks puhkaistiin kalvot ja pistettiin oksitosiinit tippuu?

Vai onko käynnistetty sitten vasta kun on saatu ihan lääkkeet?(siis suun kautta ja alhaalle)

Mutta mikä lasketaan käynnistämiseksi? :)

Mä jäin vaan miettii kun tuossa joku siitä kyseli et missä tosiaan menee se raja että synnytys lasketaan käynnistetyksi?Onko mun synnytys käynnistetty kun supistuksia tuli kyllä, mutta mitään ei oikein tapahtunut kunnolla vaan loppujen lopuks puhkaistiin kalvot ja pistettiin oksitosiinit tippuu?

Vai onko käynnistetty sitten vasta kun on saatu ihan lääkkeet?(siis suun kautta ja alhaalle)

Tuossa tapaukseesa oksitosiini ja kalvojen puhkaisu on tehty synnytyksen edistämiseksi. Eli supistukset on olleet jo, mutta eivät ole tarpeeksi vauhdittaneet synnytystä.

Mulle laitettiin esikon syntyessä Cytotecit alas ja mielestäni se oli käynnistys. Lähettiin "nollasta" eli ei mitään supistuksia. Kakkosen syntyessä puhkaistiin kalvot laitettiin Oksitosiinitippa synnytyksen vauhdittamiseksi.

No mä itse miellän ton oman synnytykseni nimenomaan siksi että sitä vain vauhditettiin, mutta usein törmää siihen noissa käynnistys keskusteluissa kun puhutaan että laitettiin tippaan ja puhkaistiin kalvot, kun itse ajattelen että tilanteen pitää olla ns. nollassa kun aletaan käynnistää, eli ei suuremmin supistuksia tms. vaan se koko homma aloitetaan lääkkeillä.

No mä itse miellän ton oman synnytykseni nimenomaan siksi että sitä vain vauhditettiin, mutta usein törmää siihen noissa käynnistys keskusteluissa kun puhutaan että laitettiin tippaan ja puhkaistiin kalvot, kun itse ajattelen että tilanteen pitää olla ns. nollassa kun aletaan käynnistää, eli ei suuremmin supistuksia tms. vaan se koko homma aloitetaan lääkkeillä.

Synnytys voidaan myös käynnistää pelkällä kalvojen puhkaisulla tai tipalla. Eli ratkaisevaa on se, että onko sulla valmiiksi jo supistuksia.

[QUOTE="kätilö";23323150]Synnytys voidaan myös käynnistää pelkällä kalvojen puhkaisulla tai tipalla. Eli ratkaisevaa on se, että onko sulla valmiiksi jo supistuksia.[/QUOTE]

Niin kun minulle laitettiin vain tippa, supistuksia ei ollut tullut kertaakaan koko raskausaikana. Sitten kun tipan kanssa oli supistukset alkaneet niin vasta kalvot puhkaistiin.

[QUOTE="kätilö";23323150]Synnytys voidaan myös käynnistää pelkällä kalvojen puhkaisulla tai tipalla. Eli ratkaisevaa on se, että onko sulla valmiiksi jo supistuksia.[/QUOTE]

Olenko mä ymmärtänyt oikein että kalvojakaan ei kuitenkaan voi puhkaista ihan milloin vaan?
Että kuitenkin paikkojen pitää olla melko kypsät että niin voi tehdä?

Anteeksi, mulla on kyselyikä.. :D

Olenko mä ymmärtänyt oikein että kalvojakaan ei kuitenkaan voi puhkaista ihan milloin vaan?

Toki kohdunsuun on oltava jonkun verran auki, ennen kuin puhkaisu on edes teknisesti mahdollista. Näissä on paljon lääkäri- ja sairaalakohtaisia eroja. Omassa työpaikassa käynnistetään vain todella kypsästä tilanteesta kalvojen puhkaisulla.

Mulla käynnistettiin synnytys kalvojen puhkaisulla rv 41+5. Yliaikakontrollissa mulla oli paikat jo 4 senttiä auki, joten saliin ja lavot puhki, supistuksia odoteltiin ja lopulta laitettiin tippa vauhdittamaan niitä. Kyllä paikkojen pitää olla jonkin verran kypsyneet, että kalvot voi puhkaista, käsittääkseni.:) Jos mulla ei ois ollu noin kypsänä paikat niin kotiin oisin joutunu vielä odottelemaan, siitäkös ois riemu revennyt.:D

Joo paikkojen pitää olla kypsät jotta voidaan puhkaista kalvot. Minä menin yliaikatarkastukseen ja ultran ja sydänäänien perusteella suosittelivat käynnistystä. Mieluiten olisivat aloittaneet käynnistämisen kalvojen puhkaisulla, mutta kun paikat eivät olleet kypsät ei sitä voitu tehdä. Aloittivat oksitosiinitipalla paikkojen kypsyttämiseksi. Mitään suunkauttalääkitystä ei edes suunniteltu. Ja tosiaan ihan nollasta lähdettiin, ainuttakaan supistusta en ollut tuntenut.

Yhteistyössä