Aikuisten syöminen päiväkodissa, pkruoka/omat eväät..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyn vaan

Vieras
Miten päiväkodissa jonne ruoka tulee esim jostain koulun tms. keittiöltä menetellään jos hoitajista osa syö välillä pk ruokaa ja välillä ottaa kotoa eväät?

Kun eikö lapsimääräkin ilmoiteta aamulla sinne keittiölle erikseen että laittavat oikean määrän ruokaa? Käsittääkseni näin koska monesti kuulee et ruoka jopa loppuu "kesen"

Mikä tuossa nyt on ongelma? Lähinnä mun mielestä että jos kasvattaja ei syö joka päivä päiväkodin ruokaa, niin sitten pitää ilmoittaa palkanlaskijalle erikseen ne päivät kun ei ole syönyt sitä ruokaa, ettei se mene palkasta. Mulla ainakin menee suoraan palkasta paikallaolopäivien ruokamaksu ja on ihan kätevä systeemi. Nyt omassa ryhmässä yksi aikuinen käy lämmittämässä omat ruuat keittiön mikrossa ja se vie aikaa ja olemme sen aikaa kahdestaan lasten kanssa ruokailitulanteessa ja koitamme syödä myös itse. Jos kaikki ryhmän aikuiset kävisivät vuoronperään lämmittämässä omat eväänsä, niin ruokailusta ei tulisi yhtään mitään ja se venyisi ja venyisi. Yksi omien eväiden lämmittäjä per ryhmä vielä menettelee, mutta kaksi kolmesta olisi jo liikaa.

Meillä pitää ilmoittaa maanantai-aamuna ennen klo 10 tiistain ruokailijoiden määrä, ti-aamuna keskiviikon ruokailijoiden määrä jne. Hoitajien on katsottava ruokalistaa ja tiedettävä etukäteen, syökö huomenna talon ruokaa vai eväitään.

[QUOTE="lastenhoitaja";27852076]Meillä pitää ilmoittaa maanantai-aamuna ennen klo 10 tiistain ruokailijoiden määrä, ti-aamuna keskiviikon ruokailijoiden määrä jne. Hoitajien on katsottava ruokalistaa ja tiedettävä etukäteen, syökö huomenna talon ruokaa vai eväitään.[/QUOTE]

Mistä te tiätte päivää ennen lasten sairastumiset?

Mikä tuossa nyt on ongelma? Lähinnä mun mielestä että jos kasvattaja ei syö joka päivä päiväkodin ruokaa, niin sitten pitää ilmoittaa palkanlaskijalle erikseen ne päivät kun ei ole syönyt sitä ruokaa, ettei se mene palkasta. Mulla ainakin menee suoraan palkasta paikallaolopäivien ruokamaksu ja on ihan kätevä systeemi. Nyt omassa ryhmässä yksi aikuinen käy lämmittämässä omat ruuat keittiön mikrossa ja se vie aikaa ja olemme sen aikaa kahdestaan lasten kanssa ruokailitulanteessa ja koitamme syödä myös itse. Jos kaikki ryhmän aikuiset kävisivät vuoronperään lämmittämässä omat eväänsä, niin ruokailusta ei tulisi yhtään mitään ja se venyisi ja venyisi. Yksi omien eväiden lämmittäjä per ryhmä vielä menettelee, mutta kaksi kolmesta olisi jo liikaa.

Omat eväät voi myös syödä tauolla. Se on ehkä kätevintäkin, yksi on silloin vapaa ruokailutilanteessa jakamaan ruokaa, juotavaa, auttamaan lapsia ja kaksi muuta saa syödä rauhassa ja opettaa muuten pöytätapoja.

Tosin en ole koskaan kokenut mitenkään hankala sitä että joku käy ruokansa lämmittämässä, ei se nyt NIIN kauan vie...

Täällä ilmotetaan edellisellä viikolla koko seuraava viikko - lasten ja aikuisten määrä. Sairastumisia ei tosiaan voi ennustaa, mutta tietävät suurinpiirtein minkä verran ruoka-aineksia hankitaan. Ruoka siis tulee koulun keittiöstä, pk:n omaan keittiöön ilmoitetaan aamulla ko. päivän lounastajat, jotta astioiden ja salaatin määrä osuis kohdilleen.

Omia eväitä vien toisinaan, useimmiten ainakin salaatin/ananaspurkin tms, koska sitä on usein liian vähän tai sitten jotain lantturaastetta, jolla nyt ei ihan koko lautastaan viitsi täyttää. :)

Meillä ilmoitetaan lapulla, joka palautetaan aamupalakärryjen mukana, että kuinka monta aikuista/lasta sinä päivänä syö talon ruokaa. Eli ihan kyllä lasketaan sitten sen mukaan ruoka. Ei siis ole aikuisten syömisten vika, jos ruoka loppuu...

[QUOTE="lilli";27852329]Meillä ilmoitetaan lapulla, joka palautetaan aamupalakärryjen mukana, että kuinka monta aikuista/lasta sinä päivänä syö talon ruokaa. Eli ihan kyllä lasketaan sitten sen mukaan ruoka. Ei siis ole aikuisten syömisten vika, jos ruoka loppuu...[/QUOTE]

En siis tarkoittanut että aikuiset söisi lasten ruoat vaan sillä loppumisella meinasin sitä että annoskoot taitaa olla aika tarkkaan lasketut :)

[QUOTE="lastenhoitaja";27852076]Meillä pitää ilmoittaa maanantai-aamuna ennen klo 10 tiistain ruokailijoiden määrä, ti-aamuna keskiviikon ruokailijoiden määrä jne. Hoitajien on katsottava ruokalistaa ja tiedettävä etukäteen, syökö huomenna talon ruokaa vai eväitään.[/QUOTE]

Tällasta just meinasin! Itse olen ollut töissä vain sellasessa pk:ssa jossa on yksi ryhmä ja ruoka valmistetaan paikan päällä ni oli vähän eri systeemit :)

[QUOTE="hoitaja";27852160]Omat eväät voi myös syödä tauolla. Se on ehkä kätevintäkin, yksi on silloin vapaa ruokailutilanteessa jakamaan ruokaa, juotavaa, auttamaan lapsia ja kaksi muuta saa syödä rauhassa ja opettaa muuten pöytätapoja.

Tosin en ole koskaan kokenut mitenkään hankala sitä että joku käy ruokansa lämmittämässä, ei se nyt NIIN kauan vie...[/QUOTE]

Mikä se sellainen tauko on? Sekö kun hörpätään kuppi kahvia lennossa ennen kuin mennään päästämään toinen ryhmä omaan tiimi-kokoukseen? No ityse syön aina päiväkodin ruuan lasten kanssa, joten tuota ongelmaa ei ole ja onneksi meillä lapset syö aikas kivasti ja ilman kommervenkkejä jo tässä vaiheessa vuotta.

Yhteistyössä